Onko täällä pettyneitä välivuoden pitäjiä? Itselläni sattuu olemaan juuri nyt kinkkinen tilanne, sillä tänään olisi pääsykokeet haluamaani paikkaan, mutta se on myös pääsykoe eräälle toiselle samansorttiselle, mutta teoreettisemmalle, linjalle. En halua jälkimmäiseen, vaan nimenomaan siihen ensimmäiseen ja tässä tuleekin nyt se päänvaiva, jota mietin. Kannattaako minun tehdä koe kunnolla, koska on mahdollisuus, että en pääse haluamaani, mutta saisinkin paikan siitä toisesta hakuvaihtoehdosta? Intin takia en ole päässyt käsiksi 1/3 pääsykokeen ennakkomateriaaliin, sekä myös yhtenä paskimpana ajankohtana, kun olin kotona, netti ei toiminut. Nyt mietin, että kannattaako jättää koe "tyhjäksi" ja etsiä töitä (vaikken töitä saisikaan, saisin työmarkkinatukea, sillä olen hakenut kolmeen kouluun) vai yrittää tehdä koe kunnolla ja ottaa se riski, että en pääsekään haluamaani kouluun ja kieltäydyn kakkosvaihtoehdosta, jolloin en saa työmarkkinatukea ja minun olisi pakko saada töitä, jos aion itseni elättää. Tässä on se riski, että jos en saakaan töitä. Haluaisin kuitenkin hakea töitä, jotka edes vähän kiinnostaisivat, eikä mitään pakkopulla siivoushommia (jotka joutuisin pakonedestä ottamaan, jos ei muuta ole).
Vaihtoehtoja siis 3:
1. Teen kokeen kunnolla ja pääsenkin haluamaani kouluun (kolmasosa aineistosta lukematta, joten saanen epäillä)
2. En pääse haluamaani, vaan siihen 2. vaihtoehtoon, josta kieltäydyn ja joudun ottamaan vastaan paskimman duunin mitä tarjolla on, jos ei muu auta.
3. En tee koetta kunnolla ja saisin työmarkkinatukea, jolloin voisin vapaammin etsiä itselleni mieleistä työtä ja pitää välivuoden hakien sitten ensi keväänä/kesänä uudestaan haluamaani kouluun.
Valinnastahan tekee vielä kinkkisemmän se, että onko tuo 1. hakuvaihtoehtokaan pakosti se ala, jota haluan tehdä työkseni seuraavat 40 vuotta.