Rauman Lukko 2024–2025 – kohti ääretöntä ja sen yli

  • 146 996
  • 1 323

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Miten sinä ymmärrät sanan budjetti? Paljonko budjetista yleensä on kuvitteellista ja paljonko varmaa riihikuivaa?
Pitäähän sitä karskinkin ukon uskoa menestykseen, kun kaikki menestyksen merkit oli ilmassa Lämsän palkkaamisessa. Jousimies sattui nostamaan häntäänsä juuri oikeana päivänä taivaalla suhteessa kaksoseen ja neitsyeeseen päivänä, jolloin Tomi saapui haastatteluun. Lisäksi Masan kahvista oli kahvinporoja jäänyt kupin pohjalle kesällä monena päivänä, joka enteili joukkueelle menestystä. Pitihän hallituksenkin uskoa näihin varmoihin ennusmerkkeihin.

P.S. ihmekö se, että hallitus oli varma menestyksestä.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Pitäähän sitä karskinkin ukon uskoa menestykseen, kun kaikki menestyksen merkit oli ilmassa Lämsän palkkaamisessa. Jousimies sattui nostamaan häntäänsä juuri oikeana päivänä taivaalla suhteessa kaksoseen ja neitsyeeseen päivänä, jolloin Tomi saapui haastatteluun. Lisäksi Masan kahvista oli kahvinporoja jäänyt kupin pohjalle kesällä monena päivänä, joka enteili joukkueelle menestystä. Pitihän hallituksenkin uskoa näihin varmoihin ennusmerkkeihin.
Miten sinun vastauksesi liittyy minun kysymykseeni? Anna olla, ollaan sen verran kaukana keskustelumahdollisuudesta.
Et ole vissiin kauhean montaa budjettia urallasi laatinut.
 

RobarinMitja

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaumanLugu, Florida Panthers
Miten sinä ymmärrät sanan budjetti? Paljonko budjetista yleensä on kuvitteellista ja paljonko varmaa riihikuivaa?
Tämä varmaan riippuu aika paljon toimialasta. Urheilussa varmastikin budjetoidaan aika paljon kuvitteelisen ja tavoitteiden perusteella, mutta jos tavoitteet vs työkalut ei natsaa sitten yhtään, joku on mennyt pahasti pieleen.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Miten sinun vastauksesi liittyy minun kysymykseeni? Anna olla, ollaan sen verran kaukana keskustelumahdollisuudesta.
Et ole vissiin kauhean montaa budjettia urallasi laatinut.
Itse asiassa taloyhtiömme budjetteja tulee seurattua tarkkaan. Siinähän on tulevat arviokulut pääsääntöisesti likipitäen edellisvuoden kulujen mukaisia. Poikkeuksen tekee tietty joku budjetoitu erillinen korjaus. Taloyhtiössä ei tietty tiedetä, että millainen talvi tulee ja millaiset lämmityskustannukset. On tietty melko optimistista arvioida jääkiekkojoukkueen menestys välieriin, kun edelliskausina laulukuoro on soinut välittömästi. Lukon ottelut veti kuitenkin hyvin ja oli paljon loppuunmyytyjä otteluita. Tuo nopea putoaminenkaan ei nyt yksin ole varmaan mikään syy tappioille.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Tämä varmaan riippuu aika paljon toimialasta. Urheilussa varmastikin budjetoidaan aika paljon kuvitteelisen ja tavoitteiden perusteella, mutta jos tavoitteet vs työkalut ei natsaa sitten yhtään, joku on mennyt pahasti pieleen.
Itse asiassa se ei ollenkaan riipu toimialasta. Siksi halusinkin tähän tarttua alun perin. Budjettihan on ARVIO siitä että:

- mistä rahaa mahdollisesti tulee
- mihin se mahdollisesti tuleva raha menee
- paljonko sitä rahaa mahdollisesti tulee

Tämä varsin yksinkertaistettuna mutta pääpointti on se että budjetti on aina arvio tulevasta.
 

RobarinMitja

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaumanLugu, Florida Panthers
Itse asiassa se ei ollenkaan riipu toimialasta. Siksi halusinkin tähän tarttua alun perin. Budjettihan on ARVIO siitä että:

- mistä rahaa mahdollisesti tulee
- mihin se mahdollisesti tuleva raha menee
- paljonko sitä rahaa mahdollisesti tulee

Tämä varsin yksinkertaistettuna mutta pääpointti on se että budjetti on aina arvio tulevasta

Budjettejehan on siis erilaisia, esim budjetoidaan paljon rakennuskustannuksiin menee omakustanteisesti rahaa. Mutta käytännössä juuri kuin sanoit. Halusitko keskustella vain budjetista terminä vai oliko tällä siis joku ajatus lukon budjetointiin ja sen onnistumiseen/epäonnistumiseen?
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Itse asiassa taloyhtiömme budjetteja tulee seurattua tarkkaan. Siinähän on tulevat arviokulut pääsääntöisesti likipitäen edellisvuoden kulujen mukaisia. Poikkeuksen tekee tietty joku budjetoitu erillinen korjaus. Taloyhtiössä ei tietty tiedetä, että millainen talvi tulee ja millaiset lämmityskustannukset. On tietty melko optimistista arvioida jääkiekkojoukkueen menestys välieriin, kun edelliskausina laulukuoro on soinut välittömästi. Lukon ottelut veti kuitenkin hyvin ja oli paljon loppuunmyytyjä otteluita. Tuo nopea putoaminenkaan ei nyt yksin ole varmaan mikään syy tappioille.
No minun mielestäni taas ei. Jos tavoite on TOP-4 ja joukkue on rakennettu sitä tavoitetta silmällä pitäen ei pudotuspeleistä saatava potentiaalinen tulo ole ollenkaan haihattelua.

Taloyhtiö vs osakeyhtiö yritysmaailmassa on siinä mielessä helpompi budjetoitava, että muuttuvat tekijät ovat suhteellisen rajattuja ja vaikutukseltaan rajallisia. Yritysmaailmassa ja varsinkin urheiluun liittyvässä yritysmaailmassa potentiaalisten tuntemattomien muuttujien kokoluokka on ihan eri. Siksi esim Liigassa on jatkuvasti talousvaikeuksissa olevia seuroja kun budjetit ja todellisuus eivät kohtaa lähellekään.

Taloyhtiössä on kysymys ihmisten kodeista ja pääsääntöisesti vastikkeet (sisääntuleva raha) budjetoidaan edellisen tilikauden mukaan jolloin potentiaaliset muuttujat ovat loppupeleissä sangen rajallisia.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En pistäis vastaan, vaikka järjestäisivät nytkin
 

Liitteet

  • FB_IMG_1711134789167.jpg
    FB_IMG_1711134789167.jpg
    90,1 KB · kertaa luettu: 162

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Budjettejehan on siis erilaisia, esim budjetoidaan paljon rakennuskustannuksiin menee omakustanteisesti rahaa. Mutta käytännössä juuri kuin sanoit. Halusitko keskustella vain budjetista terminä vai oliko tällä siis joku ajatus lukon budjetointiin ja sen onnistumiseen/epäonnistumiseen?
Halusin keskustella siitä kun @Bakaun Imaami mainitsi että pudotuspeleistä saatavat tulot Lukon budjettiin olivat haihattelua. Kysymys sinulle: mikä vaikutus rahoituksen lähteellä on mielestäsi budjettiin? Oli sitten kysymys rakennuskustannuksista tai liigajoukkueen kustannuksista?
 

RobarinMitja

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaumanLugu, Florida Panthers
Halusin keskustella siitä kun @Bakaun Imaami mainitsi että pudotuspeleistä saatavat tulot Lukon budjettiin olivat haihattelua. Kysymys sinulle: mikä vaikutus rahoituksen lähteellä on mielestäsi budjettiin? Oli sitten kysymys rakennuskustannuksista tai liigajoukkueen kustannuksista?
Paha kyssäri, koska en ole päässyt tutustumaan yhdenkään urheilujoukkueen budjetointiin. Mutta karkeasti:

1 Rahoituksen lähde esim. pankki. Budjetoidaanko kuinka pitkälle tähtäimelle ja nopeasti käytettäväksi kun mahdolliset korot juoksee.
2. Sponsorit. Haluavatko rahat käytettäväksi tiettyyn asiaan joukkueen/firman sisällä ja tuleeko vaateita tulostakuusta, että rahoitus jatkuu seuraavana vuonna.
3. Lukon oma pankki, ärteekoo. Ei hajuakaan miten nuo asiat menevät, eli en lähde edes spekuloimaan.

Esimerkkeinä tuli nyt nämä. Isot eroavaisuudet puhutaanko yksityishenkilöstä, joukkueesta, firmasta ja niin edelleen
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
Paha kyssäri, koska en ole päässyt tutustumaan yhdenkään urheilujoukkueen budjetointiin. Mutta karkeasti:

1 Rahoituksen lähde esim. pankki. Budjetoidaanko kuinka pitkälle tähtäimelle ja nopeasti käytettäväksi kun mahdolliset korot juoksee.
2. Sponsorit. Haluavatko rahat käytettäväksi tiettyyn asiaan joukkueen/firman sisällä ja tuleeko vaateita tulostakuusta, että rahoitus jatkuu seuraavana vuonna.
3. Lukon oma pankki, ärteekoo. Ei hajuakaan miten nuo asiat menevät, eli en lähde edes spekuloimaan.

Esimerkkeinä tuli nyt nämä. Isot eroavaisuudet puhutaanko yksityishenkilöstä, joukkueesta, firmasta ja niin edelleen
No. En halua nyt mitenkään suolata sinua tai ketään muutakaan, koska mielipide-eroista huolimatta me olemme samalla (Lukon) puolella. Mutta jos tullaan tänne heittelemään väitteitä asioista joista ei oikeastaan ole ymmärrystä tai osaamista niin en näe miten se palvelee yhteistä etua, tässä tapauksessa Lukon kannattamista. @Bakaun Imaami heitteli väitteitä budjetista joita sinä riensit puolustelemaan. Tai oikeammin kommentoit minua vastaan kun kyseenalaistin Imaamin heitot. Olen pahoillani mutta sinun vastauksesi ja minun kysymykseni eivät kohtaa oikeastaan millään tasolla. No hard feelings, toivottavasti?
 

RobarinMitja

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaumanLugu, Florida Panthers
No. En halua nyt mitenkään suolata sinua tai ketään muutakaan, koska mielipide-eroista huolimatta me olemme samalla (Lukon) puolella. Mutta jos tullaan tänne heittelemään väitteitä asioista joista ei oikeastaan ole ymmärrystä tai osaamista niin en näe miten se palvelee yhteistä etua, tässä tapauksessa Lukon kannattamista. @Bakaun Imaami heitteli väitteitä budjetista joita sinä riensit puolustelemaan. Tai oikeammin kommentoit minua vastaan kun kyseenalaistin Imaamin heitot. Olen pahoillani mutta sinun vastauksesi ja minun kysymykseni eivät kohtaa oikeastaan millään tasolla. No hard feelings, toivottavasti?
En kyseenalaistanut tai puolustanut yhtään mitään. Kunhan keskustelin. Mitenkäs siitä voi tulla hard feelings. =)
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ne pelkkien puheiden perusteella Lämsää ole palkanneet. Kyllä siellä tiedetään taustoja ammatillisesta osaamisesta kun Suomessa nää piirit on pienet. Lämsä vaan lepertellyt vielä kirsikat kakun päälle haastiksessa.
Sitä en vaan tajua että miks jättää tässä positiossa joku pakollinen kasvuvara kun voisi palkata ns varman tekijän.
Kuka on varma? Kaikki valmentajat ovat käytännössä saaneet jostain kenkää.
 

Mark Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Entiedä. On kyllä erittäin vaikea innostua mitenkään ensikaudesta. Miten voi sanat ja teot niin paljon erota toisistaan? Mattilan kertomuksenkin mukaan heidän ei todellakaan ollut tarkoitus mitään trappia pelata. No sitä se ikävä kyllä oli. Ja eivät kyllä kaikki pelaajat olleet tiedostaneet tätä pelaaja numero 1 päättää karvaako ja toiset tekevät päätöksen sen mukaan. Aivan paska systeemi sekin. Tällä samalla systeemillä ensi kausi niin taas haukotellaan ja ihmetellään miksi emme pärjää. Jos itse pelaisin ja mulle sanottaisiin että mene päälle jos siltä tuntuu niin itse ainakaan viitsisi mennä. Mitä sitä turhaa luistelemaan jos ei pakko ole
No perhana. Nyt mä ymmärrän, miksi Tare suoristi selkänsä useasti liukuun, kun olisi luistelemalla saanut karkulaisen kiinni. Se unohti, kumpaan suuntaan numero 1 sai päättää, meneekö kimppuun vai ei.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Halusin keskustella siitä kun @Bakaun Imaami mainitsi että pudotuspeleistä saatavat tulot Lukon budjettiin olivat haihattelua. Kysymys sinulle: mikä vaikutus rahoituksen lähteellä on mielestäsi budjettiin? Oli sitten kysymys rakennuskustannuksista tai liigajoukkueen kustannuksista?
No olihan tuo välieriin pääsy täysin haihattelua. Ykkössentteri puuttui ja maalivahdit täysiä arpoja. Koviutta joukkueessa ei ollut yhtään. Tai tuli sinne vanha Järvinen. Ei sekään esittänyt mitään fyysistä edes vähää alusta.
Jos lasketaan sen varaan, että neljän joukkoon mennään, niin joukkueessa ei pelaa silloin Niemisiä, Suneja ja Tolppoloita. Ei myöskään Piipposia. Eikä
Pelata ylikallis kakkosa/kolmossentteri ykkösessä ja pyöritä ylivoimaa.

Mutta, jos olet tyytyväinen, niin siinäpä olet. Mulle tämä kausi oli Lukolta täys farssi.
 

SFedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Red Wings
No olihan tuo välieriin pääsy täysin haihattelua. Ykkössentteri puuttui ja maalivahdit täysiä arpoja. Koviutta joukkueessa ei ollut yhtään. Tai tuli sinne vanha Järvinen. Ei sekään esittänyt mitään fyysistä edes vähää alusta.
Jos lasketaan sen varaan, että neljän joukkoon mennään, niin joukkueessa ei pelaa silloin Niemisiä, Suneja ja Tolppoloita. Ei myöskään Piipposia. Eikä
Pelata ylikallis kakkosa/kolmossentteri ykkösessä ja pyöritä ylivoimaa.

Mutta, jos olet tyytyväinen, niin siinäpä olet. Mulle tämä kausi oli Lukolta täys farssi.
Mitään tekemistä minun tyytyväisyydellä tai tyytymättömyydellä ei asialla ole. Sen sijaan budjetoinnin suhteen on. Jos budjetoidaan Top4 niin se yleensä budjetoidaan menoineen ja tuloineen. Kaikki muu viestissäsi on semantiikkaa budjetointiin liittyen. Voihan sitä heitellä kaikenlaista, mutta olisi hienoa jos edes osa perustuisi realismiin. Budjetit tehdään ennen kautta perustuen odottamiin. Jälkiviisaus tehdään sitten kun se on helppoa ja tulosvastuuta ei enää ole.
Ykkös, kakkos tai kolmossenat ei liity budjetointiin ei sitten mitenkään.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Voihan sitä heitellä kaikenlaista, mutta olisi hienoa jos edes osa perustuisi realismiin. Budjetit tehdään ennen kautta perustuen odottamiin.
Joka tapauksessa on ollut aika unelmointia budjetoida itsensä ainakin pronssiotteluun Lämsä kipparina edes ennen kauden alkua, perustuu budjettien teko mihin tahansa. Meidänkin yrityksessä tehdään budjetteja ja tavoitteita. Normaalia taitaa olla asettaa tavoitteet kattoon, jottei kukaan saisi niitä bonuksia. Jo täällä palstalla Lämsän vastaanotto nimen tullessa esiin auton kaiuttimista, oli kommentit yleisesti niin lämmintä (sanoisinko ylitsepursuavan yllättynyttä) kuin jonkun pestaus voi olla. Ainakin Lämsän pestauksen kohdalla Lukon johto onnistui raumalaiset yllättämään housut kintuissa. Eikä tämä nyt ole jälkiviisautta vaan ihan havaintoa. Vanhaa jyp valmentajaa lainatakseni: "mopolla ei pääse pitkälle, jos toinen ajaa skootterilla." Realistisesti tuleva kausi tulee olemaan pelkkää ilon kyyneliä ja sunnatonta menestystä, todennäköisesti Lämsä ei ole enää jouluna Raumalla mittaamassa mukulakivikatuja, mikäli kaikki ennusmerkit Masan aamukahvissa pitävät paikkansa.
 

Dani55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Meidänkin yrityksessä tehdään budjetteja ja tavoitteita. Normaalia taitaa olla asettaa tavoitteet kattoon, jottei kukaan saisi niitä bonuksia
Tähän on helppo yhtyä. Tai ainakin omassa työssä tuntuu menevän näin. Joka vuosi tavotteet kasvavat ja liian moni asia pysyy silti ennallaan. Bonuksia ei tule koska ollaan oltu huonoja vaikka painetaan hullunlailla hommia.
 

Kiikartorni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Rantanen
Vaikka Lukon taloudelle (etenkin päättyneiden kausien osalta) on ihan toiset ryhmänsä, niin todettakoon silti...
Itselle on nykyisellä konsernirakenteella yhdentekevää kuinka monta playoffien kotiottelua lasketaan talousarvioon tulopuolelle. Tuskin siinä montaa peliä erotusta jäikään. Jos sillä on korottava vaikutus tulevan kauden pelaajabudjettiin, suorastaan suosittelen laskemaan loppuunmyydyt hallit ihan finaaleja, pikkujouluja ja ulkoilmapelejä myöten. Tulosvaroitukset ja oikeat ongelmat taloudenhoidossa on Liigassa tavallisia, mutta Raumalla on kyllä ihan muita ongelmia. (tutkan pois päältä kytkeneille tarkennuksena, teksti saattaa sisältää sarkasmia)
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Miten kova porukka ensikaudeksi mahtaa olla tulossa jos Kalle sanoi uskovansa että taistellaan sijoista 1-4. Silti oli vielä 5 pelaajaa hukassa. Joko luotto nykyisten Harrien ja Nymannien kesänkehitykseen on jäätävää luokkaa tai sitten on oikeasti tehty todella kovien äijien kanssa sopimuksia.
Olihan tämänkin kauden rosteri ajateltu välieriin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös