Ravinto-ketju

  • 11 284
  • 55

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Huuhkajat
Toisaalla jopa kuumaksi leimahtaneen ravinto-keskustelun innoittamana päätin laittaa pystyyn uuden ketjun, jossa keskustellaan ravinnosta.

Noudatatko jotakin tiettyä ruokavaliota? Laihdutatko? Vältätkö hiilihydraatteja, tahi rasvaa? Kuvottavatko lisäaineet? Ravitsetko itseäsi vain puhtaista raaka-aineista itse valmistamallasi ruoalla, vai koostuuko ravintoympyräsi ennemmin pikaruokalaloiden tarjonnasta ja einesmakaronilaatikosta? Kerro siitä tässä ketjussa! Kaikki ravintoon liittyvä keskustelu sallittakoon!

Kuntosalin uumenissa aikaansa tuhlaava opiskelija, allekirjoittanut, sijoittunee johonkin ääripäiden välille. Einekset eivät kuulu ostoskassiini, joskaan kaikkein tuoreimpaan ja puhtaimpaan ravintoonkaan ei aina lompakkoni taivu. Pyrinkin nauttimaan tällä hetkellä tasaisesti kasviksia, hitaita hiilihydraatteja, proteiinia kuin niitä hyviä rasvojakin. Rasvojen osuutta tosin olen karsinut ja pyrkinyt lisäämään proteiinin määrää, ihan lihaskasvuun tähtäävää kuntosaliharjoittelua silmällä pitäen. Niin ja sokeria koetan välttää. Joskus kuitenkin tulee myös syötyä ns. paskaa, enkä ole Alkossakaan tuntematon näky. Josko keväämmällä taas vähän korjaisi tuota ruokavaliota vielä enemmän "oikeampaan" suuntaan.

Ketjuun kirjoitettaessa tarkoitus ei ole mollata kenenkään syömistottumuksia, mutta rakentavaa kritiikkiä voidaan toki esittää. Mikäli palstalla pyörii joko koulutettuja tai oman elämänsä ravintoterapeutteja, voinevat he myös tietämättömiä tai neuvoja kysyviä valistaa tietämyksellään aiheesta. Ainakin minulla itselläni tulee varmasti kysyttävää ravinnon suhteen etenkin kun kevät koittaa ja peilikuvan tulisi olla lähempänä muinais-kreikkalaista patsasta kuin Michelin-miestä.

Ravinto-ketju, olkaa hyvät!
 
Viimeksi muokattu:

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Loistava ketju, mistä on hyvä ottaa itsellekkin tipsejä syömiseen. Tällä hetkellä itselläni meneillään bulkkaus, eli koitan syödä enemmän mitä kulutan. Kohta tulee tukusta tilattuna gainer pro:ta, jotta saa lisää kaloreita. Syömiseen on tullut lisättyä aamuksi puuroa ja lisää välipaloja päivän aikana. Syöminen fiksusti tuo oman haasteensa nykyinen työ, kun tekee 3 -vuorotyötä. Kun taas helpoksi tekee sen, että olen personal traineriksi kouluttautumassa, joten se tuo apuja myös omaan tekemiseen. Tähän aikaan ei jaksa sen liiemmin postailla, mutta pyritään tuomaan omia näkemyksiä tulevassa.
 
Mielenkiintoinen aihe jota on kyllä useissa eri ketjuissa jo tullut sivuttua. Laitetaan tähän omakin kontribuutio, kyllähän aihe on ihmiselolle aika merkityksellinen ja jonkun verran on mielenkiintoisiin faktoihin vuosien varrella tullut törmättyä vaikka ei aihe ihan mikään ykkösmielenkiinnonkohteeni elämässäni olekaan.

Syön enimmäkseen vegaanista ruokaa, silloin tällöin myös jotain eläinperäistä, esim. nyt viikon sisään on mennyt pari kananmunaa, kinkkupizza pizzeriassa ja vähän parmankinkkua ja camembertia aamiaissämpylän välissä. Pyrin makroravinteissa about 70-15-15 jakoon (hiilarit, proteiinit, rasvat). Tässä tosin virhemarginaali on aika iso, sillä ei tule kovin tarkasti laskettua mitä suuhun pistän. Suurin piirtein tiedän sen perusteella että oleen pariin otteeseen käyttänyt viikon verran kalorilaskuria nämä selvittääkseni. Lisäksi exän puheista on jäänyt mieleen muutamien elintarvikkeiden ravintosisältöjä. Ja kyllä tuoteselosteita ja fineliäkin tulee joskus selattua. Proteiinia ja rasvaa voisi syödä vieläkin vähemmän jos söisi laadukkaammin, mutta minulle se on raha- , vaiva-, ja ympäristökysymys. Jos asuisin lämpimämmillä vyöhykkeillä jossa hedelmiä ja vihanneksia on tarjolla ympäri vuoden, ja minulla olisi rahaa ostaa niitä rajattomasti, niin korvaisin nyt nauttimiani proteiineja eri kasvisten ja hedelmien aminohappoja yhdistelemällä, sekä samalla tulisin syöneeksi nykyistä suuremman osan kaloreistani hiilareina, ja vastaavasti pienemmän osan rasvoina. Mutta olen kyllä ihan tyytyväinen nykyiseenkin. Voihan se olla että 10v päästä syön jotenkin eri tavalla. Nyt mennään kuitenkin näillä ja katsellaan ja kuulostellaan rauhassa mitä tiede, teknologia ja alkuasukkaiden riistäminen kolmansissa maissa meille tuo tullessaan.

En syö juuri ollenkaan raffinoituja hiilihydraatteja, eli valkoista pastaa, valkoisista vehnäjauhoista leivottuja juttuja, jne. Tämä on helppoa, sillä minusta täysjyvätuotteet maistuvat paremmilta, enkä ole koskaan sietänyt mitään pullamössöä, jo alle kouluikäisenä valitsin mummolassa kahvini kanssa grahampaahtoileipää edamjuustolla kun muut söivät pullaa. Hiilarit nappaan täysjyväriisistä, ohrasta, bataatista, kotimaisista juureksista ja tuoreista hedelmistä. Proteiiniinlähteinäni toimii täysjyvätuotteet (noin 10%), tofu, pavut, hampunsiemenet, idut, palautusjuomat, kananmunat, liha. Rasvat kylmäpuristetusta rypsiöljystä, siemenistä ja pähkinöistä. Jos olen kovinkin rahoissani niin sitten myös esim. avokadoista. Yleensä en kuitenkaan ole. Kesällä pyrin saamaan noin puolet päivän kaloreista tuoreista hedelmistä. Näin talvella hedelmien kulutus putoaa mulla, ja sitä yritetään kompensoida syömällä paljon pinaattia, porkkanaa, kaalia, jne. Niin, kun syön kasviksia, niin syön ne aina tietenkin kypsentämättömänä.


Peruspäivä näin talvella menee suunnilleen näin:

Aamiainen 2dl kaurahiutaleita, sinne vähän macajauhetta, kylmäpuristettua rypsiöljyä, hampunsiemenrouhetta, pellavansiemenrouhetta, desi tai pari marjoja. Kaksi viipaletta Fazerin Realia. 700 kcal, 30g proteiinia, plus aika helvetisti kaikkea muuta hyödyllistä kuidusta kaiken maailman antioksidantteihin. Joka aamu.

Lounas vajaa kilon verran salaattia jne noutopöydästä tai kotona mukaan pakattua ja pari ruisleipää ja vähän pähkinöitä kylkeen. Kaloreita vähemmän kuin aamiaisessa, makroravinteiden osalta (energiakaloriprosentti) aika rasva- ja proteiinipainotteinen, ja ennen kaikkea kropalle hyödyllistä ja mielelle herkullista (verrattuna lounaspaikkojen perusruokaan eli rasvaiseen lihaiseen rekkamiesmättöön) sitäkin enemmän.

Päivällinen
Semmoinen tuhannen kalorin annos vegaanista tai kotimaista kalaa sisältävää lämmintä ruokaa, vaikkapa soijabolognesea, linssikeittoa, tai perunamuusia tai silakkapihvejä. Ei juuri panosteta muuhun kuin siihen että tulee hyvää vähärasvaista ja energiapitoista ruokaa helpolla. Päivän mikrohyvyydet ja proteiinit on jo aika hyvin taskussa iltapäivään mennessä.

Välipaloina sitten hedelmiä ja marjoja, usein smoothien muodossa raakakaakaolla ja hunajalla terästettynä, usein myös joko kotitekoisia tai kaupassa valmistettuja sipsejä ja olutta.

Kesäisin muuten aika sama setti, mutta pääosin päivällisen lämmin ruoka korvautuu pitkin päivää popsittavilla hedelmillä (esim. 1 kokonainen meloni ja 10 banaania), eli aamupuuroa lukuunottamatta mennään pitkälti raakaruualla. Ja nautitun oluen määrä kymmenkertaistuu.

Jos ei maustekastikkeita, sinappeja, hilloja jne lasketa, niin eniten prosessoidut elintarvikkeet mistä kotona säännöllisesti laitan ruokaa ovat soijatuotteet eli tofu ja soijarouhe jne, tomaattimurska johon on lisätty puhdistettua sokeria, sekä täysjyväpasta joka on leivottu jauhoista ja vedestä.

En kuitenkaan ole mielestäni mikään turhantarkka ruuan suhteen, en laske ravintolakäyntejä, jne. Voi olla viikko kun syön ihan päin helvettiä jotain kebabia ja sen sellaista ja istun vaan paikallani niin että selkää särkee, mutta enpä sellaisesta huolestu yhtään, kun tiedän että pian palaan kuitenkin itsestään takaisin terveisiin elintapoihini jotka seuraavat minua hautaan. En myöskään erityisemmin välttele mitään lisäaineita, tai prosessoitua ruokaa, tai esim. tiedä yhtään E-koodia. Satun vaan syömään sellaista ruokaa joka ei satu sisältämään lisäaineita tai prosessoituja juttuja, koska se on hyvää, arjessa helppoa valmistaa, mahdollisuuksiin nähden aika hyvin kotimaista, eettistä ja terveellistä. Ei kannata kiinnittää reduktionistisesti huomiota merkityksettömiin yksityiskohtiin, vaan pistää ne perustukset ja suurimmat ja tärkeimmät elementit, eli nämä joista teille juuri puoli tuntia tarinoin, kondikseen. Eläimet pois, raffinoidut hiilarit pois, 70-15-15. Liikuntaa lähes joka päivä. Se on sen jälkeen sitten ihan sama paljonko menee aspartaamicolaa tai montako e-koodia jääkaapista löytyy.

Näin sinkkuna ei tule kotiruuan laatuun panostettua niin paljon kuin silloin kun kotona on joku muukin niitä tekeleitä syömässä ja toki myös vuokraa jakamassa. Mutta tilanne normalisoitunee. Toivottavasti.

EDIT: Pakko muuten vielä lisätä, että luomu ei juurikaan kiinnosta. Melkeinpä vastareaktio nousee kun kuulee jossain puhuttavan luomuruuasta tai lähiruuasta. Joo hyviä juttuja mutta pitäisitte turpanne kiinni ja söisitte niitä ettekä vain puhuisi niistä luullen että syntinne on anteeksiannettu ja ikuinen elämä saavutettu kun syötte vähän jotain luomu- tai lähipaskaa joka usein on tyhjää markkinointilässytystä. Terveyspuolestahan tutkimustieto kertoo että luomu on hyvin vähän tai ei ollenkaan terveellisempää. Ympäristöpuoli... Kiinasta laivatun soijan MIPS on 3 kun luomulähibroilerin 13. Soija on siis monin verroin ekologisempaa vaikka se tuodaan toiselta puolen maapalloa eikä ole luomua. Kotimaisen voin MIPS on muuten 38. Naudanlihan 46, eli Kiinasta laivattu soija on 15 kertaa kotimaista naudanlihaa ekologisempaa ja varmaankin myös samaa kertaluokkaa terveellisempää. Lihantuotanto on maapallon suurin ekologinen selkäreppu, liikennekin jää kakkoseksi. Jos suomalaiset eivät vetäisi niin vitusti viinaa, niin lihansyönti olisi työikäisten yleisin kuolinsyy. Aika hurjia juttuja mun mielestä. Eikä vielä edes päästy eettiseen puoleen.
 
Viimeksi muokattu:

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aika ajankohtainen ketju näin itsellenikin kun on nyt työn alla painonpudotus syksyn reteemmän syömisen jälkeen. Viime kesän 88kg:sta paino nousi syksyllä 95 kiloon. Tämä tapahtui kyllä aika pitkälti suunnitelmallisesti rankemman punttijakson myötä. Nyt sitten olisi tarkoitus päästä heinäkuun lopuksi soutukisoja varten tuonne 80-85kg tienoille riippuen siitä missä vaiheessa oma kondis alkaa vaikuttaa siltä ettei lisää kannata pyrkiä pudottamaan.

Ruokailun muuttaminen on siinä mielessä kohtuu helppoa, että olen tottunut aika pitkälti valmistamaan omat safkani itse enkä juurikaan syö eines-tai valmisruokia. Nyt käytänössä vain leikkaan jonkun verran ateriakokoja jätän joitakin asioita pois niin hyvä pitäisi tulla.

En suoranaisesti noudata mitään tiettyä dieettiä. Painonpudotus kuitenkin toissijaista suorituskyvyn parantumiseen itselleni joten satsaan siihen, että pystyn treenit suorittamaan hyvällä teholla ja palautumaan niistä. Vähähiilihydraattiset ruokavaliot eivät siis sellaisenaan sovi minulle, koska näillä nykyisen treeniohjelman tekeminen muodostuisi ennen pitkää ylitsepääsemättömän tuskaiseksi.

Kuitenkin sen verran olen ottanut mallia erilaisista VHH-ruokavalioista, että pyrin välttämään hiilihydraattien suurempaa saantia illalla. Myöskin erilaisista raskaammista kastikkeista olen siirtynyt siihen, että pyrin maustamaan ruokiani runsaammin muilla tavoin. Tulee näin melkein itsestään saatua aika hyvin erilaisi vitamiineja ja hivenaineita kun olen samalla lisännyt kasvisten syöntiä.

Suurin haaste itselleni on se, että onnistun valmistamaan hyvät ja terveelliset sapuskat opiskelijabudjetilla.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
EDIT: Pakko muuten vielä lisätä, että luomu ei juurikaan kiinnosta. Melkeinpä vastareaktio nousee kun kuulee jossain puhuttavan luomuruuasta tai lähiruuasta. Joo hyviä juttuja mutta pitäisitte turpanne kiinni ja söisitte niitä ettekä vain puhuisi niistä luullen että syntinne on anteeksiannettu ja ikuinen elämä saavutettu kun syötte vähän jotain luomu- tai lähipaskaa joka usein on tyhjää markkinointilässytystä.
En juuri uhraa ajatuksia luomulle, paitsi kananmunien kohdalla. Rehulta maistuvat munat ovat aika ällöjä. Mutta lähiruuasta pidän ajatuksena. Minusta on kivampi, että tuen paikallista pientuotantoa kuin jotain vinkuintiaaneja. Ei ota asiasta silti mitään paineita. Jos se ei ole sen lähiruuempaa, aivan sama. Hiukan kyllä ihmettelen jyrkkää asennettasi. Taidat olla aika tiedostavaa tyyppiä. Vai oletko suurin ÄIJÄ heti Hynysen ja Nikulan jälkeen?

Mitä tulee tähän aiheeseen, en noudata mitään ruokavaliota. Pyrin silti syömään enimmäkseen terveellisesti. Mutta maku edellä mennään silti. Jos reseptissä lukee voi, laitan ruokaan voita ja lähetän samalla iloiset terveiset työterveydenhoitajalle, jonka mielestä olen tehnyt syntiä. Jos haluan laihtua, lisään liikuntaa. Jos haluan pizzaa, menen pizzalle. Sellaista kissanhännänvetoa tämä siis on, kun tuo spartalaisuus ei oikein istu meikäläisen tapoihin.

Jonkun tietyn ruokavalion noudattaminen kuulostaa siltä, että antaisin muiden hoitaa ajatustyön puolestani. Anything you want, Master!
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Hieno ketju, kiitos!

Oma ruokavalioni on se, että saan syödä ihan mitä tahansa - kunhan syön suunnilleen kulutuksen mukaan, puolesta kilosta reiluun kiloon kasviksia päivässä ja vähintään 25 grammaa kuituja. Proteiinia 35 %, hiilareita 35 % ja rasvaa 30 %, noin karkeasti. Laskennallinen peruskulutukseni ilman liikuntaa on 1500-1600 kcal / vrk ja päivittäin treenaamisesta riippuen syön 1600 (lepopäivänä) kalorista jopa 2200-2500 kaloriin. Yhtenä päivänä viikossa saan syödä ja juoda mitä vaan ja ihan kuinka paljon vaan, mutta silloinkin pyrin syömään vähintään puoli kiloa kasviksia ja juomaan 1,5-2 litraa vettä, sillä olen huomannut, että se vaikuttaa omaan hyvinvointiin todella paljon.

Mitään ei ole suoranaisesti kielletty, kunhan kaikki edellä mainittu toteutuu, mikä yhdistettynä omiin mieltymyksiin karsii jo suoraan einekset sekä roskaruoan, joista en oikein pidä muutenkaan. Jos tekee mieli muutamaa palaa suklaata, syön muutaman palan suklaata. Itsetehty on tietysti parasta maun ja ravintoarvojen puolesta. Olen huomannut, että esimerkiksi suklaata tekee kaikkein eniten mieli silloin, kun ruokavaliossa on jotain pielessä eli kroppa kertoo, että nyt jotain puuttuu. Silloin pitää vaan miettiä, onko juonut liian vähän vettä tai puuttuuko kenties jotakin vitamiinia, rautaa tms.

Lisäaineisiin en suhtaudu hysteerisesti, mutta teen kaiken ruokani alusta asti itse, jolloin kaikkein pahimmat lisäainepommit jäävät automaattisesti pois. Kaikenlaiset liemikuutiot ovat pannassa. Ellen ehdi keitellä tarvittavaa lientä itse eikä pakkasessakaan ole valmiiksi, korvaan liemen laittamalla astiaan vettä, sopivat mausteet ja ruokalajin mukaan valkoviiniä, vermuttia, sherryä tai vaikka giniä ja annan olla hetken ennen käyttöä. Jos en ehdi laittaa kunnon ruokaa, syön pari 0,2 % rahkaa ja esimerkiksi ananasmurskaa tai haen vihersalaattia, paprikaa, 200 g katkarapuja ja 50-70 g pähkinöitä ym. kaupasta.

Tänään on vähän kevyempi päivä, joten aamupalaksi 56 g ruisleipää, 12 g Oivariinia ja 60 g Aamupalajuustoa sekä pari kiiviä, 200 g kahvia ja 300 g maitoa. Viisiprosenttinen Aamupalajuusto on perusruoka-aineideni ainoa todellinen lisäainepommi. Syy sen käyttöön on yksinkertainen: heikkouteni ovat juustot ja tämä on riittävän pahaa, jotta sitä ei tule laitettua leivälle kuin pari siivua. Ihan perus kermajuustoa, vuohenjuustoa, manchegoa, brietä tai mitä vaan oikeaa juustoa olisi mennyt leivälle vähintään leivän oman painon verran per siivu. Rankempana päivänä aamupalalla olisi ollut edellä lueteltujen lisäksi kananmuna tai pari, 10-20 g heraa, 250 g rahkaa ja todennäköisesti omaa sekoitusta, jossa on kaurahiutaleita, vehnäleseitä ja pellavansiemeniä.

Lounaaksi on 150 g kanaa ja 300 g kasviksia (kesäkurpitsaa, tomaattia, sipulia ja paprikaa) sekä papuja. Välipaloina on 0,2 % rahkaa (250 g) ananasmurskalla (227 g) sekä nälän ja mielitekojen mukainen määrä omenoita. Päivällä näyttäisi menevän vähän turhan paljon hiilareita joten iltapalalla säädän makrot kohdilleen syömällä rahkaa, heraa ja kananmunan tai pari tarpeen mukaan.

Purkista syön joka päivä Omega3:a sekä tarvittaessa magnesiumia (2 x 250 mg Emgesan) ja C-vitamiinia.

Tykkään kaikenlaisesta pikkutarkasta laskemisesta, joten en koe syömisteni punnitsemista ja laskemista rasitteena. Oma kroppa on siinä mielessä kiitollinen, että vaikka hauis kasvaa tuskastuttavan hitaasti, muun kehon hienosäätäminen ravinnolla ja liikkumisella on melko helppoa. Jossain välissä huomasin, että senttejä meinasi lähteä vääristä paikoista, joten lisäsin ruokavalioon rasvaa ja ei-toivottu kapeneminen loppui saman tien. Tavoite on siis vielä vähän lisää lihasta silti naiselliset muodot säilyttäen.

Onnitteluni kaikille, jotka jaksoitte lukea jaaritteluni loppuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:
En juuri uhraa ajatuksia luomulle, paitsi kananmunien kohdalla. Rehulta maistuvat munat ovat aika ällöjä. Mutta lähiruuasta pidän ajatuksena.
Joo totta, kananmunat ostan aina luomuna, joskin eettisistä syistä. Maussa en tässäkään kohtaa ole huomannut eroa. Keltuaiset luomumunissa taitavat olla vähän haaleampia kuin tehotuotetuissa, mutta kaikki suomalaiset munat luomuuteen katsomatta ovat kyllä kovin laadukkaita verrattuna vaikka itärajan takaisiin.

Hiukan kyllä ihmettelen jyrkkää asennettasi. Taidat olla aika tiedostavaa tyyppiä. Vai oletko suurin ÄIJÄ heti Hynysen ja Nikulan jälkeen?
Jos nyt viittaat lainaamaasi luomuasiaan, niin en kyllä ole tiedostava enkä äijäkään. Asialla nyt ei vaan yksinkertaisesti ole kovinkaan paljon painoarvoa minulle, kun puhutaan omista kulutusvalinnoista. Mutta en kyllä pistäisi vastaankaan, jos vaikka EU-tasolla subventoitaisiin luomua ja verotettaisiin energiaintensiivisiä ja maaperää köyhdyttäviä keinolannoitteita haittaverolla.

Jos taas viittaat yleiseen asenteeseeni ravintoa kohtaan, niin kyllähän mä taidan suhteellisesti keskivertosuomalaiseen nähden aika tiedostava olla, mutta minkäs sinä sille voin jos perus-Pertsa ei tiedosta. Ei se mun vika ole. Tieto on aika helposti saatavilla, sen kun avaa googlen tai menee kirjastoon. 50 vuotta sitten saattoi olla eri juttu, mutta kyllä te voitte perus-Pertsat tulla jo pois sieltä 50-luvulta, se meni jo.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Välttelen hiilaripommeja, kuten liiallista potun syöntiä ja vaaleita leipiä, mutta muuten menen aika rennosti. Olen oikeastaan omassa ruoanlaitossa korvannut perunan kokonaan porkkanoilla, vihreillä pavuilla jne eikä se ainakaan huonomman makuista ole. Kalaa ja nimenomaan tuoretta olisi hienoa syödä enemmän, mutta hinta ja toisaalta myös heikot jäät. Pilkkimällä saa yleensä muutamassa tunnissa ainekset ahvensoppaan ja jos tuuri käy, niin muutamaan fileeseen myös.
 
Kalaa ja nimenomaan tuoretta olisi hienoa syödä enemmän, mutta hinta ja toisaalta myös heikot jäät. Pilkkimällä saa yleensä muutamassa tunnissa ainekset ahvensoppaan ja jos tuuri käy, niin muutamaan fileeseen myös.
Syötkö silakkaa? Sen kulutus on romahtanut. Vielä 15 vuotta sitten suomessa syötiin silakkaa 1,2 kg henkilöä kohden, nykyään vain 300 grammaa. Ja luulenpa, että laskusuunnassa ollaan edelleen. Ainakin turkistarhat, joiden rehuksi kotimainen silakka valtaosin nykyään menee, juhlivat kun halpaa silakkaa riittää tuotantoeläimien rehuksi kun ei se ihmisille "kelpaa". (varmaan voisi kelvata jos senkin saisi valmiina päättömänä ja suolettomana palana jonka voisi heittää uuniin kuivumaan)

Mutta vähän se lohduttaa että henkilökohtaisella tasolla voi itsekin juhlia samalla tavalla. Söin nimittäin koko syksyn mittaan aika reilusti silakkapihvejä, elokuusta joulukuuhun meni 6 kiloa. Maksoin näistä kuudesta silakkakilosta 20 euroa, eli 3,30e / kilo. Suunnilleen puolet siitä mitä norjalaisen kalakassin vilinässä kasvatetut kirjot tarjouksessa.
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noudatatko jotakin tiettyä ruokavaliota? Laihdutatko? Vältätkö hiilihydraatteja, tahi rasvaa? Kuvottavatko lisäaineet? Ravitsetko itseäsi vain puhtaista raaka-aineista itse valmistamallasi ruoalla, vai koostuuko ravintoympyräsi ennemmin pikaruokalaloiden tarjonnasta ja einesmakaronilaatikosta?
Ei ole minkäänlaista ruokavaliota eikä laihduttaminen kiinnosta vaikka painoindeksi onkin 29,1. Oma ruokaympyräni on väärällä tavalla monipuolinen: Esim. sekä tänään että eilen meni lounaaksi kaksi lihapiirakkaa yhdellä makkaralla per lounas. Molempina päivinä taas aamupalaksi mysliä maidolla. Eilen tuli syötyä myös riisiä ja kanaa, itse kokkasin. Joskus teen ruoaksi itselleni salaatin, joskus taas haen Hesburgerista esim. kerrosaterian. Välillä teen tortilloja, välillä taas tulee syötyä juurikin yllämainittua einesmakaronilaatikkoa.

Kuntosalipäivinä (niitä on 2 viikossa) on tapana salin jälkeen syödä samantien yksi proteiinipatukka ja banaani sekä juoda proteiinijuoma. Sitten salin jälkeen myöhemmin illalla jotain liharuokaa tai juurikin riisiä kanalla. Ehkä myös raejuuston ja tonnikalan sekoitusta. Toisinaan tulee syötyä aterian päälle yksi tai kaksi kananmunaa.

Itse pyrin suosimaan proteiinipitoista ruokaa kuntosaliharrastuksen takia. Siltikin tämä proteiini-muoti-ilmiö alkaa lähinnä vituttamaan: Liian usein näkee mainoksia jossa tuotteen keihäänkärkenä hehkutetaan korkeaa proteiinipitoisuutta (joka ei välttämättä kuitenkaan ole korkea) ja kerran kaupan kassalla oli edessäni nainen joka sanoi myyjälle jostain tuotteesta että "tässä on paljon proteiinia" - Proteiinihössötyksen keskellä tekisi mieli kysellä proteiinista jauhavilta ihmisiltä että mihin tarvitset korkeaa proteiinimäärää (pl. kuntosaliharrastajat) ja vastaavasti huomauttaisin että ihmiskeho tarvitsee myös hiilihydraatteja sekä rasvaa.
 
Itse pyrin suosimaan proteiinipitoista ruokaa kuntosaliharrastuksen takia. Siltikin tämä proteiini-muoti-ilmiö alkaa lähinnä vituttamaan: Liian usein näkee mainoksia jossa tuotteen keihäänkärkenä hehkutetaan korkeaa proteiinipitoisuutta (joka ei välttämättä kuitenkaan ole korkea) ja kerran kaupan kassalla oli edessäni nainen joka sanoi myyjälle jostain tuotteesta että "tässä on paljon proteiinia" - Proteiinihössötyksen keskellä tekisi mieli kysellä proteiinista jauhavilta ihmisiltä että mihin tarvitset korkeaa proteiinimäärää (pl. kuntosaliharrastajat) ja vastaavasti huomauttaisin että ihmiskeho tarvitsee myös hiilihydraatteja sekä rasvaa.
Sanopa muuta. http://brentblogs.com/wp-content/uploads/2014/01/protein_full1.jpg
Taitaa olla sukua minun luomuvitutukselleni tämä proteeinivitutuksesi, jonka toki myös jaan kanssasi.

Myös kuntosaliharjoittelussa proteiinin saantiin kiinnitetään keskimäärin aivan liikaa huomiota, mikä on sitten pois jostain tärkeämmästä.

"Onko runsaasta proteiininsaannista hyötyä lihaskasvua ajatellen? Erässä tutkimuksessa (Hoffman et al. Effect of protein intake on strength, body composition and endocrine changes in strength/power athletes) tarkasteltiin eri proteiiniannosten vaikutuksia kokeneilla voimaurheilijoilla. Koehenkilöt suorittivat kolmen kuukauden harjoitteluohjelman. Sen ajaksi heidät jaettiin kolmeen eri ryhmään: ensimmäisessä proteiinia nautittiin 1,0 - 1,4 g / kg, toisessa 1,6 - 1,8 g / kg ja kolmannessa yli 2 g / kg. Ryhmien välillä ei todettu eroja voimatulosten tai kehonkoostumusten väälillä, tai ne eivät olleet tilastollisesti merkittäviä. Kehitystä tapahtui yhtälailla proteiinin saannista riippumatta".

"Eräässä kokeessa (Castaneda et al. Resistance training to counteract the catabolism of a low-protein diet in patients with chronic renal insufficiency) munuaisten vajaatoiminnasta kärsivät potilaat pantiin kahdeksan viikon treenikuurille. Munuaistauti heikentää elimistön kykyä käsitellä ravinnon proteiinia, minkä vuoksi potilaat joutuvat noudattamaan erittäin vähäproteiinista dieettiä. Proteiinia syötiin päivässä vain 0,6 g / kg. 70-kiloiselle henkilölle se tarkoittaisi vaivaista 42 grammaa. Verrokkiryhmässä noudatettiin identtistä ruokavaliota ilman voimaharjoitteluohjelmaa. Kahdeksan viikon jälkeen voimaharjoitteluryhmän lihaskunto oli pysynyt ennallaan - voimatasot olivat kuitenkin parantuneet lähes kolmanneksen! Verrokkiryhmässä taas menetettiin kehon rasvatonta massaa ja lihaskunto heikkeni. Alle gramma proteiinia siis riitti ylläpitämään lihaksia ja parantamaan voimatasoja - kunhan lihaksia rasitettiin."

Lainaukset Jussi Riekin kirjasta Kuntotehdas.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
harto: Kyllä mulle silakka maistuu, mutta harvemmin täällä sisä-Suomessa niitä ainakaan tuoreena näkee. Rannikolla varmaan eri tai sitten en ole vaan osannut katsoa sillä silmällä. Silakkapiffit on ihan jees, mutta silakkalaatikosta taas on jäänyt aikanaan melkoiset traumat ylitarjonnan vuoksi. Haukea olen varmaan syönyt määrällisesti eniten, kun naapurit antoivat kesällä verkkosaaliistaan aika monet mulle. Kuhasta voi nykyään vain haaveilla.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Perusruokaa: jauhelihaa, kanaa, lohta, pastaa, riisiä, perunaa, salaattia, tomaattia, kurkkua, rahkaa, raejuustoa, muuta juustoa, kaurahiutaleita, palkkaria. Pääasiassa noista rakennellaan sellaisia "työmiehen päiväannos" -tyyppisiä kokonaisuuksia. Rahaa menee mutulla aika helvetisti itsensä hengissä pitämiseen.

Ehkä kerran viikossa syön pizzaa tai hampurilaisia.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Minä syön halvinta paskaa mitä kaupasta löydän. X-tran ja Rainbowin tuotteet ovat erittäin tuttuja. Nauran kaikille ihmedieettien noudattajille ja muille ruokahörhöille. Onhan ne puhtaat kotimaiset tuotteet ja tuore kotiruoka hyvän makuisia, mutta ei ole rahaa. Niin ja painan alle 60 kiloa enkä ikinä ole tuota maagista rajapyykkiä saavuttanut vaikka kuinka söisin. Ruuansulatuselimistöni on ilmeisesti jotenkin ylivirittynyt kun täytyy vessassa asioida pitempään muutaman kerran päivässä ja mikään ei kerry kroppaan. Ei haittaa, lihakset erottuvat mukavasti. Jääkiekkoa pelatessa olen tosin heppoinen vastustaja, siinä ainut keksimäni negatiivinen juttu.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ravintoarvioihin voisivat arvon nimimerkit lisätä tai huomioida myös juodun nesteen määrän/laadun. Eli uskoakseni kovakaan dieetti tai kalorien laskeminen ei kauheasti auta, jos vetää palan painikkeeksi illalla sixpackin kaljaa tai riekkuu yökerhoissa shottilasirivistöä tyhjäämässä pari iltaa per viikonloppu. Kossudieetti tosin tietääkseni laihduttaa, jos ei vedä muuta kuin kossua eikä syö mitään.

Ei-alkoholipitoisillakin juomilla on eronsa. Litra pari sokerillista kokista päivässä kerryttää jo jonkin verran ekstraa, ja moni lurauttaa kahviinsa maitoa, sokeria, kermaa ja ties mitä. Urheilujuomat ovat klassisia sokerin lähteitä, hartsportit ainakin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minä syön viikossa jonkin sortin mikroaterian 2-3 kertaa viikossa, ns. kotiruoaksi laskettavaa ruokaa 1-2 kertaa viikossa ja yleensä noin kerran viikossa (joskus parikin kertaa, yleensä kerran viikossa) jonkun ravintolalounaan, joka on yleensä tortilla broilerilla ja vuohenjuustolla, ravintolaburger tai joko pizza tai kebab. Joskus voi mennä kinkkiruokakin.

Kotona en enää nykyisin jaksa kovin usein mitään ihmeellistä valmistaa, ennen jaksoin paremmin mutta ei sitä yksinään tule kokkailtua. Jauheliha-tomaattikastiketta teen silloin tällöin, tai paistan pihvejä. Lisukkeeksi riisiä, pastaa yms. Tai sitten Jalostajan klassista purkkihernekeittoa tai Saarioisten maksalaatikkoa.

Syys- ja talvikaudella sorrun muita vuodenaikoja useammin pakastimen anteihin eli pakastepizzoihin, ranskalaisiin nuggeteilla/lihapullilla tai sen sellaiseen. Nyt olen onnistunut näitä vähän välttämään. Pitäisi taas löytää tarmoa tehdä esimerkiksi makaronilaatikkoa ja pataruokia itse, ne eivät vaadi niin suurta ponnistusta ja kypsyvät uunissa itsekseen. Puolalainen riistapata eli bigos kyllä sujuisi, jos vain jaksaisi käyttää ruoanlaittoon sellaiset 3-5h. Harvoin jaksan.

Aamu- ja iltapalaksi tulee syötyä vähän mitä sattuu. Jos on aikaa, niin ruisleipää tai piimälimpun viipaleita 2-3 kappaletta. Jos ei ole, niin lähikaupasta mukaan lähivalmistajan tonnikala- tai kebab-patonki. Välillä myös banaani tai omena, joskus myös suklaasoijajuomaa. Ostan myös lähivalmistajien valmiita salaatteja.

Hyvät salaatit ovat maukkaita ja niitä syön aina jos on tarjolla eri ruokapaikoissa, myös valmissalaatteina. Mutta aniharvoin jaksan kotona mitään juureksia raastaa tai vihanneksia silputa.

Tämän päivän saldona on toistaiseksi aamupalaksi kolme viipaletta piimälimppua katkaraputuoresulatejuustolla sekä lasillinen Pepsi Maxia. Töissä en ehdi ruokatuntia normaalisti juuri pitää, tänään söin hommien ohessa tonnikalapatongin ja lasin vettä. Töistä tultuani söin puolet kiinalaisen ravintolan ylijääneestä ateriasta, syön illemmalla loput. Ateria sisälsi riisiä, härkää ja pari friteerattua random-lihapalaa. Aterian päätteeksi vedin yhden laskiaispullan kermavaahdolla ja mansikkahillolla, juomaksi lasillinen Pepsi Maxia. Siinä se toistaiseksi onkin.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toivottavasti kukaan ei vedä haarukkaa kurkkuun seuraavista linkeistä, se ei ole tarkoitus. Sopinevat vain tähän mielenkiintoiseen ketjuun hyvin. Ohessa siis pari sanaa meille niin pyhistä maitotuotteista: Olli Sovijärven blogi ja Sami Sundvikin blogi.

Jokainen tietenkin syököön miten parhaakseen näkee ja mikä itsellään parhaiten toimii. Ei siinä kuitenkaan mitään häviä jos haluaa hetken koittaa olla ilman maitotuotteita. Muutos olotilaan, elimistöön ja jopa yleiseen vireystasoon saattaa olla melko positiivinen. Näin kävi minulle ja se yllätti aika täysin. Syyskuusta alkaen käytössä on ollut ainoastaan Northforcen kotimainen vähälaktoosinen heraproteiini, ei mitään muuta maitoperäisiä tuotteita.

Joku varmaankin postaa tämän viestin vastineeksi jonkin Valion sivuilta löytyvän artikkelin maidon terveysvaikutuksista, mutta ei siinä mitään.
 
Toivottavasti kukaan ei vedä haarukkaa kurkkuun seuraavista linkeistä, se ei ole tarkoitus. Sopinevat vain tähän mielenkiintoiseen ketjuun hyvin. Ohessa siis pari sanaa meille niin pyhistä maitotuotteista: Olli Sovijärven blogi ja Sami Sundvikin blogi.

Joku varmaankin postaa tämän viestin vastineeksi jonkin Valion sivuilta löytyvän artikkelin maidon terveysvaikutuksista, mutta ei siinä mitään.
Osut naulan kantaan. Tässä jatkoa: Maito petosta ja propagandaa | Raakaruoka

Mainio kirjoitus, mutta ei kannata missata myöskään kommenttiosiota!
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä voiko enää sanoa, että meillä syödään ihan perusruokaa kun tuntuu, että se meidän perus on monelle sitä kamalaa epäterveelistä hiilarimättöä :D

En ole todellakaan mikään mestarikokki; teen paljon laatikoita ja keittoja, kanaa, riisiä ja jauhelihaa. Tykkään perunasta ja voisin syödä sitä joka päivä pelkän voin kanssa. Maidon suurkuluttajia ollaan, joten hieman hämmennystä herättää nykyään maitohyllyllä kaupassa. Pyrin ostamaan sitä lähellä tuotettua ruokaa ja lähimeijerien maitoa. Sen olen pannut merkille, että aika puolivalmista se meidän ruoka on; pakasteesta tulee otettua juurekset, vihannekset ja perunasipulisekoitukset. Vaikka äkkiähän noi tuoreena kuorisi ja pilkkoisi. Toinen puoli tulee omasta pakkasesta, joka on isännän hallinnassa, omasta maasta ja metsästä. Siellä on hirveä ja peuraa, kuhaa, sieniä, marjoja ja hilloja. lähinnä mansikkaa, mustikkaa ja tyrniä. Ja tonneittain kesäkurpitsaa, josta tykkään keitellä sosekeittoa itelle lounaaksi (no on siellä myös ranskalaisia ja kalapuikkoja pahanpäivän varalle). Leipää menee kanssa paljon, harmittaa vaan kun kaikki on niin teollisen makusta tänä päivänä. Ullan pakarin leipä on hyvää ja sitä tulee ostettua eniten. Voimariiniä ja oltermannia, kasviksia, jugurtteja, puuroa ja muroja aamu-, väli,- ja iltapalaksi. Kahvia juodaan paljon ja varsinkin mulla pitää päiväkahvin kaverina olla jotain makeaa. Itetehtyä pullaa ja piirakkaa löytyy kanssa pakastimesta niin itelle kun vieraille. Monelle hedelmälle ollaan allergisia, niitä ei kovin paljoa osteta.

Ja ihan terveitä ollaan; kolesterolit, verenpaineet ja -sokerit kaikki ok. Pitsalla käydään joskus ja nytkin mussutellaan joulun viimeisiä konvehteja, perjantaisin menee hyvä pullo viiniä ruuan ja leffan kanssa.

Mä en jaksaisi punnita jokaista suupalaa tai syynätä sisältömerkintöjä, E-koodeja, hamstrata raejuustoja ja rahkaa kaapit täyteen. Syön mikä milloinkin maistuu, kohtuudella kaikkea.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ruokailutottumukseni edustavat äärilaitaa edeltäviin kommentteihin verrattuna: syön päivässä vähintään yhden valmisaterian, usein kaksikin. Koska minulla ei ole uunia vaan pelkästään paistolevy ja taloudellinen tilanteeni ei salli älyttömien lisäainesten (lue=vihannekset ja hyvin usein myös hedelmät) hankkimista kuin ehkä kerran tai pari kuussa, olen jumiutunut oravanpyörään, jossa syön halvinta paskaa, mitä lähi-Lidlistä ja joskus S-ryhmän kaupoista löytyy. Pidän kyllä salaateista ja kasviksista, mutta tyhjästä on paha nyhjästä ja karu totuus on se, että proteeinipitoinen liha vie vaan paremmin nälän mennessään.

Mitään hivenaineita en ole koskaan käyttänyt, C-vitamiinia tulee nautittua äärimmäisen harvoin eli ehkä noin kerran tai kaksi vuodessa, jos niinkään usein. Usein olen ilman.
Koska en myöskään omista pakastinta, joudun usein syömään vahingossa ja "vahingossa" ostamani pakasteet mahdollisimman nopeasti ennen kuin ne pilaantuvat. Tämä tarkoittaa toisinaan varsin runsaita syöminkejä.

En syö ravintoloissa juuri koskaan, sillä ne ovat niin kalliita. Ja lisäksi sosiaalisten tilanteiden pelko asettaa myös omat haasteensa lähes kaikille sosiaalisille tilanteille. Mäkin aterioita tulee toisinaan syötyä muutaman kerran vuodessa todella runsaasti, mutta edellisen kerran visiteerasin Mäkissä reippaasti yli vuosi sitten enkä ole sen jälkeen sieltä mitään ostanut.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itse taas noudatan ruokavaliota jossa en itse osta mitään "paskaa" (karkit, jäätelöt, sipsit etc.) vaan jos tarjotaan niin saatan jotain tälläistä napostellakin, mutta omia rahojani en siihen tuhlaa. Mielenkiintoista nähdä tuleeko tässä säästöä.

Muuten oma ruokavalio menee jokseenkin näin:

aamupalalla 2-4 ruisleivän palasta, riippuen vähän mitä leipää on kyseessä esim. nyt Taikaruista tulee aamusin syötyä 3 kappaletta. Taikaruis on siitä hyvä, että sen päälle ei tarvitse mitään leikkelettä vaan pelkkä Oivariini riittää.

Töissä syön banaania, maitorahkaa ja puolen päivän aikaan jotain sapuskaa (yleensä samaa mitä on edeltävänä päivänä kotona kokkaillut), ja 2-3 klementiiniä riippuen näiden koosta.

Jos on salipäivä niin ennen salia proteiinipatukka.

Salin jälkeen palkkari (malto+hera) ja kotiin syömään.


Ja siinäpä se.


Jos joskus viikonloppuna tekee makeaa mieli niin syön vaikka ananasta (kannattaa kokeilla myös kuivattuna), kuivatettuja luumuja, -taateleita, pähkinöitä, beef jerkyä tai vaikka kirsikkatomaatteja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tulee tähän aiheeseen, en noudata mitään ruokavaliota. Pyrin silti syömään enimmäkseen terveellisesti. Mutta maku edellä mennään silti. Jos reseptissä lukee voi, laitan ruokaan voita ja lähetän samalla iloiset terveiset työterveydenhoitajalle, jonka mielestä olen tehnyt syntiä. Jos haluan laihtua, lisään liikuntaa. Jos haluan pizzaa, menen pizzalle. Sellaista kissanhännänvetoa tämä siis on, kun tuo spartalaisuus ei oikein istu meikäläisen tapoihin.

Pitkälti samoilla linjoilla mennään täälläkin. Itse tosin noudatan olosuhteiden pakosta, eli allergian vuoksi, kalatonta ruokavaliota. Myöskään äyriäisiä tai nilviäisiä en uskalla kokeilla, koska nekin on minulta varotoimenpiteenä kielletty kymmeniä vuosia sitten. Ristiallergiaahan noiden välillä ei nykytiedon mukaan yleensä esiinny, mutta riskiä en oikein viitsi ottaa, varsinkin kun olen onnistunut elämään ilman noita jo vuosia. Sammakonreidet ovat myös kiellettyjä, koska sammakko sisältää samanlaisia proteiineja kuin kalat... kerran maistoin pienen palan sammakonreidestä (ihan ravintola-annos siis), ja kyllähän sen jälkeen suussa hieman tuntui outoa kutinaa. Sen jälkeen selvitin vasta tuon yhteyden... tuostakaan ei kovinkaan laajalti käsittääkseni ole puhuttu. Kerroin tuosta mm. kala-allergikkoystävälleni, ja hän kiitteli tiedosta, koska olisi voinut ihan hyvin joskus kokeilla autuaan tietämättömänä kyseistä ruokalajia...

Ilman äyriäisiä, nilviäisiä ja sammakonreisiä kykenee hyvinkin elämään. Kalan suhteen tuo allergia kuitenkin hieman harmittaa. Itse epäilen, että kuiva ja huonohko ihoni johtuu osaltaan tuosta kalan syömättömyydestä seuraavasta rasvahappojen puutteesta. Kalaöljykapseleita markkinoidaan usein kala-allergikoille sopivina, mutta en oikein uskalla ottaa riskiä. Lääkärikaverini sanoi, että hänkään ei usko, että kaikkea allergisoivaa proteiinia saataisiin oikeasti poistettua noista, vaikka useimmille allergiaoireita ei tulisikaan. Ja se "the kohtaus" saattaa joskus yllättää, vaikka tuote olisikin sopinut ensin. Eräs puolituttuni kertoi olleensa vuosia kala-allergikko, mutta tonnikala ei ollut aiheuttanut hänelle oireita. Kyllä, joillain allergikoilla vain osa kalalajeista aiheuttaa allergian. Sitten kerran kauniina päivänä tonnikalapihvi, jollaisia hän oli syönyt vuosia, aiheuttikin kunnon kohtauksen, mistä seurasi sairaalareissu.

Itse pyrin edes osaltaan kompensoimaan tuota rasvahappojen puutosta käyttämällä kasvispohjaisia öljyjä päivittäin. Pellavansiemen- ja vehnänalkioöljy ovat sellaisia, joihin päädyin esimerkiksi työterveyshoitajan kanssa käymieni keskustelujen ja omien selvitysteni pohjalta. Eriäviäkin mielipiteitä näiden suhteen toki löytyy - mm. lääkäri Antti Heikkilä pitää noita melkeinpä myrkkyinä. Tyrniä tulee myös syötyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Senkin pitäisi auttaa jonkin verran tuossa. Ja tyrnillä on nyt muutenkin hyviä ominaisuuksia terveydelle.

Muuten syömiseni on suunnilleen niin kuin Leonilla. Seuraan syömistäni, ja pyrin pitämään energiansaantini kokonaisuutena järkevissä rajoissa (eli painoni kurissa), missä yksittäiset päivät tai esim. lomakausi eivät kokonaiskuvaa heilauta suuntaan tai toiseen. Arkipäivien valinnat ovat kokonaisuuden kannalta huomattavasti ratkaisevampia. Itse en esim. osta kotiin karkkia tai perunalastuja tai vastaavaa turhaa naposteltavaa. Sen sijaan syön näitä kyllä, mikäli esim. kyläillessä näitä tarjotaan. Alkoholia en nauti janojuomana, tai osta sitä kaappiin "varmuuden vuoksi". Viinakaapissa on toki matkoilta tuotuja pulloja, mutta niitäkin tulee nautittua hyvin harvoin. Ruoanlaitossa taas käytän kasviksia, lihaa ja pastaa/riisiä suhteellisen tasapuolisesti. Riisin ja pastan suhteen suosin nimenomaan tummaa versiota.

Heikkouksia ovat viikonloppuaamuisin nautitut makeat kahvileivät, sekä juuston ajoittain jopa turhan runsas käyttö. Tätä olen nyt tietoisesti pyrkinyt vähentämään, koska kolesteroliarvoni olivat lievästi koholla nyt pari kuukautta sitten tehdyssä terveystarkastuksessa. Muilta osin olin erittäin terve mies, joten ehkä syömisenikin on kokonaisuutena melko hyvässä tasapainossa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Löysin vähän aikaa sitten aamupalaleivälle sellaisen korvikkeen, joka pitää oman nälän kurissa kun aiemmin on tuntunut, että ilman leipää vatsa huutaa heti puolen tunnin päästä uudestaan, vaikka lisäksi söisi mitä tahansa ja kuinka paljon vaan.

- Iso mukillinen kahvia rasvattomalla maidolla
- Seuraavan ruokailun ajankohdasta ja päivän treeneistä riippuen 50-100 grammaa 2 % raejuustoa ja sekaan keitetty kananmuna
- 250 g 0,2 % Ehrmannia, johon lisätään yön yli vedessä turvotettua soijarouhetta ja ohrasuurimoita sekä parisataa grammaa vaihtelevia marjoja tai hedelmiä pieneksi pilkottuna, tarvittaessa myös vähän heraa

Ei muuten jää nälkä, kun aamukahvin lisäksi laittaa vatsaansa 500-800 grammaa tavaraa :)

Tuon aamupalan ainoa miinuspuoli on se, että kyllästyn nopeasti jos syön koko ajan samoja ruokia. Rahkaan saa riittävästi vaihtelua lisukkeita vaihtelemalla, mutta kananmuna ja raejuusto on pakko korvata jollain muulla vähintään joka kolmas aamu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös