Onko Hakametsässä jotain salaisia katsomoita, jotka eivät "tavallisesta" katsomosta näy, vai mikä on? Kun tuntuu tosiaan, että vaikka itse voisi laskea korkeintaan vajaa tuhat tyhjää paikkaa, niin sitten kuulutetaan, että halli on hädin tuskin puolillaan. Voisiko joku Tappara- tai Ilves-fani valaista meikäläistä?
Asiaa on spekuloitu vuosien varrella paljon, mutta mitään virallista selitystä ei ole kuulunut. Jotkut (lähinnä ei-tamperelaiset) jopa väittävät, että SM-liigassa kaikki vetävät katsojalukuja mieluummin ylöspäin kuin alaspäin, joten havainto ei yksinkertaisesti voisi pitää paikkaansa. Kuitenkin sinä ja minä ja moni muu on omin silmin todennut epäsuhdan - joskus, joissain peleissä.
Asia ei siis selvästikään näy kaikissa otteluissa. Mutta herättää ihmetystä, kun joskus erityisesti sellaisissa peleissä joissa katsojia näyttäisi olevan tavallista enemmän, viralliset luvut väittävät kuitenkin katsomon täyttöasteen olevan n. 60-65%. Olen itsekin joskus turhaan yrittänyt saada Hakametsästä neljää vierekkäistä paikka ihan mistä tahansa istumakatsomosta, ja paikalle saavuttua hallissa ei todellakaan näy kuin hajapaikkoja siellä täällä - ja sitten illan katsojamääräksi ilmoitetaan 5900...
Uskottavin arvaus jonka olen kuullut on, että ainakin osa sponsoreille menneistä lipuista ei näkyisi "maksaneiden katsojien" määrässä. Tätä tukee myös havainto, että ainakin joinain vuonna Tapparan budjetoimat sponsoritulot ovat vaikuttaneet varsin korkeilta. Ehkä ainakin osa yhteistyökumppaneiden tavalla tai toisella hankkimista lipuista on kirjattu sponsorituloksi eikä katsojatuloksi - eikä siten näkyisi myöskään katsojamäärässä!? Mene ja tiedä, kun ei virallista selitystä ole annettu...