Ristiäiset ja uudet lasten nimet?

  • 19 874
  • 118
Viestin lähetti Mad E
Löytyypä myöskin 1 kpl Mari-Pilvi. En tunne henkilöä mutta luulisi että on joskus saanut pientä kuittailua?

Hmm, eräs tuttuni kertoi joskus, että hänellä on serkku nimeltä Mari-Pilvi, kyseessä on siis oltava sama henkilö.
Mutta eipä siinä vielä kaikki, kyseinen tuttuni mainitsi myös, että kyseisen Mari-Pilven koko nimi oli Mari-Pilvi Ruoho.
Liekö vanhemmille jäänyt 60-luku päälle?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Urpo?

Urpojahan on aina ollut olemassa. Jo muinaisessa Roomassa oli muutama totaalinen urpo. Etunimenä Urpo on tosin nykyisin kokenut täydellisen inflaation. Noh, ei nimi kuitenkaan miestä pahenna - tästä osoituksena on esim. legendaarinen TuTo:n ja TPS:n lätkäveskari Urpo Ylönen (joka muuten oli turkulaisuudestaan huolimatta teini-ikäisen Predatorin suuri idoli).

Ratikassa kuultua:

Kaksi teiniskloddia syöksähti pysäkiltä ratikkaan sisään. Teutaroivat siinä keskikäytävällä äänekkäästi keskenään, niinkuin nyt tuon ikäisillä starbuilla on tapana ja tyylinä. Jostakin siinä tuli pojille kinaa ja toinen sitten huudahti: - VIDUN URPO!
Siinä lähellä istui kaksi mummoa torikasseineen ja toinen sitten lausahti toiselle: - Kamalaa kieltä tuo nykynuoriso käyttää, mutta on kumminkin ihan kiva huomata että nuo vanhemmat antavat taas lapsilleen noita vanhakantaisia etunimiä...

Noinkohan?

edit: Väestörekisterin mukaan tämä Urpojen lukumäärä on 5175, kaikki miespuolisia. Miksei nainen voi olla Urpo?
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Sistis
Ala-asteella opettajani kertoi joskus opettaneensa poikaa, jonka etunimi oli Urvelo. Ja kyllä. Tosiaan yksi sen niminen mies löytyy Suomesta.

Joo, kyseisen henkilön Saveli-niminen pikkuveli oli yhtäaikaa kanssani armeijassa. En tiedä tuosta isoveljestä, mutta pikkuveljellä oli ainakin kaksi normaalia etunimeä ja kolmas sitten tuo erikoisempi, mutta halusi käyttää tuota erikoisempaa.
 

Lint

Jäsen
Sellanen suomalainen yleisurheilija on kuin Miina Kenttä.
Lajia en muista, mutta Hesarissa ollut tuloksia. Kiitti vaan iskälle ja äiskälle...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä olisi uskonut, mutta tuolta rekisteristä löytyi minulle naispuolinen kaima. Tosin tämä neiti syntyi toissavuosisadalla mutta silti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Enpä olisi uskonut, mutta tuolta rekisteristä löytyi minulle naispuolinen kaima. Tosin tämä neiti syntyi toissavuosisadalla mutta silti.

Mitä, löytyikö sieltä rekisteristä joku "seeyou"?

heh heh... tunnustan... surkea puujalkavitsintapainen.

vlad.
 

rectum

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Hjallis veti sitten tasapelin poikansa kanssa. Molemmilla on yksi kaima. Tosin viime vuonna on kastettu yksi Jalliskin..

Hjallis: 1 kpl
Jolle: 2 kpl

Jallis: 1 kpl
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti V-man




Onhan suomessa tietääkseni ainakin yksi mies nimeltään Tarzan. Oppiipahan lapsi ainakin aikaisin tappelemaan.

Tarzan, ja sukunimenä muistaakseni Kuusela. Kaverista oli juttu Satakunnan Kansassa, ja hänet oli toimittajan käskystä laitettu kiipeämään puuhun. Itselläni ainakin meni aamukahvit väärään kurkkuun.
Eräs tuttu oli kerran soittanut kyseiselle henkilölle, ja tämä oli vastannut: Kuusela!!.
Ei ollut tuttu kuulemma kehdannut kysyä että "onko Tarzan", vaan oli nauraen lyönyt luurin korvaan ja lausunut lopuksi oooolioooo!!
Tiedän myös erään Adam Kärpäsen, joka sittemmin vaihtoi nimensä :)
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietitäänpäs tätä.

Jos HIFK:n Ville Varakas sekä hiihtäjä Pirjo Porvari menisivät naimisiin, syntyisi siitä ensinnäkin melkoisen komea sukunimiyhdistelmä.
Heidän tulevan poikalapsensa etunimeksi sopii täten kuin nakutettu seuraava, yhdellä suomalaisella pojalla jo oleva nimi. Kokonaisuus:

Massi Varakas-Porvari.

Edit: Räplääminen väestörekisterin etunimihakukoneella tuottaa aina yhtä mielenkiintoisia löytöjä. Miltä kuulostavat seuraavat nimiesimerkit?

Beckham Litmanen. (Huom, Beckham tosiaan siis peri-suomalaisena etunimenä.)

Juudas Peltonen.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti pavenro8
Tietysti klassinen naisten etunimiyhdistelmä Unelma Sirpa Leena olisi sangen mainio.

Ainakin emäntäni väittää, että Lappeenrannassa olisi joskus asustellut joku himouskovainen vanhoillisperhe, johon toivottiin poikaa. Kun sitten syntyi tyttö, nimettiin hänet Unelma Sirpa Leena -etunimillä.

Kun vihdoin perheeseen syntyi poika, tuli hänen nimekseen Usko Toivo Voitto.

Kuulostaa urbaanilegendalta mutta kyllähän tämän pallon päälle yhtä ja toista sekopäätä mahtuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eräs varsin erikoinen nimi on Helle. Erityisestikin miehillä se on hyvin harvinainen, mutta joitain tapauksia silti löytyy. Yläasteella muistan kuitenkin erään luokallani olleen tytön kertoneen, että heidän lähellään asuu sen niminen mies. Hauskinta jutussa on kuitenkin miehen sukunimi, Aalto. Kyseessä siis oli varsinainen Helleaalto. =)
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Porissahan on tosiaan tuo jo aiemmin mainittu Adam Kärpänen, joka ilmeisesti kyllästyneenä "kuinkas surisee" -soittoihin vaihtoi nimeään. Nykyiseltä nimeltään mies on Adam Hanska, jolle voikin sitten soittaa "Kuinkas käsi käy"... Nimi löytyy ainakin vanhemmista Satakunnan puhelinluetteloista.

Kaverini seurusteli joskus Ani Harva -nimisen tytön kanssa. Nykyisin tytteli on mennyt naimisiin ja sukunimi on muuttunut.

Omista lapsista sen verran että vanhimman toinen nimi Arto tulee eräästä todella legendaarisesta maalitykistä ja toisen etunimi Taavi on suomennos eräästä jalkapalloilijasta, tosin hänet olisi nimetty Taaviksi varmaan ilman Beckhamiakin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti korkki
Porissahan on tosiaan tuo jo aiemmin mainittu Adam Kärpänen, joka ilmeisesti kyllästyneenä "kuinkas surisee" -soittoihin vaihtoi nimeään. Nykyiseltä nimeltään mies on Adam Hanska, jolle voikin sitten soittaa "Kuinkas käsi käy"... Nimi löytyy ainakin vanhemmista Satakunnan puhelinluetteloista.

Ei sitten osannut yhtään fiksumpaan sukunimeen vaihtaa. Tästä tulee mieleen hivenen hilpeyttä herättänyt nimiyhdistelmä Jack Jorma - tällainen on olemassa, olen jopa itse siihen hyvin konkreettisella tavalla törmännyt.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti VH87
Tarzan, ja sukunimenä muistaakseni Kuusela. Kaverista oli juttu Satakunnan Kansassa, ja hänet oli toimittajan käskystä laitettu kiipeämään puuhun. Itselläni ainakin meni aamukahvit väärään kurkkuun.
Eräs tuttu oli kerran soittanut kyseiselle henkilölle, ja tämä oli vastannut: Kuusela!!.
Ei ollut tuttu kuulemma kehdannut kysyä että "onko Tarzan", vaan oli nauraen lyönyt luurin korvaan ja lausunut lopuksi oooolioooo!!

Toi Tarzan on tuttuni isobroidi, olen ollut joskus dokaamaassa hänen kanssaan.

Ja jotta juttu ei loppuisi tähän tuo Frodo joka täyttää 30v tänä vuonna on myös tuttuni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti vlad
Tästä tulee mieleen hivenen hilpeyttä herättänyt nimiyhdistelmä Jack Jorma - tällainen on olemassa, olen jopa itse siihen hyvin konkreettisella tavalla törmännyt.
En halua kuulla, kuinka konkreettisella.

Itse jouduin opiskeluaikanani pänttäämään Jorma Jortikan kirjoittamaa kirjaa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Lint
Sellanen suomalainen yleisurheilija on kuin Miina Kenttä.
Lajia en muista, mutta Hesarissa ollut tuloksia.

Yleisurheilijasta en tiedä, mutta ainakin eräs suunnistaja on nimeltään Miina Kenttä.

Minäkin olen muuten kuullut tuon Murmelin mainitseman "Unelma Sirpa Leena" -nimen. Uskonnon opettajani kertoili tuota samaista tarinaa tosi tarinana luokallemme vähän ennen joulua.

Edit: Tätä ketjua kun lukee, tulee kyllä sellainen fiilis, että voin olla ihan tyytyväinen omaan nimeeni. Toisesta nimestäni en ole aina osannut pitää, mutta nykyään sekin on kiva ja ainakin vähän erilainen olematta kuitenkaan mitään älytöntä.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Another HAB
Toi Tarzan on tuttuni isobroidi, olen ollut joskus dokaamaassa hänen kanssaan.
Onko kaverin ristimänimi Tarzan, vai onko hän vaihtanut sen saadakseen julkisuutta? Näin olen myös kuullut...
Mikäs Tarzanin pikkubroidin nimi muuten on?
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Urpo?

Viestin lähetti Predator
.... - VIDUN URPO!
Siinä lähellä istui kaksi mummoa torikasseineen ja toinen sitten lausahti toiselle: - Kamalaa kieltä tuo nykynuoriso käyttää, mutta on kumminkin ihan kiva huomata että nuo vanhemmat antavat taas lapsilleen noita vanhakantaisia etunimiä...


Koulussani oli kaveri, jonka etunimi oli Vidar. Sitähän me sitten kutsuttiin Vidduksi.
 

Miguel

Jäsen
Amerikassa mies, joka oli vaihtanut nimekseen Jack Ass, haastoi Jackass sarjan oikeuteen nimensä halventamisesta tjsp. En muista tarinaa tarkemmin enkä oikeudenkäynnin tulosta.

Lahdessa asustelevalle Pyry Pakkaselle oli muuan käsityöopettaja tokaissut ensimmäisessä nimenhuudossa: "Isäsi taitaa olla huumorimiehiä".

Isoveljeni exän koulukaverin perheeseen kuuluu talvisen Pyryn (eri henkilö kuin yllä) lisäksi Nuoska. Myös Loskaa oli yritetty antaa lapsen nimeksi samassa perheessä, mutta se ei mennyt läpi.

Vanhan luokkakaverini bändikaveri on toiselta nimeltään Diego. Syntymävuonna 1984 taisi olla Maradona aika kova vaikuttaja.


Tätä ketjua lukiessa olen kyllä entistä tyytyväisempi etunimeeni, vaikken siitä aina ole varauksetta pitänytkään. Vaan lempinimellähän minua lähes kaikkialla kutsutaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tunnen erään heistä, joiden harvinaista nimeä on tässä ketjussa käsitelty. Jos hän lukisi tätä keskustelua, hän todennäköisesti miettisi neljän sekunnin ajan, että eikö noillakaan muuta tekemistä ole, ja heittäisi sitten koko asian mielestään. Siitäkin huolimatta kannattaa pitää tietynlainen korrekti linja noita outoja nimiä päivitellessä, koska nimi jos jokin on monelle hyvin henkilökohtainen asia.

Itse en lähtisi mitenkään tavattoman erikoista nimeä lapselleni antamaan. Mutta en mitenkään liian tavanomaistakaan. Sukunimeni on hyvin harvinainen, joten ei lapsen etunimeksi sopisi sen enempää Jani tai Hanna kuin Sinuhe tai Alexandrakaan. Aikanaan kun lapselle nimeä pohditaan niin aion ajatella asiaa ainakin kahdelta kantilta: miten se sointuu sukunimen kanssa, ja tuleeko siitä lapselle mahdollisesti rasite.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kauan sitten kuollut isoaitini kertoi joskus tarinan jota en tosin tarkalleen muista. Jotain semmosta, etta kaksi perhetta kilpailivat kumpi antaa hauskemman(?) nimen lapselleen.

Toista en muista, mutta toisen nimeksi olisi tullut Lempi Hupi Hauskuus. 1kpl loytyy, joten tarina lienee totta.

Uskonnon opettaja kertoi lukiossa nimista, joita ei ollut hyvaksytty. Hylkayksen perusteluja en muista. Syysta tai toisesta muistan nimet Omena, Muumi ja Rocky. Kaikki nuo kuitenkin loytyy.

Tassa tapauksessa olen varma, etta en itse ole vaarassa, mutta mita on sitten tapahtunut? Onko opettaja kertoillut omiaan vai pappi puhunut vanhemmat ympari?

Mita sanoo nimilaki?

Yhtaan pernaa ei myoskaan ole... No, se voi lahivuosina muuttua, olettaen, etta tama nimilaki ei ole esteena. Ja miksi se nyt tassa tapauksessa olisi?
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kyllä todeta, että Hesarin kastettuja-palstalta saa usein makeat naurut, kun katselee, millaisia nimivirityksiä ylpeät vanhemmat ovat jälkikasvulleen antaneet. Tänäänkin oli ilmoitus, jossa tyttölapsen kolmantena nimenä oli Valtteriina. Isän nimi oli tietysti Valtteri. Eli ehkäpä minunkin mahdollinen tuleva tyttäreni saa nimeksi isän mukaan Mattiina... Niitäkin muuten löytyy 7kpl.

Muistan muuten, että lukion yhteiskuntaopin tunnilla näitä nimijuttuja käsiteltiin. Opettajamme (vanhempi mieshenkilö) selosti nimilakia ja lisäsi vielä loppuun: "Ja kun näitä nimiä tänän päivänä niin kovasti väännellään, niin miettisin kyllä kaksi kertaa, annanko lapselle nimeksi vaikka Vieno Huttunen". Oli muuten vielä eräällä luokalla oppilas, jonka mummo sattui olemaan Vieno Huttunen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös