Jääkiekkoa pelataan kannattajille ja kyllähän Jarppa kuului siihen Suurten Kannattajahahmojen joukkoon vaikkapa Paven ja Susi-Jussin lisäksi.
Muitakin on.
Tietenkin sinne mahtui joukkoon ristivetoa, turhuuksia ja joitakin muita negatiivissävytteisiä asioita. Sikakatsomo - pitkälti ansiostakin Jarppaan henkilöitynyt ilmiö - oli 70-90-luvun suomalaisen kannattajakulttuurin tuotos. Siihen kuului toki asioita, jotka eivät ole nykypäivänä (tai välttämättä aina olleet silloinkaan) kosher. Siksi asiat on syytä laittaa aikakautensa kontekstiin.
Yhtä lailla on syytä muistaa, että sikakatsomo oli myös maan laajuisesti kehuttu ilmiö. Se tunnettiin jopa kiekkopiirien ulkopuolella ja siitä kirjoitettiin taajaan ihan valtakunnan mediaa myöten. Sikakatsomon ja vastustajan pelaajien (jopa joidenkin tuomareiden) välillä oli myös keskinäistä, humoristista kunnioitusta. Raipe Helminenhän erätaukohaastattelussa kerran totesi sikakatsomon hiillostuksesta kysyttäessä, että "ei ne huonoille huutele". Ja oli oikeassa. Seppo Mäkelä tapasi jäälle tullessaan moikata sikakatsomoa. Myös Jutin ja Japa Levosen muistan suhtautuneen sikakatsomoon lämmöllä. Oli sitten niitäkin, joilla ei nuppi kestänyt: Ilpo Kauhanen ja Matt Nickerson nevöfoget.
Jarppa teki aivan valtavasti Kerhon kannattajakulttuurin eteen. Etunenässä tietenkin kannattajareissujen organisointi. Ehkä Jarppa ei täysin ymmärtänyt "uutta kannattajakulttuuria", mutta toisaalta HPK-kannattajien, G-Kulman / Kulman Poikien, ensimmäinen sukupolvi (joka on jotakuinkin minun ikäluokkaani) on sitä porukkaa, jotka ovat kannattajatoiminnasta ja kannattajakulttuurista kiinnostuneet pitkälti Jarpan järjestämillä vieraspelimatkoilla ja osa myös sikakatsomossa. Osin siis nykyisenkin kannattajatoiminnan juuret juontavat Jarppaan.
Jarppa ei ollut ystäväni tai minulle läheinen henkilö, mutta minulla oli ilo tuntea hänet - moikattiin ja juteltiin, kun tavattiin. Hyväsydäminen, mukava ihminen - ei varmasti kenellekään tarkoittanut pahaa. Omaisille haluaisin lähettää suuret osanottoni ja toivottaa voimia vaikeina aikoina.
Jarppa on aivan varmasti muistohetkensä Rinkelinmäellä ansainnut.