Saako pieniä miehiä taklata?

  • 9 996
  • 58

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei saa. Se on epäreilua ja eihän pienempää saa kiusatakaan. Jokaiselle alle 180 cm/ 85 kg tulisi laittaa vilkkuva varoituskolmio kypärän päälle. Jos sitten joku kolmiopäätä taklaa, automaattinen OR ja Muukkoselle videoita.

Se on sitten kokonaan toinen juttu, että tätä kokoerojen taklaustilanteessa aiheuttamaa ongelmaa kyllä liioitellaan melkoisesti. Veikkaisin että liigassa kaudessa tapahtuu vain muutama sellainen taklaus, jossa kokoero on ollut suurin syyllinen rangaistukseen tai loukkaantumiseen. Jos isokokoinen pelaaja osaa muutoin taklata oikein, hän kyllä pystyy taklaamaan oikein 20 cm lyhyempääkin kaveria, eikä taklausta todellakaan ole kohdistettava päähän. Niin pitkää ukkoa ei liigassa pelaa, jonka persaus olisi edes Jalkasen pään korkeudella.
 

Kyle

Jäsen
Re: Re: Saako pieniä miehiä taklata?

Viestin lähetti bozik
Ei saa. Se on epäreilua ja eihän pienempää saa kiusatakaan. Jokaiselle alle 180 cm/ 85 kg tulisi laittaa vilkkuva varoituskolmio kypärän päälle. Jos sitten joku kolmiopäätä taklaa, automaattinen OR ja Muukkoselle videoita.

Tuo oliskin loistava muutos, ettei pienempiä pelaajia saa taklata. Tällöin Gill:ltä olisi liigassa taklaaminen kokonaan kielletty ja Marko Anttilakin saisi taklata vain Gilliä, muutaman vuoden päästä liigamme keskipituus olisi 170 senttiä.

Oli pelaaja sitten iso tai pieni on hänen opittava ottamaan taklaus kunnolla vastaan. Minä kun pääasiassa seuraavan vain Ilves pelejä osaan, niin sieltä löytyy hyviä esimerkkejä. Steve Kariya tuntuu olevan illasta toiseen se suurin taklauksien vastaanottaja, ehkä juuri kokonsa ansiosta on perusneiti-kiekkoilijankin mukavempi häntä pommittaa kuin jääkaapin kokoista järkälettä, tästä huolimatta Kariyan loukkaantumis kynnys on todella pieni, hän ei kentällä näytä olevan moksiskaan vaikka päätä pidemmät pelaajat häntä taklaavat. Itse asiassa yleisesti nämä pienet miehet tuntuvat ottavan taklauksia muita pelaajia paremmin vastaan, toki on poikkeuksia.
Itse näkisin suurempana ongelmana nämä pelaajat jotka eivät osaa ottaa taklauksia vastaan ja syystä tai toisesta pelaavat pää alhaalla ja yleensä he eivät ole niitä kentän pienimpiä pelaajia.
 

Van der Teemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Dallas Mavericks, Manchester United, Klubi
Viestin lähetti lihaani
Ei kai mitään pygmisääntöjä sentään taklauksista väsäämään! Jos vähän yli metriset haluavat pelata lätkää, opetelkoot ottamaan taklauksia vastaan. Mallia voi ottaa Saku Koivusta, tai vaikka Juha Lindistä.

Toki tarkoituksellinen päähän taklaus on ainakin vitosen paikka, mutta niitä aniharvoin kuitenkin tapahtuu.

Liigassa pienempiä saa taklata ehdottomasti. Junioreissa tilanne on luonnollisesti toinen, mutta usein pienten pelaajien kuten Koivu, Sami Kapanen ja Lind pelirohkeus on todella korkealla. Useimmiten he osaavat ottaa hyvin taklauksia vastaan, koska heitä on taklattu kovaa ja paljon jo junioreista saakka. Muutenkin pienen pelaajan pahin virhe onkin alkaa pelkäämään taklauksia.

Tarkoituksellisia päähän taklauksia tapahtuu varsin harvoin, mutta sen sijaan lähellä laitaa tapahtuvat selästä taklaamiset ja selän kääntämiset ovat paljon yleisimpiä. Olisikohan mahdollista saada jonkinlainen rangaistus näille selänkääntäjille?
 

miikafrans

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Svedu porukka.
Itse olen tällä hetkellä n. 179 cm ja 70 kg ja yksi syy, miksi lätkän saattoi unohtaa aika nuorena, oli se, etten mitenkään koolla pilattu ole koskaan ollut. Mielestäni on omaa tyhmyyttä yrittää pelata isojen äijien peliä, jos itsestään siihen ei ole.
kaikkia, myös Raipea, saa taklata.
Niin, aivan, myös Raipea saa taklata.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti miikafrans
Itse olen tällä hetkellä n. 179 cm ja 70 kg ja yksi syy, miksi lätkän saattoi unohtaa aika nuorena, oli se, etten mitenkään koolla pilattu ole koskaan ollut. Mielestäni on omaa tyhmyyttä yrittää pelata isojen äijien peliä, jos itsestään siihen ei ole.
Niin, aivan, myös Raipea saa taklata.

Olet Kariyaa 10 senttiä pitempi, olet suunnilleen Saku Koivun mittainen. Ainoa pienuus, mikä sinun menestymisesi esteenä on ollut, on pieni itseluottamus, pieni työmotivaatio, tai pieni taitotaso.
 

miikafrans

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Svedu porukka.
Viestin lähetti Artsi
Ainoa pienuus, mikä sinun menestymisesi esteenä on ollut, on pieni itseluottamus, pieni työmotivaatio, tai pieni taitotaso.
Aivan, olen ehkä hitain puolustaja, jonka maa on päällään nähnyt.
 

Iso Vaalee

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä & Jallu Rantanen
Ei saa ! Otetaan samat säännöt käyttöön ku naisten kiekossa, ei saa taklata ketään. Eikös siitä kiekosta menisi vähän maku jos pieniä pelaajia ei saisi taklata. Joukkeet olisi täynnä stevekariyoita. Helvetin taitavia, ja tietenkin pieniä, ettei vaan saisi taklata. Voittoja olisi ainakin helppo saada kun kukaan ei uskalla kyseisiin pelaajiin koskea. Jos taas koskisi nii jäähylle pääsisi ja kaveri saisi ylivoiman !!! Tällainen sääntö liigaan, nyt kun on muitakin hienoja sääntöjä, esimerkkinä tietty rankkarikisa ja voitosta 3 pistettä !
 

weee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottava
Vastaus: Tottakai saa taklata, itse arvelen myös että pienet miehet osaavat ottaa taklauksia paljon paremmin vastaan kun nämä isot pojat. Lätkässä tapahtuu aina loukkaantumisia joskus isoille ja joskus pienille pelaajille, nille kun ei voi mitään.

Raipea saa taklata, mutta ei kovaa : )
 

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Itse pienenä hentoisena tyttölapsena sanon että totta hitossa saa taklata ja pitääkin taklata pienempiäkin!
Mikä lätkä se sellainen olisi jossa mentäisiin siihen ettei saa taklata.
Ja ennen kuin joku ikävä ihminen ottaa herneen sieraimiinsa niin sanon että päähän kohdistuneet taklaukset pitääkin ottaa pois, mutta onko kaikki taklaukset muka jäähyn arvoisia? Tuomarilla kun on aina tilanteessa harkitsemis valta millä lailla hän katsoo tilanteet ja ikävä kyllä aina nekallistuu jäähyyn puolelle. Nykykiekko ei salli pelaajia jotka osaavat taklata puhtaasti myös pienempiä vastustajia.

Ja kun nyt joku otti puheeksi naiskiekon niin (itse kun pyörin myös tuolla naiskiekon puolella) sanonpa vain että, kuulen monasti sellaisilta kiukuttelua jotka ovat saaneet oppinsa poikien puolella, kun ei saa taklata naiskiekossa.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Käkätin
Ja kun nyt joku otti puheeksi naiskiekon niin (itse kun pyörin myös tuolla naisten kiekon puolella) sanonpa vain että, kuulen monasti sellaisilta kiukuttelua jotka ovat saaneet oppinsa poikien puolella, kun ei saa taklata naiskiekossa.
Hieman offtopic, mutta naiskiekosta ja taklauksista tuleekin mieleeni Hayley Wickenheiser, joka siis pelasi Kirkkonummella miesten lätkää. Toivottavasti näitä tapauksia ei nähdä lisää, sillä tilanne oli todella ongelmallinen vastustajien pelaajille. Eihän sitä kovin moni kehtaa naista taklata, täysillä ainakaan. Täytyy sanoa, että menisi siinä itsellänikin sormi suuhun. Vaikka Hayley naispelaajaksi todella fyysinen onkin.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Viestin lähetti miikafrans
Itse olen tällä hetkellä n. 179 cm ja 70 kg ja yksi syy, miksi lätkän saattoi unohtaa aika nuorena, oli se, etten mitenkään koolla pilattu ole koskaan ollut. Mielestäni on omaa tyhmyyttä yrittää pelata isojen äijien peliä, jos itsestään siihen ei ole.

Itse olen 179c, ~75kg ja tehtäväni TPS:n junnuissa oli taklata kaikkea mikä kentällä liikkui, paitsi mustapaitaisia. Tosin pelitaktiikkamme oli silloin Chiefsmainen "hajota ja hallitse". Kyllä pieniä saa taklata liigassa. Sattuu sitä isoakin, jos ei osaa ottaa vastaan niittiä. Oliko Haakana kun taklasi Koivua paluupelissä ja otti itse lukua kentän pinnassa, kun Saku näytti vastaanottamisen jaloa taitoa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kun puhutaan pienikokoisista jääkiekkoilijoista, niin monasti kuvitellaan että lyhyt kaveri on yhtä kuin pieni kaveri. Pelaaja voi olla varsin jykevä ja vahva, vaikka pituutta ei olisikaan edes 180 cm.

Tällaiset kaverit ovat monasti hyviä ja kovia taklaajia. Jos nyt katsotaan vaikkapa Saku Koivua, niin kyllähän nykyinen Saku pistää isompia kavereita jään pintaan tilannekovuudellaan ja tasapainollaan.

Ei SM-Liigassa Sami Heleniuksen tai Pauli Levokarin kokoisella ja heidän kaltaisen "liikkuvuuden" omaavilla kavereilla tee käytännössä mitään. Tällaisten pelaajien ainoa "taklaus" on iskeä maskimiehiä maalin edessä poikittaisella selkään ja jaella makuupaikkoja. Enemmän haittaa kuin hyötyä on omalle joukkueelleen tällaisista jannuista.

Jos nyt kuitenkin ko. tyyppiset pelailijat ehtivät joskus taklaamaan, niin tällöinkin he usein nostavat käsiään ja avittavat vielä mailallaan yrittäen ajaa kaverin kylmäksi. Sellaista en jaksa arvostaa.

Hal Gillin pelejä en ole nähnyt montaa, mutta siinä on mielestäni poikkeuksellinen iso kaveri, joka liikkuu hyvin kokoisekseen, pystyy tekemään kiekollakin jotain ja taklaa puhtaasti. Hieno kaveri.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rontti
Pelaaja voi olla varsin jykevä ja vahva, vaikka pituutta ei olisikaan edes 180 cm.
Kyllä vain, tällaisia pelaajia ovat mm. Pasit, Saarinen (179 cm/89 kg) ja Saarela (178 cm/90 kg).

Näillä kavereilla tuntuu myös tasapaino luistelussa olevan huippuluokkaa. Molemmat melkoisia jässiköitä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
No joo... Rontti puhuu asiaa, mutta en nyt sanoisi etteikö Heleniuksesta oikealla roolittamisella olisi hyötyäkin. Maalin edestä ne maalit kuitenkin pääsääntöisesti tehdään, jos tehdään.

Hyvä liikkuvuus ja iso koko. Siinäpä paketti, jollaisia on harvassa - Eric Lindros ja Mario Lemieux mm. Mutta taklaaminen onkin tekniikkalaji ja pituudella ei siinä hirveää tekemistä ole. Täysin onnettomalla massalla tosin ei onnistu pieneltäkään kaverilta. Kyllähän Saku "leuka" Koivukin on juuri tätä massaa saanut viime vuosina. Isompien karkeloiden "pienikokoisista" taklaajista nostaisin esille T. Ruudun. Aivan loistava kaveri!
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jokaista pelaajaa kokoon, ikään ja nimeen katsomatta saa taklata. Säännöt ovat kaikille samat.

Aiheeseen liittyen itse suhtaudun varsin epäilevästi ilmoitettuihin pelaajien pituksiin ja painoihin. Muun muassa Niko Kapanen on NHL:n tilastoissa minun mittaiseni vaikka käytävällä vieressä seisoessaan selkeästi minua lyhyempi, arviolta noin 5cm. Muutama muukin pelaaja on käytävällä vastaan tullut joiden ilmoitetuissa pituuksissa on selkeästi "ilmaa".
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Mies laidan takaa
Muun muassa Niko Kapanen on NHL:n tilastoissa minun mittaiseni vaikka käytävällä vieressä seisoessaan selkeästi minua lyhyempi, arviolta noin 5cm.
Ihan vain mielenkiinnosta: Onko Niko Kapanen tosiaan oikeasti vain 170 cm pitkä? NHL:n tilastoissahan miehen pituudeksi ilmoitetaan 5'9" (175,26 cm).
 

Grohl

Jäsen
Viestin lähetti Lawless
Kyllä vain, tällaisia pelaajia ovat mm. Pasit, Saarinen (179 cm/89 kg) ja Saarela (178 cm/90 kg).

Viestin lähetti Rontti
Näillä kavereilla tuntuu myös tasapaino luistelussa olevan huippuluokkaa. Molemmat melkoisia jässiköitä.

Ei tule unohtaa myöskään Aarnion Anttia(173 cm / 89 kg)... Kaveria on kyllä tosi mielenkiintoista seurata kentällä, sillä pelaa kokoisekseen todella kovaa. Eipä ole koko paljon Antin menoa haitannut, vaikka pieniä kolhuja matkan varrella on tullutkin (Molemmat nilkat, molemmat olkapäät, polven eturistiside, ranteet, kylkiluut). Voi pienikin mies pelata kovaa, kunhan uskaltaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tarantula

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: Re: Saako pieniä miehiä taklata?

Viestin lähetti bozik
Jokaiselle alle 180 cm/ 85 kg tulisi laittaa vilkkuva varoituskolmio kypärän päälle. Jos sitten joku kolmiopäätä taklaa, automaattinen OR ja Muukkoselle videoita.

Entäs jos nuo vilkkukolmiot laitettaisiinkin vain tälläisille "janinikoille" jotka eivät taklausta osaa ottaa vastaan? Yleisöstä ja vastustajan vaihtoaitiosta kuuluva naurunremakka varmaan laittaisi miettimään miten tulee toimia kun pommi on tulossa.

Miksi junoirivalmentajat antavat kundien sahata kentää pää kyyryssä? Eikö voisi jo pienestä pitäen opettaa että se pää pysyy ylhäällä? Jos mäkin koulussa olisin juossu 60-metristä tai cooperia polvet suorana niin varmana olis maikka oikaissut mua.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Lawless
Ihan vain mielenkiinnosta: Onko Niko Kapanen tosiaan oikeasti vain 170 cm pitkä? NHL:n tilastoissahan miehen pituudeksi ilmoitetaan 5'9" (175,26 cm).

Kapanen on tosiaankin 175cm. Tapahtui vain pieni lapsus muunnoksessa jenkkimittoihin....
 
Viimeksi muokattu:
Nieminen kun ei taklannut Kariyaa vaan iski mailallaan häntä päähän tilanteessa, jossa hän näki Kariyan tulevan tavoittelemaan kiekkoa. Se, mikä synnytti keskustelua, ei ollut mikään taklaus, vaan puhdas kosto tilanteesta, jossa Nieminen menetti hermonsa.

Olen katsonut Ilves.comin videon, joka tosin on hieman turhan kaukaa kuvattu, ja ihmetellyt suuresti tilanteesta aiheutunutta kohua.

Niemiselle tyypilistä "kohkaamista", vastuu omasta mailasta puuttui, jäähyn arvoista tietysti. Mailasta pitää huolehtia, oli tilanne mikä hyvänsä.

2+2 tai 2+10 on asianmukainen tuomio. Ei varmasti mikään "päähän isku", saatikka tahallinen teko.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Voimalaituri
Olen katsonut Ilves.comin videon, joka tosin on hieman turhan kaukaa kuvattu, ja ihmetellyt suuresti tilanteesta aiheutunutta kohua.


Kyllä se aika vaarallisen kovalta huitaisul-
ta minusta näyttää.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Minun mielipiteeni on että niin kauan kuin kääpiöille ei ole perustettu omaa sarjaa,(voisi olla hauskan näköinen juttu) kaikki on tasavertaisissa lähtökohdissa? On totta että pelkkä pituus ei merkitse mitään (onneksi) . Ei siitä tulisi yhtään mitään että pitäisi varoa ja katsoa, eiköhän pelaajat silti kontrolloi ehkä tietämätäänkin näitä asioita!!
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Viestin lähetti Voimalaituri
Olen katsonut Ilves.comin videon, joka tosin on hieman turhan kaukaa kuvattu, ja ihmetellyt suuresti tilanteesta aiheutunutta kohua.

Niemiselle tyypilistä "kohkaamista", vastuu omasta mailasta puuttui, jäähyn arvoista tietysti. Mailasta pitää huolehtia, oli tilanne mikä hyvänsä.

2+2 tai 2+10 on asianmukainen tuomio. Ei varmasti mikään "päähän isku", saatikka tahallinen teko.

Tuo Nieminen-Kariya tilannehan meni siten, että kun pelaajat lähtivät taistelemaan laitakiekosta, Kariya katsoi luistellessaan kiekkoon ja Ville Kariyaan. Nieminen veti vasemman kätensä niin taakse kuin se meni (samalla pitäen tietysti mailastaan sillä kädellä kiinni) ja veti Kariyaa voimalla "vastapalloon" - suoraan päähän. Tätä tilannetta oli edeltänyt ensin Niemisen kiekottoman pelaajan estäminen ja tämän jälkeen Kariyan pitäminen Niemisen mailasta kiinni ja itse asiassa "mailan ryöstö". Nieminen oli selvästi hermostunut Kariyaan kun ei ensin saanut tätä kuriin estämällä ja menetti Kariyan tempulla myös mailansa.

Olen katsonut tuon tilanteen aika monta kertaa. Tietysti paha sanoa, oliko teko tahallinen, mutta kyllä hän ainakin näki Kariyan hyvin ennen sitä ja latasi tosiaan mailansa niin kauas taakse kuin sai, jotta olisi saanut tehoa tuohon huitaisuunsa. Myös mailalla tullut huitaisu osui päähän, joten kyseessä oli juurikin "päähän isku". Voihan olla, että kyseessä oli pelkkä pelin sisällä ollut venytysliike ja Nieminen haki mukavaa pientä jumppahetkeä, paha mennä sanomaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös