Huuto-vitun-naurua. Sana leviää ja tästä tulee ilmiö? Tulee kyllä niin Tynimäiset vibat tuosta kommentista Nelforin kommentista. Jonnet ei muista kun Tyni kielsi takavuosina vierasfanien käyttämät megafonit vedoten GSM-yhteyksien pystyssä pysymisiin.
Voin myöntää, että menen hyvin usein arkipeleissä kolmanteen erään myymättä jääneelle istumapaikalle katsomaan peliä, vaikka taskussa on vain seisomakausari. En vain ymmärrä mikä tossa on rikollista. Jakkara on jäänyt myymättä, eikä se enää rahaksi muutu. Eipä ole koskaan järkkäri tai vieruskaveri aiheesta valittanut.
Ihan mielenkiinnosta kyselisin Nelforilta näkemystä niistä kehitysvammaisista pojista, jotka keräävät hallin käytäviltä panttipulloja kotiin vietäväksi. Onko tässäkin vaarana, että kun sana leviää, niin seuralle ei jää enää yhtään panttipullotuloja? Tässähän itse asiassa ihan oikeasti varastetaan seuralta omaisuutta, versus tyhjäksi jäänyt jakkara.
Lisään varulta viestini loppuun, ettei minulla ole mitään noiden poikien pullojahtia vastaan. Käytin heitä vain esimerkkinä. Samoin kuin aamuinen läppäni jokaisesta täyteen myydystä hallista. Kuvittelin, ettei sitä nyt kukaan tosissaan ota, mutta jotkut olivat näemmä heränneet maanantaiaamuun tosikkopöksyt jalassa.
Vai että oikein huuto-vitun-naurua. Huomaa, että kaikilla ei ajattelu kovin pitkälle kulje.
Käytäntö on samankaltainen ympäri maailman eri urheilulajeissa ja eri joukkueilla hyvin laajalti. Luuletko ihan oikeasti, että asiaan puututaan vain siksi, että seurat vihaavat asiakkaitaan? Jos ainoa vaikutus olisi se, että asiakkaat ovat tyytyväisempiä, niin miksi helvetissä tähän sitten puututaan? Tähän on ihan oikeasti ajauduttu, koska eri seurat ovat omilla tahoillaan huomanneet, että vaikutus lipunmyynnistä saataviin tuloihin on liian negatiivinen. Tiedän jopa henkilökohtaisesti yhden tapauksen, jossa kokeiltiin muuttaa käytäntöä kesken kaiken, mutta huomattiin sen negatiiviset vaikutukset varsin nopeasti. Uusi toimari kun ei tuolloin uskonut, että sillä on negatiivisia vaiktutuksia.
Minä kuulun itsekin niihin, jotka ovat etenkin lapsena pyörineet istumassa ties missä ja hieman varttuneempana on sitten tarkoin harkittu, että onko järkeä ostaa istumalippua. Välillä minua on häädetty istumasta ja välillä ei ole. Koskaan en ole kuitenkaan mieltäni pahoittanut, vaikka olisikin häädetty "Ilman syytä". Minua yritettiin nuorempana pari kertaa häätää, vaikka minulla olikin istumalippu, mutta siitäkään en pahoittanut mieltäni, vaan oli kiva kyetä todistamaan, että minä ihan oikeasti saan olla tässä.
Ja miksi sitten aina ei kaikkia häädetä? Siksi, että järkkäreillä ei ole yleensä selkeitä keinoja havaita kuka kuuluu mihinkin ja katsojia ei haluta häiritä tarpeettomasti. Tietysti kaikki järkkärit eivät myöskään näihin puutu samalla tavoin, vaikka kaikkien ohjeistus on sama. Eivät uskalla tai halua, jokaisella on omat syynsä.
En voisi enempää korostaa, että jos tästä ei oikeasti olisi seuralle yhtään mitään haittaa, niin ei minulla todellakaan olisi mitään sitä vastaan, että jokainen seisomakatsoja saa istua millä tahansa tyhjällä paikalla.
Ja ei, minulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan, että pojat keräilevät tyhjiä pulloja käytävillä. Näitä poikia on peleissä käynyt todella pitkän aikaa ja aina olen hymyssä suin heille pulloja ojentanut tai vinkannut mistä niitä voisi löytyä. Tiedän myös, että seurojen johtohenkilöt jopa suorastaan kannustavat tällaiseen toimintaan, jos löytyy poikia jotka tästä innostuvat. Tiedän, että nämä pojat tekevät tuota usein oikein mielellään ja heille on siitä oikeasti hyötyä. Mielestäni täysin turha edes lähteä vertaamaan näitä toisiinsa liittymättömiä asioita keskenään.