Mainos

RIP Esso

  • 12 898
  • 71

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esson henkilökunta tietää jotain autoista, öljyistä ym. Shellin henkilökunta koostuu yleensä hyvännäköisistä naisista, joilta ei uskalla edes kysyä neuvoa, kun saa pelätä jotain kauheita vastauksia. Yleensä paras vastaus on se, kun kerrotaan, että parin tunnin päästä töihin tulee mieshenkilö, jolla on alan tietoa. Siinä vaiheessa voi vaikka vittuillakseen kysäistä, että mahtaako lähettyvillä olla Essoa, vaikka niillä nurkilla olisi asunut koko elämänsä.

Ja baarin jälkeen Esso on yleinen paikka. Shell on jotenkin liian hieno paikka ja varmaan niihin aikoihin jo kiinni.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Grome kirjoitti:
Ja baarin jälkeen Esso on yleinen paikka. Shell on jotenkin liian hieno paikka ja varmaan niihin aikoihin jo kiinni.

Ainakin täällä meillä päin sekä pari Essoa että pari Shelliä ovat auki läpi vuorokauden. Ja molemmissa on liki aina paikalla joku joka tietää jotain autoista.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
msg kirjoitti:
Hommahan riippuu siitä kuka kiinteistön omistaa ja/tai kuka sen on keltäkin vuokrannut.

- -

Sanoi, että näissä yrittäjän omissa pisteissä yrittäjä jatkaa. Luulisin, että kylttien ja tarrojen vaihdon jälkeen.
Minulla on sellainen käsitys, että maakunnissa aika usein huoltamoyrittäjä omistaa kiinteistönsä ja on siten vapaa valitsemaan ketjunsa.

Tätä koitin juuri sanoa eli mikäli yrittäjä omistaa jakelulaitteensa ja kiinteistönsä ei Sok voi tehdä juuri muuta kuin lopettaa polttoaineen tuonnin asemalle. Kun sopimus Esson kanssa loppuu voi yrittäjä vaihtaa tarrat jonkin toisen yhtiön väreiksi. Ei sinänsä haittaa, töitähän tuo tietää ja Esson tarrat olivat niitä vittumaisimpia repiä irti/liimata paikoilleen.

Grome kirjoitti:
Esson henkilökunta tietää jotain autoista, öljyistä ym. Shellin henkilökunta koostuu yleensä hyvännäköisistä naisista, joilta ei uskalla edes kysyä neuvoa, kun saa pelätä jotain kauheita vastauksia. Yleensä paras vastaus on se, kun kerrotaan, että parin tunnin päästä töihin tulee mieshenkilö, jolla on alan tietoa.

Tämän olen havainnut sekä asiakkaana että asemalle töihin mennessäni. Shelleillä ja abceillä ei tiedetä kuin panininpaistoon käytettävä aika ja kassankoneenkäyttö. Mutta eihän se työntekijän vika ole jos häneltä ei vaadita minkään muun osaamista tai ei kouluteta tehtäväänsä kunnolla. Paskamainen juttu, kun tulee joku tosiongelma ja se ainoa työntekijä, joka osaa asialle jotain tehdä on vuosilomallaan ja puhelin tietysti kiinni.

Arvostan Essoja, sillä ne ovat yleensä huoltoasemia, eivät ruokamarketteja tai Hesburgereita.
 

Sera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ai ne pelaa taas...
Jonkinmoista uuden konseptin ABC-express -huoltamoverkostoa suunnitellaan niille liikepaikoille, joissa laajeneminen liikennemyymäläksi ei ole mahdollista. Eli ei kannata täysin kauhistua, vaikka Esso-brändi katukuvasta tuleekin katoamaan. Tilalle tulee muutakin kuin niitä perheen äideille suunnattuja hehtaarihalleja, eikä kaikkia niiden ulkopuolelle jääviä asemia siis suljeta/myydä. Nyt kaikki riemulla asiakasomistajiksi liittymään!
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Torsti kirjoitti:
Arvostan Essoja, sillä ne ovat yleensä huoltoasemia, eivät ruokamarketteja tai Hesburgereita.
Täällä pk-seudulla aika moni Esso on Snack&Shop eli pieni pikaruokakonsepti yhdistettynä rajoitetun valikoiman pt-myymälään. Autotarvikkeita löytyy yksi hylly ja pesu&voitelu yms -tavaraa toinen hylly ja ehkä autopesu.
Poikkeuksena taitaa olla Puksun Esso, joka taitaa olla ainoita viikonloppuna auki olevia paikkoja, joista saa polttimoita suurempia varaosia.

Täällä pk-seudulla tuon Lukoilin omistaman Teboilin kauppiasyrittäjät ovat selvästi satsanneet huoltopalveluihin.
 

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
Harmittaa kyllä melkoisesti jos legendaariset Essot poistuu ja tilalle tulee jotain muovista kuten ABC. Kuten täälläkin on jo todettu Essoilta yleensä saa vielä autoon varaosia ja sun muuta sellaista, parhaimmassa tapauksessa huoltoakin mikä on jo ylellisyyttä. Nämä ABC:t ovat yhtä kaukana huoltoasemista kuin moni urheiluliikkeeksi itseään kutsuva vaatekauppa.

Essot edustaa juuri sitä tavallista suomalaista olemusta. Vähän nuhjuinen eikä turhia hienosteluja. Ja niin, ne french dogit...
 

scholl

Jäsen
Huerzo kirjoitti:
Älkää huoliko. Kuten ylempänä jo hieman viitattiin, niin jäähän Esso elämään suomalaisten muistoissa seuraavan sananparren ansiosta: Minkä vuoksi Esso ei ole reilusti Exxon (tai ExxonMobil)? Eikö sana taivu Euroopassa (jenkkien mielestä) oikein, vai mikä tähän on syynä?

Olivathan ne asemat ennen Amerikassakin Essoja. No mutta ihmisen muisti on lyhyt jne. Nimihän tulee eräästä lyhenteestä, jonka voi helposti liittää Rockefellereihin.

Nyt kun asiaa on tarkemmin miettinyt niin 3 veemäistä ongelmaa tässä voi olla:

1. kilpailu vähenee, mikä vaikuttanee polttoaineiden hintoihin
2. jakeluverkko voi harventua, mikä on jo joillain alueilla ongelma sen vuoksi, kun ympäristöinvestoinnit ovat jo ajaneet monia huoltamoja sulkemaan ovensa
3. Esso oli sitä stadilaista kulttuuria kuitenkin hyvine ja huonoine puolineen, eikä ole kiva, että maalaiset tulevat tilalle

Kaikesta huolimatta varsinkin, jos luki toissa viikolla jutun Kauppalehdestä siitä, että kuinka hankala ABC:n on laajentua taajamiin niin tämän heidän tekemänsä ratkaisun ymmärtää.

Hyvänä puolena voi olla se, jos 24h kauppoja tulee tarjolle keskustaan, mutta vittumaista se on kepulle silloinkaan yhtään euroa viedä. Kaikenlisäksi se voi vaikuttaa varsinkin pienten kantakaupungin kivijalkamyymälöiden bisnekseen, mikä on luonnollisesti huono juttu.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paljon en jää kaipaamaan, näin aivopestynä osuuskauppalaisena on ihan kiva että Essoistakin tulee ABC. Useinpa tuli aikoinaan silti juuri Nortamonkadun Essolta se sikspäkki haettua vaikka vieressä oli K-Kauppa, autolla oven eteen ja kaljat kainaloon, helppoa. Kun joskus vielä kysytään että missä olit 911 aikaan niin voinhan todeta että kuulin uutisen juuri Nortamonkadun Essolla ja päätin että kuutosen sijaan otankin kaksitoista ja menen kämpille katselemaan savuavaa Manhattania. Esso jää siis mieleen ainakin sillä tavalla.

Itselleni on kyllä uutta että SOK olisi erityisen paljon kepulainen, jos näin on, niin täytynee miettiä jäsenyyttä uudessa valossa. Olen ollut siinä uskossa että K-ryhmä on se pahempi kepulainen ja SOK enemmän demarimeininkiä, joka sekin sopii minulle paremmin kun kepulaisuus.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
SOK:n edellinen pääjohtaja Jere Lahti on muuten vuorineuvos ja Kokoomuksen kansanedustaja. Aika hyvin kepulaiselta?
 

scholl

Jäsen
Lukkoseppä kirjoitti:
Itselleni on kyllä uutta että SOK olisi erityisen paljon kepulainen, jos näin on, niin täytynee miettiä jäsenyyttä uudessa valossa. Olen ollut siinä uskossa että K-ryhmä on se pahempi kepulainen ja SOK enemmän demarimeininkiä, joka sekin sopii minulle paremmin kun kepulaisuus.

Siis SOK:han oli sata vuotta pellervolainen osuuskauppaliike niin kai se nyt jotain kertoo. Demareilla oli osuuskauppanaan Elanto. Toki jossakin kaupunkiympäristöissäkin oli SOK:n toimintaa, joten siinä oli punaistakin sävyä, mutta kepulainenhan se on aina ollut.

K-ryhmä ei ole osuusliike. S-ryhmän nousu päivittäistavaraykköseksi johtuu aika pitkälti muuten siitä, kun suurin osa kunnista on kepulaisten vallassa ja siellä käydään sitten aika mukavaa lehmänkauppaa tonttiasioista.

edit. ja tämä ei ole mikään Keskon puolustuspuhe. Tehoton keskusliike sekin on ollut ja varmasti sielläkin on kepulaisia jotkut, mutta sitä johtaa kauppiaat. Se ei ole sinänsä poliittinen liike, vaan yksittäisten kauppiaiden johtama keskusliike

edit2. ihmeelliseksi tämä maailma on kyllä Suomessa mennyt. Kun näitä ketjuja lukee niin tulee melkein ajatelleeksi, että ihmiset pitävät hyväksyttävänä Pitkänsillan ylittämistä tai S- tai E-liikkeissä asioimista
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Osuuskauppalaisuus on kyllä ihan kepulaisuutta, silloin ennen Neilimon aikoja Prisman tjsp. ison yksikön johtajaksi oli liki mahdotonta päästä ellet ollut kepulainen.

Kesko taas kytkeytyy tiiveimmin Kokoomukseen ja E-liike (Tradeka) demareihin.
 

scholl

Jäsen
msg kirjoitti:
SOK:n edellinen pääjohtaja Jere Lahti on muuten vuorineuvos ja Kokoomuksen kansanedustaja. Aika hyvin kepulaiselta?

Niin ja Jorma Ollila pääsi Nokian pääjohtajaksi. Aika hyvin kepulaiselta?

Osa ihmisistä kuten Jere Lahti ovat yksinkertaisesti urapellejä, eivätkä tunnusta, mitä esim. osuustoimintaliikkeet ovat tai sitten yksinkertaisesti ikäänkuin huoraavat. Tosin onhan kokoomuksessakin tosin virheensä. Ottavat jäseneksi ketä tahansa. Ei silti tee osuustoimintatouhua yhtään sen hyväksyttävämmäksi.

edit. Olisin vielä kysynyt, että miten vuorineuvos-titteli tuohon liittyy?
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
scholl kirjoitti:
Niin ja Jorma Ollila pääsi Nokian pääjohtajaksi. Aika hyvin kepulaiselta?

Nokiahan on historiallisesti aina ollut lähellä kepua. Kairamokin oli Karjalaisen ja Väyrysen kavereita.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienosti scholl vie keskustelua (taas) haluamalleen uralle...

Essoa jään kaipaamaan sikäli että siinä on vanhaa huolto-aseman tuntua toisin kuin älyttömissä ABC-komplekseissa. Jäi muuten juomatta kahvi Kuopion ABC:lla viimeksi, kone oli paskana ja hinta oli silti 1,50e. Halssilan Essolta Jyväskylässä munkkikahvi 1 euroa, hymy tulee kaupan päälle.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se harmi, jos Esso lakkaa olemasta (R.I.P. Mega Dog). Toivottavasti tämän kaupan jälkeen Essot säilyisivät, ainakin suurin osa niistä. Monta kertaa olen krapulassa ostanut Mega Dogin...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Voihan Essonbaarin jutut! Että pois häviää.
Mitenköhän käy entisen pienen kotikuntani Esson, jossa jo kilometrin päässä sijaitsee ABC..? Muita ei sitten olekaan pariinkymmeneen kilomertiin, sitten SEO:n pois lähdön joskus 80-luvulla...
Tuskin ainakaan ABC:ksi vaihtavat, yksityisomistuksessa kun on.
(jos nyt jotain tajusin tästä ketjusta mitä vaihtoehtoja on)

Aina Essolla käyn tankkaamassa jos/kun noista pitää valita.
Noissa ABC-asemissa vituttaa kaikkein eniten se, että ne on lähinnä käytössä nuorison hengailumestana.
Joka vitun paikkakunnalla ilmeisesti löytyy se ABC-jengi joka nyyhöttää siellä röökipuolella tappamassa aikaa?!?
Myös bensa aina kalleinta ABC:llä...
Noissa motarin varrella olevissa tosin plussaa on se kauppa-alue, josta jo oikeastikin jotain löytää jos ei ole kauppaan ehtinyt päivällä. (pienemmissä joskus jopa maidotkin loppu)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
scholl kirjoitti:
1. kilpailu vähenee, mikä vaikuttanee polttoaineiden hintoihin

Esso on lähestulkoon aina yksi päivän kalleimmista asemista mitä kujilla pyöriessä näkee, eli ei varmasti vaikuta polttoaineen hintoihin Esson poistuminen kartalta. Halvimmat hinnat ovat aina kylmäasemilla ja näitähän Essolla oli todella heikosti muutenkin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Venäläisten pakeille

scholl kirjoitti:
3. Esso oli sitä stadilaista kulttuuria kuitenkin hyvine ja huonoine puolineen, eikä ole kiva, että maalaiset tulevat tilalle...


Niin, jos maalaismaisuus ei kiinnosta, niin ainahan voi ostaa bensansa veli venäläisen pakeilta, jonka maassa on sentään lukuisia miljooniakaupunkeja, toisin kuin meillä juuri puusta laskeutuneilla suomalaisilla.

Loppukaneetiksi päädyn vielä sanomaan, että itselleni Esso on aina profiloitunut jotenkin karvaperseisten rahtareiden lihiksen ostopaikoiksi, joissa vitun hokeminen ja ainaiset väittelyt Scanian ja Sisun paremmuudesta täyttävät nortinkatkuisen ilmatilan.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
1Timer kirjoitti:
0553

Tama vanha laskukonejuttu ala-asteelta.

Mitens nyt toi SOK kirjotetaan?

ABC tai vaihtoehtoisesti SOK. Nykyään on olemassa kännykät, ei tarvitse enää taskulaskinta moiseen.

Asian puolesta ihan hyvä, kyllähän Essoista on näkynyt jo pitkään että 80-luvulle on jymähdetty joka suhteessa. Ja ne harvat palvelut mitä Essoilta jää kaipaamaan, eiköhän nekin paikkansa jostain löydä, jos ei ABC:ltä niin sitten jostain muualta lähistöltä.

Elämä muuttuu, ja hyvä niin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Aamun Hesarin mukaan 70 asemaa toimii yrittäjän omissa kiinteistöissä. Jotenkin on sellainen tuntu, että nämä juuri ovat niitä 'perinteisiä bensiksiä, joiden perään täälläkin on haikailtu.
Eli uskoisin, että näissä vain tarrat vaihtuvat. Kahvin ja munkin voinee edelleenkin nauttia tunnelmallisessa tupakansavussa...
 

lakimies

Jäsen
stiflat kirjoitti:
Myös bensa aina kalleinta ABC:llä...

Yleensä* hintaero jotain 1-3 sentin luokkaa verrattuna JET asemaan, jolla yleensä on alimmat himmat. Tämä hintaero kompensoituu kuukaudessa 300 euron ostoksilla.

* HML:n / Turun asemilla.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuinkakohan moni täällä Esson huoltamopalvelujen perään haikaileva huollattaa kärrynsän Essolla? Tai ostaa sellaisia autotarvikkeita, joita ei esim. ABC:ltä saa? Polttoaineen ostan sieltä, mistä sen edullisimmin saan eli en todellakaan Essolta.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
lakimies kirjoitti:
Yleensä* hintaero jotain 1-3 sentin luokkaa verrattuna JET asemaan, jolla yleensä on alimmat himmat. Tämä hintaero kompensoituu kuukaudessa 300 euron ostoksilla.

* HML:n / Turun asemilla.

Onneksi itseni ei tarvitse ostaa 300 eurolla S-ketjusta tuotteita, että saan bensan asemalta samaan hintaan kuin muualta :)
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Huerzo kirjoitti:
Älkää huoliko. Kuten ylempänä jo hieman viitattiin, niin jäähän Esso elämään suomalaisten muistoissa seuraavan sananparren ansiosta: Minkä vuoksi Esso ei ole reilusti Exxon (tai ExxonMobil)? Eikö sana taivu Euroopassa (jenkkien mielestä) oikein, vai mikä tähän on syynä?

Itseasiassa juttu menee hieman toisin päin. Esso nimeä ei saa käyttää USA:ssa, jonkin vanhan antimonopolilain takia, joten sen takia siellä on Exxon-tuotenimi, eikä Esso. Esso on maailmanlaajuisesti kuitenkin tunnetumpi brändi kuin Exxon.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
avatar kirjoitti:
Samahan tapahtui Spar-ketjun kanssa. Itseasiassa mites siinä ne yrittäjävetojutut menivätkään? Kuka muistaa. Itselläni on vähän hämärän peitossa juuri nyt se. Siinähän jotkin perustivat sen oman pienen ketjunsa joka on kyllä tuhoon tuomittu, mutta muuthan saivat valita, että alkavatko myymäläpääliköiksi tai vastaaviksi?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksi M-ketju olisi jotenkin tuhoon tuomittu? Hassua sinänsä, että olen asioinut Oulussa M-marketissa lähes viikottain (loistavan lihatiskin takia) ryhmämuutoksen jälkeen, enkä ole huomannut tuhon enteitä, pikemminkin päinvastoin. Ihmiset näyttävät arvostavan pienen liikkeen tarjoamaa palvelua ja kohtuullisia hintoja. Liikkeen sijainnilla on toki merkitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös