Säilyisiköhän sitä elossa ilman televisiota?

  • 10 566
  • 50

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Nyt sattui ajankohtainen topic kun TV:stä äänet katosi sopivasti MM-kisojen alkuun. Suomen matsit on ollut pakko katsella Ylen sivujen kautta ja Emmerdalet menee vielä ilman ääniä. Eli toisinsanoen ihan hyvin on pärjännyt ja oikeastaan aikasemmin huomannut jo ettei sieltä urheilun lisäksi tule kuin tosiaan Emmerdale joka on katsomisen arvoinen sarja.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Telkkari päällä 24/7 silloin kun en ole muutamaa tuntia kauempaa poissa kotoa. Harvoin sitä tulee silti nykyään katsottua. Teksti-tv toimii yövalona.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Reilut kaksi ja puoli vuotta on elelty ilman tv:tä ja hengissä ollaan. Aikaa tuntuu nyt olevan aiempaa enemmän muille jutuille. Netistä näkee nykyisin lähes kaiken urheilun ja se riittää minulle. Netin merkitys on kasvanut huikeasti tv:sta luopumisen jälkeen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ai ai, nyt toista iltaa ilman vanhaa välkkyvää ystävää ja pakko myöntää vieroitusoireiden olevan melkoiset. Vaikka tässä samalla on koko kämppä vaihtunut ja uudessa kodissa olisi tuhat ja yksi laitettavaa asiaa, niin jotenkin ei osaa olla, eikä tehdä mitään tässä hiljaisuudessa. Ennen niin miellyttävä omassa seurassa viihtyminenkin tuntuu ilman television seurallista muminaa melkein yksinäisyydeltä.

Surullisinta tässä on se, että kun nyt selailen telkku.comia läpi, niin töllöstä ei tulisi kertakaikkiaan mitään kiinnostavaa, mutta silti on tyhjä olo. Nämä tuntemukset selvästikin tukevat sitä faktaa, että telkku on minulle ongelma ja siitä on syytä pysyä erossa mahdollisimman pitkään.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Ennen niin miellyttävä omassa seurassa viihtyminenkin tuntuu ilman television seurallista muminaa melkein yksinäisyydeltä.

Kokeile laittaa radio päälle. Itse olen sellainen että en oikein viihdy paikassa jossa on täysin hiljaista. Poislukien jos luen jotain. Yleensä aina kuuntelen musiikkia joko radiosta tai koneelta. Taikka sitten on töllö päällä vaikka en katso. Toinen poikkeus on luonnossa kävely. Silloin en pidä liioista äänistä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helpostihan sitä ilman tuota koukuttajaa toimeen tulee. Ei tee heikkoakaan. Netistä näkee kaiken oleellisen ja radiosta kuulee loput. Tietysti telkku tuo viihdetarpeisiin lisäarvoa mutta tätäkään ei tapahdu edes viikottain. Silti tulee lupa maksettua ja aparaatti omistettua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ilman televisioa olisi tylsää, koska elokuvien katselu on tietokoneen screeniltä varsin perseestä. Lisäksi urheilutapahtumia on TV:n välityksellä mukava seurata.

Televisiosta sen sijaan ei tule kuin enenevässä määrin paskaa. Minullakin näkyy 30-40 kanavaa ja juuri äsken kirosin, kun niiltä ei tule kuin paskaa tälläkin hetkellä. Kello 20.26... Prime time? Mitä helvettiä?

Sitten nämä urheilukanavat, kuten Eurosport ja DSF. ES:lta tuli eilen illalla kädenvääntöä. Tällä hetkellä jotain saatanan Snookeria. Useimmiten sumopainia tai niitä helvetin fight clubeja. Kiinnostaa kiviäkin. DSF on sentään vähän parempi kohtuullisine futislähetyksineen ja jääkiekon mm-kisoineen. Mutta pääosin paskaa tulee siltäkin kanavalta.

Tosi-TV... hyi saatana. Samoin noi nykyajan sarjat, kuten CSI ja muut... hyi saatana.

TV:stä en katso kuin urheilua, uutiset (jos satun tv:n ääreen juuri silloin) ja joskus harvoin jotain elokuvia ja niitäkään en mielellään, kun ne on saksaksi dubattu. Mieluummin DVD:ltä niitäkin siis.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Hyvin on tullut ilman telkkaria toimeen. Änärit näkyy ESPN:n ja mömmömit YLE:n streameista ja muuta katsottavaa telkkarista ei sitten tulekaan. Ainoa, mihin itse asiassa tarvitsisin isomman telkkarin, olisi ihan mukavuussyistä Xbox 360, mutta paremman puutteessa sekin menee 22-tuumaiselta näytöltä loistavasti. Ehkä sitä kesän jälkeen voisi investoida isoon, mielellään digivirittimettömään ruutuun ja laitella siihen boge ja dvd-soittopeli kiinni.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minullakin näkyy 30-40 kanavaa ja juuri äsken kirosin, kun niiltä ei tule kuin paskaa tälläkin hetkellä.
Sitten nämä urheilukanavat, kuten Eurosport ja DSF. ES:lta tuli eilen illalla kädenvääntöä. Tällä hetkellä jotain saatanan Snookeria.

Tosi-TV... hyi saatana. Samoin noi nykyajan sarjat, kuten CSI ja muut... hyi saatana.

Toivottavasti et ole maksu-tv asiakas, sillä todella huonosti olet rahasi silloin sijoittanut.

Ja jos viisaasta urheilusta puhutaan, niin snooker on sitä puhtaimmillaan. Kädenvääntöä en katsoisi, mutta kumpa jollakin ilmaiskanavalla näytettäisiin nykyistä enemmän snookeria, tuota jalojen herrojen jaloa lajia!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Telkkari on kyllä aika usein päällä, mutta penskat sitä lähinnä katsovat ja vaimo iltaisin jotain leffoja tai sarjoja. Minä katson yhdet-kahdet uutiset päivässä, mieluiten YLEn, lätkä- ja futismatseja, joskus harvoin jonkun leffan ja dokkareita - ainakin kaikki mahdolliset avaruutta, valtameriä ja historiaa käsittelevät. Niin, ja Uutisvuodon. Sehän toistaa nykyisin itseään vallan älyttömästi, mutta jotenkin se on jäänyt perinteeksi.

Tarkoitus oli kertoa että katson todella vähän idioottilaatikkoa, mutta oikeastaan taidankin töllöttää aika paljon. No, ilmankin pärjää; elin ilman televisiota 1995-99, ja säilyin elossa. Tärkeimmät kyllä näki kavereilla tai baarissa.
 

Miguel

Jäsen
Puolitoista viikkoa aikaa tehdä päätös, katsoako telkkaria kesäkuukausina vai ei. Edessä siis muutto toiseen kaupunkiin duuniin kesä-elokuuksi. Muuttokuormaa on muutenkin niin vähän, että ei tuon härvelin vieminen mukana tuo kohtuutonta vaivaa, mutta voisi ihan hyvin kokeilla oloa ilmankin. Eihän tänä kesänä ole edes mitään tärkeitä arvokisoja, yleisurheilun MM-kisoista tärkeät lajit voi käydä katsomassa jostain muualtakin.

Perimmäinen kysymys on oikeastaan se, katsoako kesällä elokuvia vai ei. Minä kun en tietokoneen näytöltä moisia jaksa. Voipi olla, että pärjään kolme kuukautta ilmankin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän sitä oikeastaan aika helpostikin tulisi ilman televisiota toimeen, mutta ilman tietokonetta ja internettiä olisikin sitten jo vaikeampaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika hauskaa, että joillekin tv on noin koukuttava vekotin. Itse olen elänyt suurimman osan elämääni, vielä voin näin sanoa, ilman telkkua, eikä tekemisen puutetta juuri ollut. Tuli luettua paljon, talvella ulkojäitä yms. Reilu vuosi sitten hommasin oikeastaan aika puhtaasti heräteostoksena tv:n, eikä se ole päässyt koukuttamaan millään tavalla. Eri urheilutapahtumien aikaan sitä tulee tuijotettua enemmän, mutta muuten katselu jää mulla pariin viikottaiseen sarjaan. TUF tulee seurattua, kun se vain on käynnissä ja samoin Kill Armanin olen seurannut kokonaisuudessaan. Muuten katselen kiinnostavat dokkarit, keskusteluohjelmat, uutiset ja sarjat, jos vain sopiva sauma on. Aika harvan ohjelman vuoksi alan varsinaisesti järjestämään aikaa, lähinnät suorat matsit ovat niitä.

Moni on sanonut, että tv:stä ei tule kuin paskaa. En nyt olisi aivan noin jyrkkä. Mun makuuni varsinkin suurelta ja pahalta YLEltä tulisi päivittäin mielenkiintoista kamaa dokkareista ajankohtaisohjelmiin. Lisäksi mainoskanavien eri lifestyle-ohjelmat ovat harmitonta ajanvietettä, jos joskus sellainen harvinaisuus sattuu, että lapsiperheen alkuiltaan sattuu suvantovaihe. Kuka tykkää mistäkin ja mikä juo kustakin. Sitä en sen sijaan käsitä ollenkaan, että tässäkin ketjussa moni on ilmoittanut pitävänsä tv:tä taustamelun vuoksi päällä. Itseäni se häiritsee suunnattomasti ja suljen telkun aina, kun sitä ei kukaan katso. Juontuu kai siitä, että tuo laatikko ei ole ollut osana elämääni kuin sen vajaan puolikkaan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Hopsansaa. Huomenna tulee kolme viikkoa täyteen. Aluksi oli ihmeen vaikeaa, mutta ensimmäisen viikon jälkeen helpotti kummasti. MM-finaalin katsoin netistä ja muija teki samoin euroviisujen kohdalla. Noiden lisäksi olen katsonut yhden dokumentin Areenasta ja ehkä kolmet uutiset. DVD- ja DIVX-purkitkin ovat vielä kytkemättä. Enää hiljainen olohuone ei tunnu yksinäiseltä, vaikka en ole radiotakaan pahemmin käytellyt.

Mulla on ollut sikäli helppoa, että tekemisen puutetta ei ole ollut. Omakotitaloelämässä on vielä oma uutuudenviehätyksensä ja aina keksii jotain heilumista talikolla tai akkuporakoneella tai sitten lähtee ostamaan jotain millä haluaisi heilua. Arkiaamuina kun laittaa autoradiosta tulemaan Yle Peiliä, niin kuulee suurinpiirtein samat asiat mitä illalla on tullut telkusta. Sieltä tuntuu tulevan esim. vaalitentit sellaisenaan.

Suurimpana positiivisena puolena olen tuntevinani tietynlaista mielen rauhallisuuden lisääntymistä, jota en osaa selittää. Töllö ei kuitenkaan rytmitä mitään hetkeä enää. Voin liikahtaa mihin haluan odottamatta mainoskatkoa tai ohjelman loppumista. Kun huoneeseen kävelee joku ja sanoo jotain, niin voin katsoa häntä silmiin ja aloittaa keskustelun ilman mitään häiriötekijää. Helvetin yksinkertaisia asioita, jotka telkku pilaa useimmilta.

Syksyä odotellessa..
 
Viimeksi muokattu:

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pari vuotta vierähti suht kivutta ja nyt on taas viikon verran ollut töllö talossa.

Olen vähän pettynyt kokemukseen siinä mielessä, että mitään mullistavaa tajunnan avartumista en lopulta kokenut. Konreettisimpana muutoksena teatterissa käynti moninkertaistui ja elokuvissa käynti loppui tyystin. Tiedä sitten mistä mokoma johtui. Ehkä en vaan nähnyt telkun leffamainoksia, mutta kyldyyriä piti saada. Tai sitten oli vaan sattumaa.

Netin käyttö pysyi suht samana, mutta se nyt on aina ollut niin runsasta, että paha laittaa yhtään lisää vuorokausia venyttämättä. TV:tä en netistä katsonut, paitsi ihan satunnaisia Areenan ajankohtaisohjelmia ja Urhoa kaikkien tuntemalla huonolla menestyksellä.

Sattui matkalla yksi surkuhupaisa sortuminenkin. Koska olympialaisten nettilähetykset tökkivät, hommasin ennen USA-matsia halvan tv-tikun, lainasin töistä videotykin, viritin seinälle helvetinmoisen Suomen lipun ja aloitin naatiskelemaan lähetyksestä hillittömän olut- ja mässysatsin kanssa. Se pelihän oli ohi kymmenessä minuutissa :) Tikkua ei ollut tuon jälkeen käytössä.

Yhteenvetona voisi todeta, ettei muutos ollut kummoinen. Ehkä se TV ei lopulta ollut mikään varsinainen ongelma. Kovempana jätkänä laittaisin tämän netin tauolle, mutta kun tästä on toimeentulo kiinni, niin hankalampi toteuttaa. Ehkä jonkinlainen foorumitauko tekisi terää. Tuon voisi toteuttaa teknisestikin vaikka puukottamalla oman reitittimen dns-asetuksia, mutta se on sitten eri tarina se.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis. Viime syksynä akka muutti muualle ja vei digiboksin mennessään. Mulla meni pari kuukautta ennen kuin ostin uuden boksin. Tuon saman ajan mä olin myös ilman nettiä, kun se akka vei myös tietokoneen, enkä mä radiotakaan ole koskaan kuunnellut. Ja siis tuon ajan mä olin "sairaslomalla" kotona. Silloin tuli kyllä aika paljon kierreltyä kaupungilla tms.

Kyllähän mulla nykyään telkku on melkein koko ajan auki kun olen kotona. Mitään pakollisia sarjoja mulla ei ole. Ne koukuttavat jenkkisarjathan on ihan täyttä paskaa. Eikö se vaan olisi helpompaa olla katsomatta niitä sitä ensimmäistä kertaa? Sitä mä olen aina mietiskellyt.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Miten sen nyt ottaa... ilman tv:tä olisi aika orpo olo, vaikka tv-ohjelmia en American Idolsia lukuunottamatta seuraa tv:stä... sekin tuli mukaan 'ohjelmistoon' lähinnä vain siksi, että lapset tykkäävät sitä katsella ja jostain syystä haluavat sen aina katsoa minun kanssa, jos kotona satun olemaan. Enempi se on mulle yksi tapa (muiden joukossa) viettää aikaa lasten kanssa. Joskus todella satunnaisesti tulee laitettua CNN tai BBC päälle, kun haluaa seurata jotain ajankohtaista uutista.

Kaikki katsomani sarjat ja elokuvat ostan dvd-leffoina ja -boxeina. Ajankäytön lisäksi hyvä puoli on siinä, että tulee aika tarkkaan harkittua, mitä ostaa. Eikä se loppujen lopuksi ole edes iso investointi vuosittain, sillä allekirjoittaneella voi vierähtää viikkoja helposti, etten telkkaria avaa tai edes muista sen olemassaoloa.

Onneksi kukaan perheessä ei pidä tv:tä koko ajan auki vain muodon vuoksi. Anoppilassa (pari päivää vuodessa...heh) meinaa hermot palaa, kun heillä on tapana pitää tv:tä auki, vaikkei sitä kukaan edes katso. Minä käyn sen sulkemassa kun huomaan, ettei kukaan sitä katso ja puolen tunnin sisällä se on taas takuuvarmasti päällä ilman, että kukaan sitä edes katsoo. Kyllähän sellainen äänisaaste taustalla vituttaa, pakko myöntää!

Tietokone (Internet) on itselleni paljon pahempi ongelma ja nyt olen kuluneen vuoden yrittänyt olla avaamatta konetta kotona iltaisin ja viikonloppuisin. So far so good! En usko, että työ on pahemmin siitä päätöksestä kärsinyt. Muutaman kerran on tullut lievästi närkästynyt soitto, että voisitko vilkaista jonkun s-postin, mutta muuten ei ole ollut ongelmia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä jonkinlainen foorumitauko tekisi terää. Tuon voisi toteuttaa teknisestikin vaikka puukottamalla oman reitittimen dns-asetuksia, mutta se on sitten eri tarina se.

Kylläpä niitä on ihan softia olemassa millä saa yhteyksiä blokkailtua ja auki ei saa kuin buuttaamalla koneen.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kattos vaan, täältä löytyi tällainenkin ketju.

Kyllähän se aika karu fakta on, että tällä hetkellä televisio elää syvää laskusuhdannetta. Ilman hassuttelujakin, urheilutapahtumia lukuunottamatta ei sieltä enää kovinkaan montaa järkevää ohjelmaa tule. Taivaan tulet, Pasila, Penn&Teller ja South Park ovat ainoat "varsinaiset" tv-ohjelmat, mitä itse olen viime vuosina katsonut, ja kun ohjelmapaikalla lukee joku em. ohjelman nimi, noin 80% todennäköisyydellä se on uusinta.

Mutta kyllä siis varmasti jokaisella tv:n omistajalla on ainakin yksi tai muutama ohjelma, mitä tulee "vaivihkaa" seurattua useinkin. Mutta kun taas ilmaiskanaviakin on tusinan verran, ja maksukanavia kaukosäätimen kanavanvaihtonapin puhkikulumiseen asti, niin kyllä niitä hyviä ohjelmia pitäisi olla jokaiseen vuorokaudenaikaan saatavilla. Mutta ei ole.

Ketjun varsinaisesta aiheesta sen verran, että pystyisin kyllä varmasti elämään ilman televisiota. Vielä kun jostain kumman syystä minulla on Urhon netti-tv toiminut varsin moitteettomasti, ja jotkut muutkin ohjelmat voisi katsoa netistä. Mutta en koe mitään tarvetta poistaa käytöstä tuota 32-tuumaista LCD:tä, sillä se ei missään nimessä ole "kotini alttari", niinkuin AnaMasa oman tilanteensa hauskasti mainitsi.

Odotan tv:n tulevaisuudelta sitä, että vielä joskus aparaatin auettua ruutuun ilmestyisi valikko, jossa olisi napin painalluksen päässä eri kanavien netti-tv:t, joista sitten voisi koska tahansa valita haluamansa ohjelman. Silloin myös kanavan väki näkisi konkreettisesti, että mitä ohjelmaa ei juuri katsota, joten ne voisi sitten helposti poistaa listoilta. Saapa nähdä, onko tällainen mahdollista muuten kuin erillisissä viihde-paketeissa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Odotan tv:n tulevaisuudelta sitä, että vielä joskus aparaatin auettua ruutuun ilmestyisi valikko, jossa olisi napin painalluksen päässä eri kanavien netti-tv:t, joista sitten voisi koska tahansa valita haluamansa ohjelman. Saapa nähdä, onko tällainen mahdollista muuten kuin erillisissä viihde-paketeissa.

Ei ole mainos, mutta meillä on osoittautunut melko hyväksi järjestelyksi tämä tvkaista-palvelu. Ja tuollahan on siis noiden kanavien kaikki ohjelmat, myös ne joita kanavan oma netti-tv ei voi näyttää. Ollut käytössä kohta kai neljättä vuotta ja ei oikein osaa enää kuvitella miltä "normaali" tv:n katsominen tuntuisi. Onhan näitä isojen palveluntarjoajien viihdepaketteja tullut, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että noissakin tallennukseen halutut ohjelmat pitää valikoida etukäteen? Tässä on ainakin omaan käyttöön tuon tvkaista:n hyvä puoli eli tallentaa vapaat digikanavat (11 kpl) kokonaan kuukauden taaksepäin ja katsominen on mahdollista missä tahansa ja millä laitteella tahansa, kunhan nettiselain löytyy. Lisäksi ohjelmat voi tallentaa tiedostoina koneelle.

Olohuoneessa PS3 on kytkettynä 47":en ja toimittaa siis selaimen virkaa. Kahden megan tarkkuus riittää ihan kohtalaisesti, vaikka ei toki mitään HD/BR-tasoa tuokkaan, mutta riittää peruskatseluun. Kasimegainenkin löytyisi, mutta jostain syystä 40 mt netti ei oikein jaksa sitä pyörittää, ainakaan tarpeeksi sujuvasti. Toisaalta selainpohjainen sovellus toimii esim. tässä läppärissä, josta nytkin viestiä kirjoitan ja olen ladannyt iPhoneenkin eli käytännössä kuukauden tv-ohjelmat kulkevat aina mukana. Suurimman osan hyvistä dokkareista ja elokuvista bongaa kuitenkin aina jälkikäteen eli ainakin tämä haitta on poistunut.

Kuitenkin kulut näyttäisivät olevan 98€/vuosi eli ~8€/kk ja tuohon hintaan olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen asiakas jo useamman vuoden. Toki tähän itsenäisenä palveluna ei sisälly esimerkiksi nettiliittymää, joka taitaa olla esimerkiksi Soneran kohdalla se pääasiallinen porkkana ja tuo tv-palvelu tulee usein ns. kylkiäisenä.

Itseasiassa välillä tulee ihmeteltyä miten ihmiset eivät ole havahtuneet tähän palveluun, koska kuitenkin itse on kokenut sen jo vuosia erittäin hyödylliseksi ja joka päiväiseksi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla ei ole ollut ikinä televisiota.

Vanhempien luona kun vielä asuin, niin siellä oli toki olohuoneessa telkkari (jota en hirveästi edes katsonut), mutta omaa töllöä en ostanut (enkä saanut) sinne enkä ole sitä vielä omaankaan kämppään nähnyt tarpeelliseksi hankkia. Ehkä joskus, mutta nyt en sitä edes tarvitse. Pleikkareita ym lasten leluja en harrasta ja kaikki mitä TV:stä muuten katsoisin, näkee koneelta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kuten olen jo aiemmin maininnut, olen ollut televisioton maaliskuusta 2009 lähtien. En ole pahemmin kaivannut kyseistä laitetta, sillä netissä oleva tarjonta on huomattavasti parempi.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Ilman telkkua vai television tarjontaa?

Ilman telkkua? No en perkele! Täytyy saada pelata pleikkaria, joten telkkuhan on ja pysyy. Voiko muuten tv-lupamiehelle sössöttää että on muuten vain pelaamista varten. :)

Ilman television tarjontaa? No aika helposti. En katso tv:stä enää edes frendejä kun kaikki on netissä. Jääkiekkoa keväisin, muutoin radiosta ja/tai netistä. Kaikki johtuu siitä että ilmaiskanavilta kaikki tuleva on joko uusintaa tai kaupallista BB-paskaviihdettä. Herran isä mihin maailmaan lapsenikin syntyvät kun lasten ohjelmat on sitä japani anime paskaa. Täytyy varmaan shoppailla vanhoja VHS-prätkähiiri ja muumeja.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Jos se nyt loppuisi kuin seinään, siis tv:n toiminen koko maapallolla niin kyllä siinä pulassa olisi, kuitenkin tv on aina ollut mukana touhussa. Aina päällä ja aina tulee jotain seurattavaa. Kuullostaa sairaalta mutta telkkari on jo hitsautunut elämään.

Edit: Ainiin pleikkari, juu en pärjäisi ilman tarjontaakaan tai sitten ilman pelkkää masiinaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös