Mainos

Saw – leffasarja

• 15 288
  • 50

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
No niin pökkelöt, nyt puhutaan kulttimaineeseen nousseesta Sawista. Kyseinen sarjahan on vuosituhannen myydyimpiä kauhuelokuvasarjoja, vaikkei se varsinaista kauhua olekaan. Sawia on kutsuttu paljon gornographyksi, joka oli itselleni varsin uusi sana, mutta jokainen etsiköön sen tarkoituksen ihan itse.

Nämä leffathan ovat väkivaltaviihdettä pahimmillaan, veri lentää ja suolet katkeilee. Itse en kiihotu tästä mässäilystä, vaan se ydin on loistava juoni ja sen käänteet. Sawin neljä ensimmäistä osaa ovat myyneet pelkästään elokuvateattereissa 550 miljoonaa dollaria, joten kyllä kannatusta löytyy, vaikka arvosteluissa aina kahta tähteä tuleekin.

Saw I on ehdottomasti se paras näistä. Ensimmäinen osa on enemmänkin trilleriä, eikä verimakkaraleikkejä ole läheskään niin paljon kuin muissa. No, toki tohtori vetäisee sahalla jalkansa poikki nilkan kohdalta, mutta se on sivuseikka. Itse olen nähnyt vain neljä ensimmäistä, ja voin kertoa, että kolme jälkimmäistä ovat paaaaaljon enemmän verellä ja aivojen kappaleilla leikkimistä kuin ykkösosa.

Ensimmäinen Saw ilmestyi teattereihin lokakuun 29. päivänä 2004. Päivää vaille vuosi tästä, ilmestyi kakkososa, jälleen päivää vaille vuosi ja kolmososa sai ensi-iltansa. Nelonen, ilmestyikin 26.10.2007 ja nyt uusin, eli viidesosa sai tulikasteensa 24.10.-08.

Viides osa on siis vielä näkemättä, mutta pakko on nähdä kuinka FBI-agentti Strahmille lopulta käy. Hullu veikkaus, että huonosti. Kolmososasta lähtien mukana roikkunut poliisietsivä Hoffman on siis loppujen lopuksi pahis, aivan kuten parissa - kolmessa ensimmäisessä osassa mukana ollut Amandakin lopulta oli. Nämä juonenkäänteet ovat ihania.

Päähenkilö Jigsawin vaimo sai keskenmenon, jonka seurauksena vanha Jonathan Kramer katkeroitui, eikä tilannetta helpottanut tieto parantumattomasta kasvaimesta. Näinkö sai alkunsa maailman psykopaattisin sarjamurhaaja? Ei, Jigsaw ei ole psykopaattinen sarjamurhaaja, vaan laskelmoiva pelaaja. Hän antaa aina mahdollisuuden valita. Lisäksi hän valitsee uhreikseen yleensä ihmisiä, jotka eivät osaa arvostaa elämäänsä, vaan ovat syystä tai toisesta katkeria jollekulle. Vaikka Jonathan Kramer kuolee kolmososan lopulla, Jigsaw jatkaa eloaan.

Vaikka Saw onkin kauhistuttavaa ja tuskaista lahtausta, on se myös loistavaa laatuviihdettä iltojen ratoksi. Pelissä mukana olevat saavat aina mahdollisuuden valita, se on koko pelin idea. Ketään ei suoranaisesti tapeta, vaan aina on mahdollisuus. Valitettavasti se mahdollisuus johtaa yleensä ennenaikaiseen hautaan. Saa nähdä vieläkö sarjalle tulee jatkoa tulevan kuudennen osan jälkeen.

Toivon todella, ettei Jigsawin kaltaisia ihmisiä ole oikeasti olemassa. En ole elämääni kyllästynyt, katkera, enkä ihaile sarjamurhaajia. Satun vain pitämään näistä elokuvista tv:n välityksellä.

Game on.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Itse en välitä yhtään splatterista, irtoilevista elimistä yms verisistä hommista. Siksi pitkään välttelin Saw-sarjaa enkä edes ollut kiinnostunut :D viikonloppuna tuli tuo eka osa ja koukuttihan noi puzzlet todella hyvin ja non-lineaarinen draaman kaari. Kaippa sitä uskaltais noi muutkin osat katsoa, ilman että yöunet menee. Omaperäinen idea kerrankin.

Olen nähnyt neljä ensimmäistä osaa, ja sen kummemmin niihin puuttumatta, niin mielestäni ansiokasta jatko-osille on se, että ne edelleen pystyvät yllättämään. Nelosta katsoessa luulin, että nyt jo pystyn kekkaamaan juonenkäänteet, mutta toisin kävi. Ehkä se pahin "kauhu" näissä elokuvissa on se, kun alkaa miettimään, jos itse joskus moisesta tilanteesta heräisi....

Olen täysin vakuuttunut, ettei elokuvan käsikirjoittajan mielenlaadulla voi nukkua öitään kovin hyvin.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen nähnyt kolme ensimmäistä. Ensimmäisestä pidin, onnistui pitämään loppuun asti otteessaan loppuun asti. Toinen ja varsinkin kolmas lisäsi sitten samaan tarinaan kierroksia lähinnä tuolla sadismiosastolla. Varsinkin kolmosen "ruuvipenkkikohtaus" on aikas rujoa katseltavaa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen nähnyt vasta kaksi ensimmäistä, kolmosta aloitin kerran krapulassa, mutta ei olotila ollut oikea. Jouduin aika nopeasti keskeyttämään, että ei omat sisuskalut tulisi pihalle.

Listalla nämä jatkot ovat olleet jo pitkään ja tämän ketjun innoittamana nuohan voisi siirtää samantien kärkeen ja tänä iltana aloitetaan, kun olin joka tapauksessa katsomassa jotain.

Ykkösen loppu on niin kertakaikkisen nerokas, jos joku väittää tuon aavistaneensa niin puhuu aivan varmasti paskaa. Todella loistava elokuva.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En on oikein muista mikä on ollut paras, mutta kaikki ovat olleet ihan katseltavia ja viihdyttäviä leffoja. Vitonen lytättiin aamulehden arvosteluissa, mutta kyllähän sekin täytyy jossakin vaiheessa katsastaa.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Ykkösen loppu on niin kertakaikkisen nerokas, jos joku väittää tuon aavistaneensa niin puhuu aivan varmasti paskaa.

No ei se nyt niin nerokas ole. Ensimmäistä kertaa, kun katsoin leffaa tyttökaverini kanssa, hän aavisti elokuvan lopun siinä vaiheessa, kun Zepin mukana olo paljastettiin. Eli hyvissä ajoin ennen kuin oikea syyllinen selvisi.

Ykkönen oli kuitenkin leffana rautaa, kakkosesta eteenpäin vähän väsyneempää, mutta kummasti nuo on kaikki tullut katsottua uusinta lukuun ottamatta.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vitonen lytättiin aamulehden arvosteluissa, mutta kyllähän sekin täytyy jossakin vaiheessa katsastaa.

Mitä nyt on jonkin verran asiaa seurannut, niin kaikki nuo on lytätty. Esimerkiksi ykkösosa sai iltapäivälehdiltämme kaksi tähteä, kun taas mustavalkoiset Suomi-filmit keräävät viittä tähteä. Kertonee vain ja ainoastaan arvostelijasta, eikä niinkään kyseisestä elokuvasta.

Kuten avausviestissä mainitsin, eihän Sawien ideana olekaan miellyttää kaikkia, mutta ne, jotka pitävät näistä, katsovat kyllä jokaisen osan. Kyllä itsekin katselen seinälle ja äänet aika hiljaisella, kun elokuvassa tulee kohtaus, jossa Amanda putoaa neulojen sekaan, tms.

Parasta näissä on tämä "Kymmenen pientä neekeripoikaa" -teema, eli syyllinen on esillä useaan otteeseen, ennen kuin paljastuu pahaksi pojaksi tai tytöksi.

Jos joku on vitosen katsonut, niin vähän tietoa kehiin. Ei tietenkään kovin pahoja juonipaljastuksia, mutta jotain infoa.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Oliko se nelonen missä se pääpahis oli jo delannut, mutta se peli jatkui silti? Oli tosi hyvä, ehkä jopa paras noista.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Oliko se nelonen missä se pääpahis oli jo delannut, mutta se peli jatkui silti? Oli tosi hyvä, ehkä jopa paras noista.

Kyllä. Kramer (= aito Jigsaw) kuoli kolmososan lopussa, nelosen alussa näytettiin ruumiinavausta, jota hänelle alettiin tehdä.

Muistaakseni nelosessa annettiin ymmärtää, että kolmososan hyvis, eli poliisietsivä Hoffman oli Jigsawin työn jatkaja. Eikö se näin mennyt?

TML

Jäsen
Joopa joo, kuulun kyllä faneihin tässä elokuvasarjassa. Toisin kuin muut tällaiset verellä mässäilyt, tässä on sentään kunnon juoni päällä ja tavallaan nuo verikohtaukset liittyvät kuitenkin oleellisesti juoneen.

Ensimmäinen oli uutukaisena raikas tuulahdus melko uutta elokuvatyyliä. Idea itsessään on loistava ja kyllähän se toimikin erittäin hyvin.
Kakkosessa otettiin eri äijä kyykytykseen ja muutama asia saatiin siinä selville mitä ei vielä ykköstä katsoessa tiennyt. Itse pidän tätä kakkosta parhaimpana juuri sen takia kun nämä kaverit on lyöty sinne huusholliin missä kaikille sattuu ja tapahtuu. Neulakammoisena henkilönä sen narkkarin heitto neulojen keskelle on iljettävää katseltavaa.

Kolmonen ei juonen ja "tehtävien" kannalta ollut mikään mahtava, mutta muistaakseni juuri tässä kolmosessa kerrotaan aika pitkälti koko pelin idea ja kuka on luonut mitäkin.
Nelosen olen nähnyt vain kerran ja siitä ei kauheasti muistikuvia ole. Jääkalikan päällä jalka paskana taisi se pollari olla ja alussa lekurit löytää jigsawin vattasta sen nauhan.

Vitosta odottelen kyllä ja täytyypä se pikimmiten mennä katsomaan. Kutonenhan on myös kai tuloillaan tähän sarjaan.
DVD-boksi löytyy missä ovat nuo 3 ensimmäistä ja nyt kun puheeksi tuli niin täytyypä käydä vuokraamaan tuo nelonen jotta muistaa mihin jäätiin.

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
Itse lukeudun myös Saw-faneihin. 1-4 löytyvät kaikki DVD:ltä. Muistan aikoinaan kun tuli ykkönen vuokrattua Makuunista, niin odotukset olivat juurikin perus K-18 tyyppiset "verta, lihaa, suolenpätkiä, ei juonta".

Kyllä teki tiukkaa katsoa elokuva kokonaan, kun sen sattui vielä aloittamaan noin klo 01. Elokuvien idea on loistava, Kramer ei varsinaisesti ole edes murhaaja vaan antaa nimenomaan henkilöiden valita kohtalonsa. Kakkososaan petyin itse, omasta mielestä keskityttiin liikaa ansojen hienouteen. Kolmonen oli jo parempi tekele vaikka ei ykkösen tasolle päässytkään. Varsinkin sianpaloittelukohtaus sai melkein näyttämään omat sen päivän syömiset.
Nelonen oli myös kakkososaa parempi ja samaa tasoa kolmosen kanssa. Kerran olen sen tähän mennessä katsonut joten kaikkea mässäilyä ei voi muistaa.

Vitonen on pakko lähteä katsomaan ensimmäisenä Saw-leffana elokuviin, yhtään arvostelua en ole lukenut enkä lue, kaikki sisältää kuitenkin sitä samaa kuinka huono elokuva tämä on, ihan kuin edeltäjätkin.

Kaikkiaan Sawien piinaava jännitys on tehnyt itseeni vaikutuksen, elokuvat jaksavat pitää otteessaan alusta loppuun ja juonenkäännökset on hyvin tehty. Omat arviot leffojen lopuista on mennyt joka kerta pieleen ja vitonen tuskin tekee poikkeusta.
Tobin Bell Jigsawina tekee loistavan suorituksen 1-3 leffoissa, enkä itse osaa edes kuvitella ketään muuta hänen tilalleen.

Vitosta odotellaan saapuvaksi paikalliseen teatteriin, Let the game begin..

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jihuu, sain taivuteltua avokin ja tänään puoli yhdeksältä Grainger kusee housuihin paikallisessa teatterissa Sawin viidennen osan vuoksi. Ajattelin katsastaa tämän vasta kotona DVD-laitteen välityksellä, mutta tuli niin hyvä sauma, että pakkohan se on mennä rikastuttamaan paikallista teatteriyrittäjää. Kohtalon oikku, että samana päivänä näen viidennen osan kuin avaan ketjun Jatkoaikaan?

Ei muuta kuin poppareita naamaan ja oksentamaan. (Minulla ei ole bulimia.)

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse luokittelisin ykkösen huippuelokuvaksi, mutta sen jälkeen mielestäni taso on laskenut kuin lehmän häntä. Tai, en enää nelosta edes viitsinyt katsoa. Ehkä näitä pitäisikin katsella kuin tv-sarjaa. Mutta sitä taas vesittää se, että alunperin idea ei varmaankaan ollut tehdä juonelle jatkoa liukuhihnamenetelmällä ja jotenkin kakkosesta eteenpäin alkaa tulla vaan mieleen erilaiset ansavirityksillä täytetyt pelikentät ja se että Jigsaw ei (tietenkään) kuole millään.

Ykkönen kuitenkin todella hyvä ja olisi saanut jäädä mielestäni siihen.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen täysin vakuuttunut, ettei elokuvan käsikirjoittajan mielenlaadulla voi nukkua öitään kovin hyvin.

Kahden nähtyjen perusteella (kaksi) käsikirjoittajan mielenlaatu on kuin minulla, niin mielikuvituksellisia murhaamistapoja löytyy repertuaarista - niin, painajaisiakin toisinaan näen ja aika rajuja sellaisia.

Niin kaksi Saw-sarjan leffaa olen nähnyt, ensimmäisen ja toisen. Koska toinen ei täysin vakuuttanut minua niin en ole tutustunut jälkimmäisiin sen tarkemmin mutta ilmeisesti kannattanee tutustua kun kerran mielenkiintoisia koukkujakin niihin on upotettu. Kenties tuntuu hullulta tunnustaa mutta tietyllä tavalla kiinnostaa se millaisia erilaisia vaihtoehtoja kuolla sarjaan on kehitetty.

Sarjan ensimmäinen leffa oli mielestäni tietyllä tavalla hyvin piristävä ja mielenkiintoinen poikkeus sarjassaan, tai aloittaessaan tyylilajinsa se oli hyvin mielenkiintoinen - tästä voidaan käydä väittelyä aloittiko se jonkin tietyn tyylilajin vai kuuluiko se johonkin tiettyy leffakategoriaan. Minusta siinä oli jotain uutta ja tietyllä tavalla "mullistavaa" mutta samalla siitä löytyi aineksia kauhusta trilleriin.

Vaikka toinenkin piti minut intensiivisesti otteessaan alusta loppuun saakka niin se ei yltänyt sille tasolla mitä odotin - ehkäpä odotukset olivat liian korkealla ja odotuksiin nähden leffa oli sitten tietynlainen pettymys, kenties se pitäisi katsoa uudelleen, josko se sen jälkeen tuntuisi paremmalta kuin ensimmäisellä kerralla katsottuna. Mutta tuskin se toisenkaan katselukerran jälkeen näyttäytyy ensimmäistä parempana, ykkönen on aina ykkönen - tai ainakin tavattoman usein tällaisissa "sarjoissa".

vlad.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaverin kanssa vietettiin Saw-weekend eli katsottiin kaiken oheismätön ohella kaikki neljä sahaa. Siitä naurusta ei meinannut tulla loppua. Aivan loistavaa huumoria kieroutuneella tavalla. Loistava sarja.

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Omasta mielestä vain ja ainoastaan ykkösosa on ollut katsomisen arvoinen. Tuskin tämä viitonenkaan tekee poikkeusta. En aio katsoa..

Pitää kompata toveri Vladia.

Itsekkin välillä mietin, että mitäköhän tapoja vielä voisi olla miten listiä noita äijiä ja oikeastaan odotellen elokuvassa vain sitä seuraavaa uhria.

Kaikki Sawit tullut nähtyä paitsi tätä uusinta, eiköhän sekin ole kohta edessä.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Omasta mielestä vain ja ainoastaan ykkösosa on ollut katsomisen arvoinen. Tuskin tämä viitonenkaan tekee poikkeusta. En aio katsoa..

Jos et katso niin miten tiedät onko vain ykkönen katsomisen arvoinen? Haluatko mukaan peliin...vääräuskoinen?

J.Petke

Jäsen
Ensimmäinen oli paras, niinkuin yleensä aina.

Viitoinen oli aika ennalta-arvattava. Pari kivaa twistiä siiän oli mutta aika tasapaksua tavaraa. Nyt keskityttiin mielestäni enemmän mielellä leikkimiseen kuin tasaiseen veriosuusnäytelmään. Loppu oli hyvä ja jätti taas kerran ilmaan asioita.

Enempää juonta paljastamatta sanoisin, että se hovimestari oli se murhaaja.

Negatiivinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan tuo sarja tullut kokonaisuudessaan katsottua vitosta lukuunottamatta joka sekin pitänee ottaa työn alle tässä lähiaikoina. Eipä noista ole juuri muuta kuin joitain kieroutuneita sadistisia väristyksiä saanut ykkösosan jälkeen, juonellisestihan nämä Saw-leffat ovat ainakin meikäläisen silmään aivan puistattavaa puutaheinää. Eniten sarjassa häiritsee Jigsaw'n meedionlahjat: joka ikisen henkilön joka ikinen teko on muka täydellisesti ennakoitu ajoituksineen päivineen niin että ansa napsahtaa sataprosenttisella varmuudella juuri niinkuin pitää ja milloin pitää. Enemmän näitä tulee tosiaan katseltua uusia jauhelihan tuotantotapoja silmällä pitäen, kaikki nerokkaat käänteet ja kiepautukset tulee kuitattua "asiaankuuluvana" seuraavaa silppuamiskohtausta odotellessa.

Eritellen ykkönen on kirkkaasti sarjan paras, pääsi yllättämään vähän puun takaa aikanaan ja on meiningeiltään "aidoin". Kakkososasta tuli mieleen lähinnä että tekijät lähtivät tekemään uutta Cubea(hieno trilleri sekin). Kolmonen oli temppuratoineen ja huikean ärsyttävine päähahmoineen täysin yhdentekevä pohjanoteeraus omissa kirjoissani ja nelonen jatkoi samalla linjalla, ollen kuitenkin kolmosta katsottavampi teos. "Jännityksellä" odotan mitä vitosella on tarjottavaa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ajattelin ehtiväni katsoa kaksi kuvaa tänään, mutta pääsen vasta nyt aloittamaan eli yhteen jää.

Voisin hypätä suoraan kolmoseen, mutta katsotaan nyt koko sarja kerran ruvettiin. Ykkönen siis kyseessä. Tiesin, että tämä löytyy hyllystä, muut etsitään sitten ajallaan.

Joku ihmeellinen kahden levyn setti, en ainakaan nopealla vilkaisulla löydä mitään selvitystä mitä nämä tarkalleen ottaen sisältävät.

Disc 1 on rated ja disc 2 unrated, valitsen jälkimmäisen. Mukavaa elokuvailtaa minulle!

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Itse en kiihotu tästä mässäilystä, vaan se ydin on loistava juoni ja sen käänteet.

Öm. Puhummeko nyt samasta Saw-sarjasta? Siis siitä, joka nyt tuli viidenteen osaansa ja jonka juonikuviot saisivat jopa Kauniit ja rohkeat näyttämään mestariteoksilta? Siis siitä, joka kirjoitetaan lonkalta ja jonka järkyttävät, rekka-auton kokoiset plot holet korjataan selittelemällä seuraavassa osassa? En välttämättä itse käyttäisi termiä "loistava", sillä se tarkoittaa yleensä vähän parempaa tasoa.

Ykkönen oli ihan semijees, mutta sen jälkeen alamäki on ollut järkyttävän jyrkkää.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En aio katsoa..

Ehkä parempi niin, koska ikärajahan on 18 ja profiilissasi lukee jokunen vuosi liian vähän.

Vitonen katsastettu, olihan siinä taas pari yllätystä. Ei mitään maata mullistavaa, mutta ihan jees nähdä vanhoja tapahtumia uusista kuvakulmista. Sai siinä taas muutaman kerran katsella teatterin seiniä, muuten olisi popparit lentänyt samantien ulos.

En muuten tiennyt, että ihmisessä on viitisen litraa verta ja puolella siitä voi tulla toimeen.

M16w, onnittelut, jos arvasit jo ensimmäisen osan aikana sen, kuka loppujen lopuksi on ollut Jigsawin apuri. Itse en siihen kyennyt. Kaunareiden ensi kesän tapahtumat voisi kertoa jo nyt, jos ehtisi yhden jakson katsoa.

Ender00

Jäsen
Saw 1 oli oikeinkin hyvä elokuva, ei ehkä ihan niin nokkela kuin olisi halunnut olla, mutta toimiva pakkaus. Saw 2 oli vielä varsin hyvää meininkiä, mutta 3 osa oli jo aika vaatimatonta vanhan kertausta.

Toki nämä kaikki osat tulee varmaan kuitenkin katsottua.

Itse olen aika paatunut kauhuelokuvan ystävä, joten hieman hämmentävät kommentit ettei tätä jotkut ole meinanneet pystyä katsomaan. Itse en pidä näitä Saw-elokuvia edes kauhuna vaan nämä ovat jännityselokuvia tai ehkä trillereitä, miten nyt tuon genren sitten rajaakin. Mutta eivät kyllä kauhuelokuvia, minusta myöskään Uhrilampaat ei ole kauhuelokuva.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy