Avuttomat stadilaiset?
Oli se kamala kokemus. Satuin juuri tulemaan autolla asuintaloni maanalaiseen autohalliin ja ehdin paiskata auton oven kiinni, kun sillä samalla SEKUNNILLA ISKI TÄYSI PIMEYS! Ensin pelästyin että tähänkö se elämä nyt päättyi, paljon jäi vielä asioita kesken enkä ehtinyt edes vaimoa ja lapsia hyvästellä... kun luulin että sain jonkinlaisen sairaskohtauksen joka aiheutti ensin näönmenetyksen... sitten huomasin kaukaisuudessa loistavat vihreät varauloskäyntivalot ja tajusin olevani yhä hengissä ja seisovani pilkkopimeässä autohallissa! Noh, taskulamppua ei tietenkään sattunut olemaan mukana eikä myöskään tulitikkuja koska en polta tupakkaa. Niinpä sitten lähdin pimeässä hapuilemaan käsikopelolla kohti sitä lähintä vihreätä varauloskäyntikylttiä. Pääsin ehkä noin viisi metriä kun törmäsin polveni kipeästi johonkin metalliseen, ja sitten pääsi helvetti irti! Alkoi saatanallinen vinkuminen ja vongunta ja autohallin täytti oranssiset vilkkuvat valot... olin tietenkin tönäissyt jonkun parkitettua autoa ja sen vaan sanon että sillä biilillä oli herkät ja kovaääniset varashälyttimet! Oli siitä se ilo että niiten vilkkuvien valojen ansiosta oli helpompi suunnistaa eteenpäin ja vältää laukaisemasta muiden naapureiden autoihin asennettuja älämölövehkeitä.
Noh, sitten pääsin sille vihreässä hämyssä näkyvälle ovelle, kiskaisin kahvasta ja ihmettelin kun ovi ei aukea... SIIS onhan se hienoa että tuollaisessa hätäpoistumiestieovessakin on SÄHKÖLUKKO! No eihän se tietenkään sähkökatkon aikana toimi! Varsinainen hätätie!
Vietin sitten siellä maan alla riemuisat n. 20 minuuttia, koska en päässyt sieltä hallista pois myöskään sen ison nosto-oven kautta, tietenkin sekin toimii sähköllä. Kännykkä toimi sitten muuten hyvin, mutta ei sillä mihinkään yhteyttä saanut koska eipä siellä maan alla antanut kenttää...
Ja sitten tuli VALKEUS! Sähköt palasivat ja pääsin pinteestä... ehkä se oli vain hyvä ettei niitä tulitikkuja ollut minulla mukana... uusavuton stadilainen kun olen, niin en varmaan olisi edes tiennyt että mistä kytkimestä tulitikku käynnistetään...