Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 965 567
  • 47 166

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas näitä sekavia työttömyysjuttuja

Sain muutama vuosi sitten Kelalta rahaa, kun olin työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana ja olin, kuten olen tällä hetkelläkin, alle 25-vuotias, vailla ammattilista koulutusta oleva henkilö.

Mutta mahtoikohan tuon rahan nimi olla työttömyyspäiväraha? Onko työttömyyspäiväraha yleisnimitys kaikelle työttömyysikana Kelan kautta maksettaville tuille, vai onko se eri juttu kuin esim. peruspäiväraha tai toimeentulotuki yms.?
 

Sakallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Oulu
Viestin lähetti Pee
Taas näitä sekavia työttömyysjuttuja

Mutta mahtoikohan tuon rahan nimi olla työttömyyspäiväraha? Onko työttömyyspäiväraha yleisnimitys kaikelle työttömyysikana Kelan kautta maksettaville tuille, vai onko se eri juttu kuin esim. peruspäiväraha tai toimeentulotuki yms.?

Kyseessä on työmarkkinatuki, jota maksetaan mm. sinun kaltaisille henkilöille, jolla ei ole ammatillista peruskoulutusta.

Lisää infoa osoitteesta Työmarkkinatuki tai täältä

Työttömyyspäivärahaa maksetaan, jos työnhakija täyttää työssäoloehdon. Siitä täällä

Toimeentulotukea ei makseta Kelalta, vaan sen kanssa asioidaan paikkakuntasi sosiaalitoimistossa.
 
Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitän "Sakalliota", viestisi selvitti asioitani kummasti ja sai itse asiassa jopa kiven pois sydämeni päältä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Sipuli

Söin eilen illalla seitsemän aikaan ruuan kera reilusti raakaa sipulia. Vieläkin haisee ympäristöni sipulilta. Eli onko raa'alla sipulilla samanlaisia taipumuksia kuin valkosipulilla? Tulee ns. ihosta läpi?
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti B1
Onko kenelläkään kokemusta GRPS-yhteyksistä ja palveluntarjoajista?

Itse olen hankkimassa mahdollisesti sellaista, vähän niinkuin varaksi jos tarvitsee.
Käyttö on satunnaista, eli kk-maksu saisi olla mielellään hyvin lähellä nollaa, jos mahdollista.

Sonera tarjoaa kolme pakettia.

Fun Data: kk-maksu 0€, kytkentä 0€, liikennemaksu 5,99€/Mt

Active Data: kk-maksu 9,99€, kytkentä 8,21€, kk-maksuun sisältyy 20Mt liikennettä.

Pro Data: kk-maksu 18,30€, kytkentä 8,21, kk-maksuun sisältyy 100Mt liikennettä.

Itselläni on työn puolesta Pro Data ja se riittää ihan hyvin... Toiminut hyvin joka puolella ja isoissa kaupungeissa tiedonsiirto on normaalia GPRS-liikennettä nopeampaa Soneran verkossa olevan Edge-ominaisuuden takia, tämä tietysti vaatii puhelimen joka tulee Edge-ominaisuutta. Se nopeuttaa parhaimmillaan 2-4 kertaiseksi normaalin GPRS:n nopeuden.

UMTS on varmaankin pikapuoliin seuraava yhteystapani.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti B1
Onko kenelläkään kokemusta GRPS-yhteyksistä ja palveluntarjoajista?

Itse olen hankkimassa mahdollisesti sellaista, vähän niinkuin varaksi jos tarvitsee.
Käyttö on satunnaista, eli kk-maksu saisi olla mielellään hyvin lähellä nollaa, jos mahdollista.

- Itse suosittelisin tähän käyttöön Dna:n Onnia

- kk-maksu 66 senttiä,
- gprs-siirron hinnat:
- PerusGprs 1.5 €/siirretty mega
- gprs10 4.99€/10 megaa kuussa,ylimenevät 1.5€/mega
- gprs100 16.90€/100 megaa, ylimenevät 1.5€/mega

Eli tähän käyttöön tuo on edullisin, toimivuuskin on hyvä.

Ja kuten edellisilläkin, niin minulta saa Yv:llä lisäneuvoja.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jenkkileffoissa ja -sarjoissa puhutaan toisinaan SAT-kokeista, jotka on usein suomennettu tasokokeiksi. Mistä SAT on lyhenne, millä tasolla/missä iässä kokeisiin osallistutaan ja minkä tyyppinen tuo koe on?
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti vintsukka
Jenkkileffoissa ja -sarjoissa puhutaan toisinaan SAT-kokeista, jotka on usein suomennettu tasokokeiksi. Mistä SAT on lyhenne, millä tasolla/missä iässä kokeisiin osallistutaan ja minkä tyyppinen tuo koe on?

- Monivalintakoe, mittaa matemaattista ja kielellistä älykkyyttä. Puolet testistä käsittääkseni laskemista, puolet kielellistä hommaa.
Scholastic aptitude test on englanninkielinen nimi, suoritetaan vähän kuin ylioppilaskoe.
"Mittaa kykyä menestyä opinnoissa".

Suomi-Amerikka seuran sivuilta löytyy paremmin infoa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Sipuli

Viestin lähetti Arnold
Söin eilen illalla seitsemän aikaan ruuan kera reilusti raakaa sipulia. Vieläkin haisee ympäristöni sipulilta. Eli onko raa'alla sipulilla samanlaisia taipumuksia kuin valkosipulilla? Tulee ns. ihosta läpi?
Hyvin havaittu. Sipulilla on myös toinen sivuefekti, joka yleisesti liitetään mm. hernekeittoon, piimään ja ruisleipään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo. Anoppilan väki haluaisi päivittää vhs-varastonsa dvd-muotoon. Käsittäisin, että helpoin tapa siihen olisi tallentava dvd-soitin ja vhs-videot. Toinen vaihtoehto on tietenkin combo-palikka, jossa on molemmat, tallentava dvd sekä videonauhuri. Taitaa olla kuitenkin niin, että erilliset laitteet tulee halvemmaksi.

No, sitten itse kysymyksiin: Tarvitseeko tallentavassa dvd-soittimessa olla muistia, mikäli haluaa siirtää matskun vhs:ltä dvd:lle? Entä silloin, kun siirtää digitaalivideokameran matskua dvd:lle? Kokemuksia vhs-arkiston digitalisoimisesta/kameramatskun editoimisesta tallentavaa dvd-härpäkettä hyödyntäen?

Ps. Tietokoneella tapahtuva digitalisointi kannattaa unohtaa, koska haluaisin anoppini ja appeni oppivan systeemin mahdollisimman nopeasti itse, jottei minun tarvitse notkua siellä joka matkan jälkeen tyhjentämässä kameran sisältöä dvd-levylle.

Danke schön eli hyvää alkukevättä!
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti sampio
No, sitten itse kysymyksiin: Tarvitseeko tallentavassa dvd-soittimessa olla muistia, mikäli haluaa siirtää matskun vhs:ltä dvd:lle? Entä silloin, kun siirtää digitaalivideokameran matskua dvd:lle? Kokemuksia vhs-arkiston digitalisoimisesta/kameramatskun editoimisesta tallentavaa dvd-härpäkettä hyödyntäen?

Jos tarkoitus on ainoastaan siirtää materiaalia videolta tai kameralta DVDlle niin ihan tavallinen tallentava DVD riittää. Jos taas haluaa editoida nauhoituksia, kannattaa ostaa kovalevyllä varustettu DVD-tallennin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kertokaas viisaat ihmiset, että minkä takia jääkaappi-pakastin pitää sellaista vittumaista pörisevää ääntä. Tuota on nyt jonkin aikaa jatkunut, ja ääni on voimakkuutensa takia jopa häiritsevä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siellä on jokin lärpäke irti ja osuu muihin epämääräisiin osiin. Tönäise sitä vienosti ja kuulostele, muuttuiko ääni. Meidän jääkaappi pitää välillä omaa elämäänsä, joten tuuppailen sitä vähän väliä. Melun pakallistaminen ja mahdollinen korjaaminen olisi tietenkin melko fiksu ratkaisu myös, mutta tykkään töniä.

Ei mulla muuta.



PS
Tank uu, Gleb.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti sampio
Siellä on jokin lärpäke irti ja osuu muihin epämääräisiin osiin. Tönäise sitä vienosti ja kuulostele, muuttuiko ääni. Meidän jääkaappi pitää välillä omaa elämäänsä, joten tuuppailen sitä vähän väliä. Melun pakallistaminen ja mahdollinen korjaaminen olisi tietenkin melko fiksu ratkaisu myös, mutta tykkään töniä.

Itse olen myöskin ottanut käyttöön tällaisen ns. venäläisen korjausmiehen metodin. Kyllä se vähäksi aikaa hiljenee.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Kunnon leveitä hopeaketjuja ei oikein tahdo löytyä mistään.
Mistä kaikki hopparit,popparit yms kikkailijat löytää ne?
Teettää varmaan pitäis.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Le Banner
Kunnon leveitä hopeaketjuja ei oikein tahdo löytyä mistään.
Mistä kaikki hopparit,popparit yms kikkailijat löytää ne?
Teettää varmaan pitäis.

Kunnon hoppari käyttää ihan perinteistä metalliketjua. Sillä kun silpaisee vastaantulevaa punkkariretkua, niin leegot lentää pitkin Elielinaukiota.

Pyydän anteeksi. Luulin, että tänne oli joku vastannut minua valvottavaan jääkaappiongelmaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viestin lähetti sopuli
Kertokaas viisaat ihmiset, että minkä takia jääkaappi-pakastin pitää sellaista vittumaista pörisevää ääntä. Tuota on nyt jonkin aikaa jatkunut, ja ääni on voimakkuutensa takia jopa häiritsevä.

Ylimääräinen mökä voi johtua myös siitä että pakastinosaan on kertynyt paljon jäätä. Pakastimen säännöllinen sulatus hiljentää pörinän ja saattaa sähkölaskukin pienentyä. Töniminenkin auttaa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Viestin lähetti sopuli
Kertokaas viisaat ihmiset, että minkä takia jääkaappi-pakastin pitää sellaista vittumaista pörisevää ääntä. Tuota on nyt jonkin aikaa jatkunut, ja ääni on voimakkuutensa takia jopa häiritsevä.

Ennen diagnoosia pitäisi tietää kapistuksen ikä.Jos kyseessä on joku 60-luvun kapistus niin eiköhän olisi jo aika investoida uudempaan? :)

Suosittelen myös tönimistä ja ylilyöntejä!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Le Banner
Ennen diagnoosia pitäisi tietää kapistuksen ikä.Jos kyseessä on joku 60-luvun kapistus niin eiköhän olisi jo aika investoida uudempaan? :)

Kaappi on alle kaksi vuotta vanha, eikä jäätä ole juuri lainkaan.

Viestin lähetti Le Banner
Suosittelen myös tönimistä ja ylilyöntejä!

Ylilyöntejä suoritettiin viikonloppuna mm. alkoholin kanssa, joten ajattelin välttää niitä jonkin aikaa. Mitä jääkaappiin tulee, niin nyt se perkele on hiljaa. Kuka vielä väittää, että pieni pelote ei muka loisi tervettä kunnioitusta kanssapelaajia ja -eläjiä kohtaan.
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
sopuli,

voi kuulostaa tyhmältä, mutta pyyhi pölyt laitteen alta jos sellaista on sinne kertynyt. Meillä oli sama ongelma ja vaimo väitti tämän auttavan. En ihan ymmärtänyt naisen logiikkaa, mutta kyllä se saatana auttoi.

PS. Töniminen, potkiminen ja muu kurittaminen toimii myös.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä auttaa silloin, kun tekisi mieli vaan hakata päätä seinään (ei voi tehdä sitä, naapurit häiriintyy) tai itkeä itsensä uneen (ei voi tehdä sitä, uni ei tule)?
 

Johnny Cool

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tappara, Suomi.
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Mikä auttaa silloin, kun tekisi mieli vaan hakata päätä seinään (ei voi tehdä sitä, naapurit häiriintyy) tai itkeä itsensä uneen (ei voi tehdä sitä, uni ei tule)?

Muutama jutska jota voi tehdä:

- Hakata päätä lattiaan.
- Runkata tai lukea jotain tylsää että tulee uni.
- Pakottaa suru pois.


Kysymys: Mitä tarkoittaa englannin kielen sana visceral suomeksi esim. tapauksessa visceral hate? Visceral tarkoittaa adjektiivina sen kaltaista tekoa joka perustuu vahvaan tunteeseen eikä järkeen, mutta mikä sana sopisi kuvaamaan sitä? Auttaisi muistamaan tämän hyödyllisen ja paljon käytetyn sanan merkitys.
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Viestin lähetti Johnny Cool
Kysymys: Mitä tarkoittaa englannin kielen sana visceral suomeksi esim. tapauksessa visceral hate? Visceral tarkoittaa adjektiivina sen kaltaista tekoa joka perustuu vahvaan tunteeseen eikä järkeen, mutta mikä sana sopisi kuvaamaan sitä? Auttaisi muistamaan tämän hyödyllisen ja paljon käytetyn sanan merkitys.

Sanakirja sanoo: visceral ['vɪsərəl] a kirjak 1 syvä (syvään juurtunut) 2 vaistomainen ■ a 3 lääk sisäelin-
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mihin hintaan HIFK:n kotiluolasta irtoaa kahvi ja joku mässy sen kanssa? Siis vaikka perinteinen kahvi ja pulla.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kuka "omistaa" #jatkoaika kanavan tai kenen operaattorin hallussa se on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös