Mutta Tuomisesta on ainesta uudeksi SaiPan Petri Kokoksi. Nuorempana ei täysin vakuuttanut, ja vasta 30:in kantturoissa nosti itsensä johtavaksi pelaajaksi. Hyökkäyspäässä hyvä ja puolustuspäässä pehmeä.
Näin on. Tuomisen osalta pitää ottaa huomioon lisäksi se, että monet kieltämättä karkeat virheet johtuvat pyrkimyksistä pelata rohkeaa kiekollista peliä ja ottaa vastuuta. Jos kiekon roiskaisee aina lähimmälle pelaajalle tai hyökkäyssiniseltä päätyyn, ei pahoja virheitäkään juuri tule.
Toinen asia on peliaika. Jos SaiPa sattuu pelaamaan pitkiä jaksoja ylivoimia, nousevat Tuomisenkin minuutit aika huimiksi. Väsyneenä niitä virheitäkin tulee herkemmin.
Tuomisen suhteen nostaisin peluutuksenkin yhdeksi avaintekijäksi. Levokari on pelannut paljon Tuomisen kanssa ja ennemmän puolustavana puolustajana tähän rooliin kieltämättä sopiikin. Levokari on tällä kaudella saanut entistä enemmän onnistumisia hyökkäyspäässä ja osallistuu tätä myötä myös enemmän hyökkäyspeliin. Niinpä täysi varmistava pelaaja tästä parista puuttuu. Etenkin kun Levokari ei hitaahkolla vauhdillaan pysty jokaisessa tilanteessa paikkaamaan. Tämäkin spekulaatio voitaisiin unohtaa, jos Tuominen olisi kiistaton superpakki liigassa. Heillä kun on tapana tehdä paristaankin astetta-kahta kovempi pelaaja.
Peluutuksen puolesta on tosin muistettava, että valmennuksen palikatkin ovat aika rajalliset.
Tuominen jatkaa ehdottomasti minun papereissani. Levokari on jo varma. Pukka saa puolestani lähteä. Ei missään nimessä korvaamaton pakki, mutta toisaalta peruspelaajana voisi jäädäkin. Muun pakiston tosin pitäisi olla sellainen, että Pukka pelaisi kolmosparissa. Backmaniin pätee sama, mutta pidän kokonaisuutena häntä selvästi Pukkaa parempana. Nyrhinen on ollut kuin varjo viimekaudella nähdystä, mutta jotenkin en uskaltaisi luopua. Tottakai ensimmäisellä kaudella moni pääsee iskemään puskista, mutta ei se viimesyksyinen taso tyhjästä syntynyt. Mielonen, Lipari ja Koponen ovat tällähetkellä minulle yhdentekeviä pelaajia. Kaikilla on tietynlaista potentiaalia, mutta en itke vaikkei kolmikko SaiPassa enää ensikaudella pelaisi. Todennäköisesti ainakin kaksi näistä kuitenkin jatkaa.
Tätä taustaa vasten päätyisin itse kunnon profiilipakin hankintaan. Runko koostuisi tämän kauden pelaajista ja pakistossa olisi yksi pelaaja, joka pelaisi koko kentän alueella hyvää peruspeliä 25 minuuttia illassa. Niinpä Tuominen, Levokari, Backman ynnä muut saisivat pelata paineettomammin ja aavistuksen pienemmällä vastuulla. Rahatilanne on toki tiukka. Silti niin hyökkäyksessä kuin puolustuksessa pitää olla yksi mies kummassakin, joka todellisuudessa pystyy muita esimerkillään vetämään perässään.
Aika monta vuotta ollaan katseltu tätä tasaisen harmaata massaa. Topon tulo hyökkäykseen on tuonut ryhtiä ja olen aivan vakuuttunut, että saman tekisi kunnon pakkihankinta.