Viestin lähetti Lukkoseppä
Mitäs sitten tapahtuu jo edesmenneille rekisterinumeroille? Saavatko ne mahdollisesti jossakin vaiheessa uuden elämän jonkin uutuuttaan kiiltävän auton puskureissa vai ovatko ne jonkinlaisessa karanteenissa pitkäänkin.
No jos joku haluaa jonkun numeron niin se on ilmeisesti mahdollista luonnollisesti.
Mutta pääsääntöisesti pyritään kai antamaan numerot juoksevasti. Ensin annettiin läänien mukaan eli että HKI oli A, Turun lääni T, Hämeenlääni H, Uusimaa U jne., mutta kun kirjaimet loppuivat niin HKI sai B, TKU E jne. Sitten 1989 unohdettiin ko. systeemi ja autot alettiin kilvettää maahantullessa ja alettiin käyttää niitä kirjaimia, jotka oli aiemmin dissattu. Tuli siis uusia alkukirjaimia, mutta myöskin F:ää, G:tä ja kumppaneita alettiin käyttämään toisena ja kolmantena kirjaimena. Nyt ollaan viitisentoista vuotta annettu noita erikoisia kilpiä ja vielä on jäljellä. Lisäksi vanhoja sarjoja voidaan jatkaa siitä, mihin silloin jäätiin. Varmasti on aika monta vuotta vielä jäljellä noillekin. En siis itse tajua, mikä tarve olisi neljännelle kirjaimelle vielä todella pitkään aikaan.
Ja jos otetaan käyttöön käytöstä poistetut kilvet niin tilannehan vain helpottuu, mutta tässä taitaa olla käytännön ongelma. Suomessahan kilvet tehdään pääasiassa vankiloissa ja vastaavissa laitoksissa niin on kai tarkoituksenmukaista tehdä kerralla koko sarja. Sen sijaan esim. Saksassa saat tietokoneelta rekisterinumeron ja sen kanssa kävelet vieressä olevaan kilpipajaan ja sanot, että haluat kilvet. He tekevät ne koneella odottaessasi maksua vastaan muutamassa minuutissa ja näin ollen voivat antaa ihan minkä tahansa vapaan kirjain- ja numeroyhdistelmän. Suomen systeemissä kilpiä on hankalampi valmistaa, jos vankiloissa tms. laitoksissa pitää olla pitkätkin tietokoneluiskat niistä kilvistä, mitä tehdään verrattuna nykyiseen systeemiin, jossa voidaan ajaa jokaisesta kirjainyhdistelmästä sarjat 100-999.