No niin viikon päästä se tosiaan alkaa ja jännitys myös tiivistyy viimeisten harjoituspelien myötä. Toivottavasti lopullinen on jo ollut viikon verran kasassa, koska näissä viimeisissä harjoituspeleissä täytyy koostumusten olla siinä kunnossa, että montaa muutosta ei tehdä ennen historiallista avausta.
RoKin tulevan kauden arviointi ei ole helppo tehtävä edes minulle, vaikka tätä seuraa on tullut seurattua miltei kalottiliigasta asti. Joka tapauksessa viime kevään iso askel on nyt otettu ja seuraavaksi pitäisi näyttää, että RoKi kuuluu Mestikseen. Haaste on iso ei pelkästään matkojen takia vaan siksi, että nyt moni RoKissa vuosien ajan työtä tehneet pelimiehet pääsevät katsomaan mihin ne rahkeet riittävät tasoa ylempänä. Kuten jatkoajan ennakossakin osuvasti tuodaan esille, niin kokemuksen puute on tämän joukkueen suurimpia kompastuskiviä ja paljon riippuu siitä miten kausi lähtee käyntiin. Matkat ovat pitkiä ja kilometrimäärät kasvavat ennenkokemattomalle tasolle, mutta toisaalta Kokkonen on ihan oikeassa siinä, että miltei kaikki tämän kauden kokoonpanosta ovat tottuneet matkustamaan pienen ikänsä pohjoisesta alaspäin.
Vaikka Mestikseen lähteminen kokemattomattomilla pelimiehillä on itsessään iso riski nousijajoukkueelle, niin mielestäni meidän kannattajienkin pitää nostaa hattua RoKille siitä, että nyt annetaan 'omille pelaajille' mahdollisuus kantaa vastuu. Tämä siitä huolimatta että melkein me kaikki olemme pitkin kesää toivoneet yhtä kovaa vahvistusta sekä puolustukseen että sentteriosastolle. Joukkueen tämän hetkinen runko on viime keväänä ja kausina ansainnut tämän mahdollisuuden, koska heidän avulla tämä seura nostettiin ylös alasarjojen syövereistä ja ikuisesta pudotuspelihäviäjän roolista. Mikäli nämä pelaajat ovat valmiita kantamaan sen vastuun ja vähintään puolet heistä onnistuu koko potentiaalinsa mahdollistamalla tavalla, niin RoKilla on mielestäni realistiset mahdollisuudet yltää pudotuspeleihin. Toinen ääripää on tuskallinen kamppailu putoamispeikkoa vastaan koko kauden. Kuten olen aikaisemminkin todennut niin pelitavan merkitys ja yhtenäinen joukkuepelaaminen ovat avainasemassa onnistuvan maalivahtipelin lisäksi.
Meni sitten syteen tai saveen niin itse odotan tulevalta kaudelta lappilaisen kiekon sekä kiekkoilijoiden esiinmarssia parrasvaloihin. Tätä yleisö on odattanut kauan ja minulla on ainakin luottoa siihen, että RoKi ei ainakaan tule karsimaan paikastaan.