Lauantaina meni vähän villisti ja illan päätteeksi oli lompakko ja passi teillä tietymättömillä. Lompakossa oli käytännössä kaikki henk. koht. asiakirjat ihan perus plussakorteista luottokortteihin ja henkkareihin. Nyt en omista siis minkään valtakunnan henkilöllisyyspapereita ja aika kiire olisi sellaiset hankkia, kun parin viikon päästä pitäisi risteilylle lähteä.
Kysymys kuuluukin, mikä olisi helpoin vaihtoehto? Uutta passia en välttämättä juuri tähän hätään tarvitse, mutta henkilöpaperit kylläkin. Poliisiasemallehan tässä pitää mennä, mutta itse olen viimeksi näillä asioilla liikkunut junnuna enkä protokollasta juuri mitään muista. Poliisin sivuilla suositellaan varaamaan aika jos ei halua jonottaa, no minulle se jonottaminen ei tosiaan ole ongelma kunhan vaan saman päivän aikana saa paperit vetämään ja asian kuntoon.
Poliisin sivuilla sanottiin seuraavaa:
"Passia haettaessa on oltava mukana:
passi tai henkilökortti (Huom. ei ajokortti)
Henkilökorttia haettaessa on oltava mukana:
luotettava selvitys henkilöllisyydestä (passi tai henkilökortti)"
sekä
"Mikäli henkilökortin hakijalla ei ole voimassa olevaa henkilökorttia tai passia, pyritään henkilöllisyys selvittämään henkilöllä hallussaan olevien muiden henkilöllisyyttä tukevien asiakirjojen ja rekisterihakujen sekä tarvittaessa myös haastattelun avulla."
Mihin tässä tarkalleen ottaen pitää varautua, jos menen huomenna poliisiasemalle laittamaan henkilökorttihakemusta sisään, enkä omista minkään valtakunnan todistusta henkilöllisyydestäni? Aletaanko siellä tenttaamaan äidin tyttönimiä ja syntymäpaikkoja yms? Toki aamupäivästä soitan ensin kaikki mahdolliset löytötavarapisteet läpi, jos vaikka selviäisin tällä kertaa niin helpolla.
Terveisin känniääliö.