Meinasin ottaa tasalukuna 10 viimeistä kautta, mutta katsoin vahingossa yhden ylimääräisen. Vuosikymmen on ihan mukava ja riittävä vertailujakso tältä vuosituhannelta ja laitetaan se nyt sitten 8 vs. 2 eli prosenteissa 75/25 Lukolle. Kieltämättä aavistuksen alakanttiin, mutta ehkä se siitä.
Nuo tilastot, mitkä tulee siltä ajalta kun pelattiin itse veistämillä puumailoilla, ovat ihan mukavaa historiatietoa myös ei siinä mitään.
No juu, jos tätä vuosituhatta (kuten tuossa mainitset) vertaillaan
absoluuttisen menestyksen perusteella, ei sen perusteella oliko Lukko viides ja Ässät seitsemäs, näyttää tältä:
2020-luku:
Lukko: 1 kulta
Ässät: 0 mitalia
Lukko menestynyt paremmin.
2010-luku:
Ässät: 1 kulta
Lukko: 2 pronssia
Ässät menestynyt paremmin.
2000-luku:
Ässät: 1 hopea
Lukko: 0 mitalia
Ässät menestynyt paremmin.
Koko vuosituhat:
Ässät: 1 kulta, 1 hopea
Lukko: 1 kulta, 2 pronssia
Eli tällä vuosituhannella kaksi vuosikymmentä on mennyt Ässille ja yksi, nyt meneillään oleva, Lukolle. Siellä tehty siis parempaa työtä viimeiset vuodet.
Lopputulema: Ässät on ollut tällä vuosituhannella Lukkoa menestyneempi seura kun mitataan absoluuttista menestystä. Lukolla toki enempi parempia loppusijoituksia, mutta Ässät ovat yltäneet korkeammalle.
Käytetääs tässä vaikka viime lauantain lottoa (en itse kylläkään pelaa) havainnoillistamaan äärimmäisten tapahtumien vaikutusta.
Voitonjako muodostui seuraavasti:
Voittoluokka | Voitto-osuus | Vertailukohta |
---|
7 oikein | 2 000 000,00 € | Kultamitali |
6+1 oikein | 220 689,50 € | Hopeamitali |
6 oikein | 1 788,90 € | Pronssimitali |
5 oikein | 43,22 € | 4.sija |
4 oikein | 10,00 € | 5.sija |
3+1 oikein | 2,00 € | 6.sija |
Plus oikein | – | 7.sija |
Pasi on saanut 2000-luvulla lotossa kerran 7 oikein ja kerran 6+1 oikein. Iiro on saanut kerran 7 oikein ja kaksi kertaa 6 oikein.
Tämän perusteella voitot olisivat jakautuneet seuraavasti:
Pasi: 2 220 689,50 € + pienemmät voitot
Iiro: 2 003 577,80 € + pienemmät voitot
Pasi on menestynyt Iiroa selvästi paremmin 2000-luvulla.
Voit itse ynnäillä tuohon nuo pienemmät voitot päälle lopullisten sijoitusten mukaan, mutta en usko Iiron ohittavan Pasia kyseisellä aikavälillä. Toki 10 vuoden sisään Iiro olisi enemmän voittanut, mutta kyllä jo 2006 oli itse veistetyistä puumailoista luovuttu