Sami Helenius

  • 334 297
  • 1 512

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Ihme että vaikka Helenius on erittäin "IFK:n näköinen" pelaaja ja latelee samanlaisia puheita kuin esim ylijumala Karalahti niin Helgen puheet ovatkin sitten eräiden IFK-kannattajien mielestä turhaa uhoa, naurettavia jne. Jos taas Jermu näin sanoisi niin eiköhän taas muutama Jere-paita menisi kaupaksi. Helgehän selvästi hallitsee markkinoinnin perusoppeja ;-)

"Mä olen valmis tappelemaan SM-liigassa kahdessa tapauksessa. Silloin kun joku tekee Jokereiden pelaajille jotain todella hölmöä. Ja silloin kun joku tulee haastamaan. Sanon sen ihan avoimesti, että kummassakaan tapauksessa en epäröi hetkeäkään, en kertaakaan. Silloin otetaan hanskat ja kypärä pois ja katsotaan mistä kana pissii."

Siinähän se kaikki olennainen on. Toivon että jokaisessa SM-liiga joukkueessa olisi ainakin yksi pelaaja joka sanoo kuten Helge. Ja vielä sitten myös tekee näin. Saataisiin tähän suviurpo-liigaan vihdoinkin taas hieman väriä.

Niin ja täältä ainakin isot kiitokset cobolille haastattelusta.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ja aikaa Sami on kuluttanut kai pääasiassa baareissa, siksi usein muistaa mainita nähneensä jonkun missä milloinki kaivolla, baarissa jne....kuppimiehiä(kö?)
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Ihan positiivisia mielikuviahan tuo herätti kaiken kaikkiaan. Kyllähän Sami(?) oli juttujaan todellisuudesta värittänyt noin n-kertaiseksi, mutta kuitenkin. Se tuossa on erityisen hyvää, että Heleniusta seurataan tuonsuuntaisten kommenttien vuoksi entistä enemmän, paitsi katsomossa, myös raitapaidan sisällä. Eli rahaa tulee maakunta-seurojenkin lipunmyynti- ja olutkassaan enemmän. Toisaalta pohkeille hakkaamisia maalin edessä jää huomattavasti vähemmän viheltämättä, kun tuomarit jo valmiiksi tietävät, mitä on odotettavissa. Lisäksi Samin mahdollisista ylilyönneistä pamahtaa aina parin ottelun uhoamislisä pelikiellon päälle (tuo oli sitten sarkasmia, turha ottaa tätä esille kauden aikana), mikä taas aktivoittaa keskustelua Jatkoajassa. Kaikki siis voittavat. :)

Eli tervetuloa minun puolestani liigaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Nikke
Ihme että vaikka Helenius on erittäin "IFK:n näköinen" pelaaja ja latelee samanlaisia puheita kuin esim ylijumala Karalahti niin Helgen puheet ovatkin sitten eräiden IFK-kannattajien mielestä turhaa uhoa, naurettavia jne. Jos taas Jermu näin sanoisi niin eiköhän taas muutama Jere-paita menisi kaupaksi.
Ihan totta puhut.

Ja mitä tulee tuohon Viltsun ihmettelyyn, niin Sami on baareissa ollut selvinpäin ja käynyt vain jututtamassa näitä mainittuja ex- ja nykyisiä hifk-pelureita vakavasanaisesti jo ennen kauden alkua, sillä baarit ovat ainoita paikkoja missä heitä näkee ja koska he eivät baarissa istumisiltaan ehdi kuitenkaan jatkoajan haastatteluja lukemaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Nikke
Ihme että vaikka Helenius on erittäin "IFK:n näköinen" pelaaja ja latelee samanlaisia puheita kuin esim ylijumala Karalahti niin Helgen puheet ovatkin sitten eräiden IFK-kannattajien mielestä turhaa uhoa, naurettavia jne. Jos taas Jermu näin sanoisi niin eiköhän taas muutama Jere-paita menisi kaupaksi. Helgehän selvästi hallitsee markkinoinnin perusoppeja ;-)

Näinhän se menee, mutta ei kai me voida naapurin kovaa poikaa alkaa ihannoimaan.

Jere ei ole tappelija, vaan taklaaja. Roman Vopat saa hoidella tarvittaessa hanskaukset Heleniuksen kanssa.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Sami Helenius on aivan oikeassa: sikailut sikseen

Kiitos Sami Helenius ja onnea valitsemallasi tiellä. Juuri tällaisia pelaajia pitää olla ainakin yksi jokaisessa liigajoukkueessa. Mikäli veskarin käsille lyödään, pelaajia ajetaan täysillä selkään tai kädet/kyynärpäät ylhäällä päätä tavoitellen tai taitopelaajia lyödään käsille/taklataan polvilla, pitäisi tehtävän olla selvä: turpiin & onnea. Olisi vain sadomasokistiliigan nykylinjan tasoista, että tällaiseen oikeutettuun rankaisutoimeen ryhtynyttä rangaistaan pelikiellolla, kun oikea seuraamus olisi sikailijalle pelikielto ja Samille pieni "tapporaha" (5 minuuttia/ei pelirangaistusta) tai vastaava minimikorvaus.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
" .. Mä toivon, että Jere selvittää ongelmansa ja palaa kentälle. Mä sanoisin niin, että ei muuta kuin päätä pystyyn, Jere! "

Tälläisen huomasin tuolta tekstistä , ja aloin miettimään onkohan tässä tarkoituksellista avautumista vai onkohan kyseessä vahinko.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Hannu Henrikson armahtaa, minä en?

Viestin lähetti Nikke

Toivon että jokaisessa SM-liiga joukkueessa olisi ainakin yksi pelaaja joka sanoo kuten Helge. Ja vielä sitten myös tekee näin. Saataisiin tähän suviurpo-liigaan vihdoinkin taas hieman väriä.

Sami Helenius ft. Cobol: " Jos joku taklaa kovaa Jokereiden tähtipelaajia, on aivan sama, oliko taklaus puhdas vai. " Kaipa tämä retoriikka hivelee Itä-Helsingin asukkaiden sielun syövereitä kuten Tony Halmeen puheet. Itse tosin Helenius tai Helge (kuulostaa muuten naisen nimeltä) katsoo on tätä mieltä roolistaan: "Kun joku tällainen hullu hakkaa pohkeille ilkeästi koko ajan vaikka kiekkoa ei olisi lähimaillakaan...". Ööö. Eli pohkeille hakkaaminen ja muu pikkusika on ok, mutta puhtaat taklaukset ovat Helgen kirjoissa pannassa? Selvä.

Kieltämättä hymyilyttää ajatus Heleniuksesta vaihtopenkillä tärisemässä jokaisen taklauksen perään." Näkikö kukaan kuka toi oli joka taklas Valtteria? Ja jumalauta taas! Nehän taklaa- Nyt tuli noutaja ja lujaa saatana!Hmm noutaisiko tuon kasin vai tuon liimaletin?".

Olen pitänyt aina niin herttaisen huvittava ajatusta goonien merkitystä pelin siistijöinä. Tämäkin palsta pursuaa ihmisiä, jotka ihan oikeasti luulevat, että kiekkoilijat yleisesti ottaen pelkäävät turpiinsa saantia. Siis samat kaverit, jotka syöksyvät kiekkojen eteen pää edellä pelkäävät nyrkkiä? Ihan kokemuksesta - kiekko naamaan tai mihin tahansa ruumiinosaan sattuu keskimäärin aikapaljon enemmän kuin kun lentopallomailalla huitaisu.

No, kaipa niitä kausikortteja on myytävä jollain keinolla. Ja kun Jokerien rosteria katsoo, niin tämä lienee ainoa tapa. Vai ajettelikö joku tosiaan, että Jan Latvalan ja Kevin Kanteen nimellä myytäisiin yhtään kausikorttia? Ja kuka sanoikaan, että kiekon tulisi olla haudanvakavaa?

EDIT: Hold your horses! Juuri kun haukuin Jokerien harmautta, Virmanen hankki Thomas "hullu" Sjögrenin. Väriä ja verta kaukaloon.
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Minä ainakin pidän tuosta haastattelusta. Oli sitten kuka tahansa laittanut mitä tahansa kenen tahansa suuhun.
Tää on just mitä tää Suvi-Urpo-liiga tarvitsee ja osittaisen tuloksen näkee tässä. Fanit ovat jo nyt toistensa kurkussa ja niin uskon tuon haastattelun perimmäisen tarkoituksen olleen.

Ihan yess koko homma. Nyt kun Nielikäinenkin on vaihatnut puh.numerot Heleniuksen kanssa niin sopisi, että sieltä itä-rajalta kajahtaisi malliin: "Mä paan ton "rattijuopon" katolle heti ekas matsis jos se rupee urputtaan".
Ja Vopatin tsekinkielinen haastattelu onkin jo varmaan julkaistu jossain tsekkiläisessä mediassa missä se sanoo, että NHL-kauden surkein tappelija oli joku hölmö Helge-mikki-hiiri Suomesta, joka ei mahtunut mihinkään jengiin kun ei osanut mitään.
Hyvään suuntaan ollaan menossa, että peace vaan.

God I love this!!
 
Viimeksi muokattu:

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Haastattelussa on näiden nyrkkimiesten tyypillistä uhoamista. Varmasti Sami on peloite Jokereiden takalinjoilla ja itse ainakin uskon että jos joku sikailee niin Sami käy muistuttamassa. Puhtaita ja kovia taklauksia vastaan Samilla kuitenkaan ei ole mitään. Näin ainakin uskon.
Kiitokset Cobolille haastattelusta ja mukava että Sami antaa haastattelun Jatkoaikaan eikä esim yhoa iltapäivälehtien palstoilla että "pelaaja x törmää vielä mun nyrkkiin".
 

El Capita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Viltsu
Ja aikaa Sami on kuluttanut kai pääasiassa baareissa, siksi usein muistaa mainita nähneensä jonkun missä milloinki kaivolla, baarissa jne....kuppimiehiä(kö?)

Olisivatkohan Sami & Jere vetäneet sitten samaa treeniohjelmaa, sillä erotukselle, että Sami on pysynyt terveenä ;)

Näköjään Samin lausunnot tähtipelaajien taklausten kostamisesta ovat herättäneet hilpeyttä tai vast. joissakin kirjoittajissa. Onhan Samin lausunnot aika suoria, mutta nimenomaan tähtipelaajiin kohdistuvien taklausten (puhtaita tai ei) kostaminenhan on NHL:ssä tapana ja Sami siksi siihen tottunut. Ei Jagria ja kumppaneita pommiteta puhtaastikaan ilman seurauksia. Kuka sitten Jokereissa ois tälläinen supertähti, sitä en tiedä..
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Hyvää meininkiä

Juuri tätähän neitiliiga kaipaakin. Jere avasi tulevan kauden uhittelun jo keväällä ja Sami jatkaa samaan tyyliin. Kyllähän nuo tietävät olevansa itse vastuussa omista teoistaan ja sanoistaan. Liigamme on täynnä "hulluja pohkeisiin haakkajia" ja niin Sami kuin Jerekin saa niistä osansa. En ymmärrä ylipäätään puheita, että maalinedustan siivoaminen tuottaisi jäähyjä. Eihän Sami jäähyillyt Saksaa vastaan MM-kisoissa ja isolla jäällä pelattiin. Hyvä että Samin ja Jeren kaltaisia pelaajia tulee lisää (?) liigaan. Lisää taklauksia ja fyysisyyttä tiedossa. Ehkäpä muutama kunnon ylilyöntikin ja joukkotappelu :)

Taidan jopa hankkia lipun liiga-avaukseen Jaffaan :)
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Juhaht
Ihan mukava haastatteluhan tuo on. Ihan samanlaista bullshittiä on Jere Karalahden "Keep your head's up"-läpät ym.

Ei Jere ole noita lauseita missään sanonut, vai löydätkö jostain sellaista?

Ja hyvähän Heleniuksen on sanoa, että Jokerien tähtipelaajat saavat olla rauhassa, kun niitä ei ole. Johdattelua tai ei, hauskoja tarinoita. Helenius on vain yksi pelaaja ja jos muut pelaavat paskasti, niin maalinedessä seisojalla ei tee mitään. Huomioarvoa varmasti, samanlaista läppää kun kuulee Nielikäiseltäkin. Hauskaa nähdä Helenius tositoimissa.

"Jääkiekkohan on fiksujen miesten laji, ei täällä tyhmät pärjää..." Jep jep.
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hey äläs nyt! Onhan siellä SJÖGREN :))
En tiedä. Kyllä tässä hymy tulee puseroon. Kesää kaikille!
 

rossoblu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Re: Hannu Henrikson armahtaa, minä en?

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov

Olen pitänyt aina niin herttaisen huvittava ajatusta goonien merkitystä pelin siistijöinä. Tämäkin palsta pursuaa ihmisiä, jotka ihan oikeasti luulevat, että kiekkoilijat yleisesti ottaen pelkäävät turpiinsa saantia.

Eikö ole vieläkin huvittavampaa, että valtaosa lajin ehdottomalla huipulla pelaavista pelaajista- eikä tässä tarkoiteta SM-liigan maailmanluokan pelaajia - ihan oikeasti luulevat gooneilla olevan jotain merkitystä. Samaa luulivat myös suomalaiset huiput Koivu ja Selänne Veikkajan parin vuoden takaisessa haastattelussa. Eivätkö nämä pelaajat ymmärrä tästä pelistä mitään, kun noin luulevat?

P.S. Hieno haastattelu, cobol. Kiitos.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se pisti silmään että Sami puhui ihan läpiä päähänsä kun puhtaasta kovasta taklauksesta haastetaan kaveri mutta toisessa kohdassa sanoo että "on valmis tappelemaan jos joku haastaa tai tekee narripelaajalle jotain todella hölmoä".
Joko hän ei tiedä mitä puhuu tai sitten taklaaminen on Samin mielestä todella hölmöä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Re: Re: Hannu Henrikson armahtaa, minä en?

Viestin lähetti rossoblu
Eikö ole vieläkin huvittavampaa, että valtaosa lajin ehdottomalla huipulla pelaavista pelaajista- eikä tässä tarkoiteta SM-liigan maailmanluokan pelaajia - ihan oikeasti luulevat gooneilla olevan jotain merkitystä. Samaa luulivat myös suomalaiset huiput Koivu ja Selänne Veikkajan parin vuoden takaisessa haastattelussa. Eivätkö nämä pelaajat ymmärrä tästä pelistä mitään, kun noin luulevat?
En suoraan sanottuna tiedä. Minun on vaikea muutenkin ymmärtää miten NHL:ssä joukkueiden tähtipelaajat ovat totaalisen rauhoitettuja fyysisestä pelistä ja miten vastuunsa tunteva puolustaja jättäisi Joe Sakicin taklaamatta ja tilanteen pelaamatta, koska pelkää saavansa turpaansa parin vaihdon päästä. Seuraavassa vaihdossa kuitenkin syöksytään Al McInniksen lämärin tielle pää edellä.

Kokemukseni kotimaisesta kiekosta kertoo sen, etteivät pelaajat juurikaan välitä kivusta, vaan pelkäävät korkeintaan loukkaantumisia. Kenties Hesassa on neitimäisempiä pelaajia, joten tätä ei välttämättä voi yleistää valtakunnallisesti. Ehkä Karalahti jättää Tommi Turusen taklaamatta, koska pelkää että saa avokämmenestä parin vaihdon päästä. Kai niin sitten on.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti mixu
Se pisti silmään että Sami puhui ihan läpiä päähänsä kun puhtaasta kovasta taklauksesta haastetaan kaveri...
Niinpä. Korvienvälissä "Exit only".

Ike
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Hannu Henrikson armahtaa, minä en?

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Kaipa tämä retoriikka hivelee Itä-Helsingin asukkaiden sielun syövereitä kuten Tony Halmeen puheet.

No ei se ihmeemmin hivele. Tulisit muuten tänne pariksi päiväksi niin huomaisit että täällä asuu paljon mukavia ihmisiä.
Pääsisit samalla eroon lähiörasismistasikin.

Makuasia pitääkö Heleniuksen jutuista vai ei, fakta on että hän pelaa Jokereissa ensi kaudella.

Perkele.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lähiörasistiko?

Lähiörasismista? Minulla ei ole pienintäkään epäilystä etteikö Itä-Helsingissä asuisi mukavia ihmisiä, koska tunnen heistä muutamia. Minulla on näet kokemuksia Kontulasta - joten en ihan Nousukausi-elokuvan perusteella tässä puhu.

Ajatuksen juoksuni seurasi seuraavaa rataa: Jokerit profiloituu Itä-Helsingin joukkueena + Halme sai ääniä paljon Itä-Helsingistä + Heleniuksen halmemaiset puheet = assosiaatio näiden välillä. Jos tuossa oli jotain loukkaavaa/leimaavaa, vakuutan sen olleen tahatonta.

Tämä näin off-the-record...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Mane
Muistetaan nyt se, että SM-liigassa on jo pitkään ollut käytäntö, että nyrkkitappeluista ei jaeta pelikieltoja lainkaan. (tosin Ottelurangaistus tuottaa automaattisesti yhden pelin) Rangaistus on pelirangaistus tai ottelurangaistus. Eli ei tiedossa mitään 15 pelin huilia ole, jos muutaman kerran hanskattomaan otteluun ajautuukin.
Muistetaan samalla vaikka noutaja-Kautosen saama viiden ottelun pelikielto. Rangaistusten jakajien linjan täytyy muuttua totaalisesti, mikäli Heguli selviää yhden ottelun pelikiellolla kostonoudettuaan jonkun puhtaasti taklaavan pulmusen.

No joo, ei pitäisi ottaa aina kaikkea niin vakavasti, mutta kun mieli tekee =)

Mielenkiintoa liiga ja Jokerit saa kyllä lisää moisilla kommenteilla; mikä lienee ollut selvästi cobolin ja Hegulin tarkoituskin.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti hull16
Hyvä minä jo luulin, että nostatan sinun kierroksiasi.

Minusta tuntuu, että jatkossa on paras käydä nämä keskustelut toisella kotimaisella, ei näytä muuten menevän jakeluun.

Mikä?

Hyvä hull16, sehän tässä juuri on ongelma on: "keskusteluumme" kirjoittamissasi teksteissä ei ollut mitään, mikä voisi mennä jakeluun, ja kun jakeluun mahdollisesti kuuluvan perään on kysytty, olet jatkanut surrealistisilla linjoilla.

Mitä puolestaan tulee ensimmäisen kotimaisen käyttämiseen: kun viestisi alkaa sanoilla "Hyvä minä jo luulin...", tarkoitatko sitä, että...

A) Sinä olet hyvä, joka luuli
vai
B) Hyvä, minä jo luulin

...mikäli tarkoitat jälkimmäistä, tulee sanan "Hyvä" perään pilkku (tai peräti piste). Mikäli tarkoitit vaihtoehtoa A, on äidinkielen kieliopissasi silti vielä korjaamista. Lause olisi ymmärrettävissä, jos olisit kirjoittanut esimerkiksi "Minä hyvä jo luulin", jos kohta sekin olisi vielä hieman kömpelö tapa ilmaista ajatus. Mutta harjoittelemalla, harjoittelemalla...!

Ja Helenius on tervetullut SM-liigaan.
 

Old School

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bullshittiä sanon mä.
Kyllä kaveri on kasvanut sen 20 cm kun on tullut rapakon takaa.Jääkiekossa pitää saada taklata! Vai meinaako sami "tu mä veden kaikkia pataan" helenius muuttaa pelin säännöt? Iso mies ja hölmöilee...
On todella kiva nähdä miten kaveri meinaat lunastaa lupauksensa
"- Tästä eteenpäin Jokereiden tähtipelaajat on syytä jättää kokonaan rauhaan. Yhtään todella kovaa taklausta en tule katsomaan läpi sormien. Jos joku taklaa kovaa Jokereiden tähtipelaajia, on aivan sama, oliko taklaus puhdas vai. Taklaaja vastaa siitä minulle."

parhaan matsin helenius saa nielikäisen kanssa.Nielikäinen ja helenius on taidollisesti samalla viivalla ja se ei ole paljoa, tosin pasin osaa sentään luistella.
Heleniuksen mukaan jääkiekko on fiksujen miesten peli, voin vaan kuvitella kuinka monta "fiksua" jäähyä helenius ottaa!
Jäähyaitiossa on vain istumapaikkoja sami...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Old School
On todella kiva nähdä miten kaveri meinaat lunastaa lupauksensa
"- Tästä eteenpäin Jokereiden tähtipelaajat on syytä jättää kokonaan rauhaan. Yhtään todella kovaa taklausta en tule katsomaan läpi sormien. Jos joku taklaa kovaa Jokereiden tähtipelaajia, on aivan sama, oliko taklaus puhdas vai. Taklaaja vastaa siitä minulle."

Olisi mukava myös tietää, keitä Helenius mahtaa tarkoittaa "Jokereiden tähtipelaajilla"...?
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Cobol sai aikaan juuri sen mitä varmasti halusikin, heti alkoi hirveä spekulointi sillä mitä Helenius sanoi/tarkoitti/mitä oli pyydetty sanomaan. Keskustelua heräsi ja sanotaan tai paheksutaan, miten vain, niin tämä saa väkeä katsomoihin.

Itse en ole missään tapauksessa koskaan ollut ns. HIFK-kiekon ystävä (ymmärtäkää tämä oikein), vaan taitavan pelin, mutta kiekko on laji, jossa välillä tunteet kiehahtaa ja hanska heiluu. Sitten näitä v-mäistä kiekkoa pelaavia varten ihan hyvä olla pelote. Mäkkärin ollessa parhaimmillaan, miehen taklauksia ja nyrkkejä osattiin ja tiedettiin pelätä, sama pätee esim. Nielikäiseen, jne. Helenius ei varmasti aio viettää jäähyllä koko peliaikaansa, mutta ei varmasti epäile käyttää keppiä tai nyrkkejä tarpeen vaatiessa. Tappelupuolella kuuluu varmasti liigan kovimpiin, sen voi varmasti kuka tahansa tappeluja seuraava vahvistaa.

Pelko on jo herännyt "vihollisleireissä" siitä johtuu ko. kirjoittelu.

Sergei K: En usko, että Jokerit on profiloitunut itä-helsinkiläiseksi seuraksi enää vuosiin. Olen aika varma, että molempien stadilaisjengien katsojakunta on varsin heterogeenistä ja katsojia tulee idästä ja lännestä, jopa Espoosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös