Vuosikausien kyntäminen toki kalvaa takaraivossa, mutta en nyt tuosta pistetahdista itsessään ihan vielä olisi valtavasti huolissani. 6p/5 ottelusta on käytännössä sama kuin 2 suoraa voittoa ja 3 tappiota. Tässä vaiheessa kautta yksittäinen peli vaikuttaa valtavasti. Se mistä enemmän olen huolissani on juurikin tuo, että nimenomaan kotiotteluissa on tullut nämä pahimmat sulamiset ja nolla voittoa. Koska viime vuosien historia on mitä on, yleisöltä ei varmasti tule yhtään siimaa kotitappioiden tai ylipäänsä tappioputkien suhteen. Tämä oli nähtävissä jo Ässät ja Sport pelien yleisömäärissä (keskiviikkona 3200 katsojaa vrt lauantaina 2800 katsojaa).
Miten tämä sitten liittyy huhuin ja spekulaatioihin? No tietysti siten, että tuo kotipelien yleisömäärä tulee varmasti isosti vaikuttamaan mahdollisuuksiin reagoida ja vahvistaa joukkuetta, tai vähintäänkin siihen, että pystytäänkö tänä vuonna tyhjennysmyynnit välttämään. Vaikka tiettyyn pisteeseen asti olen ymmärtänyt miksi tyhjennysmyynnit on tehty, mielestäni tänä vuonna siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Ei, vaikka kuinka kynnettäisiin.
SaiPan on nyt tavalla tai toisella kyettävä pitämään kotiyleisö hallissa. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että yksi täsmähankinta pakistoon voisi olla se kriittinen palanen tässä palapelissä. Ensinnäkin sillä lähtökohtaisesti vahvistettaisiin joukkueen suurinta heikkoutta, jonka ennakkoon nähtävissä olleet uhkakuvat ovat parhaillaan toteutumassa. Lisäksi kannattajille annettaisiin heti alkuun selkeä signaali, että SaiPa ei ole luovuttamassa. Tällä SaiPa saisi heti lisää uskottavuutta kannattajien silmissä, ja sitä kautta pidettyä väkeä katsomossa.
Toki jos kassa on tyhjä, niin sitten se on. Joka tapauksessa tavalla tai toisella SaiPan on kyettävä pitämään yleisö hallissa ja voittamaan nimenomaan niitä kotipelejä.