Rentouttava viinanjuonti työviikon jälkeen/perheen isän rooli

• 2 664
  • 14

Kyynis

Jäsen
Perkele.

Poika on nyt 9 kk vanha ja tilanne on se, että pariin kuukauteen viinanjuonti ei ole enään ollut kivaa kotona

Kysymys on siitä, että saako isä olla hiprakassa/haista viinalle?

Vastaukseni on, että ei. Tämä homma ei vetele. Isille tiloja ryyppäämiseen niin kuin nuorillekkin.

Ketään en täältä henkilökohtaisesti tunne mutta muutama paikka löytyy maltilliseen kännäilyyn lähellä Tamperetta. Tontilta löytyy rintamamiestalo saunalla jota on tarkoitus lämmittää kerran kuukaudessa. Nettiyhteys löytyy ja töllöä pääsee katsomaan.

Kalsarikännit onnistuu tiukan seulan jälkeen.

Samassa tilanteessa olevat ihmiset tietävät mitä tarkoitan.

Sinkut älkööt vaivautuko.

Ketju on avoin ja yv on vaihtoehto.

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pistit vaikean.

Mitä mieltä on vaimosi? Vanhempasi? Parhaat ystäväsi? Mitä sisimmässäsi ajattelet?

Jos vaikka kaksi edellämainituista on sitä mieltä, että dokaat liikaa, niin kannattaa selvinpäin kokoontua rakkainpien kanssa juttelemaan. Mitä siten teet, on tietenkin oma ja verkostosi asia.

Päivän hyvä työni on tehty. Otan oluen ja menen Pelsujen ketjuun pohtimaan meidän veskoja ja pakkien kätisyyksiä.

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oletko mahdollisesti piilohomo?

Miksi järkevissä määrissä pysyvää alkoholinkäyttöä tulisi salailla lapsilta? Eiköhän se totuus, että maailmassa on päihteitä, tule lapsien tietoisuuteen jossain vaiheessa kuitenkin. Kyse on kai lähinnä siitä, että niitä osattaisiin vetää sopivassa mittakaavassa. Vai onko Pirkanmaalle luvassa esim. tupakoitsijoiden turvakoteja?

Eli monsieur on hyvä vaan ja vetää keskenään sitä viinaa siellä rintamamiestalossa. Tuo on muunmuassa erittäin helppo selittää muijalle: "Ai miten niin missä olin, no jatkoaikalaisten kanssa Suodenniemellä autiotalossa vetämässä brenkkua tietenkin, ei siellä mitään naisia ollut, kunhan vedettiin viinaa salaa lapsilta. Oliko hauskaa? No en tiedä ku olin niin kännissä. Mut ens viikonloppuna mennään taas."

Vitun tervettä. Ehkä mä kuitenkin pysyn kotona.

Kyynis

Jäsen
Oho. Eihän tässä nyt näin pitänyt käydä.

Tota noin. Kyse on siitä, että kerran kuukaudessa voi nauttia alkoholista ilman rajoitteita. Tässä ei ole joka iltaisesta tissuttelusta kysymys.

Aikaisemmin tuli nautittua vaimoni kanssa punaviiniä/whiskyä/portviiniä iltaisin. Nyt en halua nauttia viinaksia jos poikani on läsnä. Yhtälö on: lapsi läsnä = saunakalja maksimi. Tästä ei tingitä.

Tätä juttua on suunniteltu kaveri piirissä pitempäänkin. Täysjärkisille löytyy mahdollisesti paikka nauttia alkoholista yösijan kanssa. Ryyppyveijareita ei kaivata vaan kavereita jotka ovat samassa elämäntilanteessa ja ajattelevat viinaksista samaan tapaan.

Eli lasten läsnäollessa ei ryypätä!!!

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyynis kirjoitti:
Aikaisemmin tuli nautittua vaimoni kanssa punaviiniä/whiskyä/portviiniä iltaisin. Nyt en halua nauttia viinaksia jos poikani on läsnä. Yhtälö on: lapsi läsnä = saunakalja maksimi. Tästä ei tingitä.

---

Eli lasten läsnäollessa ei ryypätä!!!

Lasten läsnäollessa ei tietenkään ryypätä, jos ryyppäämisellä tarkoitetaan naulan päähän iskemistä. Mutta kyllä lasten läsnäollessa voi aivan huoleti juoda esimerkiksi punaviinipullon puoliksi illan mittaan ja päälle vielä grogin viiva kaksi.

Nyt kannattaa tarkkaan miettiä kummalla tavalla lapsesta tulee järkevä eurooppalainen alkoholinkäyttäjä: sopusuhtaisella arkisella nauttimisella vai sillä, että isä ei juo kotona koskaan mitään, mutta kerran kuussa sulkeutuu saunakamariin vetämään ämpärillisen?

Kyynis

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Nyt kannattaa tarkkaan miettiä kummalla tavalla lapsesta tulee järkevä eurooppalainen alkoholinkäyttäjä: sopusuhtaisella arkisella nauttimisella vai sillä, että isä ei juo kotona koskaan mitään, mutta kerran kuussa sulkeutuu saunakamariin vetämään ämpärillisen?

Eurooppalainen alkoholinkäyttäjä.

Tässä iässä missä luodaan lapeselle perusturvallisuus niin toleranssi on melkolailla nolla. Esim jos lapsella on isän sylissä rauhallista ja rentoutavaa olla jos tuoksuna on viinakset ja tupakki niin nämä tuoksut jäävät rauhoittavina mieleen koko iäksi jos isän syli on turvallinen. Tupakki, kyllä. Viina, kyllä.

Anteeksi. Tarjosin mahdollisuutta jota ei yleensä tarjota. Loistavaa, että lauantai aamuna isät pystyvät tarjoamaan lapsilleen hajuttoman vaihtoehdon aamuleikeissä.

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyynis kirjoitti:
Eurooppalainen alkoholinkäyttäjä.

Tässä iässä missä luodaan lapeselle perusturvallisuus niin toleranssi on melkolailla nolla. Esim jos lapsella on isän sylissä rauhallista ja rentoutavaa olla jos tuoksuna on viinakset ja tupakki niin nämä tuoksut jäävät rauhoittavina mieleen koko iäksi jos isän syli on turvallinen. Tupakki, kyllä. Viina, kyllä.

Anteeksi. Tarjosin mahdollisuutta jota ei yleensä tarjota. Loistavaa, että lauantai aamuna isät pystyvät tarjoamaan lapsilleen hajuttoman vaihtoehdon aamuleikeissä.

Tätä viestiä ennen ihmettelin Kyynis hieman ajatustasi, mutta nyt se aukeni tämän viestin myötä. Olet kyllä noilta osin aivan oikeassa, että nuo voivat hyvinkin luoda aikuis (tai ehkä jo teini-)iän siteen alkoholiin. Joskin kyllä sen lapsen kasvamisen myötä pitää pystyä myös kotonakin hyvissä rajoissa ottamaan alkoholia. Ei tietenkään mitään naulaa päähän ja joka iltaista tissuttelua.

Kyynis

Jäsen
Nebula kirjoitti:
kyllä sen lapsen kasvamisen myötä pitää pystyä myös kotonakin hyvissä rajoissa ottamaan alkoholia. Ei tietenkään mitään naulaa päähän ja joka iltaista tissuttelua.

Tähän juuri tarjouksellani pyrin välttämään. Jos naulan tarvii vetää päähän niin ei kotona. Tämä on baariton vaihtoehto.

Lämmitin ns. vieras talon täksi viikonlopuksi vaimon kanssa yhteisymmärryksessä ja nautin jallua. Taustalla soi Hassisen Koneen: Harsoinen teräs.

Näyttää siltä, että muillakin on mahdollisuus samaan. Hyvä niin.

batman83

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulostaa ihan asialliselta tuo toimintasi, lapsilta ei tarvitse salata mitään, mutta ymmärtäähän sen, että joskus on aikuisen aika, samalla tavalla, kuin sen veljen/siskon hommaamiseen, kuin oman pääkopan tuuletukseen.

Itsellä ei vielä lapsia ole, mutta 7 vuotta on tässä seurusteltu, joten ei olisi mikään ihme, jos niitä joku päivä ilmaantuisi.

Kuitenkin oma "rentoutuminen" on hyvin tärkeää, jotta jaksaa olla perheen kanssa 110%. Jos (ja kuten omalla kohdalla) perhe ymmärtää sen, on suorastaan velvollisuus, että hoidetaan myös omaa oloa.

Itse en baareissa viihdy. Väkisin melkein tulee niihin lähdettyä. 1-4 ravintola-annosta kotona riittää rentoutumiseen. Viikonloput on aika, jolloin voi hiljentää omalta kohdaltaan, ja kääntyä omiin ajatuksiin. Näin on mukava tehdä omalla ajallaan. Kerran kuussa ei ole liikaa. Se riittää, kunhan saa ajatukset pois päivittäisistä asioista.

Kunhan asiat sopii ENSIN asianomaisten kanssa, mielestäni on ihan ok, vaikka välillä rentoutuu. Ei se ole niin helppoa olla isä, vaikka moni niin luulisi.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Hiton hankala kysymys.

Itse olen sitä mieltä, että jos minulle joskus luoja lapsia suo niin yritän välttää viimeiseen asti humalassa oloa heidän silmissä varsinkin kun he ovat pieniä ja varhaisteinejä. Siinä vaiheessa kun he itse alkavat alkoholia juomaan he ymmärtävät jos iskä on välillä hieman pöhnässä.

Itse en jaa samaa mielipidettä tyttöystäväni kanssa joka on sitä mieltä, että lasten läsnä ollessa ei saa alkoholia juoda. Jos otetaan esimerkiksi olut. Se on "aikuisten limsaa" ja en näe siinä mitään pahaa jos muutaman keppanan juo työ viikon jälkeen vaikka lapset ovat hereillä. Enemmän voi ottaa heidän nukkumaanmenon jälkeen, kunhan toinen vanhemmista ei ole juopunut, jos on tilaisuus johon liittyy alkoholia ja molemmat osallistuvat niin lapset pitää saada hoitoon tai jättää tilaisuus väliin.

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Kyynis on tavallaan asian ytimessä. Oma nuorimmainen on nyt reilun vuoden ja tottakai otan olutta (Tshekissä tottakai) tai viiniä joskus vaikkapa työpäivän jälkeen.Sitten kun lähdetään oikein isolla kaavalla liikkeelle, niin röpöttely kyllä tapahtuu jossain muualla kun kotona lasten silmien edessä. Alkoholin käyttö on arkipäivää, mutta varsinainen nollaus tapahtukoon jossain muualla kuin olohuoneessa lapsen ihmetellessä miksi äiti/isi puhuu kummallisesti.

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
archieG kirjoitti:
Kyynis on tavallaan asian ytimessä. Oma nuorimmainen on nyt reilun vuoden ja tottakai otan olutta (Tshekissä tottakai) tai viiniä joskus vaikkapa työpäivän jälkeen.Sitten kun lähdetään oikein isolla kaavalla liikkeelle, niin röpöttely kyllä tapahtuu jossain muualla kun kotona lasten silmien edessä. Alkoholin käyttö on arkipäivää, mutta varsinainen nollaus tapahtukoon jossain muualla kuin olohuoneessa lapsen ihmetellessä miksi äiti/isi puhuu kummallisesti.
Sama laulu. Mä päätin myös etten ole lapseni nähden humalassa. Meillä kyllä juodaan viiniä sekä olutta, mutta hillitysti.
Jos vedän läskit niin se tapahtuu sitten jossain muualla. Mä en usko että lapsen kehitykselle on siitä juurikaan hyötyä että näkee isänsä känässä. Esim. eilen join kolme olutta ja lasin viiniä sen jälkeen kun tytär meni nukkumaan. Ite menin petiin klo 24 ja olin täydessä tikissä klo 7 kun neiti ponkaisi hereille ja punki viereen.

Lapsuudenkodissa viinaa juotiin salaa pannuhuoneessa - mitenkään muuten alkoholia ei sitten käytettykään. Jäi sellanen terve suhtautuminen alkoholiin saamatta. Sen olen sitten oppinut (oppimassa) tässä myöhemmällä iällä.

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
mäkine kirjoitti:
Sama laulu. Mä päätin myös etten ole lapseni nähden humalassa. Meillä kyllä juodaan viiniä sekä olutta, mutta hillitysti.
Jos vedän läskit niin se tapahtuu sitten jossain muualla. Mä en usko että lapsen kehitykselle on siitä juurikaan hyötyä että näkee isänsä känässä. Esim. eilen join kolme olutta ja lasin viiniä sen jälkeen kun tytär meni nukkumaan. Ite menin petiin klo 24 ja olin täydessä tikissä klo 7 kun neiti ponkaisi hereille ja punki viereen.

Lapsuudenkodissa viinaa juotiin salaa pannuhuoneessa - mitenkään muuten alkoholia ei sitten käytettykään. Jäi sellanen terve suhtautuminen alkoholiin saamatta. Sen olen sitten oppinut (oppimassa) tässä myöhemmällä iällä.

Tyttäreni on jo 19 v. mutta muistan hyvin ne illat kun tyttö kiipesi syliin sohvalle tai sängylle niin kyllä siinä oma jano unohtui.Aika useasti molemmat siihen nukahdettiin tai jos itse heräsin ja tyttö nukahti niin saatoin muutaman oluen heittää kitusiin.
Ja mikä onkaan hellyttävämpää kuin aamu jolloin lapsi kömpii viereesi peiton alle unilelu kainalossa ja voi jatkaa unia ilman vanhan viinan hajua(mikä ei varmasti lapsenkaan nenässä ole miellyttävä).
Lapset on kuitenkin melko vähän aikaa lapsia,kannattaa ottaa niistä ajoista mahollisimman paljon irti koska sieltä jää paljon hienoja muistoja.

Jos on tarvetta vetää naama ruttuun niin parempi hankkia lapsenvahti ja hoitaa homma jossain muualla kuin kotona,kyllä pienikin lapsi vaistoaa jos iskä/äiti on sekava,siinä saattaa uskottavuus mennä hyvinkin nopeesti.

Tuo siun viiminen lause todistaa sen että vanhakin koira voi oppia uusia temppuja.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mielenkiintoinen aihe. Meillä kyllä juodaan lasten nähden ruoan kanssa viiniä tai olutta, mutta varsinainen tissuttelu tapahtuu vasta sitten, kun muksut ovat nukkumassa. Olen jo hetken aikaa miettinyt, mikä on sopiva määrä alkoholia siten, että lapset oppivat sen asiallisen tavan suhtautua alkoholiin, mutta ilman, että siitä tulee jotenkin korostunut tapa esimerkiksi juhlistaa tiettyjä tapahtumia tms. Ei alkoholin käytöstä saa tulla "liian luonnollista" olomuotoa.

Omassa lapsuudenkodissani en ole ikinä nähnyt vanhempiani kännissä, vaikka viskiä tai konjakkia silloin tällöin ottivatkin. Sitten kun hommat alkoivat minuakin kiinnostaa, isäni teki valmiita sekoituksia porojuomasta ja mehusta. Sellaisia, että ei tullut övereitä, mutta että kuitenkin tuntui. Muistan kuinka joittenkin kavereitten piti piilotella koko hommaa vanhemmmiltaan ja se sai joskus naurettavat mittasuhteet. Ihmettelivät meidän talouden rentoa suhtautumista ja toisinaan aloiteltiinkin iltoja meillä. Luulen, että opin tuota kautta mutkattoman suhtautumisen alkoholiin ja tavallaan ne omat rajatkin käytön suhteen.

Tietysti asiassa on sekin puoli, että minusta ei näy helposti ulospäin se, että olen juonut. Puhe ei sammalla, en sammu tai oksentele, enkä edes horjahtele. Ja joo, tulee kyllä silloin tällöin otettua ihan kunnolla, että ei ole kiinni vähäisistä määristä. Tämä siis helpottaa sitä, että vaikka joskus tulee tuttavaperheitten kanssa istuttua iltaa sillä tavalla, että lapset ovat mukana ja siinä on sitä alkoholiakin mukana, niin alkoholi ei näy käytöksessä.

Mutta sitten tuo, minkä nufc tuolla edellä ottikin esiin, eli se ei ole mukavaa, että lapset sunnuntaiaamuna kömpivät viereen ja vanhemmilla / vanhemmalla on krapula. Toden totta välttämisen arvoinen tila.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Samoilla linjoilla enemmistön kanssa. Koti on lasten turvapaikka, ehdottomasti. Toisaalta suomalainen mies tarvitsee välillä etanoliresetoinnin. Minulle sopiva ratkaisu ei kuitenkaan missään tapauksessa olisi tarttua avoimeen kutsuun ja lähteä tuntemattomassa seurassa jonnekin kämpille telkkaria katselemaan ja dokaamaan, ainoana yhdistävänä tekijänä isyys. Random-porukkaan mahtuu kuitenkin aina joku kännirähisijä tai 'mua ei ymmärretä'-itkupilli joita ei voida sitten laittaa edes porukalla kuriin kun ei tunneta toisia kunnolla. Alkoholin kohtuuttomuuskäyttö sopii minulle parhaiten tutussa seurassa joiden tiedän ainakin yrittävän pitää minusta huolta mikäli hölmöilen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy