Santasport-turnaus 08.08-09.08.2009

  • 12 230
  • 51

Elina54321

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki ja muut lappilaiset joukkueet
Totta turiset. Näin voi käydä, tai sitten ei. Tylsemmältä peli ei tule näyttämään, vaikka vauhtipelia jatketaan entiseen malliin ja omissakin kolisee. Eihän sellainen peli tylsää ole. Tylsä peli on sellainen, missä kotijoukkue sumputtaa ja pakittaa ja häviää silti. Sitä ei voi sanoa edes yrittämiseksi.
Ja jos pelityyli ei toimi, sen voi vaihtaa vähemmän hyökkääväksi ja enemmän puolustavaksi. Mitä tarkoitat vuosien pelityylikokemuksella? Nykyinen valmentaja on ollut ruorissa reilun vuoden ja pelaajatkin ovat vuosien varrella vaihtuneet miltei kokonaan. Ei kai jääkiekkojoukkueen pelityyli ole periytyvää, vai onko? Saattaahan tuo perkele ollakin, jos pelaajat ja valmentajat pysyvät ja paranevat kun Valion viili vuodesta toiseen ;)

Usko pois, peli tulee tylsistymään. Vertaapa esim. Liigan ja Mestiksen peliä. Liigan pelit ovat paljon tylsempiä, kuin Mestiksen pelit. Liigassa peli on tarkempaa, varmempaa ja ”parempaa”. Vältetään puolustuspään virheitä. Mestiksessä uskalletaan pelata. Virheitä tulee, mutta ei haittaa. Peli on viihdyttävämpää katsella, vaikka taidollisesti ukot Liigassa onkin parempia.

Otetaanpa siis tämä kohta uudelleen sanoi opettajatar häävuoteessa. Tarkoitin juuri sitä, että Roki ei pysty pelaamaan Mestiksessä samanlaista kiekkoa, kuin esim. viimevuonna. Vastustajat ovat parempia ja tämä tarkoittanee sitä, että pelataan enempi puolustuspäässä, kuin hyökkäyspäässä. Minusta on mukavampi katsoa hyökkäysvoittoista peliä, joten minun mielestäni peli tulee tylsistymään pakon sanelemana. Yltiöpäinen hyökkäys taas tuottaa luultavasti liian paljon tappioita ja se se vasta on tylsää. En tarkoita, että Rokin pitäisi tieten tahtoen sumputtaa ja pakittaa, mutta se lienee pakkopaikka, niin kuin karhunkin oli pakko puhua ja anella armoa, kun Nättijussi puristi kurkusta.

Pelityylikokemuksella taas tarkoitin juuri tuota, että hyökkäysvoittoinen peli vastustajan päässä jatkuvasti pörrääminen ei onnistune Mestiksessä. Väitätkö, että HIFK:lla ei ole omaa pelityyliä, eikä myöskään Kärpillä. Olen kuitenkin päässyt seuraamaan molempien joukkueiden pelityylejä ja minusta ne eroavat toisistaan. Nähdäkseni Kokkonen on ollut jollain tavalla hipskatin kauan vaikuttamassa Rokin valmennukseen. Ei kukaan muu valmentaja taida päästä edes lähellekään samaa. Oikaise, jos olen väärässä.

Eli minä haluaisin, että pelattaisiin esim. kuten viime kaudella, mutta se ei uskoakseni ole millään mahdollista. Minusta jääkiekkojoukkueen pelityyli on periytyvää (vertaa HIFK ja Kärpät) ja näin minun mielestäni tulisikin ollakin. Veikka Helteen Rokiin ujuttamaa pelityyliä minä en kaipaa, mutta sinne päin luultavasti mennään. En minä missään nimessä tarkoita, että Rokissa pelaajat pitäisi olla Mikkihiirejä vain sen takia, että ne ovat nopeita kuin piirretyssä elokuvassa.
Minulle kyllä sopii, että siellä peräpäässä löytyisi muutama kunnon Musta Pekkakin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Pelityylikokemuksella taas tarkoitin juuri tuota, että hyökkäysvoittoinen peli vastustajan päässä jatkuvasti pörrääminen ei onnistune Mestiksessä. Väitätkö, että HIFK:lla ei ole omaa pelityyliä, eikä myöskään Kärpillä. Olen kuitenkin päässyt seuraamaan molempien joukkueiden pelityylejä ja minusta ne eroavat toisistaan. Nähdäkseni Kokkonen on ollut jollain tavalla hipskatin kauan vaikuttamassa Rokin valmennukseen. Ei kukaan muu valmentaja taida päästä edes lähellekään samaa. Oikaise, jos olen väärässä.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta joukkueen pelityylistä, ja sen periytymisestä. Osalla joukkueista on tosiaan todella tunnustettava tyyli. HIFK on oikein hyvä esimerkki. Mutta saa tosiaan nähdä mitä RoKin tyylille tapahtuu. Toivotaan, että se pysyy vauhdikkaana, vaikka väistämättä omassa päässä pyörimiseen tulee menemään huomattavasti enemmän aikaa kuin on totuttu.

Minustakin puolustukseen keskittyminen tylsistyttää peliä. Kehitys on nähtävissä SM-liigassakin. Itse en pitänyt JYPn tyylistä, vaikka se kieltämättä erittäin tehokasta onkin. Pakko RoKinkin on saada puolustus toimimaan, muuten käy kylmästi. Saisi oma tyyli kuitenkin säilyä.

Veikkaan, että saamme kyllä osamme nousijajoukkeelle tyypillisistä vaikeuksista kauden mittaan. Fanina toivoo, että niistä selvitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös