Rauli "Badding" Somerjoki

  • 3 759
  • 21

Mickey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hei kaikki Raulin ystävät. Olisi kiva tietää, mitä Rauli merkitsee juuri sinulle, ja olisi myös mukavaa jos jollain olisi jotain sisäpiiritietoa Raulin elämästä. Itse olen suuri Raulin fani, ja herkistyn usein Raulin musiiikin soidessa hiljaa taustalla. Kertokaa salaisuutenne.
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Rauli oli upea artisti ja hänen kokoelmalevynsä "Täss on Rauli Moi" pyörii monesti taustamusiikkina erilaisissa tilanteissa. Varsinkin joskus ryypätessä Raulia tulee kuunneltua paljon ja myöskin laulettua hänen biisejään.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Plastic Padding

Rauli on mun esikuva ja virtuaali-isukki. Mä muutan takas stadiin ja rupeen tiskariks niinku Karhuherra Padington.

Ei vaan, Rauli on kingi. Elvis on pelkkä mato Raulin vieressä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rauli "Badding" Somerjoki on kenties vaikuttavin suomalainen muusikko kautta aikain, ainakin jos minulta kysytään. En ole miehen tuotantoon ihan mielettömästi tutustunut, mutta useimmat biisit kyllä nostattaa tunteita pintaan. Herkkää ja ajatuksia herättävää, erityisesti pienessä hiprakassa Baddingin jutut toimii kuin viina.
Henkilökohtaisesti tunnen pystyväni eläytymään jonkin verran tähän traagiseen henkilöön, mutta niinhän varmaan monet muutkin ujonpuoleiset suomalaiskollit... ;D

"Kun mä sinut kohtasin..."
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ketju ylös! Miksi tästä tunteiden suuresta tulkista ei ole enempää keskustelua syntynyt? Häh?

Juuri tällä hetkellä soi "Täss on Rauli moi" kokoelman valikoidut kappaleet. Tähdet tähdet tällä hetkellä.

Rauli oli... tai siis on kingi edelleen!
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tunnustaudun Rauli-faniksi, olisin sitä jo silloin kun suurin osa kavereistani nauroi miehelle. Miehessä oli jotakin huvittavaa kaiken tragedian keskellä, ääni ja ulkomuoto. Ajatukseni on vaihtunut ainoastaan myönteispään suuntaan,mä fiilaan ja höylään ja rakastan vain.... loistavaa. Usean suomalaiset pop-artistit saavatkin mennä metsään ajattelemaan ja kuuntelelemaan Baddingiä mikä heistä puuttuu ?

Suuri rauha Raulille, ja nuppeja kaakkoon kotosalla, kiitos Rauli monista hienoista hetkistä.
 
Sv veinikretski kirjoitti:
Tunnustaudun Rauli-faniksi,
Suuri rauha Raulille, ja nuppeja kaakkoon kotosalla, kiitos Rauli monista hienoista hetkistä.

kiitos, tämä lämmittää..

noh, itsekkin tykkään kaimani musiikista, paras ehkä tähdet tähdet..

mitä mieltä muuten olette Badding-elokuvasta, minulle se oli Suuripettymys.. Irwinin vastaava voittaa 6-0..
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nikki Goodding kirjoitti:
mitä mieltä muuten olette Badding-elokuvasta, minulle se oli Suuripettymys.. Irwinin vastaava voittaa 6-0..

Niin, nuo leffat olivat lähtökohdiltaankin täysin erilaisia. Siinä missä Timo Koivusalo pyrki kopioimaan Irwinin elämänvaiheita juuri sellaisenaan, päätti Markku Pölönen tehdä pääosin fiktiivisen tarinan laulajalegendasta. Toki elokuvassa oli paljon samoja elementtejä, kuten koti Kalliossa, kuin Raulin elämässä, mutta mistään elämänkertaleffasta ei siis ollut kyse, kuten Irwinin tapauksessa.

Minä kyllä pidin "Baddingistä", jonka niminen tuo elokuva siis oli. Toki jos olisi odottanut jotain elämänkertaa, niin se olisi voinut olla pettymys, mutta kun jo ennen leffateatteriin menoa tiesin, ettei elokuvan juoni perustu tositapahtumiin, toimi tuollainen Badding-tarina erinomaisesti. Myös televisiosta kyseinen pätkä on kerran tullut katsottua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rauli taisi elää aika tavalla mielikuvitusmaailmoissa ja olla sulkeutunut persoona. Siinä mielessä tuo Pölösen elokuva oli just eikä melkein Raulin näköinen. Fantasiaa sisältävä opus, jossa Janne Reinikainen näytti aika tavalla Baddingilta. Loisto suoritus mieheltä ja itse elokuvakin miellytti allekirjoittanutta aika tavalla.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Turha äijä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Cairns kirjoitti:
Turha äijä.

Ei täällä itsestään pitänyt puhua. Ketju käsittelee pop-/iskelmälaulaja Rauli "badding" Somerjokea, joka ei Suomen iskelmätaivaalla olekkaan turha, kuten sinä itseäsi luonehdit.

Raulilla on, varsinkin myöhäisemmässä nk.iskelmätuotannossa useita kuolemattomia, jopa evergreen arvon saavia kappaleita. Osa on käännöksiä, osa uudelleen lämmityksiä, mutta on myös aitoa "baddingia", loistavaa musiikkia joka tapauksessa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Cairns kirjoitti:
Turha äijä.
Aikamoinen harhaisku sanoa turhaksi äijäksi miestä, joka on yksi niistä, joka on eniten vaikuttanut suomalaiseen iskelmään/popiin/rockiin nykypäivää katsoessa. Toki Baddingista voi olla tykkäämättä, mutta "turhan äijän" status ei sovi mieheen, joka on vaikuttanut moneen myöhempään muusikkoon lähtemättömästi.

Mutta Cairns onkin huumorimiehiä, joten kommentti voidaan unohtaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Cairns kirjoitti:
Turha äijä.

Tähän on puututtava. Cairnsille turha äijä. Minulle ei.

Rauli Badding Somerjoki oli näitä herkkiä, arkoja, muiden vietävissä ja hyväksikäytettävissä olevia taiteilijoita. Tyypillistä on myöskin, että vasta kuolemansa jälkeen hänen merkityksensä kevyen musiikin eräänä suomalaisena pioneerina on tunnustettu. Somerjoki kunnostautui säveltäjänä, sanoittajana sekä laulajana. Vain harvoista taiteilijoista tehdään koko illan elokuva, vaikkapa vain fiktiivinen, Baddingistä se tehtiin.

Hänen ystäväpiiriinsä ja työkavereihinsa kuuluivat 1970-luvulla mm. M.A. Numminen, Jarkko Laine ja Markku Into. 1980-luvulla Badding palasi parrasvaloihin Agentsin laulusolistina.

Fiilaten ja höyläten on minulle ylitse muiden Somerjoen tuotannosta. Toinen 1970-luvun alun suosikeistani on Paratiisi.
Agentsien kanssa kymmenisen vuotta myöhemmin tehdyt Ikkunaprinsessa ja Tähdet, tähdet ovat suomalaisen iskelmämusiikin ikoneita.

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus, josta liian monet herkät ihmiset eivät selviä vaan kuolema korjaa ennen aikojaan. Lepää rauhassa Rauli Badding.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Kiitos! Sananvapautta taas rajoitetaan ja kyseenalaistetaan.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Cairns kirjoitti:
Kiitos! Sananvapautta taas rajoitetaan ja kyseenalaistetaan.

Päinvastoin!
Itse kiitän kommentistasi Rauli Badding Somerjoesta. Synnytit keskustelua. Sainpahan omalta osaltani muistella mestaria, niinkuin minä hänet koen. Ei meidän tarvitse olla Baddingistä samaa mieltä. Ymmärrän hyvin sinun kannanottosi.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Kaksi suurta

Suomessa on kaksi laulajaa ylitse muiden ja he ovat Rauli Somerjoki ja Olavi Virta. Molempia on tullut kuunneltua jo vuosien ajan. Olavi Virta on näistä kahdesta se minulle läheisempi, sillä tuollaista lauluääntä ei ole hänen jälkeen kuultu tässä maassa. Rauli tulee sitten hyvänä kakkosena.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rauli iski ensimmäisen kerran 70-luvun alkupuoliskolla, Fiilaten ja Höyläten, Ja Rokki Soi ja Näin Käy Rock'n Roll -albumi olivat kovia silloin. Rauli jatkoi hyvän musiikin tekemistä, mutta itseltä jaä Raulin musiikki paitsioon joksikin aikaa. Nykyisin Rauli on taas kuuntelussa, Kaikki Laulut -boksi löytyy. Nykyisiä suosikkeja ovat mm. Mari Naapurin, Paras Haihtua Vaan, Sydän Lämpöä Täys ja Ikkunaprinsessa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä voisi mennä hyvinkin ketjuun "Asia joka avautui..." mutta sopinee tännekin: Aikoinaan radiossa soi usein Baddingin Ikkunaprinsessa. Vuosikaudet luulin, että siinä yhdessä kohtaa lauletaan "Open doorah" tai jotain vastaavaa. Kummaltahan se kuulosti, mutta tuumin että siinä se Rauli-poika sitten kinuaa mallinukkea avamaan kaupan oven. Joskus se sitten valkeni hitaammallekin, eli oikeastihan siinä lauletaankin "Oo Glendora"!

Paratiisi on järjettömän hieno kipale.
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuuden cd:n boksi "Kaikki laulut" löytyy levyhyllystä. Rauli oli hieno artisti, lauloi uskottavasti mitä tahansa rockista iskelmään. Moni kappale on klassikko.

Miehen elämänkerta on kiinnostava, siinä kerrotaan tarkasti millainen persoona RBS oli. Lapsuuden kuvissa kaveri on suorastaan hellyttävän arannäköinen; siitä oli pitkä matka laulajaksi joka veti "Fiilaten ja höyläten"-biisiä kiljuvien yleisöjoukkojen edessä. Albert Järvisen tavoin Badding oli liian herkkä mies kestämään tähteyttä ja julkisuutta.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitchner kirjoitti:
Lapsuuden kuvissa kaveri on suorastaan hellyttävän arannäköinen; siitä oli pitkä matka laulajaksi joka veti "Fiilaten ja höyläten"-biisiä kiljuvien yleisöjoukkojen edessä.

Silti esiintyminen oli Baddingille erittäin vaikeaa. Monta kertaa hänet piti oikein suostutella lavalle, on M.A Numminen - mies, joka Raulin Somerolta aikoinaan "löysi" - sanonut. Myös tuossa elokuvassa Raulin esiintymiskammo oli kantava teema.

Ja milläpäs muulla suomalainen mies esiintymispelkoaan yrittää parannella kuin alkoholilla...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Pee kirjoitti:
Silti esiintyminen oli Baddingille erittäin vaikeaa. Monta kertaa hänet piti oikein suostutella lavalle, on M.A Numminen - mies, joka Raulin Somerolta aikoinaan "löysi" - sanonut. Myös tuossa elokuvassa Raulin esiintymiskammo oli kantava teema.

Ja milläpäs muulla suomalainen mies esiintymispelkoaan yrittää parannella kuin alkoholilla...

Huhut muuten kertovat että Badding ei ole suinkaan ainoa joka esiintymiskammoa potee, Hektor kuulemma kuuluu samaan kategoriaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös