Roolipelit

  • 3 449
  • 29

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Mitä mieltä porukka on täällä roolipeleistä ja niiden pelaajista? Tarkoitan nyt molempia roolipelejä sekä perinteistä (mielikuvituksessa tapahtuvaa, kuten GURPS) tai sitten Live-Roolipeleistä (Larpeista).

Itse olen aktiivinen rooli-ja strategiapelien pelaaja. Peleinä mm. Merp, B&B, Gurps, Necromunda, WarZone... Onko täällä paljon muita pelaajia paikalla?
 

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Itse pelaan parin kaverini kanssa kerran viikossa joko Gurpsia tai Runequestia. Hauskaa ajanvietettä ja sosiaalinen tapahtuma. Nuorena kollina tuli pelattua paljon roolipelien lisäksi esim. Ultima-sarjaa tietokoneella. Enää ei samanlaiseen "hurmokseen" pääse, mutta tuo sosiaalinen puoli on niin mukava, että harrastus jatkuu. Larppeja en ole koskaan harrastanut, enkä usko koskaan harrastavani. Liikaa vaivaa.

Suhtautuminen roolipelaajiin on ihan sama kuin minkä tahansa asian harrastajiin. Jokainen tehköön sitä mistä itse pitää.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vaikka pelikavereita ei olekaan enää, niin täysin irti en ole päässyt. Eli CyberPunk 2020 on mun juttuni, ja vieläkin tulee lueskeltua esim. netistä siihen liittyviä hommia.

Keskimaata, AaDeeDeetä ja DeeDeetä yritin joskus silloin aikoinaan pelailla, mutta eivät oikein napanneet. Sitten löydettiin Twilight mitä pelailtiin ihan urakalla, ja vähän myöhemmin CP2020 joka on kyllä ehdoton kingi. Täytyy nostaa sitäpaitsi hattua sen tekijöille hyvistä ennustajanlahjoista...

Larppeja en ole koskaan harrastanut, ei ole oikein innostanut. Vaikka näyttelemisestä ja roolipeleistä pidänkin.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Rolemaster, RuneQuest, HarnMaster, SpaceMaster, Cyberpunk ja Ars Magica on yhä pelikäytössä. Varaston pölyissä on paksu pino muita pelejä. Hyvä harrastus...on kulkenut mukana jo 13 vuotta.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Twilightia maastopuvuissa

Viestin lähetti Everton

Sitten löydettiin Twilight mitä pelailtiin ihan urakalla

Twilightia on todellakin pelattu urakalla joskus. Istuttiin huoneen lattialla koko porukka vääntämässä twilightia. Jossain vaiheessa pelin realistisuus vain alkoi tökkiä liian pahasti. Varsinkin armeijan jälkeen. Miehethän eivät oikeasti osuneet minnekään, vaikka kuinka yrittivät.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Viestin lähetti mirasane
Rolemaster, RuneQuest, HarnMaster, SpaceMaster, Cyberpunk ja Ars Magica on yhä pelikäytössä. Varaston pölyissä on paksu pino muita pelejä. Hyvä harrastus...on kulkenut mukana jo 13 vuotta.

RuneQuestilla joskus aloitettiin koko roolipeliharrastus. Siitä sitten hyppimällä siirryttiin erilaisiin peleihin. Ars Magica kiinnostaa todella paljon, mutta peliporukka on pettymykseksi toista mieltä. Olemme muutenkin jakautuneet melkein kahtia scifiin tai fantsuun. Itse olen molempien miehiä, varsinkin pelaajana. Jossain vaiheessa kyllästyin tuohon pelinjohtamiseen varsinkin, kun joutui tekemään sitä noin kolme vuotta putkeen. Ei kiitos tuollaiselle.
 

Hescu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat
Evertonilla on hyvä maku roolipelien suhteen(ja varmaan muutenkin). Ensimmäisen kerran pelasin kyberiä ehkä jokus 93 tai jotain sinne päin. Nyttemmin olen itse ollut pelinjohtajana muutaman vuoden. Haasteellista hommaa, mutta hienoa.
Itse pelistä sen verran, että ihan hyvä pelisysteemi siinä on, tosin omia muutoksia on täytynyt tehdä. Kirjallisuutta pelin tiimoilta on tullut hankittua jo melko paljon, mutta lisää tekee mieli. Cyberpunkistakin taitaa olla tulossa joku uusi painos, kertokaa, jos teillä on tarkempaa tietoa.

" I´m chippin´in. "
 
Viimeksi muokattu:

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Jukka
Nuorena kollina tuli pelattua paljon roolipelien lisäksi esim. Ultima-sarjaa tietokoneella. Enää ei samanlaiseen "hurmokseen" pääse, mutta tuo sosiaalinen puoli on niin mukava, että harrastus jatkuu.

Ei oo tosiaan Ultiman jälkeen tullut parempaa. Ehdoton ykkönen kautta aikojen! Jotenkin tuntuu vähän laimeelta nää muut verrattuna...
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
D&D:llä aloitettiin n. vuonna 87. Samoihin aikoihin testasimme myös asiaa käytännössä (eli Suomen ensimmäinen LARPpi, mutta asia tuntui niin naurettavalta ja tyhmältä, että emme sitä enää sen jälkeen tehneet).

Myöhemmin mukaan tuli mm.:
AD&D (oma suosikkini)
Runequest (pelaamme edelleen)
MERP
Top Secret
Hero Wars (still going strong)

Hauska harrastus.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Viestin lähetti Jii
D&D:llä aloitettiin n. vuonna 87. Samoihin aikoihin testasimme myös asiaa käytännössä (eli Suomen ensimmäinen LARPpi, mutta asia tuntui niin naurettavalta ja tyhmältä, että emme sitä enää sen jälkeen tehneet).
.

Itse pelailimme taas RuneQuest pohjalla LARPpeja jossain samassa vaiheessa ja isäni osasi kertoa, että he olivat tehneet tuossa 50-luvun lopussa omat periaatteessa LARP säännöt. Ei siis voi sanoa, mikä on ollut ensimmäinen LARP Suomessa, koska kaikki ovat niitä periaatteessa eri tavalla rakennelleet.

LARPit itseasiassa ovat ihan hauskoja, mutta pidän perinteisistä enemmän, koska silloin ei ole sidottu omaan minuuteen (siis ikään, sukupuoleen, ulkonäköön). Näihin voi tietenkin vaikuttaa, mutta ei lopullisesti. En pysty näyttämään kääpiöltä, kun olen yli 180 cm pitkä, enkä suostu kulkemaan polvillani, jne...

Realistisimpia systeemejä mihin olen törmännyt on ollut GURPS. Onko kukaan muu kokeillut tämän systeemin luomaa vapautta ja todella hyvää kokoelmaa lisäosia. En tiedä toista peliä, mistä löytyisi niin fantasian kautta, historiallisista ajoista, esihistoriaan sekä nykyaikaan aina scifiin asti. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ei muuta.

Cyberpunkin uudesta lisäosasta en ole kuullut, jos jollain olisi jotain sanottavaa, niin otan mielenkiinnolla vastaan. Kiitos.
 

juudas

Jäsen
sfnet.harrastus.pelit.rooli

on maan ykköspaikka roolipelikeskusteluille (ihan varmuudeksi tiedotus, jos on mennyt ohi. Itsekin heräsin vasta aika myöhään ko. keskustelupaikan olemassaoloon). Olen itse pelannut aikoinaan, mutta nyt on jäänyt. Hengessä olen kuitenkin edelleen mukana ja voisinpa vaikka pelatakin...

Tämän ketjun porukkaa yhdistää jo urheiluhulluus ja kiinnostus roolipeleistä, joten jokainen tietää, että ei toinen voi ainakaan "aivan p*ska" tyyppi olla. Vai mitä? ;)
Eli kun porukka saadaan samalle keskusteluforumille niin löytyy varmasti peliporukoita ja pelaajia ja yhteenliittymiä porukoiden välillä. Harrastajia on kuitenkin suhteellisen vaikea tavoittaa ja on varmasti mukavaa, jos on paikka missä voi kuuluttaa.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Roolipeliä

Tuttu harrastus. Nimimerkkinikin nappasin vanhalta AD&D-hahmolta. Eikö täällä muuten ole lainkaan Warhammer Fantasy roleplayn pelaajia?

Terveisiä kaikille Ultima-miehille (ja naisille). Viitosesta tuli allekirjoittaneelle todellinen pakkomielle ja myös muihin osiin liittyy paljon muistoja.

ps. Älkää kirjoittako sinne sfnet.harrastus.pelit.rooli-ryhmään tietokoneaiheisia juttuja. Vakiasiakkaat suuttuvat.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Re: Roolipeliä

Viestin lähetti Erkenholt
Tuttu harrastus. Nimimerkkinikin nappasin vanhalta AD&D-hahmolta. Eikö täällä muuten ole lainkaan Warhammer Fantasy roleplayn pelaajia?

Tottakai on tullut kokeiltua ja vielä mielenkiintoisella hahmolla: Kääpiöllä, jonka ammatti oli juokseminen. Syntyi kyllä aluksi aivan väärä mielikuva hahmosta - Nike-verkkareissa juoksenteleva hikipannalla varustettu partainen kääpiö.

Valitettavasti ryhmä kuivui kuitenkin kasaan ja vieläkin ihmettelen, kuka oli se kaveri kuolleena, joka oli aivan samannäköinen kuin minä ja miksi ne kaksi tyyppiä aina seurasi mua ja kuvitteli, että olen niiden kaveri.

Hauskimpia roolipelejä, mitä olen pelannut on TMNT. Todella loistava peli. Kannattaa kokeilla.
 

Demari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Real Madrid
Minä mudaan/mudasin tällähetkellä on paussi menossa mutta pirun addiktiivista puuhaa.
 

Huuhaa

Jäsen
Hyi helkutti! Ei vois taas turhempaa olla. Pikkupoikien leikkejä, joita jopa aikuisetkin leikkivät. Heille voisi sanoa, että eläkää todellisuudessa, eikä missään epätodellisuudessa....

Kuuluu kategoriaan Taru Sormusten Herrasta yms. turhat Potterit.... :o
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Tähän yhteyteen ei tietenkään sovi huomauttaa mitään aikuisista miehistä ja pienestä kumilätkästä. :D

Masi: Sinähän olet rakentanut kokonaan oman maailman, etkä edes tiedä millainen todellinen maailman on!

Ärjylä: Tiedänpäs. Juuri siksi olenkin rakentanut oman maailmani.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Hescu
Evertonilla on hyvä maku roolipelien suhteen(ja vamaan muutenkin).

Luonnollisesti. En kai muuten Jatkoaikaan kirjoittelisi...


CyberPunkin pelisysteemi on ehdottomasti paras, tosin pieniä päivityksiä jouduimme mekin tekemään. Harmittavan vähän tosin pääsin itse pelailemaan, olin lähes aina pj. Toivottavasti Hescu ei ole eksynyt peliporukkaani, sillä hahmoilla oli ikävä taipumus kuolla seikkailuissani. Mikä ei kylläkään ollut minun vikani...

Vuosi sitten yritettiin herätellä peliä pystyyn, mutta vähän turhan pienellä (2-3 pelaajaa) porukalla. Kivahan se olisi pelailla. Kaikenlaista oheismateriaalia olen kyllä peliin luonut, mm.pienehkön kaupungin (sisältäen tiedot kaikista rakennuksista, parista sadasta asukista jne). Yhdestä sessiosta innostuneena kehitin systeemit eri urheilulajeihin, joten nytpä minulla on selvillä vuoden 2020 futiksen EM-skabojen, lätkän (lähes kaikii sarjat) ja olympialaisten tulokset :D Turhaa ajanhukkaa kai, mutta niitä noppia on jokseenkin rentouttava heitellä... Jos jotakuta kiinnostaa saada materiaalia peleihinsä, niin ottakoon yhteyttä.

Twilightissa ainakin minua kiinnosti realismi, eli oikeat olemassa olevat aseet jne. Kummasti vaan aina kaikki sattuivat heittämään hahmonsa johonkin erikoisjoukkoon... Siinä ja CP:ssä tosin oli yksi ärsyttävä puoli, ainakin meidän peleissä. Porukka oli kateellisia toistensa tavaroille ja lahtasi sitten tyypin ja otti stuffin omakseen. No, kuolleen tyypin seuraava hahmo lähti tietty kostoretkelle...

Meikäläistä se ei oikein inspannut, ja kerran päätin antaa opetuksen näille toistensa prätkiä himoitseville kyberpunkkareille. Oli kai jo kolmas koston sukupolvi menossa, ja armoton tulitasitelku - siis ryhmän sisällä. Nappasin yksi kerrallaan heidät kiinni, sidoin ja taisinpa vähän silpoakin. Sitten keräsin kaikki heidän tavarat yhteen läjään, bentsiiniä päälle ja zip. Niskalaukaus oli sitten lopullinen sinetti. Tepsi ainakin sillä kertaa...

Twilightissa taas tuli kerran joku ihmeellinen riita siitä, kuka saa ajaa panssarivaunua (turhuuden huippu, sillä se tarvitsi kolme miestä pelittääkseen). Pelissä oli veljekset (siis oikeasti) ja isovelihän sen tankin itselleen otti vanhimman oikeudella. Pikkuveli tilttasi tästä, ja kävi tiputtamassa jonkunsortin kuumuuskranun luukusta sisään. Jeps, sen jälkeen pikkuveli otti sitten neniinsä, ihan fyysisesti...


Hauskimpia pelimuistojanne olisi hauska kuulla.

Kuten jo totesin, niin itse en päässyt hirveästi pelaamaan. Tosin varhainen keskimaa-peli oli kyllä varmaan parhaita. Pelasin nimittäin sellaisessa seurassa, josta en tuntenut kuin peejiin. Siinä oli kokoajan hirveät juonittelut käynnissä. Jossain menninkäispelissä olin harvinaisen vittumainen kääpiö, joka pötki pakoon kentaurilla (=kaverini) heti kun oli saanut riidan aikaiseksi!

Twilightissa toimin 1. kerran pelinjohtajana, oikein huolella valmistellun skenaarion kera. Hylätyn tehtaan puolustaminen sujui hyvin, ja karttakuvakin on vielä tallessa.

CP:ssä (vieläkin elossa olevaa) hahmoani, konstaapeli Mike Tackleberry Logania ei saatu hengiltä. Ei vaikka minut siirrettiin C-SWATiin ja aseeksi annettiin pelkkä Colt... Jollain käsittämättömällä säkällä selvisin tuolla varustuksella kuitenkin vittuuntuneen peejiin kostoyrityksestä, eli Barret Arasakan kanssa riehuvasta kyberpsykosta. Sen jälkeen riiti tulivoimaa minullakin...

Epäonniset hahmot ovat tietty kaikista legendaarisimpia.

Twilightissa neljän hengen porukka suoritti pikaisen laskuvarjokurssin erästä tehtävää varten. No, hypyn jälkeen kaikilla oli enemmän tai vähemmän paikat tohjona. Yksi sankarimme jäi kiinni puuhun, ja hivenen huonona keskittyjänä intoili heti, että näkeekö ketään. Tottahan toki kaveri näki maassa kolme hahmoa, ja päätti tykittää näitä UZIllaan. Oli kohtalaiset ilmeet kavereilla siinä vieressä. Eihän tämä häiskä pahasti osunut kehenkään, muttei kyllä tainnut koskaan päästä alas sieltä puustakaan...

CP:n legendaarisen loppukohtaus on seuraavanlainen: fixeri (kokenut roolipelaaja) tarvii rahaa, ja nopeasti. Mitäpä tekee hän: suostuttelee kaksi kaveriaan, soolot (eivät niin kokeneita) keikkaamaan erään laitakaupungoilla sijaitsevan panttilainaamon. Homma sujuu suunnitelman mukaisesti hyvin, ja pojat käyvät luovuttamassa saaliin fixerille. Sitten iskee ahneus ja he päättävät toimia kahdestaan, pitääkseen saaliin itsellään. Voitte arvata, kuinka kaikki menee pieleen. Hemmot ampuvat kultasepän, ja jäävät poistuessaan vangiksi tuulikaappiin (ulko-ovi aukeaa vain kauko-ohjauksella...ja ohjaimen haltija makaa raatona toisella puolella lukittua väliovea). Sireenien äänten lähestyessä fixeri poistuu hymyillen takavasemmalle, ja poijaat saavat lopulta panssarilasin mäsäksi.

Pakomatkalla he ajautuvat kerrostalon sisäpihalle. Kaikki ovet ovat tietty lukossa, ja takaa-ajajat perässä. Toinen saa neronleimauksen, ja molemmat lähtevät kapuamaan tikkaita pitkin kymmenkerroksisen talon katolle... No siinä kolmen-neljän kerroksen kohdalla saapuvat sitten pollarit paikalle ja pyytävät poikia ensin kohteliaasti alas (reilun pelin mukaisesti annoin pojille vielä mahdollisuuden...) ja sen jälkeen tehostavat vaatimuksiaan avaamalla tulen. Molemmat saavat osumia ja tippuvat. Toinen (voimistelu 1) päättää yrittää hyödyntää jumppakerhomenneisyyttään ja yrittää tarttua jostain kiinni. Megamunkki, eli neljä perättäistä kymppiä auttavatkin kaverin roikkumaan hampailla ikkunalaudasta. Korkeammalta tippuva kaveri huutaa sitten, että ota mut kiinni, ja roikkuja yrittää... Ykkönen, eli luonnollinen moka ja molemmat mäjähtävät katuun märiksi plänteiksi.

Yksi hahmo onnistui kanssa kämmäämisen ja idiotismin jalossa taidossa enemmän kuin hyvin. Kukaan ei olisi kuitenkaan uskonut tätä niin tyhmäksi, että hän yrittäisi todella hakea poliisin takavarikoiman aseensa takaisin asemalta. Vaikka väkisin. Tonfapamput veivät pojan kuukauden sairaalahoitoon. Sairaalasta se sentään karkasi maksamatta, mutta Trauma ei päästänyt yhtä helpolla: kun rahaa ei seuraavan vahingon jälkeen löytynytkään, takavarikoitiin hemmolta suuri määrä sisäelimiä, silmä ja toinen jalka. Oli piirtänyt oikein hineon hahmon, ja sitten joutui kumittelemaan siltä poies osia... Haa-haa.

Kertokaapa omat hassunhauskat pelikokemuksenne?
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Viestin lähetti Everton

Epäonniset hahmot ovat tietty kaikista legendaarisimpia.

Tämä tapahtui pelatessani Merppiä. Olimme juuri päässet läpi suuren seikkailun. Yksityiskohtia seikkailusta en enää muista, mutta kuitenkin sen, että pelasimme sitä noin vuoden ja yli 50 pelisessiota. Hahmoni oli mukavasti kehittynyt ja elämä hymyili.

En kuitenkaan osannut arvata, mitä nurkan takana piileskeli. Iloissani tullessani kohti majataloa huomasin maassa pienen kivan kiven ja päätin sitä sitten potkaista. Pelinjohtaja oli jostain syystä vittuuntunut ja sanoi, että minun on pakko heittää, että osuisinko kiveen. Pienen protestin jälkeen väänsin noppaa ja pahasti ohihan se meni.

OHI on pieni sana kuvaamaan seuraavia tapahtumia. Potkaistuani hahmoni jostain syystä horjahti niin pahasti, että kaatui sitten. Kaatuminenkaan ei sujunut niin hyvin kuin oisi voinut kuvitella. Hahmoni kaatui suoraan niskalleen. Huono heittotuurini jatkui ja hahmoni sitten lopulta kuoli potkaistuaan ohi kivestä. Niska murtui KRAK vain.

Kyllä voitte kuvitella tuota vitutuksen määrää kyseisen tapahtuman jälkeen. Koskaan enää en potki kiviä, missään roolipeleissä.

EVERTON: Jos sinulta liikenisi sitä CB materiaalia, niin olisin todella kiinnostunut. Meillä on suhteellisen aktiivinen RP porukka ja voisihan tuota CB ruveta vääntämään. Onnistuisiko?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti wabbit

EVERTON: Jos sinulta liikenisi sitä CB materiaalia, niin olisin todella kiinnostunut. Meillä on suhteellisen aktiivinen RP porukka ja voisihan tuota CB ruveta vääntämään. Onnistuisiko?

Jeps, kerro vaan mikä kiinnostaa, EPH:t, seikkailu-ideat, lisää megayhtiöitä jne... Tosin, osa materiaalista on pelkästään paperilla, joten tilanne pitää tsekata tapauskohtaisesti. Myös hahmojen "mini-elämäkerrat" onnistuvat meikäläiseltä, kunhan vaan toimittaa perustiedot.
 

wabbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KiVa
Viestin lähetti Everton


Jeps, kerro vaan mikä kiinnostaa, EPH:t, seikkailu-ideat, lisää megayhtiöitä jne... Tosin, osa materiaalista on pelkästään paperilla, joten tilanne pitää tsekata tapauskohtaisesti. Myös hahmojen "mini-elämäkerrat" onnistuvat meikäläiseltä, kunhan vaan toimittaa perustiedot.

Aivan kaikki kiinnostaa. Voisin ainakin ottaa tietoa EPH:sta ja seikkailuideoita. Kaikki mikä vaan on tietokoneella olisi hyödyllistä. Valitettavasti itsellä ei ole mitään tavaraa koneella, mutta voisihan tästä jotain vaihtokauppaa aloitella.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hienoa, että tästäkin aiheesta oli jo ketju (näköjään useampiakin) olemassa, sillä yhtäkkiä mieleeni tulvi ajatuksia tästä harrastuksesta. Pelaan tietokonerpg:ien lisäksi mielikuvituksessa tapahtuvaa roolipeliä, pääosin AD&D:tä ja nyttemmin D&D:n 3rd Edition:ia.

Aloitin pelaamisen -96, lukion ensimmäisellä luokalla. Pari kaveriani oli joskus nuorempina (lue: n. 10-12 v.) pelannut vanhaa kunnon D&D:tä ja päättivät herättää jutun uudestaan henkiin. Hommasivat kirjat yms. tavarat ja rupesivat "värväämään" porukkaa. Kuulin sitten itsekin porukoissa niistä juteltavan, ja suoraan sanoen mietin: "Mitä helvettiä, mistä noi oikein puhuu?" Tuolloin käsitykseni roolipeleistä katti pitkälti vain tietokone-rpg:t ja oli vaikea käsittää, miten tuo mielikuvituksessa pelaaminen tapahtui.

Menin rohkeasti mukaan, ja alkoihan se siitä aueta. Pitkän aikaa tuli lueskeltua (nimenomaan lueSKELTUA) sääntökirjoja, ennenkuin sain sisäistettyä perusjutut. Siitä se sitten lähti, ja pelattiin usein, lähes joka viikonloppu. Tätä on jatkunut siis vuodesta -96 asti ja hyvin potkii edelleen. Nykyään on paljon enemmän asioita, jotka vievät ropelta aikaa (työt, tyttöystävä), mutta uusi D&D on silti ahkerassa käytössä.

Porukkamme on vaihtunut alusta jonkin verran, muutama tyyppi on lopettanut, kuka mistäkin syystä. Parhaimpia tapauksia ovat olleet kaverit, joiden vanhemmat kielsivät pelaamisen. Voi taivas sentään, ei KAIKKI ropeen liittyvä ole Saatanasta. No, siitä kohta lisää. Anyway, alkuperäisporukasta on jäljellä kolme tyyppiä, ja pian aloittamisen jälkeen mukaan liittyneitä vielä toiset kolme. Periaatteessa porukkaan kuuluu VIELÄ kolme ihmistä, näistä kaksi naista ja yksi mies. Kokonaisvahvuus on siis yhdeksän henkeä, mutta en muista pelikertaa, jolloin kaikki olisivat olleet paikalla. Erilaiset pelaajakokoonpanot vaativat tietysti useamman hahmoporukan, ja onhan niitä maailmojakin käytössä ainakin kolme.

Paljon on koettu porukan kanssa yhdessä, mutta varsinainen hahmoon eläytyminen on aika pintapuolista, edelleen. Tämä on valitettavaa, ja usein keskitytäänkin viilaamaan (tai nussimaan) sääntökirjan jokaista pilkkua. Nämä sääntökiistat aiheuttavat esim. sen, että taistelut kestävät aivan liian kauan ja syövät aikaa muulta. Ja...tuosta roolipelien "Saatanallisuudesta" tuli mieleen eräs ilta, kun porukalla naurettiin yhtä tv-ohjelmaa. Siinä panikoitunut perheenäiti oli juuri ja juuri saanut pelastettua lapsensa pahojen ja tuhoavien roolipelien otteesta...voi Jeesus sentään. Edelleenkin ihmisten ennakkoluulot roolipelaamista kohtaan ovat huolestuttavia, eikä monesti edes mietitä, missä roolipelaamista voi hyödyntää. Itsestäni ainakin tuntuu siltä, että rpg ovat kehittäneet ihmisenä kummasti.

Roolipelien yleistäminen okkultiseksi ja Saatanalliseksi touhuksi on tietysti seurausta muutamasta ääritapauksesta...jotkut idiootit kun tekevät paloittelumurhia ja sekoittavat joukkoon roolipelaamista. :(

Äh, ajatus alkaa katkeilla...jatkan myöhemmin aiheesta, kun tulee lisää mieleen.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toki on pelattu...

Kaikki alkoi Ruotsissa, ööh, vuonna -83? Isoveli oli oppinut jotain kaveriltaan ja demonstroi hommaa meille (minä + nuorempi veli) ja koukussa oltiin, minä pahiten.

Ostin kohta saman pelin, eli ruåtsinkileisen Drakar & Demoner:in. Jonkin ajan kuluttua pelistä tuli uudempi painos, ja se on edelleen paras peli jota olen pelannut. Idea sama kuin originaalissa D&D:ssa, mutta ilman leveleitä ja käytettiin ns. prosenttinoppaa. D&D:ssä ärsytti (siis paljon myöhemmin, joskus 80-luvun lopulla) niiden 20:n levelin sotureiden about kuolemattomuus: Tikarilla tai nuolella sai haavoittaa niitä noin sata kertaa jos aikoi saada ne hengiltä. Tuossa svenssoneiden versiossa kokenut soturi oli kova luu, mutta ei voinut vähätellä pientäkään asetta.

Minä olin lähes aina PJ. Tein maailman, piirsin kartat ja väsäsin seikkailut. Ihan hauskaa hommaa, joskin välillä oli kivaa vain pelatakin.

Sääntöriitoja meillä EI ollut. Svedujen DD:ssä PJ oli ehdoton pääjehu, ja siinä olikin ideana se, ettei kenenkään muun tarvinnut tietää säännöistä höykäsen pöläystä. Itse en koskaan pelannut roolihenkilöitä vastaan, vaan yritin olla puolueeton maailman pyörittäjä. Tämä toimi oikein hienosti. Pelaajatkin pysyivät herran nuhteessa kun toimitti lain pitkän kouran esiin tarvittaessa... Hauskaa hommaa, jota olisi edelleen kiva touhuta, mutta kun vaimo, muksut, työ, omakotitalo jne jne vievät sen kallisarvoisen ajan.

Muitakin pelejä on kokeiltu. Rolemaster on loistopeli, mutta taistelut ovat vähän jäykkiä niiden loputtomien taulukoiden takia. Bushidossa oli hyviä ideoita. Top Secret oli aika kökkö, oma versiomme Agentti oli paljon parempi. Samoin oma luomukseni Star Warsista oli kohtuu onnistunut. Molemmat mainitut perustuivat ruotsinkielisen DD:n "moottoriin", eli pelisysteemiin. Vain asetaulukot ja varusteet sekä tietty ympäristö vaihtelivat.

Marvel Superheroes oli ideana ihan hauska, mutta jotenkin seikkailujen väsääminen niihin oli aika tuskaa. Mutant oli 2500-luvulle sijoittunut peli, jossa sivilisaatio oli romahtanut ja anarkia ruletti. Sekin svedujen tekemä, sekin svedujen DD:n moottorilla.

Yyh, jokos ne oli siinä? Paranoidia halusin aina kokeilla, mutta en sitten ikinä hommannut sitä. Hommasin myös sen MikroBitti -tyypin tekeleen, jonka nimeä en enää muista... EDIT: Muistanpas, se oli Acirema!

Aloitin juuri kirjoittamaan kirjaa, jonka pääosassa huseeraa lievästi psykopaattinen hahmoni Agentti-pelistämme... Saas nähdä mitä siitäkin tulee. Tapahtumia ainakin on useampaankin kirjaan.

Ai niin. Agentti-pelissä olin pelaaja, en PJ. Siinä minunkin hahmoani yritettiin nitistää oikein toden teolla (armeijan erikoisjoukot), vaan eipä onnistunut... Onneksi PJ oli sentään antipatioistaan huolimatta rehellinen ja kunnioitti noppia...

Semmosta. Kivaa oli ja kivaa olisi varmaan vieläkin. Mutta: Aikaa on rajoitetusti.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti wabbit


Aivan kaikki kiinnostaa. Voisin ainakin ottaa tietoa EPH:sta ja seikkailuideoita. Kaikki mikä vaan on tietokoneella olisi hyödyllistä. Valitettavasti itsellä ei ole mitään tavaraa koneella, mutta voisihan tästä jotain vaihtokauppaa aloitella.

Sorry, on päässyt jotenkin menemään ohi tuo viestisi. No, onneksi Sparrow kaivoi ketjun taas esiin. Tongin juhannusviikonlopun aikana konetta, ja katson mitä löytyy.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Minä en ymmärrä koko touhua, enkä varsinkaan sen harrastajia. Mut jokaisellahan meistä on oikeus huveihinsa, jos ne eivät ketään loukkaa...ja nämä jututhan eivät tietenkään loukkaa:D
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Itse kuulun siihen porukkaan, joka aloitti roolipelaamisen teininä RuneQuestilla. Sen jälkeen on tullut pelattua MERPiä, CyperPunkia, hyvin vähän D&D:a sekä tietenkin Call of Cthulhua.

COC on erityisen hyvin jäänyt mieleen tunnelmansa vuoksi, toisaalta CyperPunk on aina iskenyt, koska pidän kaikenlaisesta scifistä. RuneQuest ja MERP ovat kuitenkin kuuluneet "meidän poppoon" eniten pelaamiin.

Nykyään ei tule pelattua, kun ei ole sellaisia kavereita, keitä tämä kiinnostaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös