Kaivanto kirjoitti:
Vieläköhän jostain hyväkuntoisen tuollaisen saisi.
Meillä oli tollainen. Faija osti yhden viimeisistä, mitä valmistettiin ihan huvin vuoksi. Siihen ei tullut paljon kilometrejä, kun kukaan ei sillä varsinaisesti yleensä koskaan ajanut. Jostain syystä ei sitten ollut jossain vaiheessa sopivaa säilytyspaikkaa ja se myytiin muutama vuos sitten. Itsekin ajoin sillä pari kertaa ja erikoisia asioita siinä oli vaikka tosiaan kilometrejä ei paljon ollut mittarissa.
Yksi ihmeellisyys oli erittäin huonot jarrut. Ajoin kerran risteyksen läpi sillä, kun se ei vaan pysähtynyt. Toinen erikoisuus oli pieni polttoainetankki yhdistettynä suureen kulutukseen. Faijan faijan auto oli joskus 80-luvun puolivälissä mennyt lunariin ja uus ei ollut tullut heti niin se lainasi muutamaksi päiväksi ko. autoa ja seteliautomaatissa kävi niin, että kun osti sadalla markalla bensaa niin kaikki ei mahtunut tankkiin. Lisäksi tietysti vaihteisto oli omituinen.
No veikkaan, että autoa ei olisi koskaan myyty, vaan säilytetty ikuisesti, mutta siinä oli sellainen erikoinen piirre, että vettä tuli sisään kuskin jalkatilaan. En tiedä miksi, mutta sellainen yksityiskohta, jonka vuoksi ei sitä viitsinyt lopulta edes säilyttää. Jossain vaiheessa, kun se oli autokatoksessa, eikä tallissa niin ihmiset ottivat yhteyttä ja halusivat ostaa sen. Ihmettelivät vähän, että se on vain ns. olemassa ilman varsinaista ajotarkoitusta.
No joka tapauksessa se on osa suomalaista autohistoriaa, joten ihan hauskannäköinen peli lentokonevalmistajalta ja kai sen takia piti sellainen hankkia maskotiksi, kun kerran Valmet tuotannon lopetti. Trabantkin piti hankkia, kun DDR loppui, mutta se sitten jäi. Itse nykyisellään hekumoin BMW Z1 roadsteria. Niitä saa keräilijöiltä alle 100 km ajettuja. Valitettavasti ei vain saa Suomessa kilpiin, joten vähän niinjanäin...