RHCP @ Ratina 1.8.2012!

• 14 210
  • 60
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisin esimerkin tällaisesta -todella- kovasta kaverista. Ihan vaan mielenkiinnosta.

Haluaisin esimerkin ihan vaikka siitä että missä noista youtuben videoista Kiedis vetää häiritsevästi väärin.

Jaa, miten se kovuus nyt sitten lasketaan? Phil Anselmo on ainakin kova jätkä ja jää taakse, tänä kesänä ainakin Chris Cornell oli aika pahasti epävireessä. Ozzy oli poikkeuksellisen pahasti epävireessä myös ja on kova jätkä. KSE:n laulaja oli aika suuri pettymys siihen nähden miten hyvin levyllä mennään, Hetfieldistä nyt puhumattakaan, vaikkei kyseessä kyllä mikään kova laulaja olekkaan. Tietysti tässä nyt tartutaan siihen että kukaan näistä ei ole sinun mielestäsi todella kova laulaja. Kiinnostaisi tietää miten Vedder esim vetää nykypäivänä, että miten 20 vuotta on kuluttanut sellaista ääntä.

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Hain just kanssa youtubesta noita 2012 keikkoja, niin kyllä se nyt minun mielestäni melko puhtaalta vaikuttaa. Mitä siis livetilanteeseen ja 2 h keikkaan tulee, niin aika hyvässä jamassa se laulaminen on. En nyt tiedä mikä sitten on joku standardi mihin pitäisi päästä, mutta kyllä Kiedis on aina ollut ja on edelleenkin sen verran puhtaasti laulava kaveri, että monta todella kovaa kaveria jää taakse.

Peppersillä on myös muutama todella vaikea kappale laulettavaksi, joita keikaillakin tuli. Puhun ihan omasta kokemuksesta. Can´t stop ja Give it away esimerkkeinä. Keskityin noissa erityisesti Kiedisiin, ja pirun hyvin se ne klaaras. Nuorempana lava-akti oli suuremmassa asemassa, silloin ei Kiedis niinkään keskittynyt puhtaasti laulamiseen vaan enemmänkin piti hauskaa lavalla. Ei silloinkaan tosin ollut missään nimessä huono laulaja.

Matti Nykänen? Joo on kova jätkä.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiinnostaisi tietää miten Vedder esim vetää nykypäivänä, että miten 20 vuotta on kuluttanut sellaista ääntä.

En halua alkaa vänkäämään Kiedisistä. Laitoin hakusanaksi aiemmin mainitsemani ja katselin mm. Can´t stop - esitystä. En pitänyt. Mitään äänen puhtausmittaria minulla ei ole eikä sellaista saa youtuben yhteyteen kaiketi liitettyäkään, joten en ala vänkäämään asiasta.

Monien suututtama Darry Sterdan kirjoittaa hilpeästi: "The Red Hot Chili Peppers frontman is truly a triple threat: He can barely hold a note, he's a terrible rapper and his lyrics are rhyming-dictionary gobbledygook. ".

Osasta olen eri mieltä, mutta ehkä tuosta "barely hold a note" - kohdasta voi löytyä avain myös erimielisyyteemme.

Mutta lainaukseen. Olin Pearl Jamin keikalla Tukholmassa noin kuukausi sitten ja voi perkeleen perkele kuinka hienosti Eddie Vedder otti äänellään tilan haltuun. Ihan uskomattoman hyvä ääni ja laulaja edelleen. Ei kahta sanaa. Kokonaisuutena keikka oli toki muutenkin ihan helvetin kova.

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Laulajien vertailu on kyllä sinällään typerää, mutta onhan Vedder ja Kiedis ääniltään omasta mielestäni hyvin erilaisia. Kiedis on hapenkäytössä pirun hyvä, se on ainakin selkeä vahvuus. En ole kuunnellut livejä hirveästi, enkä sitä tee nytkään, perustan mielipiteeni ihan puhtaasti keikkoihin, joissa olen paikalla ollut.

RHCP perustuu niin moneen muuhun asiaan livetilanteessa, että loppujen lopuksi Kiedisillä on aika helppo rooli moneen muuhun laulajaan nähden. Onhan Kiedis sovittajana hyvä ja livetilanteissa hoitaa tonttinsa, mutta ei mies itsekään lähtisi vertaamaan itseään esim Vedderiin. Peppersin kirjan kun lukee, niin aika hyvin pääsee Anthonyn pään sisälle.

Absoluuttisesti Vedder on kyllä parempi laulaja. Harmittavasti vaan bändinä eivät ole Tenin jälkeen onnistuneet studiossa.

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
No höpö höpö.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että noin erilaisten laulajien vertailu on järjetöntä. Puhumattakaan jostain Anselmosta.

Tomato, tomato. Omaan makuun vaan taso on laskenut hurjasti, valitettavasti.

Anselmo on sitten taas oma lukunsa, eri sfääreissä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Raitnan keikalla olleena täytyy sanoo, et muutama eka biisi oli miksattu ihan päin vittua. Hirveetä körinää laulu! Parani sitte huomattavasti jo viidenteen vetoon.

Sama ongelma on lähestulkoon joka keikalla. Eli kyllä sitä saa hioa jonkin verran kun ääni käyttäytyy kuitenkin vähän eri tavalla silloin kun kentällä ja katsomossa on nurtsin ja betonin tilalla ihmisiä.

Tosin olen sitä mieltä, että jo toisessa biisissä oltiin ihan riittävän hyvillä soundeilla liikenteessä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy