Tuli mieleen MTV3:n uuden rikossarjan,
Ratkaisevan iskun, jaksoja katsellessa, että millähän perusteella tekijätiimi arpoo noita "muutettuja nimiä"? Ensimmäisessä jaksossa tämän kotkalaisen kaksoissurmaajan nimi oli muutettu Ville Leistiksi ja heti tuli sellainen mielikuva, että olin kuullut nimen jossain yhteydessä aikaisemminkin ja liittyen vielä tuonne eteläiseen Kymenlaaksoon. Nopea googlaus paljasti, että olin todennäköisesti pelannut tätä tosielämän Leistiä vastaan salibandyä ja myöhempi myös sen, että kyseessä ei todellakaan ollut
tekijä (linkki: IS).
Ohjelmassa vilahti alussa nopeasti teksti, jossa todettiin
siviilihenkilöiden nimet muutetuiksi, mutta ainakin itselleni jäi epäselväksi tarkoitettiinko tällä myös itse tekijää, jonka oikea nimi nyt on tullut esiin tuomion yhteydessä. Tässä mielessä ollaan ainakin omasta mielestäni jo aikalailla harmaalla alueella, jos nimi muutetaan samaksi kuin alueella asuvalla, melko saman ikäisellä, henkilöllä oikeasti on. Varsinkin, kun kyse ei ole mistään jukkavirtasesta, vaan hieman harvinaisemmasta nimestä.
Nyt eilen tulleessa jaksossa ruutuun paukahti "NIMI MUUTETTU"-lätkä myös, kun epäillystä käytettiin nimeä ensimmäisen kerran, ei vain lyhyt disclaimer alussa. Olikohan tullut palautetta..