Viestin lähetti dude
Flash tuntuu olevan nykypäivän "uusmedia-ammattilaisten" tapa näyttää, että he todella osaavat jotain. Kuitenkin Flash on ihan turha, koska vaikka yhteysnopeudet ovat nouseet eksponentiaalisesti, niin ei ihimisiä edelleenkään kiinnosta odotella Flashien latailuja. Itse ainakin skippaan aina kaikki flash-introt. Muutenkin kaikkien selaimet eivät tue flashia (varsinkaan jos käyttää jostain yleisiltä koneilta).
Tässä olenkin täysin samaa mieltä silloin, kun Flashia käytetään harkitsematta. Äänen ja liikkuvan kuvan ymppääminen sivulle ei saa olla perustelematonta. Ja Flash-introissa on ehdottomasti oltava mahdollisuus skipata ne.
Flash on varmasti paras mahdollinen työkalu uusmediafirmojen sivuille, joilla halutaan viestiä oikeaa imagoa ja ammattitaitoa ulospäin. Liigajoukkueen sivuilla käydään hakemassa tietoa tulevista otteluista, pelaajista, tilastoista, ym. Siinä mielessä flashin käyttö ei siellä ole mitenkään välttämätöntä.
Esimerkiksi Herhey Bearsin AHL-joukkueen sivuilla (
www.hersheybears.com) on intro (ei tosin kovin kaksinen), jonka voi ohittaa. Ohittamisen sijaan voi myös valita option "skip always", jonka jälkeen jatkossa introa ei pidä katsella jos ei halua.
Kiekkojoukkueiden sivujen ongelma on se, että sivuille tulee lähes väistämättä paljon tekstiä. Ulkoasun suunnittelussa tärkeää onkin se, miten tuo tekstimäärä saadaan esitettyä mahdollisimman kevyen näköisesti. Jos tekstipainotteisesta sivusta suunnitellaan liian sekava, on tuloksena täydellinen kaaos (esimerkkinä vaikka Södertäljen sivut osoitteessa:
http://www.sodertaljesk.se). Hyvin suunnitellulla sivulla taas suurikaan tekstimäärä ei näytä pahalta. Esimerkiksi käy vaikka Manitoba Moosen sivut osoitteessa
http://www.moosehockey.com .
Itse olen suhteellisen tyytyväinen suomalaisten liigajengien kotisivujen tasoon. Minusta on tärkeää, että kotisivuista tunnistaa nopealla vilkaisullakin sen, mille joukkueelle ne kuuluvat. Tämän takia kaksi asiaa onkin mielestäni erityisen tärkeää: a) joukkueen logon pitää olla sivulla riittävän suurella ja b) sivun pitää tunnustaa joukkueen pelipaidan värejä.
Suomessa esimerkiksi Ilveksen, TPS:n ja HIFK:n sivut noudattavat tätä kaavaa. HPK:n sivuilla (
www.hpk.fi) värien lisäksi on korostettu paikallisuutta ottamalla etusivun taustalle kuva Hämeen linnasta.
Nyt jupisen ulkoasusta, mutta loppujen lopuksi tärkeämpää ei kuitenkaan ole se, miltä kakku näyttää vaan se, mitä se pitää sisällään. Sisällöntuotanto kuitenkin lopulta ratkaisee sen, miten useasti kävijät viitsivät sinne tulla. Sivujen päivittämistä ei siis saa laiminlyödä, vaan pelaajahaastatteluja, otteluraportteja, -ennakoita, loukkaantumistilannepäivityksiä, valmentajan mietteitä, ym. täytyy muistaa ja jaksaa laittaa sivuille pitkin kautta.