Haluan korostaa, että en missään nimessä suhtaudu väkivaltaan liian lepsusti. Itse en ole elämässäni koskaan tapellut, vaikka tilanteita onkin ollut jossa tilanne olisi siihen asti voinutkin kärjistyä, olen mieluummin kääntynyt pois ja jatkanut matkaa.
Siis mitä tarkoitin oli se, että tätäkin tapausta käytetään esimerkiksi Twitterissä keppihevosena puhtaalle rasismille ja pidetään näitä joukkotappeluita uutena, monikulttuurisuuden mukanaan tuomana haittana.
Olen oman 37-vuotisen elämäni aikana todistanut useampaa joukkotappelua, joten omasta mielestäni ei kovin uudesta asiasta voida puhua. Ja esimerkiksi nyt tosiaan Helsinki Cupissa näitä on ollut aiemminkin. Muistaakseni Puotinkylän Valtin ja erään brassijengin välillä puhkesi tappelu, jossa jopa valmentajat ottivat mittaa toisistaan keskellä Mannerheimintietä.
Mutta siis, täysin paskaa toimintaa ja jos minä saisin päättää, kukaan ei tässä maailmassa sotisi tai muutenkaan tappelisi.
Luonnollisesti näin. Kun vain tulkinnat siitä, mikä on provosointia, pysyisivät yhdenmukaisina ja lakiin perustuvina.Ainakin minusta erityisesti provosoimaton väkivalta pitäisi tuomita paljon nykyistä näkyvämmin ja sitä käyttäville pitäisi koitua nykyistä tuntuvammat seuraamukset niin sosiaalisesti kuin oikeusjärjestelmänkin taholta.
Niinpä. Jos yksilöt itse saisivat oman mielensä mukaan hölmoillä niin ei siitä mitään tule. Joku näkee sanallisen vittuilun itselleen riittävänä provosointina fyysiseen väkivaltaan ja toisen mielestä vähintään tönimistä tarvitaan, että saa itsekin käydä kiinni.Luonnollisesti näin. Kun vain tulkinnat siitä, mikä on provosointia, pysyisivät yhdenmukaisina ja lakiin perustuvina.
Luonnollisesti näin. Kun vain tulkinnat siitä, mikä on provosointia, pysyisivät yhdenmukaisina ja lakiin perustuvina.
Hallitusohjelma.Nuoriso ollut eilen vauhdissa Turussa. Mikä mahtaa noin paljon vituttaa että tarvitsee keskellä kaupunkia tapella?
Joukkotappelu Turussa
Poliisin mukaan osallistujia oli kymmenkunta, silminnäkijän mukaan paljon enemmän.www.iltalehti.fi
Nuoriso ollut eilen vauhdissa Turussa. Mikä mahtaa noin paljon vituttaa että tarvitsee keskellä kaupunkia tapella?
Joukkotappelu Turussa
Poliisin mukaan osallistujia oli kymmenkunta, silminnäkijän mukaan paljon enemmän.www.iltalehti.fi
Nuoriso ollut eilen vauhdissa Turussa. Mikä mahtaa noin paljon vituttaa että tarvitsee keskellä kaupunkia tapella?
Kuvista päätellen tässä taas puhutaan kohta kotouttamisen riittämättömistä resursseista ja rasismista yhteiskunnassamme.
Iranissa ihan omat systeemit, tytöillä 9 vuotta ja pojiilla 15 vuotta. Belgiassa ja Luxemburgissa taas saa törttöillä 18 ikävuoteen saakka.Mun mielestä Suomessakin vois hieman tiputtaa tota rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa.
Monessa Euroopan maassa se on 14 mutta esim. Briteissä jopa 10. Jos ois musta kiinni niin ottaisin Ranskasta mallia ja tiputtaisin 13 vuoteen.
Mutta kyllä tässä on ihmetelly nuorisoväkivallan lisääntymistä. Onko syynä maahanmuutajien ongelmat? Korona-aika? TikTok? Vai se että on pelattu liikaa GTAV:sta ja rikkollista elämäntapaa ihanoidaan?
Uutisessa ei kyllä puhuta mitään moisesta.. liekö sitten täysin epäolennainen asia.Kuvista päätellen tässä taas puhutaan kohta kotouttamisen riittämättömistä resursseista ja rasismista yhteiskunnassamme.
Mielellään tota rajaa vois laskea, varsinkin kun osa on hyvin tietoisia rikosoikeudelliseen vastuuseen joutumattomuudestaan alle 15 - vuotiaana. Mahtavatkohan noi pahantekijät tietää, että korvausvelvollisia kuitenkin ovat teoistaan?Iranissa ihan omat systeemit, tytöillä 9 vuotta ja pojiilla 15 vuotta. Belgiassa ja Luxemburgissa taas saa törttöillä 18 ikävuoteen saakka.
Mutta joo, saisihan tuota rajaa laskea vaikka kahteentoista täällä meilläkin.
On merkittävää, että tämä uskalletaan jo virallisesti sanoa ääneen. Vuosiahan vain ihmeteltiin, että mistähän kumman syystä tämäkin mahtaa johtua, vaikka esimerkiksi poliisit kentällä ovat nähneet tilanteen koko ajan. Siellä on totisesti ollut tatti otsassa, kun julkisesti on vain ihmetelty ja lässytelty.Rikoksista epäillyistä valtaosa on poikia. Iso osa tulee perheistä, joissa vanhemmat ovat maahanmuuttajataustaisia.
Mua melkein nauratti ääneen kun trapetsitaiteilijalta palaa käpy ja alkaa opettamaan räkänokille vähän handuesperantoa. Sitten huudettaan mitävittua kun kansainvälinen porukka ei jaksakaan ymmärtää ikuisesti.
Näköjään hallitus pohtii sitä pitäisikö rikoslain alarajaa laskea.
Oma vastaus on että kyllä pitäs eli 13 vuoteen. Kyllä tohon ikään pitäs jo oppia että väkivalta ja varastaminen on väärin.Sisäministeri Rantanen haluaa uusia keinoja alle 15-vuotiaiden nuorten rikoskierteen katkaisemiseksi
Sisäministeri Mari Rantanen katsoo, että lasten ja nuorten rikollisuuden torjuntaan tarvitaan koko yhteiskunnan toimia.yle.fi