Ruotsin kuninkaalliset saapuvat. Koko maa kumartamaan!

• 20 510
  • 165

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

. Ruotsissa opin muuten lorauttamaan myös hieman sinappia sekaan.

Kokeilepa joskus Herrojen Hernekeittoa eli lorauta sekaan punssia ( kyllä , kyllä , sitä makeaa likööriä ) ja raakaa sipulisilppua . Heaven ! tai pitäisikö todeta Himmel !

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

Viestin lähetti Nikke
Markoolio on mielestäni syntynyt Suomessa, kuten Palanderkin. Mutta tuolla logiikalla esim Tommy Salo ja Tomas Sandström ovat suomalaisia kun kerran täällä ovat syntyneet.
Kappas vain.. minäkun olen aina luullut että Tommy Salo ja Markoolio ovat syntyneet Ruotsissa.
Sen olen kyllä kuullut että Tomas Sandström on syntynyt Pietarsaaressa.
Kyllä minä ainakin. Eihän hernekeittoa ilman sinappia voi syödä.
En voi minäkään - enää! Mutta hyvältä se maistui äidin laittamana jauhelihan kanssa ilman sinappiakin! Juma! Tänäänhän on torstai!

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

Viestin lähetti finnishninja
Sensijaan ruottalaiset osaavat hernekeiton. Monesti saa valita haluaako kinkunpaloja sekaan vai siskonmakkaraa paksumpana versiona. Ruotsissa opin muuten lorauttamaan myös hieman sinappia sekaan. Suomessa en ole koskaan nähnyt kenenkään niin tekevän.

Hassua. Olen aina lisännyt hernekeittoon sinappia, eihän se muuten maistuisi juuri miltään. Kysyinpä tätä myös vanhemmiltani ja eivätkä hekään muista milloin olisivat jättäneet sinapit laittamatta hernekeittoon, jos vain sinappia on ollut.

Lisäksi kaikissa kouluissa, joita olen käynyt, on hernekeittopäivänä ollut valtava sinappitötsä pöydän päässä.

Enkä kuitenkaan sanoisi, että tämä mikään kovin uusi tapa on. Mutta mistäpä minä sen tiedän. Olen aina vain kuvitellut, että "näinhän hernekeitto pitää syödä."

Ja muuten, ihan vaihteluna olemme välillä vaihdelleet keiton lihaa jauhelihasta makkaraan tai kinkkuun. Ihan mukavaa vaihtelua mielestäni ja kaikki kolme sopivat mainiosti hernekeittoon.

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä hernekeittoon sipulisilppu sekä sinappi kuuluu. Olen myös joskus lorauttanut punssia, muttei se ollut minun makuuni.

Minulla on varastossa useampi tuubi Suomessa valmistettua Turun Sinappia. Niitä onneksi vielä löytyy kauppojen hyllyiltä, kun on tarkkana. Ruotsissa valmistettua Turun Sinappia en osta enkä syö. Veljeni oli vahingossa ostanut tuubin Turun Sinappia, joka oli valmistettu Ruotsissa. Yhdessä tuumin mökillä päätimme, että siihen ei kosketa ja heitimme tuubin helvetin kauas lepikkoon...

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Viestin lähetti Fireblade
Ei kyllä vähempää voisi kiinnostaa nuo länsinaapurimme kuninkaalliset. Yhteiskunnan rahoilla eläviä loisia, joilla ei ole juurikaan omaa elämää.
Ennemminkin juorulehtiä lukevilla marttakerhomummoilla ei ole omaa elämää, kun täytyy toisten tekemisiä vahtia..

Sainpa sitten minäkin pienen kosketuksen tästä järkyttävästä lähes hysteriasta. Puoli kymmenen maissa aamulla köröttelin bussilla ohi Kirkkopuiston, jonka läpi kuninkaallisten oli määrä kävellä Kaupungintalolle n. klo 10.25.
Eläkeläiset (joillakin niitä helevetin paperisia Ruotsin lippuja) ja päiväkotilapset ohjaajineen olivat vallanneet koko reitin parin ensimmäisen rivin paikat. Näyttivät hieman samalle, kun afrikkalaislapsi saadessan puhdasta vettä. Erään päiväkodin ulkoaidassa oli lasten piirtämiä ja maalaamia kuvia ja kirjoitettu teksti "Välkommen till Jyväskylä". Uhh.

Seuraavien muutaman päivän paikallislehdistä saanenkin sitten tuota ylihypetystä lukea enemmän kuin tarpeekseen.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

Viestin lähetti Habby
Hassua. Olen aina lisännyt hernekeittoon sinappia, eihän se muuten maistuisi juuri miltään. Kysyinpä tätä myös vanhemmiltani ja eivätkä hekään muista milloin olisivat jättäneet sinapit laittamatta hernekeittoon, jos vain sinappia on ollut.

Lisäksi kaikissa kouluissa, joita olen käynyt, on hernekeittopäivänä ollut valtava sinappitötsä pöydän päässä.

Enkä kuitenkaan sanoisi, että tämä mikään kovin uusi tapa on. Mutta mistäpä minä sen tiedän. Olen aina vain kuvitellut, että "näinhän hernekeitto pitää syödä."
Niin.. paljolti johtunee siitä on tainnut vierähtää muutama vuosi kun olin viimeksi hernekeittojonossa Suomessa... Palkkakin oli minulla silloin 13.35 mk/tunti:-)

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti salla
Sainpa sitten minäkin pienen kosketuksen tästä järkyttävästä lähes hysteriasta.
Tsot tsot.. eiköhän ala mennä hieman liioitteluksi.
Minä laskeuduin Landvetteriin viime vuonna, heti George Bushin jälkeen. Jouduimme istumaan koneessa ties kauan, sillä koko terminaali suljettiin tilapäisesti kunnes Bush seureineen pääsi ulos koneesta. Kaikki hyvin? Ei. He sulkivat koko Göteborgiin johtavan moottoritien ja ohjasivat liikenteen pikkuteille - jossa tietysti kaaos välittömästi. Normaalin 25:n minuutin juttuun meni 3 tuntia. Terve.
Tälläistä se oli koko Bushin vierailun ajan. Toivottavasti pysyy tästä lähtien omilla tonteillaan.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Aina olen sinappia laittanut hernekeittoon. Yleensä jopa liiaksi, jolloin keitosta tulee sellaista puuroa ja nenän verisuonet joutuvat koetukselle. Nautittavaa.

Parempi puoliskoni muuten lorauttaa hernekeiton joukkoon tilkan maitoa, tätä jaksoin aikanaan ihmetellä, en ole kenenkään muun nähnyt niin tekevän.
Hernekeiton terästyksistä mainittakoon vielä lihapullan puolikkaat.

Jostain kumman syystä parhaimman makuista hernekeittoa olen syönyt intissä. Voikohan se oikeasti olla niin hyvää, vai johtuiko tuo ilmiö vain tavattoman kovasta nälästä?

Ei tässä mitään siniverisiä kunkkuja kaivata kun meillä on hernekeittoa perkele!

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Shayne
Aina olen sinappia laittanut hernekeittoon. Yleensä jopa liiaksi, jolloin keitosta tulee sellaista puuroa ja nenän verisuonet joutuvat koetukselle. Nautittavaa.
Hehe.. niin ja mustaa pippuria! Meinasi ihan unohtua. Jo on ellei aivasta missään välissä!
Kenenkähän herkkua tämä hernekeitto oikein alunperin on?

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Shayne

Parempi puoliskoni muuten lorauttaa hernekeiton joukkoon tilkan maitoa, tätä jaksoin aikanaan ihmetellä, en ole kenenkään muun nähnyt niin tekevän.

Pohojalaaset inttikamut laittoivat maitoa ärtsoppaansa. Hernesoppa intissä oli ainakin -79 Heikkilässä aivan kamalaa vetistä litkua.

Niin, itse laitan hernekeittoon aina sinappia ja murustelen sekaan yhden näkkärinpalan. Mukulana piti olla ruutunäkkäriä, joka paloiteltiin siististi(?) hernekeiton sekaan. Työmaalla laitan myös sipulisilppua, kotona en viitsi sitä itse alkaa kuorimaan ja pilkkomaan.

t. Hanu

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Off topic

Voi kun saataisiin tänne Suomeen seuraavaksi oikein kunnon ryssiä vierailulle , niin päästäisiin puhumaan BORTSKEITOSTA ! Se se vasta hyvää onkin , vaikken sitä nimeä oikeinkirjoittaa osaakkaan !

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti hanu
Pohojalaaset inttikamut laittoivat maitoa ärtsoppaansa. Hernesoppa intissä oli ainakin -79 Heikkilässä aivan kamalaa vetistä litkua.
Jaahas, no sehän sitten selittänee asian, kun pohojanmaan seutuvilla on hänkin yli puolet elostaan viettänyt. Itse hän ei osannut kertoa syytä moiseen käytökseen. Meikäläinen ei ole viitsinyt kokeilla, lisään sinappiini ainoastaan hieman hernaria sekä hyvin mielelläni jo mainittuja mustapippuria ja sipulisilppua. Maito kuuluu kyllä täydelliseen hernekeittoateriaan, mutta mieluummin lasista nautittuna.

Niin ja kokeillaas nyt sitten...borschkeitto...? Hyissattana!

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti girlzilla15
Miksi Victoriaa vihataan täällä näin paljon?
Olen itsekin sitä mieltä että Madeleine on kauniimpi siskoista, mutta en minä nyt Victoriaa miksikään porsaaksi sanoisi.

Eikä neekeriä saa sanoa neekeriksi, täts it!

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Brewer
Söin juuri lounaaksi lautasellisen bortskeittoa, ihan hyvää oli. Kun olin lautasellisen tätä herkkua syönyt, huomasin kasvislinjalla tarjoitavan pinaattikeittoa, joka on myös herkkuani. Joten ei muuta kuin kasvislinjalle hakemaan lautasellinen pinaattikeittoa sekä 4 kananmunapuolikasta.

Hernekeittoon ei kuulu lihapullat eikä jauhenlihat. Kunnon hernekeitto tehdään kunnon porsaan potkasta, jossa on sopivasti läskiä joukossa, valmistusprosessi kestää useamman tunnin.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Keskustelimme tässä muutama aika sitten juuri hernekeitosta. "Oikeita" hernekeittoja oli jos kuinka monta.
Minun oikea hernekeitto:
Hernekeittoa
Jauhelihaa
Hieman sipulia
Sinappia ja mustaa pippuria sekaan - hiio hoo!

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jonkinlaisena saavutuksena voi pitää sitä, että osuin sekä eilen että tänään samassa paikassa kuninkaallisten tielle aamuruuhkassa. Erikoiseksi tämän tekee se, että en ole töissä vaan ihan sattumalta olin aina menossa johonkin kyseiseen aikaan. Tarkoituksella en kuninkaallisia halunnut nähdä, mutta kohtalon johdatuksesta näin heidät kahdesti. Ehkä myös kohtalon johdatuksesta molemmilla kerroilla jäin auton kanssa risteyksessä suojatien ja risteävän tien väliin eli melkein kuninkaallisten tielle. No, näkipähän ainakin saattueen läheltä.

Itseänikin kyllä ihmetytti Predatorin lailla se, miksi näiden piti liikkua juuri ruuhka-aikaan ja tukkia liikenne. Mutta poliisien voimavarojen käyttö kuninkaallisten saattamiseen lienee ihan hyväksyttävää, koska tavalliset kansalaiset näin suurta kiinnostusta heitä kohtaan osoittivat. Ei voi puhua varsinaisesta verovarojen haaskauksesta, jos tuollaiset ihmismassat kuin Porvoossa (arvioiden mukaan puolet kaupungin asukkaista) vääntäytyivät ihmettelemään siniverisiä ja täten saivat piristystä elämäänsä.

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti FourForty

Itseänikin kyllä ihmetytti Predatorin lailla se, miksi näiden piti liikkua juuri ruuhka-aikaan ja tukkia liikenne.
Ei riitä 6-5 voitto vaan vielä pitää vittuillakseen tukkia liikennekin.

Sinapista vielä sen verran, että hernekeittoon laitettava sinappi ei saa olla mitään kotisinappi-merkkistä makeaa paskavatkulia. Tai siis ei sitä saa mihinkään muuallekaan laittaa.

Googlesta tuli erinomainen ohje bor...mikälie-keittoon. 1 litra vettä, 1 pussi kuivattuja borts-keittoaineksia ja 1 kasvisliemikuutio. Taidankin ostaa tänään kaupasta yhden pussin kuivattuja pippuripihviaineksia ja herkutella.

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
ruuhka-aikaan ja tukkia liikenne.

Ruuhka - aika Jyväskylässä ?! Oliko kaupungin molemmat taksit tukkineet risteyksen ? Äläs ny viitti ................

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylästä voi myös muuttaa pois. Olen asunut tämän kesän Pasilassa, joten nämä ruuhkat on ihan pääkaupungissa nähtyjä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jyväskylästä voi myös muuttaa pois. Olen asunut tämän kesän Pasilassa, joten nämä ruuhkat on ihan pääkaupungissa nähtyjä.
Aika sumia taitavatten olla siellä pääkaupungissakin:-))

Lisäys: Tuli vaan väkisinkin mieleeni kun Vaasa sai liikennevalot. Niistä riitti juttua joka päivä Vaasan-lehden etusivulle, vaikka kyseessä oli vain yksi katu ja lamppuja - olisikohan ollut kymmenkunta... Niin että sillee sitä selvitettiin Vaasan "ruuhkat".

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Mutta eikös ?

Eikös Kingi - Kallen jengin pitänyt tänään mennä juuri Jyväskylään ( kosto siitä 6 - 5 voitosta ) ? Miten Pasilassa voi olla niiden takia ruuhkaa , jos ne on Jyväskylässä.? Vai onko ne ruotsalaiset nykyään niin saatanan nopeita ? Ei ihme , että pärjäävät Pariisin mömmömmömmöm kisoissa

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy vielä sen verran todeta tuosta kuninkaallisvierailusta, että eduskunnassa käydessän Kalle ja Silvia olivat tietysti viimeisen päälle tyylikkäitä. Suurin osa heidän tapaamistaan valiokuntien ja eduskuntaryhmien puheenjohtajista oli pukeutunut tilaisuuteen sopivalla tavalla. Paitsi tietysti -ah niin ihastuttava- Janina Andersson. Janina oli kuin suoraan sirkuksesta lepattavine, raidallisine pellehousuineen. Tiedän kyllä, että hänellä on hieman omalaatuinen pukeutumistyyli, mutta luulisi, että sen kerran, kun kuninkaan tapaa, voisi päällensä vetää jotain asiallista.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

Viestin lähetti Brewer
Näin juuri Nikke !
Muita ruotsalaisten omimia suomalaisia : M A Numminen , Jukka Tolonen , Arja Saijonmaa , Lasse Pöysti , Jörn Donner . Puhumattakaan Suomessa syntyneistä Kent bändin kundeista ja Tommy Salosta ( no , siinä Ruotsi teki meille kyllä palveluksen , joka hakee vertaistaan ! )

Pakko viilata sitä kuuluisaa pilkkua. Minun tietääkseni kaikki Kentin jäbät ovat syntyneet Ruotsissa.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Re: Re: Repikääs tästä !

Viestin lähetti Brewer
ja Tommy Salosta ( no , siinä Ruotsi teki meille kyllä palveluksen , joka hakee vertaistaan ! )
Noh, jos nyt kerran fiilaillaan pilkkuja.. eikös Tommy Salo seisonut maalissa kun Ruotsi voitti Olympia kultaa Lillehammerissa.. elikkä kyllä tämä mies olisi voinut olla kova sana myös leijonapaita päällä;-)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy