@FiveHole
Itse ajattelin kesällä, että Stephenson jatkaessa Vegasista tutulla tasollaan hän tulee olemaan joukkueen tärkeimpiä pelaajia. Ei paras eikä näyttävin, mutta yksi tärkeimpiä. Samalla kyllä hyväksyin sen tosiasian, että mieheen on kiinnitettynä paljon dollareita ja jos mies oli Vegasin kausina hinta/laatu -suhteeltaan yksi sarjan parhaita senttereitä, niin enää uudella sopimuksella ei sitä ole eikä tule olemaankaan. Hinnassa oli siis ilmaa, ja niin se aina menee kun UFA-pelaajista puhutaan. Ja kyllä mä kauden alussa halusin uskoa, että Vegasista tuttu Stephenson siellä luistelee uudessa nutussa.
Jostain syystä ei ole kuitenkaan ollut sama mies tällä kaudella. Tottakai uusi seura on aina uusi mahdollisuus, mutta samalla uhka. Kenties Vegasin systeemi sai Stephensonin näyttämään paremmalta kuin onkaan? Tai kenties Vegasin systeemi yksinkertaisesti sopi Stephensonin vahvuuksille ja heikkouksille täydellisesti. Ja kääntäen, ehkäpä Seattlessa Bylsma systeemi ei ole pelaajan ominaisuuksia yhtä hyvin tukevaa. Tai ehkä kun uran isoin sopimus on tehty ja eläkemassit tienattu, niin selkä on suoristunut. Tai Seattle ei ole ympäristönä samanlainen omalle perheelle ja tämä heijastuu pelisuorituksiin. Pelkkiä arvauksia kaikki.
Sen verran paljon olen Vegasin pelejä viime vuosina nähnyt, että aika hyvän kuvan Stephensonin kyvyistä olen muodostanut. Ja uskallan sanoa, että läheskään noin huono pelaaja hän ei ole, mitä Seattlen paidassa on nähty.
Ja siis, onhan nuo perustilastot tältä kaudeltakin vähintään ihan ok. 43 pelissä 5+24=29 pistettä (joukkueen 2. paras kun parhaalla 32). Syötöissä joukkueen ykkönen. YV-pisteissä ykkönen, aloituksissa ykkönen, peliajassa joukkueen 5. ja hyökkääjien ykkönen. Sitten taas tehosaldo -9 on joukkueen viidenneksi huonoin. Tasakentällisin tehdyissä pisteissä vasta seitsemäs.
Mutta sitten vielä noiden perustilastojen takana. Raflaavasti heittämäni ”liigan huonoin 5vs5-hyökkääjä” perustuu JFreshin tilastoihin, joista havainnollistava kuva alla:
Kuvassa näytetään pelaajan hyökkäyksellistä ja puolustuksellista arvoa 5vs5-maaliodottamien kautta. Oikean alakulman laatikkoon sijoittuminen tarkoittaa karkeasti, että olet liigan keskiarvoa huonompi puolustamaan ja huonompi hyökkäämään. Ja mitä kauempana keskikohdasta, niin sen huonompi. Kuvassa on pointattu Barclay Goodrow, mutta häntäkin huonompana on joku Kraken-hyökkääjä ja kyseessä on nimenomaan Stephenson. Eli tällä mittarilla voidaan ihan relevantisti sanoa, että Krakenin numero 9 on alkukauden huonoin 5vs5-hyökkääjä. Eipä tuolla muutkaan Seattlen hyökkääjät tosin juhli. Samaan ”miinus-miinus” -laatikkoon laskin ainakin seitsemän Kraken-hyökkääjää.
Kyllä odottaisin siis kovempaa suoritustasoa aika monelta Kraken-hyökkääjältä. Sellaisia kivoja 40-50 pisteen hyökkääjiä kyllä löytyy melkein neljään ketjuun, mutta kuka tuota hyökkäystä johtaa? Matty Beniers, olisiko aika alkaa lunastaa?
Yhtä kaikki, Stephenson tulee vielä. I believe in Chandler!