Saipa, Moskovan Dynamo vai AK Bars Kazan

  • 4 786
  • 38

Mikä alla olevista joukkueista kiinnostaisi eniten Jaffalassa marraskuisena iltana


  • Äänestäjiä
    231

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
mutta veikkaampa, että Ruotsissa HIFK on kiinnostavampi kuin esimerkiksi Jyp.
Luulo ei ole tiedon väärti. Miksi ruotsalaisia kiinnostaisi joku alemman keskikastin Hifk, kun vaihtoehtoisesti tarjolla olisi tähtiä(=pohjoismaisten liigojen mittakaavalla) vilisevä Jyp?
Miksi he haluaisivat ottaa riskin ja valita jonkun tuntemattomamman ja pienemmän markkina-alueen omaavan joukkueen jonkun näiden tilalle?
Syyhän voisi olla vaikka valitseminen sen perusteella, että panostetaan jääkiekkoon ja tehdään asiat oikein eikä isolla rahalla penailun vuoksi. Mutta tää asenne sulla on kuitenkin jo hyvä. Ruotsalaiset valitsevat itsellensä "SaiPat".
Mutta tämähän sopii varmasti sinulle hyvin, koska kiinnostavat Jyp ja HPK jäisivät pelaamaan KalPan kanssa sitä sarjaa mikä nyt jäljelle jääkin.
Vedit kyllä hyvän kortin hihasta. En yhtään osannut odottaa tälläistä vastinetta. Onneksi kaikki jääkiekon parissa toimivat tyypit eivät ole yhtä kujalla kuin esimerkiksi jindebine.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Tämä ei kuitenkaan estänyt minua nauttimasta pelistä.
Minua valitettavasti estää nauttimasta kirjoituksistasi se tosiseikka, että kirjoitat SaiPan nimen pitkin vittuja. Se on SaiPa. Jokeritkin on Jokerit, ei JoKerit, HPK on HPK, ei HpK. Ei tää kato oo näin vaikeeta.

Osaapa muuten vituttaa pieni asia, jolla ei ole yhtään mitään väliä.

Ettei menisi ihan vitutusketjukamaksi, mainitaan vielä, että jos vaihtoehdoissa olisi ollut muumien jääshow Jaffalassa, olisin valinnut sen. Pikku Myy on grrr.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
En valinnut vaihtoehdoista mitään, koska minua ei kiinnosta muiden joukkueiden kuin Ilveksen edesottamukset siinä määrin, että halliin lähtisin niitä katsomaan.

Mikäli tutkinnan alla olisi se, ketä näistä katselisin Ilveksen vieraana mieluiten, vastaisin todennäköisesti Kazanin, jos ottelun tuloksella olisi silloin pelattavan sarjan kannalta jotain merkitystä. Saipa-pelitkin tulee kuitenkin käytyä katsomassa, ellei ole muuta menoa.

Mielenkiintoisempaa olisi kuitenkin ottaa vertailuun saman "tasoluokan" joukkueita eri sarjoista. Onhan se nyt kohtuu selvää, että Venäjän mestari voittaa kiinnostavuudessaan SM-liigan runkosarjan hännänhuipun. Mikä olisi tulos, jos Saipan vaihtoehtona olisikin esimerkiksi Himik Voskresensk?
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Mikäli tutkinnan alla olisi se, ketä näistä katselisin Ilveksen vieraana mieluiten, vastaisin todennäköisesti Kazanin, jos ottelun tuloksella olisi silloin pelattavan sarjan kannalta jotain merkitystä. Saipa-pelitkin tulee kuitenkin käytyä katsomassa, ellei ole muuta menoa.

Niin no lähinnä tässä oli alunperin kysymys Kummolan väitteestä, joka ainakin omalla kohdalla tuntui oudolta (vaikken jaffalan vakiasiakas olekkaan). Sen verran oudolta, että jaksoin koneelle asti tulla tekemään siitä äänestyksen.

Motivaatiota ei kuitenkaan ilmeisesti ollut tarpeeksi, että olisin saipaa kirjoittaessani jaksanut painella shiftiä useamman kerran, mutta sehän on ihan toinen asia se.

Sinun kohdallasi tämä kysymys voisi muuttua siten, että mikä noista joukkueista vetäisi eniten väkeä Tapparan peliin. Eli ajateltaisiin, että Kummola olisi puhunut Tampereen hallista ja Tapparan marraskuisesta pelistä. Ja jos itse kysymys ei voisi vähempää kiinnostaa, niin voit valita "turkkilaisen" vaihtoehdon.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
En käy Jaffalassa missään olosuhteissa katsomassa lätkää.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
En käy Jaffalassa missään olosuhteissa katsomassa lätkää.

Ihan näin jyrkkä en ole. Toisaalta, jokerifanit, milloin viimeksi liput on myyty loppuun Jokereiden peliin ihan oikeasti? Eihän se perkele liigan vika ole. Helsingissä ei vaan ole tarpeeksi jokerikannattajia, johtuen seuran imagosta ja menestymättömyydestä. Turhaa syyttää SaiPaa, kun naama on vino ja leuaton. Veikkaan, että vaikka Superteemu pelaisi teillä ei halli olisi loppuunmyyty, mikäli seura ei olisi sarjan kärjessä. Ei se siitä muuksi muutu, vaikka Jokerit pelaisi missä sarjassa tahansa (no, jos olisitte ainoa NHL-seura, niin ehkä sitten).
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Entäs kun tämä uutuudenviehätys olisi mennyt ohi? Tuskin teitäkään enää muutaman vuoden tahkoamisen jälkeen kiinnostaisi samoissa määrin samat joukkueet. Itseäni epäilyttää tässä hommassa eniten juuri se, että tämä on hetken huumaa, alkuun riittää sponsoreita ja katsojia, rahaa tulee ovista ja ikkunoista, siinä vaiheessa jos kävisi niin ikävästi, että uutuudenviehätys loppuisi, yleisö häviäisi, sponsorit laantuisivat, joukkueet joutuisivat todella pahaan taloudelliseen ahdinkoon.

Tuota minä olen yrittänyt ainakin siinä Pohjolaliigaa koskevassa ketjussa sanoa. Vaikea sanoa suoraan tutkimatta mitään muuta kuin sen, että perinteisten jääkiekkomaiden keskenään perustamissa ylikansallisissa sarjoissa on vahva kuplan maku: uutuuden viehätys voi hyvinkin olla suurta, mutta mitä sitten, kun se loppuu? Jäljelle jää samat tai ehkä hiukan nykyistä SM-liigaa korkeammat yleisömäärät ja todella paljon suuremmat kulut matkustamisesta sekä paineesta huomattavasti korkeampaan pelaajabudjettiin. Sponsoreilla rahoitetaan pelaajat ja sponsorisopimusten suuruus määräytyy suoraan näkyvyyden (yleisömäärien) mukaan. Kun kupla puhkeaa, on pysyvä vahinko jo tapahtunut. Kyseessä on siis valtava riski.

Ylikansalliset sarjat voivat olla hyvä asia sellaisten maiden jääkiekkoilulle, joissa vahvaa oman liigan perinnettä sekä liigabrändiä ei ole. Tästä esimerkkinä Minskin ja Riikan pelaaminen KHL:ssä sekä Ljubljanan, Jesenicen (SLO) ja Alba Volanin (HUN) pelaaminen Itävallan sarjassa. Näille seuroille ylikansallisessa liigassa pelaaminen ei ole juuri mikäänlainen riski. Sen sijaan maissa, joissa omalla sarjalla on vahva asema, oma vahva liiga tuo jatkuvuutta (kuten nimim. Jussi77 jo kirjoittikin). Jatkuvuuden vaihtaminen tuntemattomaan on jokaisella liike-elämän sektorilla valtava riski. Kasvua pitää hakea jatkuvuuden nimissä.

Futiksen puolelta voidaan ottaa esimerkki: jos UEFA katsoisi, että Euroopan Superliiga olisi potentiaalisesti hyvä juttu, se perustaisi sen itse. Sen sijaan se esti tylysti joidenkin seurojen haaveilut moisesta, koska se katsoi, että seurojen itsenäisesti perustama liiga aiheuttaisi lajille lopulta pelkästään vahinkoa. Ja nyt puhutaan sentään jalkapallosta, joka painii taloudellisesti täysin eri sarjassa.

Muistetaan, että osa eurooppalaisten liigojen (sekä jalkapallossa että jääkiekossa... ja myös muissa palloilulajeissa) viehätyksestä ja jännitteestä tuovat otteluissa käyvät vieraskannattajat. Heitä ei paljoa näkyisi areenalla, jos vastustajana pelaisi Moskovan Dynamo. Puhumattakaan AK Bars Kazanista. Puhumattakaan Metallurg Magnitogorskista. Puhumattakaan sitten Barys Astanasta tai Neftekhimik Nizhnekamskista. Tai edes Hamburg Freezersistä. Tuskin edes Tukholman Djurgardenin kannattajat Helsinkiin eksyisivät.

Mainittakoon vielä, että KHL on itse lukuisista tähtipelaajista huolimatta olemattomien yleisömäärien (huolimatta alhaisista lipun hinnoista) takia joutumassa suuriin vaikeuksiin. Edes rikkaita venäläisiä luonnonvarafirmoja ei kiinnosta sponsoroida, jos sponsorointi ei tuota heille mitään.

Äänestyksen avaajan mielipiteet ja tarkoitusperät todellakin tiedetään. Eikä siinä mitään, pitäähän tuotakin mielipidettä kunnioittaa, kun kerran niin intohimoisesti hän niitä läpi ajaa. Hän kuitenkin toitottaa sanomaansa täysin tunnepohjalta ja on siten kuuro järkipuheelle. Hän ei näe sitä, että liike-elämssä hallitsemattomien riskien ottaminen on silkkaa idiotismia. Tilanne muistuttaa minua minua Relanderin ajan Sonerasta. Samanlaiseen mitääntuottamattomaan jankutukseen, kuin mitä pohjolaliigaketjussa vedettiin, en juuri siksi jaksa enää lähteä mukaan.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Wanha ja perinteikäs Mocban Dynamo tietenkin, enkä asu Hartwallin talousalueella.

Joku SaiPa nyt kiinnostaa yhtä paljon, kuin LeKi, K-Vantaa tai Hokki.
 
Viimeksi muokattu:

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Äänestyksen avaajan mielipiteet ja tarkoitusperät todellakin tiedetään.

Niin, olen avoimesti jo aikaisemmin kertonut, että jo alakoulu ajoista asti olen toivonut pohjoismaisen liigan syntymistä. Minua ei silloin kaiken maailman SaPKot, JoKiHoKi ja mitä kaikkia kirjainhirviötä niitä nyt olikaan kiinnostanu, eikä oikein jaksa kiinnostaa vieläkään. En häpeile tätä yhtään.

Lisäksi meillä on nyt aivan realistinen uhka profiloitua yhä vahvemmin kasvattajaliigaksi. Eikä siinäkään mitään pahaa sinällänsä ole. Jos jossain tehdään hyvää kasvatustyötä, niin tottakai sitä pitää kannustaa. Mutta jos jossain muualla on edellytykset parempaan (kuin kasvattajaliigaan), niin sitäkin on ehdottomasti jo suomalaisen kiekon nimissä kannustettava.

Hän kuitenkin toitottaa sanomaansa täysin tunnepohjalta ja on siten kuuro järkipuheelle. Hän ei näe sitä, että liike-elämssä hallitsemattomien riskien ottaminen on silkkaa idiotismia.

Myönnetään, että tunnetta on mukana, mutta olen esittänyt lukuisia erilaisia malleja, joissa nämä "idioottimaiset riskit" hallitaan. Näihin kun tulee vastauksia tyyliin ei voi toimia, kun ei toimi jalkapallossakaan, niin en vaan pysty kauhean vakavasti ottamaan vastapuolen väitteitä. Se on ehkä sitten sokeutta =).

Esim. vahvasti lohkoihin painotettu sarja olisi malliesimerkki riskien hallinnasta. Pelattaisiin ikäänkuin nykymuodossa mestaruuksista (virallisista/epävirallisista riippuen iihf:stä) maiden sisällä, jonka jälkeen lohkojen voittajat kohtaisivat välierissä. Tämä ei periaatteessa muuttaisi kauheasti mitään nykytilanteeseen verrattuna. Jonkin verran vieraspelejä vieraalla maalla, eli siitä tulisi ne vähän nousevat kustannukset.

Pelaaja budjeteissa ei olisi minkäänlaista pakonsanelemaa kasvuvaatimusta. Lisäksi kun "markkinoille" tulee uuden tilanteen myötä ostajan markkinat, niin sekin hillitsisi pelaajabudjetteja. Niinkuin olemme nyt saaneet huomata ihan kotoisessakin sarjassamme.

en juuri siksi jaksa enää lähteä mukaan.

Hyvä, ettet lähteny mukaan, jos sinulla ei ollut enää mitään annettavaa =)
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hyvä, ettet lähteny mukaan, jos sinulla ei ollut enää mitään annettavaa =)

Sinun mielestäsi ilmeisesti kenelläkään, kuka on erimieltä kanssasi ja perustelee kantansa ei ole mitään annettavaa keskusteluun.

No jokainen päätelköön itse kuka täällä perustelee kantansa ja kuka pelkästään haihattelee ja haaveilee.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Sinun mielestäsi ilmeisesti kenelläkään, kuka on erimieltä kanssasi ja perustelee kantansa ei ole mitään annettavaa keskusteluun.

Olenko minä näin jossain kirjoittanut? Vastasin vain sinun kommentiisi, "en juuri siksi jaksa enää lähteä mukaan." josta äkkisältään voisi saada mielikuvan luovuttamisesta ja siten johtopäätös, ettei sinulla olisi enää annettavaa keskustelulle.

Kyllä perustellut mielipiteet ovat tervetulleita aina. Hyvin tervetullutta on myös se, että kun niihin perusteluihin annetaan perusteltuja vastauksia, että niihinkin vastataan, eikä vaan jatketa keskustelua pelkästään omien perusteluiden pohjalta. Itse olen pyrkinyt näihin minulle esitettyihin perusteltuihin väitteisiin antamaan perustellut vastaukset.

No jokainen päätelköön itse kuka täällä perustelee kantansa ja kuka pelkästään haihattelee ja haaveilee.

Niin, sopisiko tuo sinun ensi avautumisesti paremmin sinuun? Tuosta voisi hyvinkin saada mielikuvan, että vain jotkut perustelut "kelpaavat" ja osa on sitten vain haihattelua ja haaveilua. Hyvin tutuksi käynyttä linjaa kyllä.
 

Tiityy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Habs, D Team + Maajoukkue
Pohdiskelua...

Jos ajattelee asiaa realistisesti, mahdollinen lohkojako voisi toimia. Enemmän näen kuitenkin mahdollisena Pohjoismaisen sarjan, jossa joukkue Kööpenhaminasta +mahdollinen joukkue Oslosta, sekä "kapinajoukkueet" Ruotsista muodostavat sarjan yhden tai useamman suomalaisen joukkueen kanssa.

Kokonaisuutena ei missään nimessä ole hyvä asia jääkiekon kannalta Suomessa (huom! minun mielestäni). 10-12 joukkuetta pelaa omaa sarjaansa, taloudellisesti esim. Jokereille ihan hieno homma. Näyttöpaikkoja on kuitenkin perusjunnulle huomattavasti vähemmän, kuin mitä nykyinen sarja tarjoaa. Höpöhöpö puheet kasvattajasarjasta voi jättää omaan arvoonsa, ne ovat sivutuotteita Helsinkikeskeisyydestä. Vähemmän katsojia Suomalaiselle sarjalle, vähemmän resursseja, lisää "puuhastelua". Ensin pitää päästä eroon suomalaisen jääkiekon Virmasista, vasta sitten voidaan puhua Suomen jääkiekon noususta. Peli on parantunut Liigassa vuosi vuodelta, erot kaventuneet, jokainen joukkue pystyy hyvänä päivänä voittamaan kenet tahansa.

Ymmärrän täysin syyt, jonka vuoksi Jokerit haluaisivat isommille markkinoille, mutta urheilun kanssa niillä ei ole tekemistä. Terve kilpailu paljastaa heikot kohdat, olemme jääneet jälkeen juniorien taitotasossa esim. Ruotsiin verrattaessa ja samaan aikaan taloudelliset erot ovat kaventuneet Euroopassa, mm. Tsekissä taloudellinen tilanne kohentuu/pysyy samana muun Euroopan lamasta huolimatta (Saksasta siirtyy jatkuvasti työpaikkoja ja yrityksiä Tsekkiin).

Eniten kai tässä hiertää se, että olet Tsekki77 samassa keskustelussa samoilla argumenteilla myös Jokerit-osiossa. Se näkyy vähän liikaa, jos samaan aikaan viittaat koko Suomen jääkiekon etuun. Silti, mukavaa pohdiskeluahan tämä on laiskan kevätpäivän ratoksi, peukku sinulle ja kaikille muillekin keskustelijoille!
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Sinun kohdallasi tämä kysymys voisi muuttua siten, että mikä noista joukkueista vetäisi eniten väkeä Tapparan peliin. Eli ajateltaisiin, että Kummola olisi puhunut Tampereen hallista ja Tapparan marraskuisesta pelistä. Ja jos itse kysymys ei voisi vähempää kiinnostaa, niin voit valita "turkkilaisen" vaihtoehdon.

No siinä tapauksessa ei mikään. Tapparan pelit minua ei saa halliin lähtemään, ellei vastassa ole Ilves.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös