Säppi kirjoitti:
Täällä on esiintynyt paljon mielipiteitä maalien suurentamista vastaan, muttei varsinaisia perusteluja. Mielestäni maalien suurentaminen voisi osoittautua positiiviseksi uudistukseksi. Maalien ollessa suuremmat on vaarallisempaa päästää vastustaja omalle alueelle kuin nykyään. Tällä hetkellähän paras taktiikka on pelata suht passiivisesti ja lähteä vastahyökkäykseen nopeasti heti kun on mahdollisuus, painostamalla maalinteko näyttää todella työläältä nykyään. Hiukankin liian innokkaasta hyökkäämisestä rangaistaan heti vastaiskumaalilla. Jos perus ei-ylivoimahyökkäyksestä olisi odotettavissa muutakin kuin korkeintaan jäähy vastustajalle niin peli saattaisi muuttua hyökkäysvoittoisemmaksi.
Juurikin näin. En itsekään ole ollenkaan varma onko maalien suurentaminen hyvä idea. Mutta jotenkin ihmetyttää, että pelkkä kokeilukin tyrmätään. Eikö pitäisi edes vähän tutkia ennen kuin viitsii hutkia?
Moniko kokeilua vastustavista on edes nähnyt leveämmän maalin. Saati sitten, että olisi vetänyt siihen tai yrittänyt torjua siinä?
Punaviivasäännöstä liigapelaajien reilu enemmistö on kyselyjen mukaan sitä mieltä, että se on hyvä sääntö. Olen itse aivan samaa mieltä. Keskialueen sumputtaminen on huomattavasti vaikeampaa. Tietysti se on johtanut siihen, että heikommat jengit ovat jättäneet hyökkäämisen vähemmälle. Ei se niitä auta ja nämä uudet NHL:ssä otetut säännöt vain vahvistavat suuntausta, että hyökkäävää peliä tahdotaan suosia siilipuolustuksen sijaan.
Kokonaisuudessaan NHL uudistukset vaikuttavat hyviltä. Varmasti osa säännöistä leimataan syntipukiksi, kuten vaikkapa tuo kiekon katsomoon ampuminen Suomessa. Sitten tehdään nahkapäätöksiä ja kompromisseja, mutta toivottavasti hyökkääminen palkittaisiin. Jääkiekko on maalintekopeli ja minulla ei ole mitään sitä vastaan, että maalimäärät nousisivat reilustikin. 80-luvulla erot saattoivat välillä revetä suuriksikin, vaikka kuinka puolusti. Tietysti uudet säännöt voivat johtaa siihen, että tulee enemmän jalkapallolukemia, Haka-Alianssi 8-0 :)