Rikkinäiset ja repaleiset – TPS:n sairastupa kaudella 2013–2014

  • 36 616
  • 81

-TMA-

Jäsen
Ymmärrän hyvin, että hänenkin kätensä ovat melkoisen sidotut Pelaajayhdistyksen ohjeistuksen mukaisesti. Toisaalta tuossa ohjeistuksessa on kohta, jonka mukaan -TMA- voisi kertoa meille hieman enemmän kuin tällä hetkellä.

Tiedän tarkalleen mitä pelaajayhdistyksen ohjeistuksessa ja sen tarkennuksissa lukee sekä sen mitä voi sanoa ilman pelaajan suostumusta. Tähän on mielestäni turha vedota liikaa ja usein moni valmentaja käyttääkin tätä turhana tekosyynä, sillä harvoin valmennus haluaa vammoista sen enempää vastustajille kertoa.

Voi osoittaa sormesi minun suuntaan ihan vapaasti. Minä tiedän, että voisin tässä asiassa skarpata rutkastikin, mutta osittain käteni ovat sidotut enkä lähde täällä sen enempää syytä vierittämään kenellekään muulle tai keksimään selityksiä.

Eli jos mä nyt tulkitsen tuon oikein, niin seuran toimihenkilö (tässä tapauksessa -TMA-) voisi kertoa pelaajan olevan loukkaantunut/sairastunut SEKÄ pelaajan arvioidun ajankohdan kokoonpanoon palaamiselle. Tämä kaikki siis ilman pelaajan erillistä suostumusta.

Niin ihan yleisellä tasolla vastattaessa, että tämä ei silti tarkoita sitä, että yksittäinen kuka tahansa seuran toimihenkilö voisi kertoa tai arvioida oman tahtonsa mukaisesti pelaajan paluuta kokoonpanoon. Totta kai arvion tulee perustua esim. pelaajan, valmentajan, fysioterapeutin tai terveydenhoidon ammattilaisen arvioon.

Näistäkin sairastunut Niclas Lucenius on tuon päivityksen jälkeen pelannut kaksi ottelua (04.02.2014 ja 07.02.2014). Hän olisi todennäköisesti sairastumisensa puolesta voinut pelata myös 08.02.2014 IFK-ottelussa, mutta oli sivussa täyttyneen kymppitilin johdosta. Joten onkohan tuo punainen risti Lucen kohdalla edelleen aiheellinen?
Joo, mun piikkiin tämä. Muutos jäänyt kunnolla julkaisematta. Virhe korjattu. Valitettava henkilökohtainen unohdus, joka usein liittyy näihin sairastumisiin, jotka tulevat itsellekin tiedoksi vasta kokoonpanoja julkaistaessa.

-TMA-:lle suora kysymys: onko näistä loukkaantumisista tiedottaminen hoidettu asiallisesti vai olisiko tässä pieni skarppaamisen paikka? Vai... tulkitsenko mä tuon Pelaajayhdistyksen ohjeistuksen tapani mukaan aivan täysin päin persettä eikä tämän enempää tietoa ole mahdollista jakaa?

Tulkitset ihan oikein ohjeistusta ja tiedottamisessa on skarppaamista. Ymmärtänet myös, että mitä enemmän näitä asioita käsittelen esim. täällä keskustelupalstalla, niin sitä todennäköisempää on, että tulen viitanneeksi tiettyyn pelaajaan tai vammaan tavalla joka ei ole ohjeistuksen mukaisesti sallittua. Mikäli ihan yleisellä tasolla asiaa käsitellään, niin vaikka se kuinka turhauttavaa olisikin, niin joskus osa vammoista on vain ns. day-to-day vammoja. Sen olen oppinut viime vuosien aikana varsinkin pelaajien osalta, että harva asia lääketieteessä on täysin eksaktia. Joskus 4-5 viikon ennuste muuttuu viikoksi tai loppukaudeksi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Niin ihan yleisellä tasolla vastattaessa, että tämä ei silti tarkoita sitä, että yksittäinen kuka tahansa seuran toimihenkilö voisi kertoa tai arvioida oman tahtonsa mukaisesti pelaajan paluuta kokoonpanoon. Totta kai arvion tulee perustua esim. pelaajan, valmentajan, fysioterapeutin tai terveydenhoidon ammattilaisen arvioon.
Yleisellä tasolla on hyvä puhua!

Totta kai ymmärrän tämän - kenties ilmaisin itseäni huonosti edellisessä viestissäni. Mun nähdäkseni - yleisellä tasolla - olisi hyvä antaa AINA loukkaantumisten yhteydessä edes jonkinlaista arviota mahdollisesta paluusta. Mun mielestäni tämä vain olisi itsestäänselvää avointa tiedotuspolitiikkaa eikä se edes sotisi millään lailla tuota Pelaajayhdistyksen ohjeistusta vastaankaan.

Sehän olisi vain maksavan yleisön ja meidän kannattajien huomioonottamista, että pelaaja itse, valmentaja, fysioterapeutti tai terveydenhoidon ammattilainen tekisi edes jonkinlaisen arvion mahdollisesta paluusta - tämän jälkeen mediavastaava, tiedotuspäällikkö, joukkueenjohtaja tai melkein ketä tahansa myös julkaisisi tämän tiedon - maksavalle yleisölle. Edelleen kaikki siis yleisellä tasolla. Ensiarvioitahan voidaan aina tarkentaa - joko positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Nythän käytännössä Markus Seikolaa lukuun ottamatta yhdestäkään loukkaantuneesta pelaajasta ei ole minkäänlaisia virallisia arvioita mahdollisten paluiden ajankohdista.

26.10.2013 - "Putte Possu loukkaantui 25.10.2013. Terveysalan ammattilaisen arvion mukaan Possu on todennäköisesti koko loppukauden sivussa."
10.02.2014 - "Putte Possun toipuminen on sujunut ensiarvioita nopeammin. Terveysalan ammattilainen arvioi, että Possu saattaa palata kokoonpanoon jo Olympiatauon jälkeen."

Eikö syksyllä ollut jotain puheita avoimemmasta tiedotuspolitiikasta?
Ymmärtänet myös, että mitä enemmän näitä asioita käsittelen esim. täällä keskustelupalstalla, niin sitä todennäköisempää on, että tulen viitanneeksi tiettyyn pelaajaan tai vammaan tavalla joka ei ole ohjeistuksen mukaisesti sallittua.
Ehkä palsta ei olekaan paras mahdollinen alusta näiden tietojen levittämiseksi.
Tarkoitin ennemminkin TPS:n kotisivuja ja siellä sijaitsevaa kokoonpanolistaa.

Edelleen yleisellä tasolla: mun on vaikea nähdä, että missään päin maailmaa tapahtuisi seuraavaa. Joukkueen kapteeni loukkaantuu - eikä seura tiedota asiasta millään tavalla. Joku parin kolmen pelin huili ilman tiedottamista voisi vielä olla joten kuten ymmärrettävissä rajoissa, mutta... TPS-kapteeni 2013-14 Tapio Laakso on nyt ollut poissa 27.12.2013 lähtien. Hän on ollut yhtenäisesti poissa 17 ottelusta - joka on yli kolmasosa pelatuista otteluista ja yli neljäsosa koko kauden pituudesta.

Jatketaan yleisellä tasolla: joukkueen kapteeni on kuitenkin eräällä tavalla myös joukkueen kasvot maksavalle yleisölle sekä myös markkinoinnillisesti. Ketä tämä nyt hyödyttää, että TPS:n kapteeni on poissa otteluista - eikä käytännössä ketään tiedä miksi, milloin paluu mahdollisesti tapahtuu jne. Se lienee kohtuullisen yleisessä tiedossa, että mä peilaan tällaisia pieniä yksityiskohtia mielelläni vähän laaja-alaisemmin. Mun olisi esim. hyvin vaikeata nähdä, että joku SCB:n kapteeni Martin Plüss voisi olla loukkaantuneena kolmasosan kaudesta siten, että seura ei tiedottaisi asiasta yhtään mitään. Turussa näemmä onnistuu sellainenkin asia - valitettavasti!
 

ElManazer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Málaga Club de Fútbol, New York Islanders
Camilo Miettinen oli alunperin merkitty sairastuneeksi 01.02.2014 Lukko-otteluun. Seuraavaan Kärpät-otteluun (04.02.2014) Cami oli merkitty jo loukkaantuneeksi, ja kyseisellä listalla hän on pysynyt siitä saakka. Voidaanko tästä päätellä, että loukkaantuminen on tapahtunut joko harjoituksissa tai vapaa-ajalla 01.02.-04.02.2014 välisellä ajanjaksolla? Kuinkahan kauan Cami on mahdollisesti telakalla?

Kommentoi itse Twitterissä, että kärsii aivotärähdyksestä.
 

-TMA-

Jäsen
Nyt kun tietoa on, niin se jaetaan TPS:n kotisivuillakin eli TPS-pelaajia takaisin sairastuvalta olympia-tauon jälkeen.

Olympia-tauon jälkeen siis:
...näillä näkymin palaavat hyökkääjät Tapio Laakso, Derek Famulare, Rasmus Kulmala ja Camilo Miettinen. Liettualaishyökkääjä Tadas Kumeliauskaan tai eilisessä JYP-ottelussa loukkaantuneen puolustaja Markus Palmrothin osalta ei voida vielä tarkemmin arvioida mahdollista paluuta kokoonpanoon.

Marraskuussa leikkaukseen joutunut puolustaja Markus Seikola on sivussa loppukauden.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Missä Lucenius on tänään? Onko luokkaantunut, sairastunut, myyty vai vuokrattu? Kaveri on viime aikoina ollut epätasaisen säännöllisesti pois kokoonpanosta, miksi?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Missä Lucenius on tänään? Onko luokkaantunut, sairastunut, myyty vai vuokrattu? Kaveri on viime aikoina ollut epätasaisen säännöllisesti pois kokoonpanosta, miksi?
Ei tietoa, mutta pelasi eilen (TPS-IFK) erittäin vaisusti. Huomasin myös Lucen lähtevän heti kättelyiden jälkeen suoraan pukukoppiin muun joukkueen jäädessä vielä kentälle kiittämään Mutkaa.

Oma arvioni: paskatauti

Viestini Otteluketjusta:
Eli Luce on sivussa. Mä eilen katselinkin, kun kättelyjen jälkeen Luce lähti aivan välittömästi pukukoppiin. Mä melkein kaverille sanoinkin, että mahtoiko lähteä suoraan paskalle. En kuitenkaan viitsinyt, kun kaverilla oli itselläänkin pakki sekaisin ja peliinlähtö oli pitkälle iltapäivään hyvin epävarmaa.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Morrison siis edelleen loukkaantuneena? Ei ole illan kokoonpanossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös