...Se on sitten eri asia, pystyykö Saksa Espanjan pelilliseen haasteeseen edelleenkään vastaamaan, mutta olisi todella mielenkiintoista nähdä. Mieluiten finaalissa.
Niin, todella mielenkiintoista. Saksan peli on parantunut tasaisesti vuoden 2008 em-kisoista lähtien, kun joukkueen kova uudistuminen alkoi. Kärjistettynä spanskien peli taas on hieman tullut alaspäin - vaikka toki onkin maailman ehdotonta huippua.
Itse käytän sanontaa "Barcelona-syndrooma" tuosta tämän hetken tilanteesta, välillä tuntuu, että keskialueen lyhytsyöttöpelistä on tullut itse tarkoitus. Irlantia vastaan tämä toimi, sillä kyseessä lienee turnauksen heikoin porukka, mutta Italia olisi hyvin voinut vaikka Espanjan voittaa. Huutava vääryys tämä ei olisi ollut.
Kuten jo aiemmin mainitsin, olen hieman huolissani myös eritoten Özilin tavasta pelata entistä enemmän lyhyttä ja turhaa syöttöä liian ahtaaseen tilaan, aina näytetään hakevan "vielä sitä yhtä syöttöä". Lieneekö oppinut tuon Madridissa? Parasta Özilin pelissä 2010-skaboissa olivat hieman pidemmät ja puolustuksen puhkovat syötöt, nyt tätä loistoa ei kovasti ole nähty. Eilen toki syötti Benderin maalin, mutta lienee tarkoittanut syöttöä Mirolle.
Pitää myös todeta, että mielestäni Espanjan hurjat syöttömäärät (Irlantia vastaan joku 850 syöttöä) ovat osaksi tilastoharhaa, eivätkä kerro pelin hallinnasta ehkä määräänsä enempää: Iniesta,Xavi&co antavat paljon täysin turhia metrin syöttöjä toisilleen myös omalla kenttäpuoliskollaan. Todellinen "taktikko" toki saattaisi argumentoida tämän pitävän vastustajan alati liikkeessä, mutta kuitenkin.
Jos olen ymmärtänyt oikein, on kaavio sen suuntainen, että Espanja voittamalla lohkonsa (tasurikin Kroatiaa vastaan riittäänee, koska teki neljä häkkiä Irlannille jne jne) kohtaa Saksan vasta finaalissa. Mikäli siis kummatkin sinne asti pääsevät.
Toki itse makustelen jo tilannetta, jossa Italia voittaisi pelinsä ja kroaatit yllättäisivät spanskit -> näin ollen Espanja ulos kisoista. Mieluummin otan "helpomman" finaalivastustajan, kuin ihastelen Espanjaa loppuottelussa, sen verta paljon toivoisin Saksan palaamista arvokisavoittajaksi. ;)