Kiitos! Veit jalat suustani. Minä en ymmärrä miten näinkin pienessä piirissä voi tulla tälläisiä ongelmia. Kaikki kuitenkin kannattaa samaa seuraa ja kaikki ovat jos ei aikuisia niin vähintään hyvin liki sitä aikusuutta...
Nyt ollaan taas vaarallisilla vesillä, kun en asiasta tiedä yhtään mitään, mutta otan kantaa silti.
Minä puolestaan ymmärrän vallan hyvin, että pieniä klikkejä ja/tai näkemyseroja on automaattisesti näissä yhteyksissä. Mikä oma käsitykseni on menneiden vuosien ajalta, ja mitä
@Rolf Paski yllä kirjoitti, niin onhan tuossa heti sellaisia eroavaisuuksia ilmassa, että ei niitä ihan helposti sulateta mukavaksi ja kivaksi yhdeksi Kerhon kannattajalössiksi. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ainakin C5 ja se kova ydin, ja sitten ne muut C5:ssä katselevat/fanittavat ovat oman arvioni mukaan iältään äkkiä keski-ikäisiä, ja ovat todellakin kulkeneet pitkän matkan Kerhon kanssa, aina sieltä divarivuosista asti. Kannattajat ovat oman kokemukseni mukaan "hieman nuorempaa" porukkaa, äkkiä sen 20-30 -vuotta nuorempia, joten onhan tuossa maailman- ja elämänkatsomus näiden orkesterien välillä aika erilainen. Tuohon mahtuu niin paljon kaikkia asioita, että en jaksa alkaa niitä juurikaan luettelemaan, jokainen voi niitä miettiä itse. Se on selvää, että jokaiselle tota ikää tulee lisää ja jossain vaiheessa se hullu nuoruus on ohi ja elämä muuttuu kaikkinensa seesteisemmäksi. Sekin on tietenkin totta, että ihiminen pitää hyvin tiukasti kiinni ajan kanssa pinttyneistä tavoistaan. Nuoremman polven ei välttämättä ole niin helppoa ymmärtää kaikkea, varsinkin, jos asioita on tapahtunut ennen syntymäänsä. Noin yleisesti, Suomessa ei kaiketi nämä fanitushommat periydy ja juurru ihan samaan tapaan kuin vaikka esim. brittifutiksessa, joten sellaista tietynlaista elämistä kannattamisessa on täällä kentis enemmän. Se eteenpäin vievä voima löytyy kuitenkin aina niistä nuorista, joten tämä on tällaista nuoralla keikuttelua. Aina pitäisi kuitenkin muistaa kunnioitus molemmin puolin. Nykyiset nuoret kannattajat ovat kuitenkin itse samassa tilanteessa jossain vaiheessa, jos jaksavat hallilla käydä vuodesta toiseen, sillä aika kuluu yllättävän nopeasti.
Oman kokemuksen pohjalta voin todeta, että itse en viitsisi seurata kaikkia pelejä tuolta C5:stä, koska itse tykkään hieman toisenlaisesta kuvakulmasta. Kannattajien kuvakulma on jo varmaan parempi, mutta satavarmaksi en mene sanomaan, kun en ole tuolla koskaan edes käynyt katsomassa tyhjää kenttää. Kuvakulma on sama tietenkin kaikissa C-katsomoissa, joten sinällään puhtaasti Kerhon bisneksen kannalta ajateltuna voisi olla järkevää, jos myös C5 olisi penkkeinä ja niistä saisi enemmän rahaa/lippu, mutta menisikö se kuitenkin tasoihin, jos populaa mahtuu paljon vähemmän kuin seisomaan, en tiedä. Kuuluuko sieltä C5:n suunnalta sitten enemmän vai vähemmän ääntä, jos muutos tapahtuisi, en tiedä. Taitaa valitettavasti se C5:n äänekkäin aika olla hiljalleen ohi. C5 ei ehkä ole ihan Westfalenin Keltaisen seinän kaltainen instituutio, mutta ei kai C5:stä, vielä ainakaan, ole tarvetta kokonaan luopua. Toisaalta kehitys kehittyy, eikä Kerho voi silti jäädä jumiin yhteen katsomonosaan. Paha paikka, mutta kai tuohon joku järkevä ratkaisu saadaan. Keskustelua kenties kaivataan.
Ei toi fanikulttuuri ole Hämeenlinnassa oman kokemukseni pohjalta mitenkään ikivanha juttu, vaan pikemminkin vasta alkumetreillään, edelleen. Toivottavasti tämä kehitys jatkuu myös tulevina vuosina ja hallissa olisi ääntä sekä tunnelmaa. Tähän tarvitaan koko yleisöä, ei sitä tunnelmaa voi kokonaan luoda joku/jotkut pienemmät porukat hallissa. Kun sinne katsomoon eksyy, niin voisikohan siellä vähän löysätä skrakaa ja antaa vaan pelin viedä mennessään.