Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

  • 2 001 202
  • 8 417

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Väärin muistat, Jokerit oli tuolloin toisena.

Näin se meni. Saku "Sakari" Pietilä erotettiin 16.10.1997 käydyn ottelun JYP-Jokerit (6-0) jälkeen. Ja voittoprosenttikin jäi alle 70:n (65,4). Jokerit oli sarjakakkosena, kolme pistettä Ilvestä perässä. 13 ottelusta oli tullut 8 voittoa, 1 tasapeli ja 4 häviötä. Sietääkin valmentaja erottaa tuollaisen taaperruksen jälkeen...

Oli muuten mieleenpainuva ottelu, kun satuin itsekin paikalla olemaan. Täysi halli ja "kruununa" Mika Strömbergin ulosajo tuomarin kanssa törmäämisestä, joka palkittiin sittemmin varsin kyseenalaisella 10 ottelun pelikiellolla.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Mulla on se käsitys että tuo "Sakari Koivu" on vain jonkun uunon toimittajan oma keksintö, kun päähän ei vaan ole millään mahtunut että jonkun etunimi voi olla Saku. Ainakin Hannu-Pekka Hänninen jossain selostuksessaan käytti pelaajasta nimeä "Sakari Koivu".

Joo, onhan tämä hyvin mahdollista. Pitäydytään siis tässä totuudessa, ellei kellään ole lisätodisteita.

Olisikohan tuolle Jokerien kauden 1997-98 valmentajanvaihdoksen tilanteelle ihan lähdettä jossain? Itse nimittäin muistelisin, että joukkue olisi ollut liigassa kolmantena. Kakkosta ja nelosta on siis jo ehdotettu.
 

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Olisikohan tuolle Jokerien kauden 1997-98 valmentajanvaihdoksen tilanteelle ihan lähdettä jossain? Itse nimittäin muistelisin, että joukkue olisi ollut liigassa kolmantena. Kakkosta ja nelosta on siis jo ehdotettu.

Kuten monissa muissakin tämän viestiketjun asioissa, Jääkiekkokirja, joka kuulunee jokaisen tällä palstalla asiantuntijuuttaan esittelevän kirjoittajan kirjahyllyyn, kertoo vastauksen myös tähän. Ko. asiassa lähteenä Jääkiekkokirja 1998-99, s. 54.

Kirjat kunniaan, faktat kohdalleen!
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Sykora ei kuitenkaan saanut potkuja, vaan halusi itse lähteä annettuaan kaikkensa joukkueelle. Syistä en sen enempää osaa sanoa, mutta potkuiksi noita ei muistaakseni mainittu missään tuolloin.
Vaikka potkuja ei tullutkaan, niin tuo oli silloin ennätys, kun kolmanetena oleva joukkue vaihtoi valmentajaa. Taitaa olla vieläkin voimassa. Sykora taisi itse ehdottaa aiemmin syksyllä, että Jukka Jalosen ja hänen paikkansa olisi vaihdettu ristiin. Tuo ei käynyt Lukon johdolle ja sitten taas kun Sykora ilmoitti lopettavansa, ei ykkösen pesti kelvannut Jaloselle. Sitten Pena pongattiinkin jo prisman liikennevaloista ja homma lähti pyörimään toisenlaista rataa.
 

Noma

Jäsen
Kuten monissa muissakin tämän viestiketjun asioissa, Jääkiekkokirja, joka kuulunee jokaisen tällä palstalla asiantuntijuuttaan esittelevän kirjoittajan kirjahyllyyn, kertoo vastauksen myös tähän. Ko. asiassa lähteenä Jääkiekkokirja 1998-99, s. 54.

Kirjat kunniaan, faktat kohdalleen!

Tähän liittyen: mistä vuodesta asti Jääkiekkokirjoja on tehty?
 

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eniten nollapelejä?

Kiinnostaisi kuulla, joltain tilastonikkarilta, että millä sm-liigaseuralla on kaikkien aikojen eniten pelattuja nollapelejä (päästetyt maalit) putkeen? Sekä, millä seuralla on pisin voittoputki nollapeleillä?
 

Giba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kainalniemen Hiki
Kuinka monen maan kansalaisia on pelannut liigassa?

En jaksanut ihan kokonaan tarkastaa asiaa, mutta katsotaan josko löytyisi tietoa asiaan. Itse löysin muistista seuraavaa...
Suomi, Ruotsi, Kanada, USA, Venäjä, Tsekki, Slovakia, Tanska, Ranska, Slovenia, Itävalta, Viro, Latvia, Ukraina,Italia...

varmasti maita jäi pois, mutta sitä etenkin jäin miettimään, että onko liigassa koskaan pelannut saksalaisia tai sveitsiläisiä pelaajia. Voipi olla, että näin kuumepöhnässä jäi itsestäänselvyyksiä poijjes...
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
En jaksanut ihan kokonaan tarkastaa asiaa, mutta katsotaan josko löytyisi tietoa asiaan. Itse löysin muistista seuraavaa...
Suomi, Ruotsi, Kanada, USA, Venäjä, Tsekki, Slovakia, Tanska, Ranska, Slovenia, Itävalta, Viro, Latvia, Ukraina,Italia...

varmasti maita jäi pois, mutta sitä etenkin jäin miettimään, että onko liigassa koskaan pelannut saksalaisia tai sveitsiläisiä pelaajia. Voipi olla, että näin kuumepöhnässä jäi itsestäänselvyyksiä poijjes...

Eikös Jan Benda ollut saksalainen? Sveitsiläistä ei nyt nopeasti mieleen tule.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiinnostaisi kuulla, joltain tilastonikkarilta, että millä sm-liigaseuralla on kaikkien aikojen eniten pelattuja nollapelejä (päästetyt maalit) putkeen? Sekä, millä seuralla on pisin voittoputki nollapeleillä?

En mä mitään varmaa tiedä, mutta ennen kuin joku asiantuntija tulee lyömään faktat pöytään, veikkaan Tepsiä kaudelta 97-98, Kimmo Lecklin piti 4 nollaa putkeen. Tietysti Ilves/Aarne Honkavaara tms. on voinut pitää nollat vaikka Vapaussodasta Beatlesiin ja kikkaillut samalla Töölön Vesan kumoon 23-0, mutta veikkaan silti tepsiä.
Nyt en kyllä kohmeeltani tajua, että mitä eroa noilla kysymyksilläsi on?

edit: Olinpa tosiaan jumissa, tasapelikin on asia. Kiitokset Foxille.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
Sveitsiläistä ei nyt nopeasti mieleen tule.

Müllerin lisäksi ainakin Philippe Seydoux pelasi HPK:ssa muutaman pelin ilman mairittelevaa menstystä. Ja kausi taisi olla 2006-07.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Lisättäköön kansallisuuslistaan ainakin Puola (Mariusz Czerkawski) ja Valko-Venäjä (Aleksander Andrijevski)
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Jos vähän fuskataan niin mukaan saadaan myös Japani Martin Kariyan kaksoiskansalaisuuden myötä.
 

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Semir Ben-Amorin myötähän myös Tunisia tulee edustetuksi SM-Liigassa ainakin jollain tasolla. Semirin isä on tunisialainen, mutta maan passia mies ei taida omistaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös