Dänks
...Noose vastauksesta. Olet näköjään ainoa HPK-mies, joka minun, HIFK-miehen, lisäksi funtsii HPK:n veskarikuvioita. Siis, asiahan ei minulle kuulu, mutta tekisihän se hyvää jääkiekolle, jos mestaruus menisi joskus Turku-Hki-ja varauksella Tre -sektorin ulkopuolelle. Mutta teillä on siellä selvästi erilainen kiekkokulttuuri kuin meillä täällä kirkonkylällä.
HIFK pelaa fyysistä kiekkoa taidosta tinkien. Jokerit hakee omaa kuvaansa, mutta pelaa aina kullasta. Joskus taidolla, joskus fysiikalla. Kummassakin joukkueessa ymmärretään mv:n merkitys. Perkele, että Narrien Ram on loiiiiistava veskari, näin asiasta kolmanteen. Häviätte Narreille, ikävää että olen pahanilmanlintu teidän kannaltanne, mutta näin uskon, jos he tulevat teitä vastaan nyt pleijareissa: Ram torjuu voiton Narreille. Pohjoisamerikan hemmot ovat hämmästyttäviä tyyppejä, kun panokset alkavat koveta.
Niin, Riksman ja Puurula. Molemmat hyviä. Mutta jos HIFKin puolustus on kooltaan ja fysiikaltaan ensi kaudellakin samaa kaliiberia kuin nyt (siis viime otteluissa, joissa lihaa on pantu todella peliin), niin väittäisin Riksmanin rauhallisen pohjoisamerikkalaisen tyylin sopivan HIFKille paremmin kuin Puurulan eurooppalainen akrobatia. Näin hypoteettisesti ajatellen. Kova puolustus + pohjoisamerikkalainen (tai sen tyylinen) veskari on hieno yhdistelmä --> kiekot nopeasti peliin ja vastahyökkäyksiin. HPK:n viihdyttävän hyökkäyskiekon kääntöpuolena on se, että todellakin tarvitsette veskarin, joka pystyy haamupelastuksiin ja joukkueen kannattamiseen sitä kautta. Joten Puurula on ilman muuta teille sopiva. Thomas oli aika eleetön perusvarma veskari superpuolustuksen takana -98 ja samanlaista kuviota HIFK hakee nytkin. HPK pelaa mielestäni uhkapeliä: liigan luovin ja paras hyökkäys, perustasokas puolustus, mutta ei mikään ultrafyysinen, jota tuollainen hyökkäys kaipaisi + taiteilijasieluinen veskari.....Vaikea yhtälö, liikaa epävarmuustekijöitä mestaruutta ajatellen. Mutta viihdearvoltaan varmasti hyvä.
Ja jos HPK:n linja on se, että ensin hyökkäys ja viihde, sitten se lopullinen menestys, niin nostan hattua ja nautin matseistanne. Jos taas haluttaisiin karsia vähän viihdearvoja ja hyökäystä, voisi HPK:n tasoinen ryhmä pelata myös kirkkaimmista mitaleista.
Jos minä saisin leikkiä HPK:n kokoajaa;) niin tinkisin vähän hyökkäyksen tulivoimasta, ostaisin 2-4 Haakanaa/Grönvallia/Vykoukalia/Zidlickyä (yksi hyökkäävä pakki pitäisi olla vastapainoksi) puolustukseen + pohjoisamerikkalaisen veskarin, joka ei liimailisi hanskaan näyttävästi, vaan toimittaisi kiekkoa peliin ja antaisi huoletta ribareita omille yrmeille pakeille. Se onnistuisi samalla rahalla kuin mitä käytätte nytkin.
HPK on kiinnostava joukkue. Kuten huomaatte. Mutta Pietilän kanssa pronssi on maksimisuoritus.
PS. Olen HIFK-faniuden lisäksi erikoistunut tiettyjen pelaajien faneiksi riippumatta joukkueesta. Minun ihannekentälliseni SM-liigasta tältä kaudelta:
Ram, Zidlicky-Haakana, Rosa-Santala-T.Elomo