Voi jeshua. Minä tosiaan luulin myös, että voiko syyskuussa olla joku juliaanisesta kalenterista poikkeava aprillipäivä. Ei ollut.
Kuten jo moni muukin on ounastellut, ounastelen minäkin, että kyseessä ei luonnollisesti ollut paniikkinappulan painaminen kahden hävityn pelin jälkeen. Mutta olivatpahan nuo kaksi ensimmäistä runkosarjan peliä ehkä kaksi paskinta JYPin peliä, mitä olen Dufvan aikana JYPissä nähnyt. Ja tulin näkemäänkään, nyt kun Dufva lähti.
Kyse ei voi olla mistään muusta kuin siitä, että ensinnäkään JYPin pelaajilta ei löytynyt enää sietokykyä Dufvaa kohtaan. Toisekseen, Dufva koki, että ei kyennyt enää valmentamaan sellaista joukkuetta, jota se ei enää "valmenna". Omalla pelityylillään, omalla tavallaan. Nyt näin jälkikäteen katsottuna kaikki tämä ja Dufvan ero käyvät yksi yhteen. Itse mietin jo hetkisen ennen kautta, että jos valmentaja ei saa enää "valmentaa", ja pelaajat pääsevät liikaa vaikuttamaan joukkueen johtotapaan, ei hyvää seuraa - etenkään jos päävalmentajana on muuan Risto Dufva. Dufva ei ole kiekollisemman pelitavan apostoli, hän ei ole missään suhteessa lähelläkään sitä. JYP pärjäsi nimenomaan pystysuunnan kiekolla, jonka niksit Dufva hallitsi lähes täydellisesti. Jos hän joutuu muuttamaan sapluunaansa näin "yllättäen", ei hyvää seuraa. Eikä seurannutkaan.
Noin pelaajan näkökulmasta voin hyvin uskoa, että Dufva ei ollut se helpoin ja mukavin valmentaja. Mutta näin JYP-kannattajan näkökulmasta mielestäni Dufva oli erinomainen valmentaja. Viime kausina, ehkä juuri välieriä lukuunottamatta, tiesi mitä sai: erittäin motivoituneen ja kurinalaisen joukkueen, joka ei jätä tilanteita kesken ja joka tietää mitä tulee tehdä voittaakseen. Ja minä pidin tuosta joukkueesta. Minulla ei siis ole pahaa sanottavaa Dufvasta, hän oli yksi suurimmista yksittäisistä syistä, miksi JYP voitti historiansa ensimmäisen mestaruutensa (!) ja otti kolme runkosarjan voittoa putkeen.
Joten kiitos Risto Dufvalle menneistä kausista, tähän mennessä kaikkien aikojen JYP-valmentajalle.
Mutta ketä tilalle? Ahvenjärvi? Ei kiitos. Mielestäni ei kykene millään johtamaan SM-liigaseuraa, hänellä ei - kaikella kunnioituksella - ole mitään annettavaa SM-liigaseuralle. Summanen? Kuinka eroaa Dufvasta johtamistyylinsä puolesta? Epäilen erittäin vahvasti. Rautakorpi? Ehkä. Aho? Todennäköisin vaihtoehto tällä hetkellä, mutta Dufvan alaisesta valmentajasta päävalmentajaksi nouseminen ei välttämättä ole historiankaan valossa (saman valmennusryhmän sisältä tuleminen päävalmentajaksi siis) tuonut kovin hyviä tuloksia.
JYPillä tulee olemaan vaikeat ajat edessä. Ja taas toisaalta, pelaajisto ei ole muuttunut miksikään, se on edelleenkin korkean moraalin omaava kova nippu pelaajia, ehkä tässä on myös mahdollisuus.