Roskilde nollakuus, siellä kesän ihanuus.

  • 2 759
  • 10

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Nyt olen vihdoin ajatellut toteuttaa monivuotisen haaveeni ja päättänyt lähteä Tanskaan Roskildeen. Suomen festivaaleja on jo muutama vuosi tullut kierreltyä, mutta vihdoin on aika tutustua johonkin suurempaan ja kauniimpaan. Uskomattomaan ja mahtavaan.
Pohjoisen Euroopan suurin rockfestivaali on jälleen saanut houkuteltua paljon erilaisia ja kiinnostavia niin isoja kuin pieniäkin nimiä pomputtamaan jytäyskansaa kesäkuun ja heinäkuun vaihteessa. Se viikonloppu juhannuksen ja regatan välittä, niin kuin meillä täällä Etelä-Espoossa määritellään.

Henkilökohtaisia must see-akteja on jo vähän liikaakin. Ainakin nyt Tool, Franz Ferdinand, The Streets, KILL, Bob Dylan(toivottavasti ei tällä kertaa tuota pettymystä), Morrisey, Sigur Ros, Rufus Wainwright ja Whomadewho. Disco Ensemble tällä hetkellä ainoa suomalaisnimi. Niin ja onhan siellä se Axl Rosekin.

Tarkoitus olisi matkata ensin lautalla Stogikseen ja siitä sitten ajella parin kaverin kanssa Malmön kautta Tanskanmaalle. Leirintäalue on mitä todennäköisin yöpymispaikka, mutta vielä oli pientä vastarintaa havaittavissa seurueessa, ja ilmeisesti halvimpia Hostel-mahdollisuuksia vielä katsastavat.
Mulle on aika sama, kunhan MINÄ olen siellä. Ja minähän olen.

Onko muita Roskildeen matkaavia jatkoaikalaisia? Tai löytyykö entisiä matkaajia. Tähän olisi kiva saada kommentia ja kokemuksia tapahtuman ihanuudesta, kamaluudesta, kauneudesta tai asioista jotka olit jo halunnut unohtaa.

29.6-2.7, siellä on kesä.
 

JanJ

Jäsen
Kirjoitin pitkän silminnäkijäraportin joskus muinaiseen Kiekkopesään Roskilden festarien Pearl Jamin keikasta. Siinä oli ne ikävät muistot.
Mutta festarihan on maailman kärkeä. Tunnelma on hieno, alue upeasti järjestetty, kalja todella halpaa ja leirintäalueella leppoisaa. Bajamajojakin on runsaasti. Todella hyvin hoidettu festari. Olen ollut, ja tulen edelleen siellä käymään. En tosin tänä vuonna. (jotain mukamas kiireitä just silloin...)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Teltta vielä jostain syystä ehjänä viime vuoden riennoista ja tarkoitus olisi jo kahdeksannen kerran suunnata Roskilden festivaaleille.
Paras festari ikinä missään.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Noniin alkaa tämäkin reissu sitten lähestyä vääjäämättä. HIMkin sainattiin, mikä nostatti ainakin Espoon porvarihimisteissä suuriä innostuksen laineita.
Primal Scream tekee vielä paluun Roskildessa, mutta se taitaa olla se viimeisin nimi festareille. Ohjelman pitäisi ilmestyä pikapuoliin, varmaankin noin viikon sisällä.
Lähipiirissä on yllätävän paljon tälle festivaalien kuningattarelle lähtijöitä, mutta miten on Jatkoaika? Vasttaatteko huutoon kun Tanskanmaa kutsuu?
 

Vale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki, viides kerta edessä. Matka taittuu jälleen Elmun laadukkaiden bussien kyydissä, startti Nosturilta maanantaina 26.6. ja paluu seuraavan viikon tiistaina. Viime vuoden reissu Elmu ry:n kyydillä osoittautui niin huolettomaksi, että päädyttiin samaan ratkaisuun tänäkin vuonna. Lähes uusi puolijuokkueteltta on koeajossa Provinssissa tulevana viikonloppuna ja Kildessa toimii yösijana sitten sen noin viikon.

Huonoja kokemuksia ei ole oikeastaan kuin `04 erittäin paska sää. Oltiin jo juhannuksena silloin paikalla ja vettä satoi joka päivä loppuun asti. Sade nyt ei sinänsä haittaa, mutta kun ei saanut vaatteita kuivattua missään. Kumisaappaat tosin olisi varmaan jeesannut jonkun verran siinä mutameressä.

Paras festari missä olen ollut, ja tätä en enää aio missata ikinä, missään, koskaan.
 

Europoli

Jäsen
Kuudetta kertaa lähdössä. Lähtö heti juhannuksen jälkeen sunnuntaina, tuosta ponkaistaan viikkarilla Tukholmaan ja siitä eenelosta juhlapaikalle. Paikalla ollaan maanantaista maanantaihin.

'04 oli kyllä keliensä vuoksi todella ikimuistoinen. En ole ikinä nähnyt niin paljon kuraa missään. Joissain osissa leirintäaluetta teltat jäivät käytännössä veden alle ja vessojakaan ei aina ehditty tyhjentää kun kaikki paska-autot olivat pumppaamassa isoimpia sisäjärviä tyhjiksi. Silti oli hauskaa. Jalat eivät tosin tykänneet kun niitä haudottiin kumisaappaissa n. 14 h / vrk... lisäksi toiseen saappaaseen tuli reikä viimeisenä päivänä. Viime vuonna olikin sitten ihan toinen meininki, 25-30 astetta lämmintä joka ikinen päivä. Suorastaan superupeat festarisäät.

Jokainen kerta on ollut erilainen ja joka kerta on ollut hauskaa. Ulkomaanpellet ovat monesti olleet mukavaa seuraa ja suomalaiset tietty käyvät moikkaamassa ohi kulkiessaan kun näkevät katoksessamme liehuvan pienen Suomen lipun. Ei sillä niin väliä jos joku bändi on jäänyt näkemättä krapulan tai väsymyksen takia, tai että suihkuun saa jonottaa tunnin (jollei mene kuudelta aamulla), tai että naapuriteltan väki soittaa täysillä saksalaista teknoa viideltä aamulla. Hienointa on se fiilis. Sitä ei vaan valitettavasti pysty selittämään.
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Kyllä kyllä. 04 säätila aiheutti myös sen että humalatila oli joka päivä aika kohtuullinen koska eihän sitä sadetta selvinpäin kestänyt. Viime vuosi olikin säiden puolesta sitten täydellisyyttä. Olihan siellä myös jotain bändejä. Kuulemma tänäkin vuonna on.
Paikalle lentäen mennen tullen. Ei vaan enää jaksa niitä dösämatkoja Ruattin halki. Varsinkaan paluumatkaa.

ABC-klubilla nähdään!
 

Europoli

Jäsen
Tämä vuoden Roskilde on sitten myyty loppuun. Ei ole tapahtunut vielä kertaakaan mun roskildeurani (2001->) aikana, että olisi myyty loppuun yli viikko ennen alkua. Porukkaa on tulossa tänä vuonna ilmeisesti ennätysmäärä Euroopan ulkopuolelta; pari viikkoa sitten uutisoitiin seuraavaa:

Additionally, people come from even further corners of the globe this year. No less than 119 Australians have bought tickets, and 59 tickets have been handed over the counter in USA. Quite a trip to experience one of the biggest festivals in the world!

Furthermore, guests from China, New Zealand, Japan, Malaysia, Brazil, Kuwait and Mexico will participate this year – besides, of course, the many European countries where more or less every country is represented.

Kansainvälinen meisinki siis luvassa. Mikäs sen hauskempaa.
 

Europoli

Jäsen
Roskilden ohjelma ilmestyi eilen illalla ja meikäläisen aikataulu noudattelee tämäntapaista suunnitelmaa:

To 29.6.06

20.00 Bullet For My Valentine
22.00 Guns n'Roses
22.30 Sigur Rós

Pe 30.6.06

13.00 Disco Ensemble
15.00 Martha Wainwright
18.00 Opeth
19.00 Morrissey
21.30 Bob Dylan
01.00 Scissor Sisters
02.00 Kashmir

La 1.7.

17.00 Deftones
19.00 Primal Scream
20.30 Thåström
22.30 Tool
01.00 Kanye West
02.00 HIM

Su 2.7.06

15.30 Arctic Monkeys
17.00 The Strokes
18.00 Coldcut / 18.00 Placebo
19.30 Franz Ferdinand
20.45 Kaiser Chiefs
21.30 Roger Waters performing The Dark Side of The Moon

Muutoksia tulee varmasti, mutta vähän osviittaa kuitenkin...
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Noniin mitäs tästäkin reissusta jäi sitten käteen.
Laivamatka meni nukkuessa kun mut oli nakitettu kuskiksi. Automatka Stogiksesta Malmööseen meni vähän niin ja näin. Darraiset frendini kitisivät, ja pahempi heitti järkyttävät oksennukset takaata pelkääjän paikalla istuneen päälle. Auto haisi tosi hyvälle koko viikon.
Keskiviikkona sekoilin ensimmäistä kertaa alueella, ja vedin ne viikon ehkä kovimmat ördäykset. Serkun kavereiden kultapöly kihahti oikein mukavasti.
Torstaina hetken aikaa kattelin Jenny Wilsonia ja pyrin päästä mahdollisimman mukavaan tilaan GnR:n keikalle. No sehän meni sitten niin että hukkasin frendit ja tuli ikävä laskuhumala Axl odotellessa. Itse keikka oli hyvä, ja paikalla oli tosiaan uskomattomasti populaa. Ehkä eniten koko viikonlopun aikana samalla keikalla.

Perjantaina oli tosi huono olo, mutta selvisin fiilistelemään Martha Wainwrightiä pariksi biisiksi. Tämän jälkeen oli legendaarisen Morrisseyn vuoro, joka ei todellakaan pettänyt. Indie-kuningasta seurasikin henkilökohtainen kunungas eli Bob Dylan. Bobi veti todella hyvällä tunteella ja sielulla settinsä, ja pakko myöntää että kun sieltä lähti Blind Willie McTell ja Positively 4th Street, niin tämä poika liikuttui kyyneliin. Ilon kyyneliin.
Hienon illan kruunasi ihana Kashmir ja fanaattinen Arena teltan yleisö.
Kokonaisuudessaan upea päivä ja vielä upeampi yö...

Lauantai päivä meni teltoilla ryypätessä niin että ensimmäinen keikka oli vasta alku illan Primal Scream, joka oli ehkä ensimmäinen pienoinen pettymys mulle. Sitten pyrittiin lisäämään sekavuustilaa TOOLia varten, jonka keikka oli kieltämättä äärettömän vaikuttava. Mutta on pakko sanoa, että mulle TOOL toimii paremmin yksin himassa iPodista kuin tuhatpäisen ja iloisen yleisön edessä kännissä.
Toolin keikalta menin jonottamaan HIMiä, jotta pääsisin mahdollisimman lähelle Ville "ihana" Valoa. Mutta keikan alkaessa olin jo niin humalassa, että se meni vähän ohi. Osa syynä tähän tosin saattoivat olla ne ihanat tanskalaiset tytöt mun edessä jotka koko ajan hymyilivät mulle ja se että HIMin keikat mitä mä olen nähnyt on kaikki aika pitkälti samanlaisia. Ei mitään mullistavaa, vaikkakin lopun Spinal Tap veto ja Villen humalainen Black Sabbath huudatus olivat upeita.

Sunnuntaina en sitten enää jaksanut koskea alkoholiin enkä mihinkään muuhunkaan, mutta The Strokes oli niin saatanan hyvä, että vietin sen puolisentoista tuntia täysin euforisessa tilassa. Tämän jälkeen katottiin Raconteursia, ja J.White on aina vakuuttava. Illan ja reissun huipennus oli sitten Roger Waters ja Wish you were here.

Hieno reissu, ens vuonna uusiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös