Sci-fi –sarjojen aatelia – Babylon 5

  • 7 475
  • 60

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
En saanut nukuttua yöllä joten päätin jatkaa Babylon 5 maratooniani. Tällä hetkellä olen 3. kauden viimeisessä jaksossa, Z'ha'dum. Melkein joka jakson kohdalla olen virnistellyt kuin idiootti ja nauttinut sarjan käänteistä. Babylon 5 on eittämattä paras sarja jota olen koskaan seurannut. Vaikka olen myös innokas Star Trek - fani, ei Stat Trek ole ikinä tehnyt minulle tämän kaltaista addiktiota, ei edes lähellekkään. Mutta onko JA'han pesiytynyt yhtään hengenheimolaistani, yhtä innokasta B5-fania joka vieläkin katselee B5-jaksoja nauttien joka hetkestä?

Enää pitäisi saada käsiini 4. ja 5. tuotanto-kaudet ettei tulisi vieroitus-oireita.

- Tinke-80
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Viestin lähetti Tinke-80
En saanut nukuttua yöllä joten päätin jatkaa Babylon 5 maratooniani. Tällä hetkellä olen 3. kauden viimeisessä jaksossa, Z'ha'dum. Melkein joka jakson kohdalla olen virnistellyt kuin idiootti ja nauttinut sarjan käänteistä. Babylon 5 on eittämattä paras sarja jota olen koskaan seurannut. Vaikka olen myös innokas Star Trek - fani, ei Stat Trek ole ikinä tehnyt minulle tämän kaltaista addiktiota, ei edes lähellekkään. Mutta onko JA'han pesiytynyt yhtään hengenheimolaistani, yhtä innokasta B5-fania joka vieläkin katselee B5-jaksoja nauttien joka hetkestä?

Enää pitäisi saada käsiini 4. ja 5. tuotanto-kaudet ettei tulisi vieroitus-oireita.

- Tinke-80

Itse en B5 niin välitä, mutta jos Stargate SG-1 voidaan laskea sci-fi sarjaksi. Olen totaalisen koukussa tähtiporttiin.Myös uusi Stargate Atlantis joka alkoi jenkeissä 2 viikkoa sitten on iskenyt.Rikkoi muuten siellä katsoja lukuja.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Re: Re: Sci-fi sarjojen aatelia, Babylon 5

Viestin lähetti MetalMac
Itse en B5 niin välitä, mutta jos Stargate SG-1 voidaan laskea sci-fi sarjaksi. Olen totaalisen koukussa tähtiporttiin.Myös uusi Stargate Atlantis joka alkoi jenkeissä 2 viikkoa sitten on iskenyt.Rikkoi muuten siellä katsoja lukuja.

Mikäs tarina Stargate Atlantiksessa on muuten takana? Itse olen innokas scifin ystävä, mutta Stargate ei ole oikein ikinä kunnolla kolahtanut minulle. Star Trek - Enterpriseä olen seurannut netin välityksellä todella tiiviisti, vaikka Enterprisen alkukaudet olivat todella huonoja, on taso noussut kausien myötä. Pitää käydä hakemassa pari Atlantiksen jaksoa ja tsekata on minkätasoinen sarja kyseessä.

- Tinke-80
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Katselin tuossa kaikki jaksat B5'sta neljännen kauden loppuun. Omasta mielestäni viimeiset kaksi kautta ovat muutenkin vähän huonoja. Johtuu lähinnä siitä, että suurimmat rodut ovat poissa. Mielestäni oli mukavinta kun ihmiset olivat muiden armoilla kunnolla, jne. Hyvä sarja kyllä, scifin aatelia.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Viestin lähetti Tinke-80
En saanut nukuttua yöllä joten päätin jatkaa Babylon 5 maratooniani. Tällä hetkellä olen 3. kauden viimeisessä jaksossa, Z'ha'dum. Melkein joka jakson kohdalla olen virnistellyt kuin idiootti ja nauttinut sarjan käänteistä. Babylon 5 on eittämattä paras sarja jota olen koskaan seurannut. Vaikka olen myös innokas Star Trek - fani, ei Stat Trek ole ikinä tehnyt minulle tämän kaltaista addiktiota, ei edes lähellekkään. Mutta onko JA'han pesiytynyt yhtään hengenheimolaistani, yhtä innokasta B5-fania joka vieläkin katselee B5-jaksoja nauttien joka hetkestä?

Kaikki B5-jaksot tuli aikanaan tv:stä katsottua ja harmiteltua, etten niitä nauhoittanut. DVD-settien osto on ollut harkinnassa jo pitkään, mutta paketit ovat kuitenkin aika kalliita.

(EDIT: tai ei nyt sitten niin kauhean kalliita kuitenkaan amazon.de:ssä pitää varmaan pistää tilaukseen).

Itselleni B5 oli aivan huikea sarja, lauantai/sunnuntai-illan kokokohta oli uuden B5-jakson katsominen. Onnellisesti koukussa olin.
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kyllähän B5 on legendaarinen sarja scifin ystävälle. Taisin kaikki jaksot katsoa, mutta en niitä nauhoittanut. Silloiset B5-elokuvat (tai paremminkin ylipitkät jaksot) kyllä nauhoitin ja niitä on silloin tällöin tullut katsottua.

Stargate SG-1. Siinä on scifin aatelia. Joka jakson olen tähän mennessä katsonut ja tulen katsomaan. En ole kuitenkaan taas vaivautunut nauhoittamaan kovinkaan montaa jaksoa, mutta DVD:llä olisi joskus tarkoitus ostaa. Kunhan vaan joskus on ylimääräistä valuuttaa niin...

Viime aikoina scifin saralla olen lähinnä fiilistellyt alkuperäisellä V-minisarjalla.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: Re: Re: Sci-fi sarjojen aatelia, Babylon 5

Viestin lähetti Tinke-80
Mikäs tarina Stargate Atlantiksessa on muuten takana?

Sain yhden jenkkiläisen sarjakuvan mukana tän sarjan mainosjulisteen. Näin sarjaa kuvattiin siinä:

"On the other side of a Stargate, in the far-off Pegasus Ggalaxy, the ancient abandonedcity of Atlantis has been found.

The legendary city holds the answers to the mysteries of the Stargate system: who created it, for what purpose, and what happened to them. But an insatiable evil also luks in Atlantis: the ethereal Wraith. These predators scour the galaxy, draining the living essence out of everything in their path."

Siinä lyhennelmä, kuulostaa paremmalta alkuperäiskielellä. Siinä on uusi kuuden hengen tiimi, 2 naista 4 miestä. Yksi naisista on jostain muulta planeetalta.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Atlantista on nyt tullut neljä jaksoa ja tänään ajattelin tuon nelosen katsoa, kolme muuta on jo tullut katsottua.

Idea nyt lähinnä on se, että toiseen galaksiin, toiseen toimintaympäristöön on "perustettu" uusi SGC...
Idea siis oli se, että 7. kauden finaalissa paljastuneesta Ancientsien tukikohdasta löydettiin tieto minne Ancientit kätkivät yhden kaupunkinsa ja sitten kyseiseen paikkaan, joka on toisessa galaksissa, lähetettiin iso kasa porukkaa.
Kuitenkin (ST Voyager...) takaisinpäin ei ole tulemista ennenkuin ko. porukka on löytänyt jonkinsortin energiasäiliöitä, joilla porttiin saisi tarpeeksi virtaa linnunradalle palaamiseen. Ko. galaksiin mentiin siis yhden sellaisen säiliön voimin, joka kului loppuun hommassa.

No portin toisessa päässä oli sitten Atlantis, kaupunki, joka oli upotettu veden alle suojaan iivil-vihollisilta.
Tänne porukka, joita on siis paljon enemmän kuin 6, perustivat toiminnan tukikohdan käyttäen hyväksi Ancientsien (Muinaisten?) vehkeitä, jotka toimivat teletappisesti jne. Vertaisverkosta voi imuroida hdtv-rippejä jaksoista. Itse suosin dc++:aa ja erästä tv-sarjahubia/mitä tahansa SG-hubia.

Ei tuo mikään mullistava sarja ole, mutta alkuperäisen SG:n 8. kauden jaksojen lomassa ihan viihdyttävä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
B5 on viimeisin sarja, johon todella olin koukussa. Yhtä jaksoa lukuunottamatta kaikki jaksot tuli katsottua. Tämä ainoa katsomaton jakso on se varjosodan toinen jakso, jossa vanha aseman kapteeni jää "toiseen ulottuvuuteen". Sarjalle suuri pelastus oli kapteenin vaihtuminen. Sheridan oli huomattavasti "pätevämpi" kuin hieman pökkelö edeltäjänsä. Babylon 5:n jatkosarja Crusade sen sijaan oli täysi floppi, joka ei ainakaan itseäni kiinnostanut enää loppuaikoina ollenkaan. Eikä sarjaa kovin montaa jaksoa lopulta tehtykään...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Enää odottelen koska olisi rahaa ostaa nuo puuttuvat 4 dvd-boksia. On ne vaan aika pakollisia hankintoja.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Aikoinaan minulla oli VHS-arkistossa jokainen Star Trek - The Original Series, Next Generation, DS9 & Voyager jakso, nyt on enää tallessa TOS. Kaikki "Enterpriset" ovat koneella.

B5 jaksot olen säilyttänyt nauhalla, aivan huikea sarja ja muistan aikoinaan Spock's Hutin julkaisemat trekkilehdet joista eräs oli B5-spesiaali ja siinä käytiin läpi mm. sen ajan CGI-kustannuksia ja aikaa jonka jokaisen jakson tekeminen vaati. Jännä juttu että DS9:iä tehtiin vielä pienoismalleilla ja kalliimmalla budjetilla kun B5 samanaikaisesti luotti jo tietokone-efekteihin.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Kyllä vain, loistava sarjahan tuo. Itseltä löytyy 4 boxillista DVD:itä, viides pistetään heti tilaukseen kun se Euroopan aluekoodeilla myyntiin putkahtaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen pahoilllani, että tulen antamaan vastakkaisen mielipiteen tähän auvoiseen konsensukseen. Mutta en näe B5:ssä mitään katsomisen arvoista. Minulle se on pelkkä saippuaooppera, jossa perinteiset paksuhiuksiset hyvin pukeutuneet jeffit ja carolinet on vain korvattu futuristisemmilla hahmoilla ja kuminaamareilla. Kovin Sci-Finä en sarjaa pidä, ennemminkin "ihmissuhdepuppana" (olisi mennyt ilman lainausmerkkekä ilman niitä alien-hahmoja). Minuun sentää uppoaa lähes kaikki Sci-Fi kuin veitsi vanhaan ihmiseen, joten lajityypistä sen ei pitäisi olla kiinni. StarGÅte 10, B5 0.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Viestin lähetti Ossi
Olen pahoilllani, että tulen antamaan vastakkaisen mielipiteen tähän auvoiseen konsensukseen. Mutta en näe B5:ssä mitään katsomisen arvoista. Minulle se on pelkkä saippuaooppera, jossa perinteiset paksuhiuksiset hyvin pukeutuneet jeffit ja carolinet on vain korvattu futuristisemmilla hahmoilla ja kuminaamareilla. Kovin Sci-Finä en sarjaa pidä, ennemminkin "ihmissuhdepuppana" (olisi mennyt ilman lainausmerkkekä ilman niitä alien-hahmoja). Minuun sentää uppoaa lähes kaikki Sci-Fi kuin veitsi vanhaan ihmiseen, joten lajityypistä sen ei pitäisi olla kiinni. StarGÅte 10, B5 0.

Ei tämä enää mikään auvoinen konsensus ole, kun kerran tulit hiekkalaatikolle kuviot sotkemaan :)

Väittely em. ohjelmien paremmuudesta on sinänsä turhaa, koska jokaisella on omat mielipiteensä. Yksi kiinnostava kysymys on, miten määritellään SciFi genre. Mielestäni näitä Scifi-elementtejä löytyy B5:stä ja StarGatesta suunnilleen sama määrä. Tietysti pieniä painotuseroja molemmissa on. Ja onhan niissä myös yhteisiä elementtejä, mm. vanhojen rotujen valmistamat hyppy/tähtiportit, jotka myöhemmät rodut ovat löytäneet ja ottaneet käyttöön. Ja molempien eduksi on luettava se, että kummassakaan ei ole tuota teknospämmiä.

B5:n ja StarGaten kaikki jaksot katsoneena (ooh) voisin sanoa, että yksi ero on jatkuvuus. Onhan StarGatessakin taustalla se päätarina, mutta SG1:n jaksot ovat luonteeltaan hyvin samantyyppisiä ja jotkut niistä tuntuvat irrallisilta kokonaisuudesta. Välillä toivoisi jotain huippujaksoa. Olihan tietysti vastaavaa havaittavissa myös B5:ssä, mutta mielestäni B5 oli kokonaisuutena hallitumpi. Mutta molemmat uppoaa.

B5 10 , SG1 8,5
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti DanC
B5:n ja StarGaten kaikki jaksot katsoneena (ooh) voisin sanoa, että yksi ero on jatkuvuus.
Ehkä se on juuri tuo jatkuvuus, mikä lyö B5:een sen saippuaoopperan leiman. Olen siinä suhteessa konservatiivi, että minusta alienit kelpaavat Sci-Fissä vain tykinruuaksi. Tuntuu jotenkin liian halvalta naamioida hieman erilainen henkilöhahmo vieraan kulttuurin edustajaksi. Hyvin kirjoitettu ihmisroolihahmo ajaisi ihan saman asian. Ja tietysti vastapainoksi pitää aina ottaa niitä kumipäitä, jotka ovat oikein viimeisen päälle lähimmäisenrakkaita ja muutenkin ihmismäisiä.

Kertauksena siis vielä, minusta B5:n pääpaino on juuri enemmän siellä "ihmissuhdepuolella". Kyllä minä sen silti Sci-Fiksi luokittelen, kun täsmällistä lokeroa ei oikein ole.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
B5 rokkasi kovaa ensimmäisellä katselukerralla vaikka ensimmäisellä ja viidennellä kaudella onkin aivan järkyttävän huonoja jaksoja. Selkeä, neljävuotinen tarina kuitenkin viehättää kovastikin. Onhan se sentään jotain, mitä ei muissa sci-fi-sarjoissa vielä tuohon aikaan juuri nähnyt.

Ja se, että B5:ttä edes verrataan johonkin Stargaten tasoiseen paskasarjaan, pitäisi kieltää lailla.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Babylon 5 oli ensimmäiseltä kolmelta kaudeltaan huippusarja, mutta sitten taso alkoi laskea, ja vitoskausi olikin jo kuraa. Minua jäi erityisesti kaivelemaan se, että minbarisodat esitettiin torsona tuotantoyhtiön vaatimuksesta. Straczynksillä olisi ollut siihenkin paljon enemmän ideoita tarjota, mutta juonenkehittelyt eivät olleet tuottajien mieleen, joten homma kuivui kasaan.

Straczynskillä oli käsitykseni mukaan koko sarja valmiiksi käsikirjoitettuna, ennen kuin sitä alettiin edes kuvata, ja sen kyllä huomaa mahtavasta juonenkaaresta ja henkilöhahmojen kehityksestä. Ei samanlaiseen nämä pilkotut Tähtiportit ja Star Trekit yllä, vaikka niitä en ole oikeastaan koskaan tosissani seurannutkaan. Tästä sarjasta puuttui myös se lapsellinen jako hyvksiin ja pahiksin, mikä ainakin näkemissäni tähtiporttitarinoissa on pistänyt silmään, ja henkilöhahmoista löytyy oikeasti syvyyttä.

Ossi on kyllä siinä mielessä oikeassa, että joutavaa ihmissuhdehömppää sarjassa oli mukana, mutta se ei onneksi pelkkää sellaista ollut.
 

D4

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, futiksessa Tottenham
Kautta aikojen paras tv-sarja, ja ainoa, johon D4 on tosissaan jäänyt koukkuun.

Tässä viimeksi kuluneen vuoden aikana olen hankkinut neljä ensimmäistä kautta DVD:llä Saksan Amazonista hintaan n. 40 € per kausi (postituskuluineen), ja kyllä sarja edelleenkin aivan mahtava on ollut muutamaan kertaan uudelleen katsottuna. Viidennen kauden eurooppaversion pitäisi muistaakseni tässä parin kuukauden sisällä ilmestyä, ja pakkohan sekin on hankkia, vaikka muistikuvani mukaan viidennellä kaudella sarja hiukan tosiaa lässähtääkin. Sen sijaan minä olen sitä mieltä, että neljäs kausi on todella hyvä, ehkä kolmoskauden jälkeen paras.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nostetaas vanhaa ketjua ylös, kun kohta on taas tarjolla absoluuttista parhautta.

http://babylon5.warnerbros.com/

Lost Tales tulee siis 31.7 DVD:lle, Suomeenkin varmaan joskus mutta toki bitti kiitää Atlantinkin takaa nopeasti letkua pitkin.

Itse katsoin viime vuoden puolella B5:n läpi kertaalleen, skipaten ennalta tiedetyt turhat jaksot ja jumalauta että sarja iski taas kuin miljoona Korkeajännitystä. Vaikkei Lost Tales nyt mitään ratkaisekaan niin hyvällä menestyksellä tietenkin se saattaisi avata ovia jatkolle...tiedä sitten vieläkö JMS:ltä löytyy puhtia samanlaiseen teokseen.

Se on kyllä todettava yhä koko Stargååtten katsoneena, että ei se sarja lopulta niin huono ollut, jopa ilman RDA:ta sitä jaksoi katsoa koska sarjassa kuitenkin oli jonkinlaista jatkuvuutta. Atlantiksessa hyvää oli iivil-vihollisten moraalirelativismi, mutta eipä sitäkään sitten ole paljoa käytetty. Silti "All living things must eat" lienee parhaimpia kuvauksia iivil-vihollisten motiiveista ja "pahuudesta".
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Wanha ketju tosiaan, aloitusviestiin viitaten jostain minullekin käsittämättömästä syystä
B5 ei koskaan uponnut niin hyvin kuin myöhemmin esim. Farscape, Firefly, Stargåte ja vaikka ST:NG ja uudempi Galactica.
Jotenkin kypsyin aikanani siihen hypeen ja jos ei välitä yhdestäkään henkilöhahmosta niin ei sekään auta. Ehkäpä uusintakierros auttaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös