Mainos

Reaali, kevät 2002.

• 2 447
  • 33

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laittakaa niitä kysymyksiäkin niin voidaan mekin vanhukset katsoa, vieläkö mokomasta olisi päässyt edes läpi. ;)

Itseäni kiinnostaa erityisesti historian, yhteiskuntaopin ja maantiedon kysymykset, niihin tuli silloin itse vastailtua.

Tuamas

Jäsen
Helppoa heinää.
Viiden minuutin kokonaislukemisella, katotaa mitä napsahtaa...

Vastasin kuuteen historiaan (jokeri), yhteen uskontoon ja yhteen maantietoon.
Siitä hyvä koe että yleistiedoilla pärjäsi aika hyvin, ei tarvinnut liikaa nippelitietoja.

Ruotsista 85/90 kuulluista, kolmen tunnin yöunilla, lukematta :)

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
Helppo! ..mutta helvetin työläs! Siellä kun jumalauta istuu homeisessa liikuntasalissa, jossa ilmastointi on puolet ajasta pois päältä, niin huumori loppu vähemmästäkin. Olin kokeen jälkeen kuin uimasta tullut: housut läpimärät kun perse hiessä vääntää 4,5 tuntia homeisess.. tänhän mä tilitin jo!

Mutta joo, onneksi en lukenut kuin pari päivää, koska ihan perusjärjellä pärjäsi todella hyvin. Vastasin 5 hissaan (jokeri) ja 3 mantsaan (jokeri). Ainakin näissä jokerit oli älyttömän helppoja, ja muutenkin hissassa oli ehkä 3/16 kysymystä joihin en olisi saanut vatattua mitään. Myös taulukko tuntui tosi löysältä, sillä jo 32 pinnalla saa E:n.

Pari kysymystä meni suunnilleen näin:

HY:

-Vuosia 1944-48 kutsutaan Suomen historiassa "vaaran vuosiksi". Miksi? Ja onko nimi aiheellinen?

-Selitä mitä tarkoittaa sääty-yhteiskunta ja miksi se loppui? Suomen tai Euroopan kannalta.

-Miten Saksan yhdistyminen 1800-luvun lopulla keisarikunnaksi vaikutti Eurooppaan?

-Intian/Japanin/Kiinan suhtautuminen länsimaihin ja niiden kulttuuriin 1800- ja 1900-luvuilla.

-Naisen asema antiikin maailmassa?

-Miten perintö jaetaan avioeron tullessa?

GE:

-Matkailun haittapuolia.

-Millä perusteilla maailma voidaan jakaa kulttuuripiireihin? Esitä pieni kuvaus jokaisesta kulttuuripiirissä. (jokeri)

-Miten innovaatiot leviävät? Esitä kolme esimerkkiä.

-Maailmassa on luonnostaan puuttomia alueita. Mistä tämä johtuu ja missä näitä alueita on?

-Rapautumisen muodot ja vaikutukset?

Suunnilleen noin ne meni. Saa korjata jos on jokin todella päin persettä. Vielä on aivoissa hyvin vähän happea, joten ei välttämättä muisti täysin pelaa..

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
vastarannalla, kuten aina.

Niin. Asetun taas vastaan ja sanon, että melko vaikea oli. Historiaan vastasin 5 kysymykseen, maantiedon kahteen, sekä yhteen biologiaan.

Uskoisinpa, että homma meni ihan kivasti reisille. Faktoja ei juurikaan ollut esittää, vaan aika perinteistä tuubaa tuli jauhettua runoutta säästelemättä.

Näin se menee meillä laiskoilla. Joku kommentoikin tuossa kokeen jälkeen mulle: "Oisit ees lukenut". - Kummaa höpinää... Ähymm...

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ikää mulla on vasta 14, mutta noi historiathan oli tosiaan aika helppoja. Olisin melkein kaikkiin pystynyt aika pitkästi jo vastaamaan ihan kasiluokan tiedoilla...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Suomi-Salama
Laittakaa niitä kysymyksiäkin niin voidaan mekin vanhukset katsoa, vieläkö mokomasta olisi päässyt edes läpi. ;)

Huomenna on koko setti lehdissä. Kai vanha jaksaa siihen asti odottaa:)

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti girlzilla15
Ikää mulla on vasta 14, mutta noi historiathan oli tosiaan aika helppoja. Olisin melkein kaikkiin pystynyt aika pitkästi jo vastaamaan ihan kasiluokan tiedoilla...

Joo.. Niinhän mäkin ajattelin kasiluokalla. Noissa kuitenkin vaaditaan aina vähän erilaisia vastauksia ja paljon syvällisempiä kuin peruskoulussa. imo.

Itse vastasin kahdeksaan hissan kysymykseen (Joker) ja näin jälkeenpäin harmittaa, koska niihin olis löytyny enemmänkin sanottavaa. Valinnan vaikeus oli kyllä mullakin, kaikista tiesin jotain.

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti dude

Joo.. Niinhän mäkin ajattelin kasiluokalla. Noissa kuitenkin vaaditaan aina vähän erilaisia vastauksia ja paljon syvällisempiä kuin peruskoulussa. imo.

Itse vastasin kahdeksaan hissan kysymykseen (Joker) ja näin jälkeenpäin harmittaa, koska niihin olis löytyny enemmänkin sanottavaa. Valinnan vaikeus oli kyllä mullakin, kaikista tiesin jotain.

Kyllä kyllä, kyllähän minä sen tiedän...:)
Yllätyin vaan siitä, että tiesin suunnilleen missä asioista edes oli kysymys, en mä nykyisillä tiedoillani olis varmaan edes saanu tehdä koko koetta...:)
Ne naurais mut pihalle totaalisesti jos mä sinne menisin vastailemaan...

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin hauskaahan on se, että itse kirjoittaessani historiaa/reaalia en osannut päättää mihin vastaisin. Kaikkiin kun osasin vastata lähes yhtä hyvin. No 3 kysymystä oli "varmoja täyden pisteen" ja loput sitten semmoia mistä tiesi lähes kaiken. No myöhemmin ajateltuna, olisi voinut tosiaan vastata kattavamminkin, kun jäivät vastaukset vähän liian selviksi. Ongelmahan on se, että historian esseissä pitää selittää asiat, kuin kirjoittaisi juuri lukemaan oppineelle 6-vuotiaalle asiasta. Eli ei auta selittää Stalin teki sitä(vaan ensin pitää kertoa kuka Stalin oli), siis noin karrikoidusti.

Itselläni ehkä oli liikaakin tietoa, kun sitä ajatteli "no osaahan ne arvostelijat nyt tämän asian tarvitse tarkentaa kuin lapselle". No kai se sitä teettää, kun on lukiossakin historian keskiarvo 9.6(jossa yksi kutonen oikeustiedosta).

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Itse vastasin viiteen historiaan ja kolmeen biologiaan. Oli muutama aika helppo kysymys esim:
Kerro mitä rangaistusseuraamuksia voi Suomen lain mukaan saada?
Mitä häiriöita tapahtuu ruumiissa näissä sairauksissa ja mitä hoitomenetelmiä niihin on?
a) sydäninfrakti
b) astma
c) diabetes
Oli oikeestaan helpompi urakka kuin mitä luulin. aineisto aineen jälkeen olin enemmän paskana kuin tänään.
et semmosia.

red#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idrottsföreningen Kamraterna, Helsingfors
Näin noi fysiikan kysymkset ja pakko sanoa että todella helppoja tehtäviä siellä oli. Eka tehtävä oli vaan laskea jotain nopeuksia ja piirtää jotain. Toinen tehtävä oli vaan ottaa maol esiin ja katsoa mitä symbooleja käyttää( esimerkkinä matka/aika=nopeus ja vastaus oli s/t=v).

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noh, tuota... Mä vastasin viiteen fysiikan kysymykseen (1-4, 10), kahteen uskontoon ja yhteen hissaan tai siis yhteiskuntaoppiin.

Uskonnon kysymykset oli tai ne ainakin tuntu helpoilta:

4. "...pätkä Suomen laki -teoksen alkusanoista..."
Pohdi rangaistusten oikeudenmukaisuutta eettiseltä kannalta suomalaisessa yhteiskunnassa.

6. "...pätkä uskonnonvapausvaliokunnan tms. uskonnonvapausehdotelmasta..."
Pohdi uskonnonvapauden ikärajoja ehdotelman pohjalta.

HY:

12. Selitä lain säätäminen Suomessa.

FY:

1. piti piirtää kuvaaja annetuista tiedoista, selittää sen muotoa ja laskea keskikiihtyvyys tietyllä aikavälillä.

2. Piti tosiaan vaan sijoittaa yksiköitä ja kertoa, oliko yhtälö mahdollinen vai ei.
a) matka= ½ x kiihtyvyys x aika etc.

3. En muista.

4. En muista.

10: meni harakoille, mä tein vaan yhden laskun ja se ei varmasti ole oikein.

Yllättävän helpolta toi tuntui, vaikka nenä alkoi vuotaa ja viivotin putos monta kertaa lattialle ja piti juoksuttaa valvojia. Saa sitten nähdä mitä ne sensorit on mieltä, mä kuitenkin sävelsin joissakin kohdin... Onneks kirjotin vapaa-ehtosena.

Honug

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni reaali oli yllättävän helppo ja maalaisjärjellä pärjäsi kaikissa vastauksissani. En lukenut siihen ollenkaan. Vastasin seuraavasti: 3 maantieto (takakannen kartta, matkailu, alueen kehittäminen), 2 psykologia (syömishäiriöt + joku mitä en muista), 1 biologia (kloonaus), 1 historia (se lakitiedon avioerojuttu) ja uskonto (urheilu-yritykset).

Honug

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Chip

4. "...pätkä Suomen laki -teoksen alkusanoista..."
Pohdi rangaistusten oikeudenmukaisuutta eettiseltä kannalta suomalaisessa yhteiskunnassa.

Ei voi olla totta! En huomannut koko kysymystä ja meillä oli sama kysymys kokeessa... :eek:

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tiistaina kello 8 illalla alkoi tulla oksennusta jatkuvasti, mikään ei pysynyt vatsan sisällä ja kuume nousi korkealle. Pitkin koko yötä oksenneltua olikin sitten kiva lähteä tekemään reaalia aamulla aivan voimattomana. No, oman erityistilan sentään sain oksennusämpärin ja muiden vastaavien yleellisyystuotteiden kera.

Neljään psykologiaan, kahteen historiaan, yhteen fysiikkaan ja yhteen filosofiaan vastasin. Oikeastaan tässä tilanteessa ihan sama mitä siitä tulee. Läpi menee ja se riittää. Jotain ehkä B - C:tä voisin veikata.

Kaiken huipuksi onnistuin sitten vielä kotiin lähtiessä tuottamaan vanhempien auton penkin ja lattian täyteen oksennusta.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti girlzilla15

Kyllä kyllä, kyllähän minä sen tiedän...:)
Yllätyin vaan siitä, että tiesin suunnilleen missä asioista edes oli kysymys, en mä nykyisillä tiedoillani olis varmaan edes saanu tehdä koko koetta...:)
Ne naurais mut pihalle totaalisesti jos mä sinne menisin vastailemaan...

Sr riittää, mitä tällä hetkellä tiedät. Usko jo se, nainen! ;)

Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Jep Jep...

Juu, kyllähän sieltä hengissä selvittiin. Aikaakin jäi vielä ruhtinaalliset kolme (3) minuuttia! Niin, vastasin 7 historiaan ja yhteen psykologiaan. Historia on minulle se vahvin alue, tosin nyt ei kerinnyt samanlaisia (tiesin-joka-jumalan-pikku-asiankin)vastauksia kirjottelemaan, kuin kurssikokeessa. Pihvi näytti vastailleen suurinpiirtein samoihin historian kysymyksiin. Ne oikeustiedon kyssärit olivat tällä kertaan (onneksi) suhteellisen helpot, melko varmasti molemmista täydet kuusi pistettä.

Nyt sitten n. 24h myöhemmin alkaa syömään miestä, kun ryhtyy muistelemaan, kuinka paljon (hyviäkin) juttuja jäi kirjoittelematta. Esim. HY kysymyksen nro 8 eli: "Suomessa vuosia 1944-1948 kutsuttiin "vaaran vuosiksi" arvio nimityksen taustaa ja todenperäisyyttä" niin unohdin tähän kokonaan suomalaisen vasemmiston ja pelon sen noususta/vallankaappaussuunnitelmista. Kyllä se alussa tietysti ensimmäisenä tuli mieleen, mutta koska en ehtinyt vastaustani enää tuossa vaiheessa luonnostelemaan niin unohdin sen kokonaan pois. Kyllä miestä syö tällänen!

Juu, saas nähdä mitä opettaja on meikäläisen höpötyksistä pitänyt, kyllä se Eximia on melko lailla se minimi tavoite, tosin Laudaturia en koskaan kovin realistisesti lähtenyt hakemaan.

Jos katsotaan vielä lopuksi tulevaisuuteen, niin huomenna on sitten vuorossa englanti, maanantaina äikkä II ja keskiviikkona ruotti. Sitten on meikäläisen kohdalta pulkassa tältä keväältä.

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikea sanoa kokeen vaikeusasteesta, kun tuntuma riippuu aina siitäkin mitä on asettanut itselleen tavoitteiksi. Joku sanoo ensin että 'helevetin helppoo', ja toisessa lauseessa arvelee arvosanan olevan B-C-linjalla. Itselläni tavoitteet olivat siinä C-M, mutta en kyllä oikein osaa arvioida miten niistä esseistä pisteitä saa. Joku kirjoitti että "32 pisteellä saa E:n", mistä tällainen tieto on peräisin? Onko jossain ollut muka jo jotain taulukoita? Olenko pihalla?

Luin muutaman historian kirjan kertaalleen läpi, joten siltä pohjalta annoin sitten kynän sauhuta kokonaiset kuusi tuntia. Jep, yleistiedolla varmaan pärjäsi, mutta eri asia sitten on kuinka laajoja vastauksia noihin kysymyksiin edellytettiin. Yleisesti ottaen pidän koetta hankalahkona, mutta tosiaan vaikea sanoa vielä kun ei yhtään tiedä miten meni.

tonttu83

Jäsen
Tuli vastattua neljään fysiikan kysymykseen (1-3 ja jousijuttu), kahteen kemian kysymykseen ja kahteen historian kysymykseen.
Olis mukava tietää mitä muut sai siihen fysiikan jousikysymykseen vastaukseksi.

Tuamas

Jäsen
Itse vastasin näköjään aika erikoisiin kysymyksiin historiasta. Naton roolia, Lain säätämistä, Rangaistuksia, bkt:n arviointia ja vaikutuksia (jokeri), siirtolaisuutta ja yhtiön kannattavuutta.
Uskonnosta mielenkiintoiseen ja suht helppoon urheilun ja yritysmaailman analyysia eettisestä näkökulmasta.
Maantiedosta helppo, helpompi, pietarin kartan liikenneyhteydet.

Saa nyt nähdä, pari jouduin tekemään melkoisessa kiireessä, oli puol tuntia jäljellä ja kaksi tehtävää vielä aloittamatta. Tuli niistä yhteensä viitisen sivua, mutta enpä tiedä oliko totaalista tuubaa vai oliko siellä ihan asiaakin seassa.

Pisterajat menevät suunnilleen siten (muistaakseni eilisessä tv-ohjelmassa mainittiin) että 32 pongoa on E ja 40 L.

Usein kokeet tuntuvat helpoilta, mutta tulos saattaakin olla aivan eri kuin mitä oli odottanut...

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Mazza
Tänne sitten mielipiteitä yms. tästä kevään reaalista. Itse kommentoin sitten, kun palaudun..

mitä mitä?? mää ku ihan luulin, että sääkin Mazza, oles näitä kokeneita kavereita, mutta etpäs olekaan muuta kun lätkän ohella:D

No, olipas taas törkeetä:mad: hyi masaman!

Ihan oli ju sellanen mielikuva jääny päähän, jotta olisit joku kolmenkympin tienoilla. Kai sää sitte oles kirjotellu nii aikuismaisesti:D

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, koskaan en kyllä ikääni mitenkään ole peitellyt tai yrittänyt "vaikuttaa" vanhemmalta.

Reaalista vielä sen verran, että kuinka pitkiä vastauksia keskimäärin kirjoititte esim. historiaan? Mulla jäi muutama ihan vaan n. 1½ sivun mittaisiksi, kun tuli siinä kiireessä ja paineessa kirjoitettua turhankin tiivistä tekstiä. Tuamaksella aika kunnioitettava kirjoitustahti, jos puolessa tunnissa saa kirjoitettua viisi sivua tekstiä. Mullahan menee puoli tuntia jo pelkkään suunnitteluun..

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti Mazza
Reaalista vielä sen verran, että kuinka pitkiä vastauksia keskimäärin kirjoititte esim. historiaan? Mulla jäi muutama ihan vaan n. 1½ sivun mittaisiksi, kun tuli siinä kiireessä ja paineessa kirjoitettua turhankin tiivistä tekstiä. Tuamaksella aika kunnioitettava kirjoitustahti, jos puolessa tunnissa saa kirjoitettua viisi sivua tekstiä. Mullahan menee puoli tuntia jo pelkkään suunnitteluun..

- Itse kirjoitin kahdesta aiheesta hiukan yli kahden sivun, kolmesta tehtävästä kolme sivua ja kolmesta tuon täyden konseptillisen.
Nukuin puoli tuntia, söin puoli tuntia ja lepäilin puolisen tuntia , eli
tehokasta kirjoitusaikaa jäi neljä ja puol tuntia. Siinä ajassa syntyi tuo 25 sivua, eli n.5.5 sivua/tunti.

Olihan mulla sellainen avainsana- ja avainlauserimpsu siinä valmiina niihin kahteen viimeiseen..

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No, ei o häpee olla nopee..

Eiköhän noilla parin sivun vastauksillakin muutama pinna per essee irtoo, että sen Ceen saa sieltä kiskaistua. Sulla taitaa Tuamas olla L tähtäimessä?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy