fiftyeight kirjoitti:
Tuotemerkki kirjoitetaan kuten se alunperin on kirjoitettu, esim. italialainen valaisinfirma kirjoitetaan yhtälailla iGuzzini, vaikka olisi lauseen ensimmäinen sana. Hyvään tapaan kuuluu myös, että jos täällä aloittaa lauseen jonkun nickillä, niin kirjoittaa sen kuten nickin haltija on sen alunperin halunnut, alkoi se sitten isolla tai pienellä kirjaimella.
Kielitoimiston kanta taitaa kylläkin olla se, että tuotemerkin, toiminimen tms. haltijan itse suosimista käytännöistä riippumatta on aina oikein kirjoittaa normaalin erisnimisäännön mukaisesti eli ensimmäinen kirjain isolla ja muut pienellä (pl. jotkin lyhenteet). Tietenkin näin, kielioppisäännöt koostuvat yleisperiaatteista eivätkä mainostoimistojen graafikkojen mielivallasta.
Käytäntö taas on kirjava. Maamme suurin päivälehti kirjoittaa itse nimensä "Helsingin Sanomat" ja samoin tehdään oikeastaan kaikkialla, vaikka yleisperiaatteen mukaan nimi tulisi kirjoittaa "Helsingin sanomat". Applen kannettava musiikkisoitin kirjoitetaan useimmiten anarkistisesti "iPod", ei "Ipod". Tätäkin käytäntöä noudatettaessa virkkeen alussa kirjoitetaan usein iso "I" ja niin tekisin itsekin. Toisaalta vakuutusyhtiö If yritti aluksi juurruttaa yleiseen käyttöön muotoa if..., mutta käyttää sitä itsekin enää liikemerkissään.
Tuosta nimimerkkeihin liittyvästä väitteestäsi olen eri mieltä. Jos nimimerkin haltija kirjoittaa sen pienellä, sitten sitä tulee kohdeltua kuten mitä tahansa pienellä alkavaa sanaa: muualla pienellä, mutta virkkeen alussa isolla. Usein rikon hyviä tapoja mutten mielestäni tässä.