Loistava kirjoitus kaikkineen.Nyt kun joka media Seiskasta Aamulehteen ja maan johtaviin iltapäivälehtiin tuottaa kiihtyvällä tahdilla eetteriin tarinaa meiän Raipesta ja meiän SaiPan sensaatiomaisesta vireestä, voidaan tuumailla medianäkyvyyttä ja sen arvoa yleisemmin, jo ihan vaikka kaupungin tai jopa maakunnan näkövinkkelistä.
Äkkiseltään en keksi Lappeenrannasta toista ilmiötä, jolla olisi edes potentiaalia saavuttaa vastaavaa. Meillä on SaiPa, meillä on yliopisto, meillä on Saimaa (jota markkinointikoneistomme hyödyntää harmillisen heikosti). Ja meillä on uskomattoman vireä, elämää kuhiseva Kauppatori. Sitten meillä on vielä Hynynen, Veiterä, PePo ja kunnallispolitiikka sekä Pave Maijasen muisto. Vaikka esimerkiksi yliopistolla saadaan aikaan upeitakin tuloksia, päätyvät ne mediaan harvakseltaan. Ja yleensä sekin, mikä päätyy, on negatiivissävytteistä (vrt. taideopiskelijoiden pakkosiirto Lahteen).
Moni kiekkoa seuraamaton ei ehkä ymmärrä, kuinka suuri media-arvo Liigalla jo itsessään on. Nähtiinhän näitä kirjoituksia taajaan myös heikompina kausina. Tässäkään suhteessa edellä mainitut LUT:it, Saimaat tai Sirpan lihapiirakat eivät yllä samaan määrään huomiota.
Kiekko liikuttaa kansaa, vaikka tietysti suurin osa kaupunkilaisista ja maakuntalaisista pysyttelee ns. kuplan ulkopuolella. Ei Lappeenrannasta kuitenkaan löydy mitään muutakaan, joka saisi yhtä taajaan yhtä suuria ihmismassoja liikkeelle. Lisäksi tämän kauden kaltaiset menestysbuumit ovat omiaan luomaan yhteisöllisyyttä kaupunkilaisten keskuudessa; edelleen potenssiin sata, jos verrokkina käyttää muita kaupungin vetonauloja.
Tuntuu ettei päättäjätasolla, tai kuplaan kuulumattomien keskuudessa oikein ymmärretä mediahuomion ja yhteisöllisyyden vaikutusta. Kun SaiPa tarpoi syvällä suossa, oli monien vähemmän kiekkoa seuraavien puheissa aistittavissa vähättelyä ja jopa ivallista piruilua. Nyt samat lasset ja lissut toistelevat iskulauseitaan: ”Kyllä se SaiPa vielä alas tulee” ja vastaavaa. Myönteisyyden kierrettä ei tunnisteta tai myönnetä edes silloin, kun eletään itse sen vaikutuspiirissä. Koska ainahan on mukavampi kaivaa esille negaa ja vedota siihen, että kyllä siellä Kauppatorillakin kuhina käy ja kyllä olisi perkele ihmisiä tuhat määrin paikalla jos olisi vaikka harmonikansoittajia useammin esiintymässä.
Sortumavaarassa olevan aasinsillan kautta loikkaan sivuamaan jäähallikeskustelua ja jo kuopattua Kauppatoria hallin sijoituspaikkana. Jotenkin nämä ei-kannan perustelut eivät mielestäni kantaneet edes silloin kun SaiPa konttasi, mutta etenkin buumin ollessa kuumimmillaan voidaan pohtia mitä tällaiset kaudet voisivatkaan tehdä tori- ja keskusta-alueen elinvoimalle ja yritysten katteille. Väitän että hallilla varustettu tori ei olisi yhtään normaalia autiompi, milloin SaiPalle sattuu heikko kausi. Sen sijaan tällaisten kausien aikana…No, jokainen voi päätellä itse.
Mitä Lappeenrannalle jäisi jos SaiPaa ei olisi. Jään odottelemaan päivää, jolloin valtakunnan johtavat mediat kilvan kokoontuvat haastattelemaan ja tekemään juttua aivan sensaatiomaista tykkikesää vetävästä perunakauppiaasta.
”Joo, mut ei tehä tästä nyt numeroo. Ne perunatha siel kaiken työn tekee”, vähättelee nöyrä perunakauppias Vilho omaa panostaan.
Tai siitä ihmisvilinästä joka saapuu yli valtakunnan rajojen ihastelemaan elämää sykkivää Kauppatoria ja sen arkkitehtuurisesti ainutlaatuisia lihapiirakkakojuja; maistaakseen atomia ja vetyä. Lehdet suoltaisivat artikkelia artikkelin perään siitä, kuinka lihapiirakkakauppa käy kuumempana kuin koskaan ja meininki on katossa.
Ehkä toimittajien sopulauma jalkautuisi myös Kauppahallin puolelle. Toteamaan itse kuinka sen lukuisista lounasravintoloista ei useampana päivänä viikossa tahdo millään löytää itselleen istumapaikkaa.
Tämän jälkeen toimittajat voivatkin vielä tehdä tikusta asiaa ja tehdä vanhan kunnon baarikierroksen jonka tarkoitus on havainnollistaa lukijoille ja kuulijoille paikkakunnan anniskeluravintolan elinvoimaisuutta. Kierros alkaa Kipparista, josta Billy Kidin ja Lintumiehen kautta siirrytään Viisvitoseen ja käydään vielä Repsikassakin parilla. Eipä ainakaan tarvitse tyytyä ToTemiin.
Ihan paska idea se olisikin ollut, iskeä nyt hikinen monitoimihalli keskelle kaupungin keskeisintä kauppapaikkaa. Parempi vain pitää halli ja kaikki ne tuhannet kumiroiskon perässä ramppaavat retaleet poissa palvelujen piiristä, muutenhan keskus saattaa vaikka elpyä liikaa, eikä kukaan halua asua paikassa, jonka keskusta sairastaa ADHD:tä. Eikä sinne korpeenkaan tarvitse uutta pytinkiä pykätä; ainahan voi korjata vanhan. Aivan samoin kun ne Kauppatorin lihapiirakkakojut. Sopivalla ensiavulla ne rakenteet pysyvät pystyssä vielä kymmeniä vuosia.
Ja jos joku ei käsittänyt, niin agendanani ei ole vähätellä muita paatoksessani mainittuja Lappeenrannan vetovoimatekijöitä, vaan pikemminkin asettaa ne jonkinlaisiin mittasuhteisiin.
SaiPa on Lappeenrannan tunnetuin brändi koko Suomen tasolla. Ja tätä eivät tajua ne päättäjät, jotka lähtivät vastustamaan hallihankkeita. Osa on ideologisia jääkiekon vastustajia, osa taas asettunut yleisurheilun taakse, osa vastustaa sitä että kaupungin rahoilla tehdään tiloja joissa toimivat myös yksityiset osakeyhtiöt, osa on juuttunut menneisyyteen ja aikaan jolloin hallit kuuluivat laitakaupungille, ym.
Se näitä kaikkia yhdistää, että ovat tukevasti omissa poteroissaan, eivätkä mieti kaupungin hyvää kokonaisvaltaisesti. Tai pitävät kiinni omasta agendastaan niin paljon, että ohittavat jopa puolueettomat tutkimukset, jotka näyttivät keskusta-areenan mittavat hyödyt Kisapuistoon verrattuna.
Pahimpina yksilöinä ainakin:
Kimmo Klemola (Vihr.)
Jyri Hänninen (Kok.)
Linda Brandt-Ahde (Kok.)
Lampaanperseet myös myös SDP:n valtuustoryhmälle kokonaisuutena.
Painavaa nuo nimet mieleen, kun Lappeenrannassa tulevaisuudessa äänestetään.