Susiksi ovat osoittautuneet ukot Campbellista Radjaan ja Leggioon ja melkein Skålbergiinkin. Johnson voiton puolella ja tietenkin aiemmin kykynsä muualla todistaneet Plihal ja Birner. Scouting-työn onnistuminen ei ihan sataa prosenttia, varsinkaan kun Plihalissa ja Birnerissä ei ollut em. syistä mitään scoutattavaa.
Scoutingin onnistumisesta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta kannattaa myös muistaa ne taloudelliset realiteetit, miltä pohjalta nämä ulkomaalaiset on hankittu. Lisäksi jo pelkästään Campbellin ja Radjan taustaan ja statseihin tutustumalla saattoi heti tehdä sen havainnon, ettei näissä puhuta mistään kovan profiilin vahvistuksista. Olin lievästi sanoen kauhuissani sinä heinäkuisena aamuna, jolloin sain tekstiviestin, että Radja on ns. Mikusin paikkaaja ykkössentterinä. Todellisuus miehen tasosta paljastui kuitenkin aika pian, josko häntä nyt edes siihen rooliin alkuperinkään kaavailtiin. Minulla ei ole ollut mitään odotuksia Campbellin ja Radjan suhteen. Ensimmäinen näkemäni harjoitusmatsi TuToa vastaan näytti, minkätasoisista miehistä on kysymys. En tiedä sitten, odottiko joku heistä jotain muuta.
Skålberg tuli Tepsiin vain siksi, ettei hän mahtunut Färjestadiin. Sekin kertoo jo jotain. Ennakko-odotukset pelaajan suhteen pitävät lähteä siltä pohjalta. Johnsonista ei vielä osaa sanoa paljonkaan. Hän on pelannut niin varmistellen, että lopullista arviota hänestä ei oikein voi vielä tehdä. Jos olisi kovan profiilin pelaaja, ei olisi tullut tänne edes kuukaudeksi.
Leggio on oma luku sinänsä. ECHL:n all stars-vahdista on aika pitkä matka SM-liigan huipputorjujaksi. Ottaen vielä huomioon, ettei hänellä ollut mitään aikaisempaa kokemusta isosta kaukalosta. Joku kai luotti täysin sokeasti siihen, että Upi koulii Leggiosta muutamassa kuukaudessa lähes Salakin tasoisen veskarin. Täyttä utopiaa! Eilisen esityksen perusteella voi melko sanoa, ettei Leggio tule enää paljon peliaikaa Tepsissä saamaan.
Siinä olen Pb:n kanssa samaa mieltä, että Plihal ja Birner olivat ns. varmoja kortteja. Toisella oli takana juuri edelliseltä kaudelta yli 60 NHL-matsia ja toisella noin 120 AHL-matsin kokemus. Tässä on hiukkasen eroa esim. Campbellin ja Radjan vastaaviin.
Varmastikaan Arse ei ole scouttauksessa täysin onnistunut, mutta pitää muistaa kuitenkin ne reunaehdot, millä nämä ulkomaanelävät ovat tänne tulleet.