Rammsteinhan on siitä mielenkiintoista musiikkia, että se on juuri saksaksi laulettua. Sitä ei voi kääntää millekään muulle kielelle niin, että sanoma ja syvemmät merkitykset pysyisivät samoina. Blackie, päättelenkin siis, että et osaa saksaa, tai ainakaan tutustunut tarkemmin sävellyksiin, vaan luottanut kappaleiden suomennoksiin, sillä muuten käsityksesi eivät olisi noinkaan jyrkkiä. Yhtyeestä voi saada myös väärän kuvan. jos ei mieti syvempää ajatusta, vaan kuuntelee vain "pintapuolisesti".
Blackie Ruoska-ketjussa kirjoitti:
Mm. siinä Mutter -biisissä on säälittävää Metallica -lainausta, mutta sen ymmärtää kun bändi ei itse pysty omia hyviä biisejä tekemään.
Mitäköhän lainausta kyseisestä laulusta löytyy? Rammsteinin kappaleissa on toki paljon intertekstuaalisia viittauksia ja useat kappaleet kertovatkin esimerkiksi tarinaa saksalaisen runoilijan Goethen runoihin liittyen (Rosenrot), mutta aika paljon saa mielikuvitusta käyttää, jotta tällaisen tulkinnan, kuin Blackie on tehnyt, saa aikaan. Toki sitten kun kerrot, mistä on lainattu, voin teoriaasi pohtia. Onhan Rammsteinilla muitakin hyviä ja hauskojakin kappaleita kuin juuri Mutter.
Mutta nyt ketjun aiheenseen. Jostain syystä pidän enemmän Rammsteinin uudesta, enemmän melodisemmasta tyylistä, mitä on voitu kuunnellta Mutterilta, Reise Reiselta ja Rosenrotilta. Herzeleiden ja Sehnsuchtin tyyli on paljon yksinkertaisempaa kuin kolmen viimeisimmän. Jotenkin vain uudet ja melodiset kappaleet tyyliin Mutter uppoavat paremmin kuin vanhemmat "renkutukset", kuten Bück Dich tai nimikkobiisi Sehnsucht. Toki hyviäkin veisuja näiltä albumeilta löytyy.