Ronnie O'Sullivan

  • 3 201
  • 10

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ronald Antonio O'Sullivan (s. 5 joulukuuta 1975.)

Mies, myytti ja legenda. Kaikkien aikojen paras snooker-pelaaja. Seitsemän maailmanmestaruutta ja lukematon määrä muita turnausvoittoja. Persoonana omalaatuinen ja suorastaan myyttinen. Ronnien karisma täyttää koko salin.

Snookerille on oma threadinsa, mutta mielestäni lajin kaikkien aikojen suurin pelaaja ansaitsee omansa. Olen itse ollut Ronnie O'Sullivanin fani jo yli 20 vuotta ja toki tiedostaen, että snookerissa ikä ei tule samalla lailla niin nopeasti vastaan, kuin vaikka jääkiekossa, on hän vihoviimeisiä uraansa edelleen jatkavia ns. lapsuuden sankareita Jaromir Jagrin ja Noriaki Kasain ohella.

Mitä legendaarisen Ronnie O'Sullivanin ura merkitsee teille? Huikeita hetkiä Eurosportin äärellä Aki Kauppisen selostamana on tämä englantilais-italialainen lajin kiistaton suurmies tarjonnut.



 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Huikeita hetkiä Eurosportin äärellä Aki Kauppisen selostamana on tämä englantilais-italialainen lajin kiistaton suurmies tarjonnut.
Sama. "The Rocket" on ollut alusta saakka meikän suosikki snookerissa. Mies pelaa todella röyhkeästi ja ottaa riskejä, joskus turhiakin mikä on hänen ainoa pieni heikkous. "The Rocket" nick tulee siitä, että mies pelaa nopeasti eli hänellä on pelinkuva ja sen eteneminen koko ajan hallussa. Muutaman kerran Ronnie on ollut turhan ylimielinen ja se on kostautunut hänelle. Mutta omasta mielestäni mies on valopilkku Snookerille ja ilman häntä koko laji olisi aivan liian tylsä. Nyt jo legenda.

Plussaa Aki Kauppiselle. Mies on suomen parhaimpia selostajia kaikki urheilulajit summattuna. Aina kun katson snookeria, otan ensiksi selvää siitä, onko Aki selostajana. Toinen legenda. Uskomaton selostaja.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Ihan puolueettomasti kysyn mikä on yleinen konsensus onko Ronnie aidosti paras snooker pelaajan koskaan vai onko yksi parhaista mutta persoonan vuoksi se kuuluisin?

Hyvin vähän on snookeria tullut seurattua, lähinnä vedonlyönnillä tutuksi tullut. Nimenä muistaa vaan Ding Junhuin Mark Selbyn... No muisti loppu siihen.
 

BaronFIN

Jäsen
Hendry oli kova äijä 90-luvulla. Ei sitä monikaan tuolloin voittanut. 17 vuotiaana voitti kaksi ranking turnausta. Sittemmin Hendry pusersi kymmeneen vuoteen seitsemän maailmanmestaruutta. Hankala sanoa kuka on kaikkien aikojen kovin, kun vireessä ollessaan nämä ovat ihan godlike pelaajia. En sano Ronniesta, että olisi kaikkien aikojen paras, mutta yksi parhaista.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Hendry oli kova äijä 90-luvulla. Ei sitä monikaan tuolloin voittanut. 17 vuotiaana voitti kaksi ranking turnausta. Sittemmin Hendry pusersi kymmeneen vuoteen seitsemän maailmanmestaruutta. Hankala sanoa kuka on kaikkien aikojen kovin, kun vireessä ollessaan nämä ovat ihan godlike pelaajia. En sano Ronniesta, että olisi kaikkien aikojen paras, mutta yksi parhaista.

Kyllä minun mielestäni Ronnie menee esimerkiksi Hendryn edelle jo puhtaasti siksi, että ukko voittaa major-turnauksia vielä liki 50-vuotiaana aikakaudella, jolla snookerin kokonaistaso on kuitenkin kovempi kuin Hendryn mahtivuosina.

Hendryn viimeisin turnausvoitto tuli reilu 35-vuotiaana ja vaikka näitä saavutuksia on aina vaikea suoraan vertailla, niin on tuossa mielestäni kokonaistasossa selkeä ero Ronnien eduksi.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan puolueettomasti kysyn mikä on yleinen konsensus onko Ronnie aidosti paras snooker pelaajan koskaan vai onko yksi parhaista mutta persoonan vuoksi se kuuluisin?
Hendryn ja Ronnien välillä tuo keskustelu usein käydään. Sanoisin, että näistä Ronnie vie useimman kirjoissa voiton. Molemmat ovat ihan hyväksyttäviä vastauksia historian parhaaksi, mutta kyllä Ronnie varmaan saisi enemmän ääniä myös lajia paremmin tuntevilta, että ei vain persoonan vuoksi.

Ronnie oli aika koskematon jos sattui kulkemaan. Jos kaverilla ei olisi ollut pääkopan kanssa ongelmia ei varmaan olisi mitään keskustelua historian parhaasta. Epätasainen suorittaja ollut pitkälti, mutta tästä huolimatta tilastollisestikin taitaa nykyään jo viedä Hendrystä voiton. Ura on sinänsä ollut toki aika pitkä, mikä helpottaa toki tilastollista dominointia. Ehkä näkyy se iän ja terapian tuoma tasaisuus nykyään, että noinkin vanhana voi pysyä rankingin kärjessä.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuva kertoo vastauksen, Ronnie on kautta aikojen paras.

Tämä kausi on ollut Rocketille täysosuma, eniten palkintorahaa kaudessa lajin historiassa. MM-kisat vielä tulossa, jonne Ronnie on suosikki nro 1.
 

Liitteet

  • IMG_2321.jpeg
    IMG_2321.jpeg
    104,3 KB · kertaa luettu: 120
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hendryllä taitaa 4 MM-finaali voittoa olla Whitea vastaan, mitenkään voittoja väheksymättä. Sekä olihan tuohon aikaan taso hieman erilainen kuin nykyään, jos siihen aikajanalle lyötäisiin primessä tai lähellä nykytasoa Ronnie, Higgins, Williams, Trump, Robertson ja Selby, voisi Hendryn tilastot näyttää hieman erilaiselta.

Tai toisella tavalla sanottuna että jos tuohon aikaan laitettaisiin pelaajia nykyisestä kakkoskorista (oma subjektiivinen näkemys), esim. K. Wilson, Murphy, Brecel, Ding tai Allen, niin todennäköisesti nämä olisivat ihan kirkkainta kärkeä sillä aikajaksolla.

Mitenkään Hendryltä mitään poisottamatta, mutta olihan tenniksessä Djokovich, Nadal ja Federer aikajänteellä grand slam-voitot mielestäni kovempia kuin aikaisemmalla ajanjaksolla.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minun ensi kosketukseni snookeriin tapahtui joskus 90-luvulla, jolloin lajin kiistaton valtias oli "King" Hendry - hän oli parhaimmillaan lähes virheetön, kliininen break builder. Jo tuolloin mielenkiintoisin pelaaja oli kuitenkin nuori, hieman epäsovinnainenkin Ronnie O'Sullivan, ainakin jos häntä vertasi lajin ehdottomaan herrasmiespelaajaan, Steve Davisiin, aina hymyilevään herraan, josta ei voinut olla pitämättä.
Ronnie teki livenä ensimmäisen näkemäni maksimibreakin ja todistin myös hänen ensimmäistä maailmanmestaruuttaan. Siitä lähtien hän on ollut SE pelaaja, jonka suorituksia olen jaksanut ja halunnut seurata kolmattakymmentä vuotta... ja vielä jaksaa...
Toki, aina kun pöydällä ovat Williams, Trump tai Selby, on luvassa minulle mielenkiintoista snookeria, heidän omilla vahvuuksillaan ja tyyleillään.

Katselemisiin...
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Itse tutustuin tv:n kautta snookeriin 80-luvun lopulla. Tuolloin Steve Davis voitti kolmesti maailmanmestaruuden. Sitten tuli Hendryn aika. Itse kävin kokeilemassa snookeria 90-luvun alussa, mutta ei siitä mitään tullut. Nuorille sanoisin, että tuohonkin lajiin olisi hyvä olla opastaja. Ettei ihan itsekseen lätkittäisi.

Sitten 90-luvulla tuli esiin nuoria tähtiä: O’Sullivan, Williams ja Higgins. Jostakin syystä aloin fanittamaan Higginsiä, en Ronnieta. Mutta kyllä itse arvostan Ronnieta kautta aikojen parhaana. Toki nykypelaajat ovat taitavampia kuin ennen, mutta on se vähän niinkin, että vertaisi Usain Boltia Carl Lewisiin, tai Jesse Owensiin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse tutustuin tv:n kautta snookeriin 80-luvun lopulla. Tuolloin Steve Davis voitti kolmesti maailmanmestaruuden. Sitten tuli Hendryn aika.
Joo sama. Silloin en voinut sietää Davisia, joten fanitin Whiteä, ehkä hiukan Hendryäkin. Davisista en tykännyt sen lyöntivuorojen aikana. Ronniesta tykkään taas lyöntivuorojen aikana, mutta niiden välissä en oikein voi sietää häntä. Rahanahne nenäänsä kaivava ylimielinen tyyppi. Parempiakin esikuvia on tarjolla, joten fanitan niitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös