Mietteitä...
Esitit muutamia ihan oivallisia huomioita mauri. Itse asiassa minusta tuntuu siltä, että kumpainenkin meistä loppujen lopuksi haluaa tarkoittaa samaa asiaa ja suhtaudumme hyvin samalla tavalla televisiosta tarjottavaan väkivaltaviihteeseen ja sen mahdolliseen turmelevaan vaikutukseen.
Myönnän sen, että televisio väkivaltaviihteen levittäjänä (voi) aiheuttaa masentuneille ihmisille vääränlaisia roolimalleja ja ihminen joka ei kykenen käsittelemään asioita ahdistuksesta tms. syystä johtuen järkevällä tavalla voi syyllistyä, kimmokkeen saatuaan, tekoihin jotka eivät ole ns. järkeviä. Hivenen selvitystä kuitenkin...
Mutta minusta mediassa levitellyt paisutellut kirjoitukset tv:n väkivaltaviihteen ja väkivaltapelien turmiollisesta vaikutuksesta voivat vaikuttaa haitallisesti kyseisestä asiasta käytävään asialliseen keskusteluun. Ja, monasti sitten unohdetaan se kriittinen tarkastelu kokonaan ja mennään yli siitä mistä aita on matalin. Televisiota on helppo syyllistää ja vastuu on helpointa sysätä television "harteille" kun jotain tapahtuu jolloin, varsinkin lasten ja nuorten ollessa kyseessä , unohdetaan kysyä "Miksi näin loppujen lopuksi kävi". Televisio saattoi olla se lopullisen kimmokkeen ja mallin antaja mutta miksi näin pääsi käymään - siihen oikea vastaus ei yksiselitteisesti ole televisio.
Ongelmakimput ovat moninaisia, jo heikentynyt mielenterveystyö (rahapulan takia) aiheuttaa sen, että moni masentunut ihminen joka ei kykenisi itse selviytymään tilanteesta joutuu elämään arjen vaikeuksien keskellä yksin ilman tukijaa, ilman kuuntelijaa - ilman ammattiauttajaa. Tällöin on vaarana, että tällaisen ihmisen todellisuuden taju hämärtyy ja hän voi tehdä tekoja joita normaali järkevä ihminen ei tekisi. Näihin tekoihin kimmokkeen voi antaa televisio, tai jokin muu tapahtuma joka toimii laukaisijana. - Eli, haluan sanoa sitä, että on todella mahdollista, että mielenterveysongelmista, masennuksesta tms. kärsivä ihminen ottaa vaikutteita television väkivaltaviihteestä käyttäytymiseensä. Ihminen jonka todellisuuden taju on hämärtynyt on vaikutuksille altis.
Minun on esim. hankala verrata itseäni normaaliin elokuvien katselijaan koska minulle esim. elokuvissa väkivalta ei ole itse tarkoitus, se on osa elokuvan kerrontaa ja juonta, en edes pidä elokuvista joissa mässäillään väkivallalla joka on tarkoituksetonta. Yleensäkin minulle elokuva on muutakin kuin pelkkää viihdettä. Kun "syyllistetään" televisiota ja elokuvia niin minulla nousee karvat pystyyn koska usein syyllistäminen on kaikkea muuta kuin kriittisen analysoinnin tulos. Asiaa ei kuitenkaan tule väheksyä missään suhteessa mutta kaiken kaataminen yksin television niskaan ei ole järkevää. - Kriittinen keskustelu olisi asiasta paikallaan, keskustelu joka perustuisi muuhunkin kuin pelkkään tunteeseen.
Minulta jäi painottamatta edellisessä kirjoituksessani se etten todellakaan hyväksy sitä, että televisio toimii kasvattajana. Vanhempien on tunnettava vastuunsa, aivan kuten mauri viittasi. Ja, aina ei riitä se, että vanhemmat vain keskustelevat ohjelmasta lapsensa kanssa vaan vanhempien on myös kannettava vastuunsa siitä mitä lapsi televisiosta katsoo. Minä en, jos minulla olisi lapsia, antaisi hänen katsoa televisiosta aivan mitä tahansa "roskaa". Huomatessaan ettei jonkin ohjelman katsominen sovellu lapselle on vanhempien kannettava vastuunsa ja riitojenkin uhalla kiellettävä lapselta sen katsominen. Jokainen lapsi ja nuori on oma yksilönsä ja jokaisen vanhemman tulisi tuntea lapsensa niin hyvin, että tietävät millaisien ohjelmien kohdalla raja kulkee.
Aseiden hankintaa on Suomessa rajoitettu, mikä on aivan oikein. Mielestäni se voisi olla vieläkin kireämpää tai valvotumpaa, esim. jos kuuluu ampumaseuraan ja harrastaa rata-ammuntaa niin harrastelija joka ei omaa mitään kilpailulisenssejä ei mielestäni tarvitse asetta kotonaan ts. ampumaseuran tulisi järjestää asia niin, että ase säilytetään ampumaradalla. Kilpa-ampujat ovat sitten asia erikseen, samoin metsästäjät. Metsästysaseiden entistä tiukempi valvonta voi olla hankala toteuttaa koska metsästys on niin laajalle levinnyt harrastus Suomessa. - Muistaakseni Suomessa on läntisen Euroopan maista eniten aseita suhteutettuna väkilukuun.
Sekalaisia ajatuksia kirjoitellen,
vlad#16