Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 675
  • 15 014

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkälaisiksi moottorit tai renkaat muuttuisivat, jos samoilla gummeilla pitäisi pärjätä koko kilpailu?
Jos rengastoimittaja pysyisi ennallaan, niin umpikumirenkaiksi. Tai nastarenkaat menisi varmaan silti paskaksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP


Onkohan Sunisen leiristä mennyt neuvottelut jäihin jotenkin kun luulisi että tuolla ajokokemuksella ja kun testaillut tallin autoa olisi aika selvä ykkösvalinta, ei sillä että tämä mitenkään huono olisi suomalaisittain :) Mikkelsen myös varmaan olettaisi olevan korkealla, mutta ei näköjään. Siltä osinhan tuo nyt kuitenkin voisi olla että todennäköisesti rally1 autoon tarvittaisiin kuskia vain Viroon ja Suomeen, muissa taitaisi pystyä Sordo ajamaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mahtaa Sunista ketuttaa kuin pientä oravaa jos tämä pitää paikkaansa. Ensin tuli Lappi ja kiilasi Sunisen ohi ottamalla koko kauden mittaisen rallipaikan. Nyt kun olisi mahdollista päästä ajamaan edes joitain kisoja Breenin menehdyttyä niin sieltä kiilaa Lindholm ja vie nekin mahdollisuudet.

Jos tuo ympyrä sulkeutuu alkaa Sunisella olemaan ainoa takaportti enää Toyotalla jos Katsutan ura ei lähde lentoon. Eli voisiko ehkä Toyotan Rally2 auton ympärillä jotain ja saada jalkaa oven väliin?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Bosse Grönholmilla taitaa olla edelleen ihan hyvät suhteet Hyundaille noiden rallicross-kuvioiden kautta, ja Emilhän taitaa olla Bossen manageroitava, ja lisäksi vielä Bossen serkun poika, joten ei tuo niin kaukaa haettu kuvio olisi että Bosse olisi onnistunut puhumaan Emilin "jonon ohi" Hyundaille. Varsinkin kun Emil on hoitanut myös sen oman ruutunsa vähintäänkin hyvin sekä auton ratissa että sen ulkopuolella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bosse Grönholmilla taitaa olla edelleen ihan hyvät suhteet Hyundaille noiden rallicross-kuvioiden kautta, ja Emilhän taitaa olla Bossen manageroitava, ja lisäksi vielä Bossen serkun poika, joten ei tuo niin kaukaa haettu kuvio olisi että Bosse olisi onnistunut puhumaan Emilin "jonon ohi" Hyundaille. Varsinkin kun Emil on hoitanut myös sen oman ruutunsa vähintäänkin hyvin sekä auton ratissa että sen ulkopuolella.

Onko siinä lopulta sitten jonoa ollutkaan Sunisen lisäksi. Poltteliko Mikkelsen mahdollisesti siltoja kun sopimusta ei tullut viimevuona, Solberg sama juttu. Taitaisi melkein sitten seuraavana jo ollakin Lindholm. Greensmith sitten yksi toinen vaihtoehdoista. Pajarin pitäisi varmaan vielä saada lisää kokemusta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko siinä lopulta sitten jonoa ollutkaan Sunisen lisäksi. Poltteliko Mikkelsen mahdollisesti siltoja kun sopimusta ei tullut viimevuona, Solberg sama juttu. Taitaisi melkein sitten seuraavana jo ollakin Lindholm. Greensmith sitten yksi toinen vaihtoehdoista. Pajarin pitäisi varmaan vielä saada lisää kokemusta.
Solberg varmaan polttikin sillat. Mikkelsen taas on osin jo katsottu kortti vaikka ennen Breeniä pitikin paikka siellä olla. Olisiko uusi tallipäälikkö tehnyt strategian muutoksen ja haluavat vähän nuorempia kasvoja remmiin? Greensmith on hyvä kuski kyllä mutta ei riittävän hyvä. Sunisella on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Jotain kertonee se että Lindholmista edes pyörii huhuja vaikka Teemu on jo päässyt Rally1:stä testaamaankin... Ja myös Sordon ensikauden suunnitelmat varmasti ratkaisevat jotain. Joko on aika eläköityä vai vieläkö intoa löytyy? Jos Sordo jää pois niin remmiin nuoria tai "nuoria" mutta tason näyttäneitä kasvamaan Ralli1 kuskeiksi ja silloin esim. Lindholm/Rossel kaksikko voisi olla kolmosautoon kova kaksikko jakamaan sora/assukisat... Ja Pajari tosiaan on hyvä nosto, mutta samaa mieltä että kokemusta tarvitaan vielä paljon lisää...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinänsä hyvä että WRC2-mestaruudesta kuitenkin saa jonkinlaisena palkkiona antaa näyttöjä Rally1-puolella, motivoinee muitakin WRC2-kuskeja kun nämä "näyttönsä jo antaneet" Suninen, Östberg, Mikkelsen, Greenshit, Fourmaux yms. eivät automaattisesti vie noita paikkoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suninen, Mikkelsen, Solberg, Greensmith, Fourmax, Rossel, Lindholm. Onhan siinä kuskeja kärkkymässä paikkaa ylös. Pajarikin tietysti, mutta häneltä vielä kaivataan kokemusta ja näyttöjä alemmassa luokassa. Mitä sitten Hyundai haluaa. Suninen olisi helppo ja hyvä vaihtoehto, kun on valmiiksi tallin sisällä ja tosiaan testannutkin autoa. Lindholmille olisi hieno palkinto hyvistä suorituksista päästä rally1 auton rattiin ja miehelle sen kyllä soisi. Jännä nähdä mihin ratkaisuun Hyundai päätyy. Breenillä oli alunperin kuuden rallin soppari, josta nyt kaksi rallia mennyt. Suomi ja Viro ainakin on sellaisia missä Sordo ei aja onko vielä kaksi lisää vai ajaako Sordo sitten loput. Ja miten sitten ensi kausi? Jatkaako Sordo enää, kun miehen piti kai jo viime kauteen lopettaa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä hyvä että WRC2-mestaruudesta kuitenkin saa jonkinlaisena palkkiona antaa näyttöjä Rally1-puolella, motivoinee muitakin WRC2-kuskeja kun nämä "näyttönsä jo antaneet" Suninen, Östberg, Mikkelsen, Greenshit, Fourmaux yms. eivät automaattisesti vie noita paikkoja.

Onhan tuo vähän harmikin että sarjassa näin vähän autoja, oikeastaan nämä kaikki jotenkin kuuluisi Rally1 auton rattiin, jopa Greensmith ja Fourmax näyttänyt että rally2 autolla ovatkin ihan hyvässä vauhdissa, eivät ehkä niin huonoja kuskeja kun M-Sportilla näytti. Enkä nyt sano että jokainen välttämättä tehdaskuskiksi kelpaisi mutta vaikka sitten yksittäisiä kisoja yksityistallissa. Jotain pitäisi tulevaisuuteen keksiä sääntöjen osalta jolla lähemmäksi nykyisiä rally2 autoja ja niiden hintaa päästäisi.
 

Sambody

Jäsen
Onhan tuo vähän harmikin että sarjassa näin vähän autoja, oikeastaan nämä kaikki jotenkin kuuluisi Rally1 auton rattiin, jopa Greensmith ja Fourmax näyttänyt että rally2 autolla ovatkin ihan hyvässä vauhdissa, eivät ehkä niin huonoja kuskeja kun M-Sportilla näytti. Enkä nyt sano että jokainen välttämättä tehdaskuskiksi kelpaisi mutta vaikka sitten yksittäisiä kisoja yksityistallissa. Jotain pitäisi tulevaisuuteen keksiä sääntöjen osalta jolla lähemmäksi nykyisiä rally2 autoja ja niiden hintaa päästäisi.
Onhan nuo Furmoo ja Greensmith vielä rallikuskeiksi nuoria vaikka Kallen nousu maailman huipulle parikymppisenä saa heidät menetetyiksi lupauksiksi näyttämäänkin. Silti ei oikein vakuuta. Milloin viimeksi Furmoo on missään luokassa voittanut rallin? Greensmithiltä tuntuu puuttuvan varmuus ja nopeus. Ei oikein mitään vahvuuksia vaan tasapaksua suorittamista. Kokemuksen myötä perustaso tosin ihan hyvä Rally2-luokkaan, mutta kyllä tuolla Lindholmin ja muiden ylöspäin Rally2-luokasta mielivien olisi syytä Gusia nopeampia olla. Furmoolla sentään tuntuu kyytiä ajoittain löytyvän, mutta vähän Bussemaisesti ei meinaa tulla kilpailut maaliin asti.

Tilanne mielestäni rallin mm-sarjassa on ihan kelpo. Rally1-luokassa kolme merkkiä joilla kaikilla voi voitosta ajaa. Tosin Fordilla ei riitä paukut kuin yhteen hevoseen ja siihenkin varmaan sarjan promoottorin(Red Bull) tuella. Lisäksi mestaruuskalibeerin kuskeja on ainakin 5 joista yksi vetelee ikävä kyllä vajaata sarjaa. Lisäksi best of the rest osastostakin Lappi saanut täyden kauden ajaakseen. Miellyttävää myös, että Rally2-luokka on tällä kaudella varsin kovatasoinen. Enää ei riitä, että huippukuski osallistuu(Mikkelsen 2021, Ostberg 2020) eikä millään Kajetanowicheilla kyyti riitä kärjen vauhtiin. Nyt siellä joutuu kovatkin rattimiehet ajamaan hyvin pärjätäkseen. Harmittavasti nämä Meksikon ja Portugalin tyyppiset rallit on ihan kivien kiertelyä Rally2 autoille. Kilvanajo jää ihan sivurooliin, kun sijoitukset ratkotaan sillä kenellä sattuu renkaat pysymään ehjinä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan nuo Furmoo ja Greensmith vielä rallikuskeiksi nuoria vaikka Kallen nousu maailman huipulle parikymppisenä saa heidät menetetyiksi lupauksiksi näyttämäänkin. Silti ei oikein vakuuta. Milloin viimeksi Furmoo on missään luokassa voittanut rallin? Greensmithiltä tuntuu puuttuvan varmuus ja nopeus. Ei oikein mitään vahvuuksia vaan tasapaksua suorittamista. Kokemuksen myötä perustaso tosin ihan hyvä Rally2-luokkaan, mutta kyllä tuolla Lindholmin ja muiden ylöspäin Rally2-luokasta mielivien olisi syytä Gusia nopeampia olla. Furmoolla sentään tuntuu kyytiä ajoittain löytyvän, mutta vähän Bussemaisesti ei meinaa tulla kilpailut maaliin asti.

Fourmauxin puolustukseksi sanottava myös että ilmeisesti M-Sportin kalusto ainakin rally 2 osalta muista jää. Greensmithiä taidetaan monesti pitää vain maksukuskina, mutta pitää muistaa että iältään nuorempi kun vaikkapa Emil ja kuitenkin kertynyt kokemusta monenlaisesta kalustossa, veikkaan että voinut olla jopa yllättävän korkealla kun Hyundain kuskeja mietitty.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Greensmith on ihan perus nopea kuski. Ei säväytä mitenkään nopeudellaan. Suht virheherkkä ollut toistaiseksi. Tuskin tulee koskaan aivan huipulle nousemaan. Kenties tulevaisuudessa hänestä kuoriutuu Sordomainen pistejyrä. Fourmauxilla taas kyllä vauhtiakin löytyy, mutta virheitä tulee solkenaan. Mutta näkisin Fourmauxin potentiaalin korkeammalla kuin Greensmithin.

Wrc2-sarjassa on kyllä tällä kaudella monta kovaakin nimeä ja usealle heistä voi ennustaa nousua pääluokkaan. Solberg, Lindholm, Pajari, Rossel, Suninen ja mainitut Fourmaux ja Greensmith. Paikkoja on toki rajallinen määrä mutta kyllä tuolta potentiaalia löytyy. Jännä nähdä miten tuolileikki tulee pyörähtäämään. Hyundaille tälle kaudelle pääsee yksi kuski ja jos Sordo lopettaa saattaa ensi kaudeksi päästä toinenkin kaveri remmiin. Toyotalla Evansin sopimus taitaa päättyä tähän kauteen ja Ogierin jatkohaluista ei ole tietoa. Katsuta ei toistaiseksi suorita vaaditulla tasolla, mutta saanee silti jatkaa ajelua. M-sportille toivoisi ensi kaudelle kolmea autoa joka kisaan. Sielläkin Loubetin paikka saattaa olla auki, jos ei nyt loppukauden aikana rupea tulosta tulemaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Wrc2-sarjassa on kyllä tällä kaudella monta kovaakin nimeä ja usealle heistä voi ennustaa nousua pääluokkaan. Solberg, Lindholm, Pajari, Rossel, Suninen ja mainitut Fourmaux ja Greensmith. Paikkoja on toki rajallinen määrä mutta kyllä tuolta potentiaalia löytyy. Jännä nähdä miten tuolileikki tulee pyörähtäämään. Hyundaille tälle kaudelle pääsee yksi kuski ja jos Sordo lopettaa saattaa ensi kaudeksi päästä toinenkin kaveri remmiin. Toyotalla Evansin sopimus taitaa päättyä tähän kauteen ja Ogierin jatkohaluista ei ole tietoa. Katsuta ei toistaiseksi suorita vaaditulla tasolla, mutta saanee silti jatkaa ajelua. M-sportille toivoisi ensi kaudelle kolmea autoa joka kisaan. Sielläkin Loubetin paikka saattaa olla auki, jos ei nyt loppukauden aikana rupea tulosta tulemaan.

Lisäksi tuleeko Tänäk välttämättä jatkamaan. Mahdollista että paikat menee paljonkin sekaisin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pitää kuitenkin muistaa myös se, että Rally2-luokan auto on paljon anteeksiantavampi, kun taas Rally1-autossa tilanteet tulee "silmille" ihan eri tavalla, se vaatii myös vähän erilaista ajotyyliä ja siksi Rally2-autolla hyvinkään menestynyt kuljettaja ei välttämättä pysty sopeutumaan Rally1-autoon. Greensmith tehnyt nyt hyvää tulosta R2-autolla, mutta kyllä hän minusta sai R1-autossakin aika hyvät mahdollisuudet näyttää mutta ei vaan riittänyt. Sai OK tuloksia kun ajoi vaan varmasti (ja hitaasti) maaliin, mutta heti kun yritti nostaa nopeutta niin alkoi tulla romua.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Dirtfish kertoilee, että Suninen olisi sittenkin se ykkösehdokas Breenin korvaajaksi. Dirtfish oli haastatellut myös Jouhkia, joka myöntää että neuvotteluja on kyllä käyty mutta mitään nimiä ei ole papereissa.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Dirtfish kertoilee, että Suninen olisi sittenkin se ykkösehdokas Breenin korvaajaksi. Dirtfish oli haastatellut myös Jouhkia, joka myöntää että neuvotteluja on kyllä käyty mutta mitään nimiä ei ole papereissa.
Ylellä oli jossain ohjelmassa (en muista mikä ohjelma) aiheesta mainintaa jo melko pian Breenin valitettavan onnettomuuden jälkeen. Tuolloin olisi ollut jo Hyundain aloitteesta kyselyjä Sunisen ja Jouhkin suuntaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Dirtfish kertoilee, että Suninen olisi sittenkin se ykkösehdokas Breenin korvaajaksi. Dirtfish oli haastatellut myös Jouhkia, joka myöntää että neuvotteluja on kyllä käyty mutta mitään nimiä ei ole papereissa.

Eiköhän Hyundai neuvottele ja kartoitus useita vaihtoehtoja. Suninen on syksyllä ollut Hyundain ratissa, mikä puoltaisi hänen valintaansa. Toki nyt Hyundai on aloittanut taas kevättauon jälkeen Jämsän testialueensa käytön, eli voivat tietysti siellä tutustuttaa muitakin vaihtoehtoja autoonsa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös