Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 010 455
  • 47 206

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tuli mieleen tuossa kun rantsussa tuli kohellettua polvet verille. Silloin muinoin joskus eaa. kun kaatuiltiin fillarilla, äiti putsasi polvet ensin vedellä hiekasta ja sen jälkeen laittoi jotain ainetta, ilmeisesti desinfioivaa tai jotain. Joka tapauksessa se kirveli jonkin verran, mutta mieleen jäi kun se kupli tai ikäänkuin kiehui siinä haavassa. Muistaako kukaan mitä se aine oli? Sulfaa tai jotain? Saako sitä vielä jostain?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laimennettu vetyperoksidi, tosin siihen aikaan se oli nimeltään 'vetysuperoksidi'. Kuohautti loputkin hiekansirut ja muut epäpuhtaudet pois haavasta ja kirveli ihan sikana :) Luulisin, että saa vielä apteekista, vaikka muut antiseptiset liuokset ovatkin nykyään paljon miellyttävämpiä käytössä.

Käytettiin myös hiusten vaalennuksessa - Marilyn Monroe oli 'vetysuperoksiblondi' parhaimmillaan.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laimennettu vetyperoksidi, tosin siihen aikaan se oli nimeltään 'vetysuperoksidi'. Kuohautti loputkin hiekansirut ja muut epäpuhtaudet pois haavasta ja kirveli ihan sikana :) Luulisin, että saa vielä apteekista, vaikka muut antiseptiset liuokset ovatkin nykyään paljon miellyttävämpiä käytössä.

Käytettiin myös hiusten vaalennuksessa - Marilyn Monroe oli 'vetysuperoksiblondi' parhaimmillaan.

Äidiltäni tätä ainetta vielä parivuotta sitten löytyi. Taisi käyttää johonkin kulmien eli niiden silmien yläpuolella olevien karvojen värjäykseen tms. Pitihän sitä sitten saada siellä ollessa haava joka piti puhdistaa. Kupli ja kirveli niin perkeleesti, tai no tuo kirvely nyt on suhteellista.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minulla on Viking Linen lahjakortti. Mihin muuhun sitä voi laivalla käyttää kuin itse risteilyn (hytin) maksamiseen? Käykö ruokailun maksamiseen, tax freehin, ravintoloihin? Muita? Lahjakortti on minun nimellä, mutta onko sitä mahdollista myydä esim. kaverille?

Eikö tähän osannut vastata edes kukaan etelän hetelmä vai eikö vaan jaksanut? Vai olisiko tämä pitänyt laittaa tyhmien kysymysten ketjuun?
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Minulla on Viking Linen lahjakortti. Mihin muuhun sitä voi laivalla käyttää kuin itse risteilyn (hytin) maksamiseen? Käykö ruokailun maksamiseen, tax freehin, ravintoloihin? Muita? Lahjakortti on minun nimellä, mutta onko sitä mahdollista myydä esim. kaverille?

Ei kai noilla lahjakorteilla saa kun ilmaisen matkan. Eihän siinä ole mitään euromääräistä arvoakaan nimetty?


Mikä idea tuossa leevin tuhannen markan seteli-biisissä on?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eikö tähän osannut vastata edes kukaan etelän hetelmä vai eikö vaan jaksanut? Vai olisiko tämä pitänyt laittaa tyhmien kysymysten ketjuun?
Viking Linen sivuilla lukee maksuvälineistä kertovalla sivulla näin:

Lahjakortit ja lahjasetelit: Viking Linen lahjakortit ja lahjasetelit kelpaavat maksuksi sekä laivoilla että Viking Linen konttoreissa. Ei lunasteta takaisin.

Minä lukisin tuon niin että lahjakorteilla voi maksaa laivalla kaikkialla. Kannattaisi varmaankin soittaa Viking Linen asiakaspalveluun ja tarkistaa asia sieltä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mikä idea tuossa leevin tuhannen markan seteli-biisissä on?
Idea? No, sävellyksellisesti ei kai sen kummempaa, onpahan vaan sellainen sen ajan teknomeiningillä vedetty instrumentaali.

Biisin nimen idea on siinä, ettei tuolloin ollut tuhannen markan seteleitä. Isoin seteli oli viissatanen, jossa myhäili Kekkonen.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viking Linen sivuilla lukee maksuvälineistä kertovalla sivulla näin:

Lahjakortit ja lahjasetelit: Viking Linen lahjakortit ja lahjasetelit kelpaavat maksuksi sekä laivoilla että Viking Linen konttoreissa. Ei lunasteta takaisin.

Minä lukisin tuon niin että lahjakorteilla voi maksaa laivalla kaikkialla. Kannattaisi varmaankin soittaa Viking Linen asiakaspalveluun ja tarkistaa asia sieltä.

Luin kyllä tuon kohdan, mutta varmuutta tuosta ei saa. Ajattelin, että jos jollain jatkislaisella olisi omakohtaista kokemusta, ennen kuin alan soittelemaan kalliisti Viking Linelle.

Lahjakortissa on arvo määritetty ja se on sen verran paljon, ettei sitä saa tuhlattua mihinkään halpisristeilyyn ja ruokailuun. "Ei lunasteta takaisin" vaikuttaa epäilyttävältä, koska risteilyä, ruokailuja, tax free ostoksia, ravintolajuominkeja on hankala maksaa kerralla. Tai sitten on jokin korvaava järjestelmä. Pitänee laittaa sähköpostia.
 

J.Petke

Jäsen
Lahjakortissa on arvo määritetty ja se on sen verran paljon, ettei sitä saa tuhlattua mihinkään halpisristeilyyn ja ruokailuun. "Ei lunasteta takaisin" vaikuttaa epäilyttävältä, koska risteilyä, ruokailuja, tax free ostoksia, ravintolajuominkeja on hankala maksaa kerralla. Tai sitten on jokin korvaava järjestelmä. Pitänee laittaa sähköpostia.

Minä saan tuosta "ei lunasteta takaisin" kohdasta sen käsityksen, että tuota ei voi vaihtaa rahaan vaan sitä voi käyttää laivalla maksuvälineenä mutta mitään vaihtorahoja ei saa jos koko summaa ei pysty käyttämään. Enkä jaksa uskoa siihen, että tuo pitäisi käyttää kerralla vaan eiköhän tuohon ole joku fiksumpi järjestelmä suunniteltu.
 

tutzba

Jäsen
Miten saa puhdistettua valkoisesta t-paidasta grillauksessa tulleita tahroja, vai onko se ihan mahdoton tehtävä? Normaalissa pesussa vähän vain haaleni. Maksoi jotain kympin, että ei sillain ole mikään suuri menetys, mutta se oli bränäri ja täten lemppari.

Okei, nyt on sen verran omituinen tarina että jaan sen kanssanne. Pesin siis tuon t-paidan kahteen kertaan, mutta tahrat eivät lähteneet. Edellisen kerran vilkaisin paitaa kun olin juuri ottanut sen pois pesukoneesta ja laittanut kuivumaan. Silloin tahrat vielä olivat tallella. Vein paidan kuivumaan parvekkeelle muiden pyykkien kanssa, josta lopulta heitin kuivuneet vaatteet kaappiin. Tänään otin paidan esille kaapista ja ihan jokaikinen tahra oli poissa!

En tajua miten tämä voi olla mahdollista.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juti, Kipru ja keitä muita siinä remmissä oli kun mm 95 jälkimainingeissa kasvattivat jotain ravihevosta? Mikä humman nimi on vai onko jo meetvurstina?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä oli nimeltään peli johon oli jatkoajassakin joskus linkki. Sitä pelattiin internetissä ja jokainen kuva oli arvoitus jonka tajuamalla pääsi seuraavalle levelille. Ei todellakaan ollut mikään helppo ja taisi olla, ettei ollut mikään java-peli vaan seuraava level oli uusi internet-sivu. Todella sekava sönkötys, mutta mikäli joku tietää varmasti tajuaa.

Olisikohan ollut kyseessä notpron? Mikäli ei, niin tuo on juuri tuollainen saman tyylinen, ja suosittelen mikäli tuollaisista tykkää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Okei, nyt on sen verran omituinen tarina että jaan sen kanssanne. Pesin siis tuon t-paidan kahteen kertaan, mutta tahrat eivät lähteneet. Edellisen kerran vilkaisin paitaa kun olin juuri ottanut sen pois pesukoneesta ja laittanut kuivumaan. Silloin tahrat vielä olivat tallella. Vein paidan kuivumaan parvekkeelle muiden pyykkien kanssa, josta lopulta heitin kuivuneet vaatteet kaappiin. Tänään otin paidan esille kaapista ja ihan jokaikinen tahra oli poissa!

En tajua miten tämä voi olla mahdollista.

Katsoitko oliko t-paidassa tahrat jäljellä sen jälkeen kun otit ne narulta pois kuivumasta vai heititkö paidan vain kaappiin katsomatta sitä. Nimittäin aurinko voi haalistaa ja jopa poistaa tahroja kuivumassa tai muuten vain narulla olevista vaatteista, se voi haalistaa näkymättömiin esim. tomaattitahrat tms. Kyseinen toiminta perustuu siihen, että väripigmentit hajoavat auringossa ja vaaleissa sekä pastellinsävyisissä pinnoissa on värimolekyylejä on vähemmin kuin tummissa ja siksi ne haalistuvat (ja myös puhdistuvat) nopeammin kuin värilliset. On kuitenkin muistettava, että kaikenlaiset värimolekyylit eivät reagoi auringonsäteilyyn yhtä herkästi mutta veikkaisin, että t-paitasi tapauksessa tällaisesta on kuitenkin kyse. Auringonvalo siis osaltaan poisti väritahrat paidasta.

Tietty on sellaisiakin väriaineita, jotka eivät kovinkaan helposti haallistu mutta niitä ei yleensä käytetä tavallisissa vaatteissa vaan esim. puutarhakalusteissa, autojen sisustuksissa tms. kohteissa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Tänään otin paidan esille kaapista ja ihan jokaikinen tahra oli poissa!

Täysin samalla tavalla kävi minullekin kaksi vuotta sitten. Kännissä grillaillessa lenteli melko runsaastikin jotain melkoisen vahvaa kastiketta rinnuksille, ja kahden pesun ja valkaisun jälkeen paita näytti olevan edelleenkin aivan pilalla.

Tuon toisen pesun ja kuivumisen jälkeen paita unohtui noin viikoksi erään reissun ajaksi kaapin päälle, johon ilmeisesti hellepäivinä aurinko pääsi paistamaan. Ihmetys oli melkoinen kun sen seuraavan kerran löysin, ja paita olikin aivan vitivalkoinen.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Kuinka isoja (kg) ovat keskimäärin kotitalouksissa käytettävät pesukoneet?

Entäs esim. kerrostalojen pyykkituvissa käytettävät yhteiset koneet?

Vai onko niitä sitten muka niin montaa eri sorttia? Vai pystyykö linjaamaan näin radikaalisti?

Ja ei, en tarkoittanut itse koneen painoa vaan paljon sitä mättöä menee sinne sisälle, kiitos!
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kuinka isoja (kg) ovat keskimäärin kotitalouksissa käytettävät pesukoneet?

Entäs esim. kerrostalojen pyykkituvissa käytettävät yhteiset koneet?

Vai onko niitä sitten muka niin montaa eri sorttia? Vai pystyykö linjaamaan näin radikaalisti?

Ja ei, en tarkoittanut itse koneen painoa vaan paljon sitä mättöä menee sinne sisälle, kiitos!

3,5 - 4 kiloa taitaa olla pienimmät (päältä täytettävät kotikoneet), sitten 5 - 7 kg menee edestä täytettäviin kotikoneisiin. Jotkut päältä täytettävätkin taitavat jo nyt ottaa 5 kiloa. Taloyhtiön koneista en osaa sanoa.
 

tutzba

Jäsen
Katsoitko oliko t-paidassa tahrat jäljellä sen jälkeen kun otit ne narulta pois kuivumasta vai heititkö paidan vain kaappiin katsomatta sitä.

Olin niin varma siitä, että tuo paita on menetetty lopullisesti, eli en katsonut. Todennäköisesti tuo aurinkoselitys pitää paikkansa, koska muuten kämpässäni käy jotain kotitonttuja siivoilemassa ja se olisi häiritsevää.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Mikäköhän oli sen mm. Nokia luureihin saatavan ilmaisen urheilusuorituksia seuraavan softan nimi? Enkä tarkoita sports trackeria.

Se piirtää myös kartalle sen reitin, jonka on lenkillä heittänyt. Olisko siinä nimessä ollut joku "mondo" nimi tms...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Humma oli Golden Karjala, ja on todennäköisesti jo syöty.
Juti, Kipru ja keitä muita siinä remmissä oli kun mm 95 jälkimainingeissa kasvattivat jotain ravihevosta? Mikä humman nimi on vai onko jo meetvurstina?
Ja mainittakoon nyt vielä, että omistajiin kuului myös Esa Keskinen. Voi olla että siinä oli enemmänkin porukkaa. Saku Koivukin saattoi olla mukana pienellä osuudella, ja ehkä muitakin vielä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen tässä pohtinut jos pistäisin jonkun NHL:n maailmaa käsittelevän lehden tilaukseen. Sekalainen kysymykseni onkin todella yksinkertainen, eli mitäs lehteä porukka suosittelee? Veikkaajan ja Urheilulehden voi sitten jokainen huuliveikko jättää mainitsematta. Pro Hockeyn tilaamista olen harkinnut jo pidemmän aikaa, mutta kartoitetaan nyt muitakin (jos on) vaihtoehtoja, jos joku sattuisi tietämään jonkun todellisen kultakimpaleen.

En kyllä lähtisi tuota Pro Hockeytakaan suosittelemaan, minusta tuo on kyllä jokseenkin paska lehti. En ole kyllä nyt aikoihin enää lukenut koko aviisia, joten en tiedä onko tyyli muuttunut, mutta minua on aina häirinnyt tuossa lehdessä se että jutut on ihan järjestään n. kuukauden myöhässä. Esim. kun tässä on jotain rankingeja yms. niin ne on kaikki aina helvetin vanhoja. Sama juttu esim. tämän kausioppaan rostereiden suhteen, siellä on todella vanhaa tietoa ollut välillä. Sitten toinen asia joka tuossa on häirinnyt on se kuinka ruotsalaisia pelaajia tuodaan koko ajan esille yltiöpositiivisessa valossa, lehtihän taitaakin olla ruotsalainen ja käännetään vaan suomeksi. Joskus tuli tuota osteltua ja lueskeltua mutta sitten kyllästyin koko paskaan enkä ole enää aikoihin lukenut lehteä.

Vaihtoehtojahan ei taida täällä tosin hirveästi olla, jos ei sitten tilaa jotain ihan rapakontakaista lehteä. Vai saako niitä edes tilattua tänne? Mutta irtonumeroita nyt ainakin saa ostettua, parempi sekin vaihtoehto minusta kuin Pro Hockeyn tilaaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös